Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3131
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Hei hei!

Jeg har en venn som nå hvert øyeblikk fyller hele 18 år
Han studerer, men morsomhetene og den gode maten må dessverre utebli. Han får nå såpass mindre støtte fra Statens lånekasse at han har sett seg nødt til å ta opp et forbrukslån, men finner problemer med dette da han kun blir 18 år.

Jeg lurer enkelt og greit på om det finnes noen steder en kan ta opp forbrukslån for 18-åringer? Jeg sliter med å finne det på nettet, da alle må være 21-25 år for å få innvilget lån.
Be han skaffe seg mastercard? Han bør være rimelig sikker på at han kan betale ned summen, ellers så kan det by på store problemer senere..
Jeg har selv DNB Student mastercard, og er 18 år gammel (5000 i grense, men kunne fått mer).

Kan tenke meg han vil få den høyeste renten, noe som ligger på 15-20%. Det vil si at for vær 1000kr han låner, så skal 150-200 betales alene i renter. Så er ikke akkurat det lureste å ta et forbrukslån når han akkurat han fylt 18. Be han heller skaffe seg en jobb
Sist endret av Vod0; 20. august 2014 kl. 02:07.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Ettersom jeg forstår behøver han mer enn 5000 kroner. Hva er maks grense for mastercard? Det er snakk om å leve enda et år på ris og vann, eller ta opp det lånet som behøves.
Sitat av Underklass Vis innlegg
Ettersom jeg forstår behøver han mer enn 5000 kroner. Hva er maks grense for mastercard? Det er snakk om å leve enda et år på ris og vann, eller ta opp det lånet som behøves.
Vis hele sitatet...

Han er 18 år, han har sikkert ikke hatt noen fast inntekt. Det er veldig få som faktisk vil gi et lån til en som de er usikre på om er mulig til å betale tilbake lånet. Jeg vil fraråde han i å ta opp et lån i det hele og det store.
Renta på mastercard er på ca. 20%. Og om han bruker 10,000 der og ikke betaler tilbake så må han betale 2000kr alene i renter vær måned. Er ikke akkurat det man vil bruke pengene på, be han heller skaffe seg en jobb
Be han gjøre som alle andre 18 åringer som trenger penger, skaffe en jobb.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Trådstarter
Jo takk for tipset, den tanken har hverken jeg eller han streifet før.

Men seriøst, drit i det. Finner du en jobb på et allerede sprengt arbeidsmarked der du må bli plukket ut for å få jobb, så taes den på strak arm. Situasjonen er slik, og det søkes hjelp her.

Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Du sier selv han skal leve på minimalt med penger det neste året, hvordan har han planlagt å betale tilbake til lånet? Hele planen virker som det kommer til å gå galt. Har han ikke familie som kan hjelpe til litt? Evt låne han penger

Men ontopic: DNB har forbrukslån til 18-åringer.
Sist endret av Vod0; 20. august 2014 kl. 02:30.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Underklass Vis innlegg
Jo takk for tipset, den tanken har hverken jeg eller han streifet før.

Men seriøst, drit i det. Finner du en jobb på et allerede sprengt arbeidsmarked der du må bli plukket ut for å få jobb, så taes den på strak arm. Situasjonen er slik, og det søkes hjelp her.

Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Vis hele sitatet...
Bare å søke på jobber det.. Og når en studerer og sånt kan en ikke forvente å feste hver dag og spiste festmåltider. Lykke til uansett!
Sitat av Underklass Vis innlegg
Jo takk for tipset, den tanken har hverken jeg eller han streifet før.

Men seriøst, drit i det. Finner du en jobb på et allerede sprengt arbeidsmarked der du må bli plukket ut for å få jobb, så taes den på strak arm. Situasjonen er slik, og det søkes hjelp her.

Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Vis hele sitatet...
Når du oppretter en tråd må du forvente at folk ikke er enige med deg. Det finnes sikkert noen aktører som er villige til å låne han penger, men de ville jeg holdt meg langt unna - såfremt han ikke har gode fremtidige økonomiske fremtidsutsikter nå.

Du sier, at det er så han slipper å leve enda et år til på ris og vann. Hvis han faktisk har vært i samme situasjon i et år, uten å klare og skaffe seg mer penger, f.eks. via jobb. Hvordan forventer du at han skal klare og skaffe seg penger til og nedbetale lånet? Fort ender det med at han ikke har råd til ris engang.
Sitat av Underklass Vis innlegg
Jo takk for tipset, den tanken har hverken jeg eller han streifet før.

Men seriøst, drit i det. Finner du en jobb på et allerede sprengt arbeidsmarked der du må bli plukket ut for å få jobb, så taes den på strak arm. Situasjonen er slik, og det søkes hjelp her.

Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Vis hele sitatet...
Prøv hardere. Det er en vanvittig dårlig idé å ta opp et forbrukslån man ikke har noen plan for å betale tilbake.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Underklass Vis innlegg
Ettersom jeg forstår behøver han mer enn 5000 kroner. Hva er maks grense for mastercard? Det er snakk om å leve enda et år på ris og vann, eller ta opp det lånet som behøves.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at studielånet er unikt i at det ikkje er rentebærande før du inntekt, og at eit forbrukslån vil vere rentebærande frå dag ein - med høg rente, og betaler du ikkje vil lånet garantert gå til inkasso.
Sitat av Underklass Vis innlegg
Jo takk for tipset, den tanken har hverken jeg eller han streifet før.

