Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5630
Jeg og mine to brødre ble lagt inn som aksjonærer i faren vår sitt firma for mange år siden. Vi eier til sammen 40%.

Nå har vi kuttet kontakten med ham (psykopat), og han sendte oss mld og ville kjøpe oss ut. For 3000,- til hver av oss.

Firmaet har over 2 mill på bok, og vi kommer ikke til å få noe arv (han har selv sagt at han kommer til å bruke opp alle pengene så vi kun får et minimumsbeløp.)

Etter mange år med psykisk mishandling vil vi på en måte ha en form for erstatning, han har tatt fra oss så mye. Jeg vet at det ikke har noe med saken å gjøre egentlig, og at det kun er følerier, men har vi noe å komme med? Firmaet går jo bra, kunne vi solgt aksjene på det åpne markedet eller noe?

Håper noen har kunnskap, vi kan ingenting om dette, dette er de eneste aksjene vi har.

Han eier da 60% av aksjene.
Sist endret av Lekehus13; 12. august 2019 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje noen konkurrerende virksomheter som er interessert i å kjøpe seg opp i selskapet ?

Er det noen vedtekter eller kontrakter knyttet til omsetning av aksjene i selskapet ?
(Vedtekter kan bestilles fra https://www.brreg.no/ vil jeg tro.)
Tviler sterkt på at noen konkurrerende virksomheter er interessert i en minoritetsandel i et selskap som skal tømmes for penger av hovedaksjonæren. Dere kan nekte å selge så kan han i alle fall ikke betale utbytte uten at 40% går til dere, men han kan fortsatte ta ut lønn/styrelederhonorar. Kanskje en advokat kan hjelpe?
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Tviler sterkt på at noen konkurrerende virksomheter er interessert i en minoritetsandel i et selskap som skal tømmes for penger av hovedaksjonæren. Dere kan nekte å selge så kan han i alle fall ikke betale utbytte uten at 40% går til dere, men han kan fortsatte ta ut lønn/styrelederhonorar. Kanskje en advokat kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Vel, nå finnes det heldigvis lover og regler på dette området.
Aksjeloven gjør feks at TS kan saksøke dagligleder dersom bedriften tømmes for verdi med vilje og ledelsen vil kunne holdes ansvarlige for økonomiske tap dette påfører aksjonærene.

Det finnes formler for å prise selskaper men de er veldig forskjellige og avhenger av flere faktorer.
Ofte ser man på inntjening og omsetning over 3-5 år.
Varelager.
Ordrebok.

Å gå med på 3000kr er jo latterlig,
Bruk ligningsverdiene. Denne typen aksjer er sjeldent omsettelige uten at det er snakk om å selge hele selskapet, men i aksjemeldingen står en verdi på aksjene basert på firmaets innrapportering.

Siden midlene her står på firmaet vil dere uansett ikke arve disse - dere vil arve aksjene etter faren deres om han fortsatt har de, men må da fortsatt forholde dere til lovverket for å få pengene ut.
Ikke selg dere ut, han er i en fullstendig låst posisjon.

Han har ikke signifikant flertall slik at han kan gjøre en emisjon, men han har full kontroll på styret. Hvis han velger å gjøre som han sier, altså å tappe selskapet for midler, så har dere som aksjonærer en ganske solid sak mot han, og siden han sikkert velger seg selv som eneste styremedlem, og da styreleder, så vil han stå personlig ansvarlig.

Løsningen på saken er at det blir valgt inn et profesjonelt og uavhengig styre. Han kan enda stemme mot utbetaling av utbytte, men han kan ikke sette sin egen lønn. Det skal godt gjøres å finne et styre som er villige til å tappe et selskap på den måten når de selv står ansvarlig for tap påført aksjonærene. Han vil også måtte rapportere til styret jevnlig om den økonomiske situasjonen i selskapet, noe som selvsagt protokollføres og vil være tilgjengelig for dere som aksjonærer.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Vel, nå finnes det heldigvis lover og regler på dette området.
Aksjeloven gjør feks at TS kan saksøke dagligleder dersom bedriften tømmes for verdi med vilje og ledelsen vil kunne holdes ansvarlige for økonomiske tap dette påfører aksjonærene.

Det finnes formler for å prise selskaper men de er veldig forskjellige og avhenger av flere faktorer.
Ofte ser man på inntjening og omsetning over 3-5 år.
Varelager.
Ordrebok.

Å gå med på 3000kr er jo latterlig,
Vis hele sitatet...
Ja, men enn så lenge har TS far kontroll over selskapet. Og inntil et evt. søksmål virker det ikke som noen lett måte å få solgt sin andel. Poenget var egentlig svært få selskaper er interessert i å kjøpe en minoritetspost hos en konkurrent i utgangspunktet, når man i tillegg kan forvente at et kjøp innebærer et søksmål for å få ut pengene sine, er det enda mindre interessant.

