Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3536
Hei folkens,
jeg skal reise hjem til Tyskland fra et semester i Norge og skal ta toget mellom Åndalsnes og Oslo før jeg skal hjem. Togturen mellom disse to stedene er jo litt langt og jeg har tenkt meg om det fins en eller to steder hvor det lønner seg å bli en eller to dager.
Er det noen som kan anbefale noe? På kortet ser jeg steder som jeg har hørt om før (som Dombås, Lillehammer, Eidsvoll, Hamar) men jeg har bare vært i Bergen og Oslo så langt.
Ting som jeg er ikke interessert i: Alt med sport og store hytteturer (jeg er flatlandmenneske, men jeg kan akseptere og gå opp et vanlig byfjell til å få flott utsikt)
Ting jeg er interessert i: historiske steder meg kanskje flott gamleby, interessante museer, gode natur i det hele tatt, kanskje også innsjøer hvor det fins en ferje til andre steder ... dvs et fint sted hvor man kan stoppe slik at jeg ikke bare ta en lang togtur.

Mange takk for svaret.
(Beklager dersom norsken min er uforståelig, jeg lærte meg norsk siden Januar)
Hilsen
Jeg kjenner ikke til overnattingsmuligheter på stedene du nevner, men kan nesten garantere at du finner steder å overnatte på samtlige av stedene du nevner, litt avhengig av når du skal reise, men om det er før høysesongen starter, burde det greit la seg gjøre å finne et sted som har ledig rom.
Om jeg har forstått det riktig, er det snakk om en togtur som er unnagjort på i underkant av 6 timer. Da er du ca halvveis når du er i Lillehammer, mens i Eidsvoll er du så godt som fremme, da toget ikke bruker mer enn 35 minutter inn til Oslo s.
Så hvor du ønsker å tilbringe natten er jo da igjen avhengig av hva du helst vil få med deg og om det er ledig overnatting på stedet.

Alle stedene du nevner er ganske små steder, der du på få minutter rekker å gå igjennom hele sentrum. Lillehammer har jeg så vidt vært innom, og Lillehammer er vel først og fremst kjent for Vinter-OL i 94, men har også andre ting som Hunderfossen familiepark å by på.
Eidsvoll er kjent som grunnlovsbygda, der Norges grunnlov ble undertegnet i 1814 og Eidsvollsbygningen er et sted man kan besøke. Eidsvoll har også en ganske lett tilgjengelig fjelltopp med utkikkstårn, som man kan gå opp til toppen av på en times tid, men da er man avhengig av å bli kjørt opp med bil så langt det lar seg gjøre. Det går vei helt opp til toppen, men denne veien er stengt med bom.

På mange måter har Oslo mest å by på, så du kan jo eventuelt vurdere å bli en natt eller to i Oslo, dersom det frister mer.
Et annet alternativ, er å stoppe i Hamar og ta Skibladner til f.eks. Eidsvoll eller Gjøvik.
Sist endret av Veggen; 1. juni 2019 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
24 3
Hei, takk for det lange svaret ditt, det har hjulpet meg veldig mye. Masse informasjoner som er nyttig å hvite. Men kanskje har du også rett at syv timer er ikke såxlang og de fleste stedene er bare 30-60min før Oslo. Jeg skal tenke om det lengre, men takk for alt du skrev som jeg kanskje aldri vil ha funnet påxInternett.