Men seriøst, drit i det. Finner du en jobb på et allerede sprengt arbeidsmarked der du må bli plukket ut for å få jobb, så taes den på strak arm. Situasjonen er slik, og det søkes hjelp her.

Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Vis hele sitatet...
Det er mye lettere å få seg jobb enn å få seg forbrukslån. Det er mitt svar på spørsmålet ditt.
Sitat av Underklass Vis innlegg
Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Vis hele sitatet...
Her finnes det en oversikt over de «beste» stedene for forbrukslån, ser at f.eks. Bank Norwegian tilbyr dette til 18-åringer.

Husk å oppdatere oss om hvor bra idé dette var, om noen år, da.
Bare av ren nysgjerrighet, hva er planen for å tilbakebetale lånet?
Dere er klar over at hvis han tar forbrukslån, så må han begynne å tilbakebetale med en gang (månedelig)?
Flere banker har produktpakker for studenter som ofte inkluderer et kredittkort.
Jeg var i samme situasjon for noen år siden. Brukte sparebanken1 på den tiden. Opprettet noe som de kalte visa patent, det er en konto som det står 10.000 på når du åpner den. Du kan altså bruke den helt ned til 0kr. Jeg brukte etterhvert opp alt, og betalte da inn ca 450,- i mnd, hvorav 300,- gikk inn på konto og ble disponibelt beløp med en gang, og 150,- gikk rett i dass(renter) Jeg syntes dette var en god løsning for meg. Jeg fikk en sårt tiltrengt buffer, som jeg brukte litt og litt av. Etter noen år når jeg ble mer pengesterk, betalte jeg tilbake mer og mer, og avsluttet kontoen. Om bankene har noe ala det samme i dag vet jeg ikke, men det er vel verdt å sjekke ut?
Unnskyld hvis svaret mitt virket frekt, men det er kjempe dumt å ta opp forbrukslån. Og om det bare er snakk om 10000 så er det ikke så vanskelig å skaffe seg en jobb hvor man kan få tjent inn dette, er bare å faktisk gidde å gå ut med en CV i hånden og spørre rundt omkring.

Å møte opp personlig er mye bedre enn å søke på finn.
Sist endret av Loffenius; 20. august 2014 kl. 13:21.
Hjelpes, norske skoler må virkelig få hverdagsøkonomi inn i lærebøkene, og det heller kjapt.

Alle lån tar utgangspunkt i at du skal betale dem tilbake. Noen lån er forholdsvis gunstige, men ingen lån er skapt for at utlåner skal være hyggelig mot lånetaker. Forbrukslån er ekstremt dyre, så det jeg ville anbefalt ham å enten få seg en jobb, eller leve videre på vann og brød.

Det jeg prøver å si, er at om man som student på 18 år trenger et forbrukslån for å overleve, så er det noe galt. At arbeidsmarkedet er overbefolket går jeg ikke med på. Det finnes til og med vikarbyråer som spesialiserer seg på studenter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mye er det han skal låne da? Får seg aldri no forbrukslån uten fast inntekt så lenge ikke foreldra står om garantist. Men det er jo alltids flere å låne penger av til ~ca samme renten som et dårlig forbrukslån
Sitat av Underklass Vis innlegg
Er det noen som kan hjelpe med spørsmålet, eller er det bare tullinger her med moraler og andre gode ideer?
Vis hele sitatet...
Det her burde du vel stille til kompisen din? Kanskje bare stryke moraler ut av setningen. La oss se på en tidligere setning her:

Sitat av Underklass Vis innlegg
Det er snakk om å leve enda et år på ris og vann, eller ta opp det lånet som behøves.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke slik at han akkurat har hatt dårlig tid på å finne seg en løsning. Kan jo hende at han elsker ris og vann, at det er favoritten hans, og han klarer bare ikke slutte spise det? Råder han til å slutte på skolen jeg, rett og slett, etter den informasjonen du har kommet med her. Så kontakter han NAV og sier at han virkelig må ha hjelp til å overleve, samtidig ett lyn kurs eller lære om økonomi. Så kan han ta opp skolen igjen til neste år. I mellomtiden kan han også iherdig se om han finner seg en jobb, om så kun i helgene, alt er bedre enn intet. Bor han dyrt der han bor må han finne seg ett rimeligere sted og bo. Hvis det hadde vært slik og det hadde det vært en kamerat av meg, hvis det lå åpent for det, hadde jeg forsøkt å tilbudt han tak over hodet til en rimelig pris.

Noe lignende ville jeg hjulpet min kamerat. Ikke ved å anbefale han ett forbrukslån i starten av livet, som gir han ris og vann i lenger tid enn utgangspunktet. Dette har ingenting med moral å gjøre, men hvordan en på best mulig måte kan hjelpe en man bryr seg om.

Det er ikke alltid penger løser problemer heller

Forøvrig har jeg aldri hørt om noen som får så lite i lån og stipend at en kun har råd til ris og vann.
Sist endret av sweem; 7. september 2014 kl. 08:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.