Jeg innser at det kan se ut som jeg anbefalte og selge til 3000kr, og det var overhodet ikke meningen. Jeg anbefaler å gå til en advokat for å kartlegge hvilke muligheter som finnes. Grunnen til at jeg skriver kanskje er at jeg ikke er sikker på om det er så lett å bevise intensjon. Avhengig av hvor mye faren jobber i selskapet, og hvor store inntektene er, er det fullt mulig å tømme selskapet for penger ved å ta ut en helt ordinær lønn. Det er ikke ulovlig å gå konkurs.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Ja, men enn så lenge har TS far kontroll over selskapet. Og inntil et evt. søksmål virker det ikke som noen lett måte å få solgt sin andel. Poenget var egentlig svært få selskaper er interessert i å kjøpe en minoritetspost hos en konkurrent i utgangspunktet, når man i tillegg kan forvente at et kjøp innebærer et søksmål for å få ut pengene sine, er det enda mindre interessant.

Jeg innser at det kan se ut som jeg anbefalte og selge til 3000kr, og det var overhodet ikke meningen. Jeg anbefaler å gå til en advokat for å kartlegge hvilke muligheter som finnes. Grunnen til at jeg skriver kanskje er at jeg ikke er sikker på om det er så lett å bevise intensjon. Avhengig av hvor mye faren jobber i selskapet, og hvor store inntektene er, er det fullt mulig å tømme selskapet for penger ved å ta ut en helt ordinær lønn. Det er ikke ulovlig å gå konkurs.
Vis hele sitatet...
Jo, det er ulovlig å gå konkurs med vilje dersom det påfører andre økonomiske tap.

Det er sikkert mulig å snike seg unna ved å rett og slett gjøre en dårlig jobb. Men dette blir advokatmat i såfall så da koker det ned til beviser.

Faren vil jo også ha interesser av å ha verdier som kan gjøres om til kontanter ved pensjonsalder.
Her må TS ha is i magen og sette seg inn i sine muligheter slik at ingenting som skjer blir oppfattet som en stille aksept grunnet manglende involvering fra TS sin side.

Jeg er enig i at de bør få kartlagt den reelle verdien av eierandelen de sitter med.
Hvordan vet ts at det er 2 mill på bok nå ? Og hva menes med det ? Siste regnskap vil jo være for 2018 så mye kan ha skjedd siden da.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jo, det er ulovlig å gå konkurs med vilje dersom det påfører andre økonomiske tap.
Vis hele sitatet...
Men med "andre" snakker man da vanligvis om kreditorer. Samtidig er en styrt avvikling eller konkurs helt vanlig i tilfeller der selskapet ikke går rundt. Det medfører gjerne økonomiske tap for både kreditorer og aksjonærer, da hele bakgrunnen for en konkurs er at selskapet ikke kan gjøre opp for seg.

Det er forbudt å tappe selskapet for penger, men uten en dypere innsikt i selskapet er det umulig å si hvilke muligheter som ligger der.
Sitat av doseren Vis innlegg
Men med "andre" snakker man da vanligvis om kreditorer. Samtidig er en styrt avvikling eller konkurs helt vanlig i tilfeller der selskapet ikke går rundt. Det medfører gjerne økonomiske tap for både kreditorer og aksjonærer, da hele bakgrunnen for en konkurs er at selskapet ikke kan gjøre opp for seg.

Det er forbudt å tappe selskapet for penger, men uten en dypere innsikt i selskapet er det umulig å si hvilke muligheter som ligger der.
Vis hele sitatet...
Nei, aksjonærer kan fint gå til sak mot både daglig leder og medhjelpere.
Det har ingenting med kreditorer å gjøre, så lenge du som aksjonær kan bevise ett tap som skyldes daglig leders urederlige handlinger så har du en sak.

Om du gjør dette med vilje er ikke grunnen til konkursen at "du ikke kan gjøre opp for deg" men at du ikke ønsker å gjøre opp for deg.
Det en vesentlig forskjell.

Det er sikkert ansatte her også som har krav på en trygg og stabil arbeidsplass.

Alt koker ned til hvor langt faren er villig til å synke og hvor stor risiko han ønsker å ta.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nei, aksjonærer kan fint gå til sak mot både daglig leder og medhjelpere.
Det har ingenting med kreditorer å gjøre, så lenge du som aksjonær kan bevise ett tap som skyldes daglig leders urederlige handlinger så har du en sak.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men du må ha et påviselig tap, og det er ofte utfordringen i denne typen selskaper. TS og broren hans høres ut til å ha blitt tildelt aksjer gratis, og mister i så måte ingen verdi om selskapet avvikles.

Dog er det vel heller ikke gitt at selskapet skal avvikles, eller at faren har planer om å tappe det ulovlig. Han har flere måter å hindre barna i å arve noe utover minimumsbeløpene, f.eks står han fritt til å gi bort aksjene eller legge de inn i en stiftelse, han kan testamentere bort midler utover minsteverdiene, eller rett og slett bruke frie midler i selskapet og la det kjøpe sine egne aksjer.