Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5181
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Hvor tjukt lag med bly trenger du for å fullstendig blokkere eller tilnærmet blokkere all stråling, og er dette mulig? Eventuelt er bly eller gull mest effektivt til å blokkere stråling/Er det mer effektive materialer til dette?
Sist endret av Dodecha; 14. juni 2016 kl. 10:48. Grunn: Rettskriving
Bly kan bl.a. blokkere alfa-, beta- og gammastråling, men tar veldig lite av nøytronstråling. Så du får nok ikke blokkert all stråling med bly.

Beste beskyttelse mot nøytronstråling er vanlig vann og tungtvann.
Sist endret av uninvited; 14. juni 2016 kl. 11:03.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Radioaktiv stråling deles opp i alfa, beta og gamma stråler. Gamma stråler kommer seg igjennom det meste, slik du ser på illustrasjonen under

http://www.clavius.org/img/radshield.gif

Jo tyngre kjernen på et atom er jo bedre er det til å absorbere stråling, det billigste materialet for å blokkere stråling er betong, som kan brukes i ganske tykke lag uten at det er for dyrt.
For mindre applikasjoner er depletert uranium eller thorium de beste skjermene mot stråling, bly brukes også veldig mye.

Det finnes en formel for å regne ut tykkelsen som trengs, der T er tykkelse (1/2)(T/T0) Hvor T0 er halvert stråling, halveringsdybden for bly og betong er 1 og 6 cm respektivt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nizada Vis innlegg
Hvor tjukt lag med bly trenger du for å fullstendig blokkere eller tilnærmet blokkere all stråling, og er dette mulig? Eventuelt er bly eller gull mest effektivt til å blokkere stråling/Er det mer effektive materialer til dette?
Vis hele sitatet...
Å blokkere all stråling er eit totalt meiningslaust utsagn. Hugs på at du er radioaktiv, og at alle materialer rundt oss er radioaktive, inkludert betong.

Spørsmålet er heller kva utgangspunktet er, og kva målet er. Er det å blokkere bakgrunnsstrålinga i forskning kan t.d. betong vere ubrukeleg, fordi det er radioaktivt, og ein må bruke bly, som har svært få naturleg forekommande radioaktive isotoper.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Takk! Alt dette var nyttig! ^^

For å sette opp et senario:
Du befinner deg i et romskip utenfor Merkur. Ka slaks panser må romskipet ditt ha for at du skal kunne befinne deg kor som helst i romskipet, selv under en solstorm?
Sitat av Nizada Vis innlegg
Takk! Alt dette var nyttig! ^^

For å sette opp et senario:
Du befinner deg i et romskip utenfor Merkur. Ka slaks panser må romskipet ditt ha for at du skal kunne befinne deg kor som helst i romskipet, selv under en solstorm?
Vis hele sitatet...
Jeg vil foreslå Merkur selv. For det første så har Merkur en temperatur på 427 grader C i solsteiken. Bly har et smeltepunkt på 327,5 grader C. Jeg vet ikke om noen effektiv måte å kjøle ned dette på.
På skyggesiden av Merkur er temperaturen på -173 grader C. Der går antageligvis an å plassere seg, så en får tålelig bra temperatur. Men det å sitte i solsteiken der, er neppe praktisk gjennomførbart uansett. Iallfall ikke med dagens teknologi.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tilgi meg hvis jeg tar feil, men jeg har oppfatningen av at hvis man er utenfor en eventuell atmosfære (som f. eks. Merkur ikke har), har ikke varmen der så mye å si. Det er mye tomrom mellom deg og varmen, og du vil ikke få samme effekten som du tenker på som 400°C da varme i seg selv ikke blir ledet gjennom det nesten totale vakuumet. Sola vil varme deg greit med stråling, men denne kan reflekteres. Merkur vil avgi noe stråling også, men sannsynligvis ganske fislete saker i forhold til den gigantiske fusjonsreaktoren vi går i bane rundt.
Jeg tror du tar feil, for denne varmen kommer jo fra strålevarmen fra solen. Sammenligner en skygge- og solsiden, så vil dette si en temperaturforskjell på 600 grader C.

Ellers så får jorden en innstrålingseffekt på ca. 1 kW/m2. Rundt regnet kan en si, at Merkurs bane er på ca. 1/3 av jordens baneavstand (39% for å være eksakt). Noe som da gir ca. 9 ganger innstrålingseffekt (3 ganger nærmere opphøyd i andre (areal)).
Er "romskipet" blankt som et speil, så slipper man kanskje unna med mye av lys- og varmestrålingen. Men vanlige materialer vil bli veldig varmt ganske fort.

https://no.wikipedia.org/wiki/Merkur
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Like mye som temperaturen er et intresangt tema i seg selv var det hovedsakelig kordan du blokerer strålingen som var temaet for tråden.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Like mye som temperaturen er et intresangt tema i seg selv var det hovedsakelig kordan du blokerer strålingen som var temaet for tråden.
Vis hele sitatet...
Jo, men poenget er at materialet må tåle temperaturen. Eller?
I romskip brukes et tynt lag bladgull.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg vil foreslå Merkur selv. For det første så har Merkur en temperatur på 427 grader C i solsteiken. Bly har et smeltepunkt på 327,5 grader C. Jeg vet ikke om noen effektiv måte å kjøle ned dette på.
På skyggesiden av Merkur er temperaturen på -173 grader C. Der går antageligvis an å plassere seg, så en får tålelig bra temperatur. Men det å sitte i solsteiken der, er neppe praktisk gjennomførbart uansett. Iallfall ikke med dagens teknologi.
Vis hele sitatet...
Heh, hvis du kan få tredve tonn med bly ut i rommet, så er det neppe materialkostnadene det står på... Da kan du jo like gjerne gå for wolfram som både skjermer bedre og har et smeltepunkt på nesten fire tusen grader celcius. Men hvis du er stuck på Merkurs solside ville det nok være mye enklere å gjemme seg under et speil. En veldig tynn elektropolert og forsølvet metallplate burde duge i lange baner. Heck, selv en paraply kledd med aluminiumsfolie ville trolig være langt bedre enn intet.