Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3518
Hvis jeg reiser bort skrur jeg av hovedvannkranen. Det som er dumt er at den ikke tetter helt, åpner jeg en krane drypper det litt... så det er ikke mulig å tømme rørene med hensyn til frost.

1.Er det mulig å reparere kranen med å skru den opp?

Aner ikke hvor komunens krane er foran, er ikke aktuelt å ringe etter rørlegger på denne månedens budsjett, ser for meg at en rørlegger bruker 1/2 dag, altså minst 5000kr+deler...

Kan jeg åpne vannet og trykkavlaste litt, så skru opp kranen og skifte pakning?

2.Er det bedre å kutte vekk den gamle kranen og montere ny?

Må jeg ha støttehylser i rør inni, og så bare skru på plass en ny krane med klemringer?

Rør nede er 22mm, rør over er 18mm. Er brukt reducer fra 22 til 18 på toppen.

Blir jo masse vann rett opp i taket, men det er jo sluk rett ved siden av.

Frykter også at jeg fryser av det kalde vannet.

Som sagt er det ikke fare for vannskade da det er i kjeller med betongvegger og sluk rett ved siden av...

Kan kommunen henvise meg til kranen selv utenfor huset?

Er jo sikkert bare en pakning til 10kr men blir jo astronomisk pris om jeg ikke gjør det selv... Frykter ikke noe på forsikring da det er betong som tåler vann.

https://m.imgur.com/a/lrvd5nz
Reinert med beine !
griped's Avatar
Kan du ikke bare lukke den og åpne den laveste krana i huset så tømmer du rørene ned til den krana og vannet i resten av rørene fryser ikke så lenge du lar den krana stå å dryppe?
Det er ikke en pakning til 10 kr nei. Du må ha ny kran. Enten stenge ute/fryse røret før eksisterende kran, eller la gammel kran stå som den er, og montere en ny etter. Om du bør gjøre dette selv, er vel heller tvilsomt.
På bilde ditt er det en trevegg 3cm fra kranen, så det er tydeligvis ikke en kjeller med betongvegger. Det her bør du ligge langt unna selv tror jeg.
Sist endret av mr.roundtree; 24. mars 2019 kl. 10:34.
Det ligger stengeventil ute. Denne kan betjenes uten rørlegger. Ta kontakt med kommunen for å få tegning om hvor den ligger.
Trådstarter
Haha, jeg kan henge opp en pressenning ved trepanelene.

Planen er å trykkavlaste, rørkutter, kappe røret, så sette på den nye kranen som er åpen, skru den fast, så skru igjen kranen og koble resten.

Men går sikkert galt så best å stenge først utenfor huset...

Kan også montere den nye kranen etter den gamle?

Men den gamle kranen har to hakk for fastnøkkel, går det ikke an å åpne den og skifte ventilsete?
Sist endret av Tekniker2; 25. mars 2019 kl. 02:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter det jeg ser hva du svarer, så anbefaler jeg at en fagmann gjør dette. Etter dine svar så kan jeg greit se, at du ikke aner hva du gjør. Du behøver ikke å kutte et eneste jævla rør der!

Hvis du skal fikse dette, så MÅ du først stenge av vannet ute, og kontrollere at det virkelig er stengt (f.eks. via en kran). Så skrur du løs selve krana (viktig å ha en tang/nøkkel til å stabilisere den delen som ikke skrus, kobberrør ryker sunt for en filleting), kjøper en ny maken, har på bra med rørleggerteip, men allikevel ikke mere enn at du får skrudd dette inn, stammer igjen rørkoblingene og skru på vannet igjen. Du må da sjekke om dette er skikkelig tett.

Men som sagt, jeg ambefaler en rørlegger. Dette er rutine for dem, og skulle det skje noe, så har du en forsikringssak. Gjør du dette selv, og dette går skeis. Så sitter du med bevisbyrden på at jobben er skikkelig gjort, hvis du vil ha utbetalt forsikring.
1: steng utekrana
2: tøm rør for vann (skru på dusjen f.eks til det er tomt)
3: demonter krana, enten bytter du bare innmat. Eller så skrur du ut hele krana og bytter hele, ta med den gamle og be om rep.set eller ny kran.
4: monter ny/ reparert kran
5: steng dusjen gjen.
6: åpne hovedkrana, vent litt så stenger du den igjen.
7 : se at det ikke lekker enten om du hører det blåser (det er luft i røra) eller om det kommer vann.
8: åpne hovedkrana om det er tett.
9: åpne alle kranerr i huset for å få ut luft i røra.

Ferdig.

Om du bør gjøre det selv er en annen sak.
Å stenge for å unnå frostskader har jeg hørt ikke er noe vits. Du får aldri ut alt vannet i rørene når det ikke er trykk så det kan fortsatt fryse og bli ødelagt. Du får ikke oversvømmelse men kan risikere ødelagte rør. Når de skal tømme systemer for vann må de bruke luft for å få ut alt.
For å tappe et rørsystem helt, må det være konstruert for å tømmes. På hytta ble alle rør lagt med fall, og tappekraner på alle de laveste punktene. Hadde aldri fryste rør.
Hadde besøk av rørlegger før jul som skulle bytte vannmåleren min. Hovedkranen stengte ikke ordentlig, fikk da tilbud om å bytte den for rundt 2000 kr. Han brukte en frysemaskin på røret da jeg ikke viste hvor kranen ute var. jobben var gjort på en time ca.
Så jeg vil anbefale deg å sende det bildet av kranen din til en rørlegger å få et tilbud på å bytte den