Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6648
Hei. Dette blir en litt lang tekst, men håper noen med kunnskap på området har tid til å svare.

Har siden 2013 leid 2 etg av et hus, hvor huseier bor i 1 etg.
Har kjent huseier hele livet da hun er god venninne av moren min.
Det ble ikke inngått kontrakt da jeg flyttet inn, dette ble sett på som unødvendig da vi kjente hverandre så godt fra før.

Var på visning i går og fikk beskjed idag om at jeg kan flytte inn i ny leilighet f.o.m august måned, informerte huseier for noen uker siden at jeg hadde tenkt meg på noen visninger og om hun kunne stille som referanse. Utrolig nok tok det 6 dager før jeg fikk svar på SMS.

Informerte huseier idag at jeg har fått leiligheten.
Fikk da beskjed om at taket fra toalettet oppe måtte rives pga vannskader, da det visstnok har lekket fra vasken på do og ned.
Ifølge huseier har jeg gjentatte ganger de siste årene fått beskjed om å ikke bruke den vasken, og heller bruke vasken på dusjrommet.
Dette er LØGN, og jeg ville selvsagt aldri ha brukt en vask som var lekk.

For 2-3 uker siden så oppdaget jeg derimot at festet i vasken/røret var delvis røket, og at vann kom ut. Dette oppdaget jeg under tannpussen, måtte løpe til bussen så jeg tørket opp med et håndkle og lot dette ligge i tilfelle det skulle komme mer.

Idag fortalte huseier meg at dette håndkle hadde hun selv vært oppe og kjent på, igjen sa hun at jeg har fått beskjed om å ikke bruke vasken. Som nevnt stemmer det ikke at jeg har fått beskjed om dette.
Hun insinuerte hele veien at vannskaden er min skyld og at dette er noe jeg må dekke.

Hvorfor blir dette sagt ifra om samme dag jeg forteller at jeg har fått ny leilighet? Hvorfor ble ikke dette sagt ifra om med en gang?
Hvorfor har ikke vasken blitt fikset tidligere, dersom hun gjentatte ganger har fortalt meg at den lekker?
Igjen, jeg har ALDRI fått beskjed om at det er problemer med den aktuelle vasken. Hun påstår til og med at typen hennes, som bor et annet sted, har vært oppe og sagt ifra. Har aldri prata med fyren en gang!

Har huseier noe sak om dette ender i retten? Dama er full av løgn, og jeg er sjokkert iom at vi har kjent hverandre hele livet, og hun har alltid vært hyggelig.
Vi har som sagt ingen kontrakt på leieforholdet, ingen så dette som nødvendig da jeg flyttet inn.

Det må nevnes at planen til huseier er å selge huset før henne blir pensjonist (få år) for så å kjøpe seg leilighet nærmere sentrum.
Det må også nevnes at det lakk fra taket og ned vinduet på badet (skråtak) første uka jeg flytta inn, det dannet seg mugg langs listene som fortsatt er der. Dette sa jeg fra om med en gang, og det ble fikset etter 3-4 måneder.

Nevner også at huset generelt ikke er gjort noe med siden det ble bygget på 80-tallet, huset er den desidert største rønna utvendig og innvendig i nabolaget.

Tittelen kan være misvisende, skal være NÅVÆRENDE utleier.
Sist endret av ørret; 27. juni 2019 kl. 21:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan skulle hun hatt bevis? Skjult kamera som har filmet deg på do? Det blir bare ord mot ord og henlagt, antar jeg. Hun har jo ikke kontrakt på forholdet en gang, derfor er det husleieloven du må se på: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...10#KAPITTEL_10

§ 10-3:
Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring.
Vis hele sitatet...
Dere har ikke skrevet noen kontrakt, derfor gjenstår bare § 10-2 så vidt jeg kan se, og der ser jeg ingenting relevant. Tror du er på trygg grunn
No worries. Hu har ingen sak på deg.
Trådstarter
2 0
Takk for svar

Har rådført meg med andre også som har vanskelig å forstå at huseier kommer noen vei med dette.
At du ikke har kontrakt betyr ingenting, dersom huseier kan bevise faste betalinger fra deg vil du ikke kunne bruke det i en tvist. Så alle oppegående folk vil legge en standard husleiekontrakt til grunn for tvisten.
Jeg regner med du har hatt adresse der de siste årene også?

Dersom huseier var klar over at det var en mangel vil det være forventet at hun fikset det.
Og såfremt dette ikke var en mangel som påførte huseier overdrevet store kostnader å utbedre (dersom det finnes to bad så River du ikke halve huset for å fikse en vask) må det stå skriftlig i en kontrakt at den vasken ikke kan brukes.

Så jeg tror ikke hun har en god sak dersom hun mener hun var klar over mangelen.
Sist endret av random105675; 28. juni 2019 kl. 07:39.
Det er helt riktig som Rosander skriver, det skal godt gjøres å komme unna husleieloven her.

Har du brukt en vask som ikke er tett spiller det ikke noen rolle om huseier visste om dette, det blir bare påstand mot påstand.

I et forliksråd eller HTU kommer dere begge til å stille med et dårlig utgangspunkt da dere ikke har skrevet kontrakt.

Har du innbetalt depositum på leiligheten er jo det store spørsmålet. Tvilsomt at dette kommer til å bli noe krav i etterkant.
Huseier er på bærtur.

Uansett er det hennes ansvar å fikse vask, og hvis det "alltid" har vært sånn er det påfallende at det ikke har vært noen reelle risiko/skadereduserende tiltak fra hennes side. Enda mer påfallende at dette blir et problem akkurat når du skal flytte og hun ser sitt snitt til å få inn litt ekstra cash.