Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5156
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hei folkens! Jeg føler jeg er rimelig irritert her jeg sitter. Jeg satt og slappa av på PCen tidligere i dag, og plutselig uten noe som helst forvarsel så begynner PCen å slå seg av. Jeg fikk ikke muligheter til å lagre noe som helst av det jeg hadde åpent, det kom en tekst der det sto "klargjør filer for windows 10" eller lignende men ingen måte å klikke ut av det, og jeg skjønte for at Windows hadde rævpult meg.

Så det som skjedde var at PCen restartet og begynte å installere Windows 10 uten å gi meg noen som helst mulighet til å avbryte, ingen forvarsel på at det ble å skje eller noe som helst. Når jeg fikk PCen opp og kjøre igjen i Windows 10 så var den en god del tregere enn den har vært før i tillegg.
Jeg er rimelig irritert da jeg føler at det er en ekstrem inntrengning på privatlivet mitt. Jeg blir definitivt å ringe kundeservice i morgen, og har ikke de noen gode svar å komme med så bytter jeg nok bort fra Windows for alltid.

Har de egentlig lov til å gjøre dette? Jeg burde jo selv kunne velge hva slags OS jeg vil ha uten at de plutselig skal tvinge meg til å skifte uten at jeg har mulighet til å avbryte det. Noen andre som har opplevd det samme? Er det virkelig lovlig?
Ikke opplevd det samme, men får varsel så og si hver dag på at jeg kan "skaffe meg windows 10". Får noen ganger sånn at jeg kan utsette, klargjøre osv. Har du fått dette ofte før den plutselig startet? Kjedelig hvis det går en viss grense før den oppgraderer automatisk.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Teg Vis innlegg
Ikke opplevd det samme, men får varsel så og si hver dag på at jeg kan "skaffe meg windows 10". Får noen ganger sånn at jeg kan utsette, klargjøre osv. Har du fått dette ofte før den plutselig startet? Kjedelig hvis det går en viss grense før den oppgraderer automatisk.
Vis hele sitatet...
Har fått de varslene du prater om ja, men den har aldri sagt noe om at den automatisk skal installere det så jeg følte meg ganske trygg med å bare lukke de varslene når de kom opp. Tror ikke jeg har fått noe spesielt flere varsler enn deg, og jeg har alltid lukket de og ikke akseptert noe som helst.
Sitat av Teg Vis innlegg
Ikke opplevd det samme, men får varsel så og si hver dag på at jeg kan "skaffe meg windows 10". Får noen ganger sånn at jeg kan utsette, klargjøre osv. Har du fått dette ofte før den plutselig startet? Kjedelig hvis det går en viss grense før den oppgraderer automatisk.
Vis hele sitatet...
Last ned GWX Control Panel (herfra) og skru av problemet.
Nå er det blitt slik at har du Windows update til å automatisk oppdatere i stedet for kun å varsle at oppdateringer er tilgjengelige, ja så installeres W10 automatisk.
Det skjedde med meg også igår natt, sitter nå med Windows 10.... Må si at jeg ble lettere irriteret når jeg sto opp idag.
Så vidt jeg vet går det an å rulle tilbake Windowsversjonen inntil 30 dager etter Windows 10-installasjon.

Gå til Innstillinger (I start-menyen)>Oppdatering og sikkerhet>Gjenoppretting.

Eller så kan du prøve å ønske Windows 10 velkommen. Min helt subjektive mening er at dette er et veldig bra OS og utnytter maskinvaren mye bedre. Jeg synes det ser mye bedre ut også. Hvis du får installert alle oppdateringene så skal nok det sørge for at de fleste bugs forsvinner også.
Jeg ble også tvunget til dette i natt. Irriterende!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skjedde med min fars pc og. Lurer på eg skal begynne og bruke linux mint i stede
Er dette tullet samt spyware i Windows 10 som har tvunget meg over på Linux. Egentlig vil jeg ikke kjøre Linux fordi det er langt i fra like polert og brukervennlig som Windows, men må man så må man. Et annet alternativ hadde vært OSX, men da må du gjerne ha ny maskinvare i tillegg.
Når vi snakker om alternativer til Windows, er det noen som er oppdatert på hvordan Steam OS er å bruke for tida?
Uvaksinert 👍
Man kan gå tilbake til forrige versjon innen en måned etter at W10 er installert. Det er ingen fordeler med Windows 10 annet enn directx som en del spill er avhengig av, så de færreste trenger W10.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hei folkens! Jeg føler jeg er rimelig irritert her jeg sitter. Jeg satt og slappa av på PCen tidligere i dag, og plutselig uten noe som helst forvarsel så begynner PCen å slå seg av. Jeg fikk ikke muligheter til å lagre noe som helst av det jeg hadde åpent, det kom en tekst der det sto "klargjør filer for windows 10" eller lignende men ingen måte å klikke ut av det, og jeg skjønte for at Windows hadde rævpult meg.
Vis hele sitatet...
Iflg MS så har du faktisk bedt om å bli rævpult.

http://www.digi.no/bedriftsteknologi...skadevare-knep
Sist endret av daffe; 21. mars 2016 kl. 07:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Akuma Vis innlegg
Når vi snakker om alternativer til Windows, er det noen som er oppdatert på hvordan Steam OS er å bruke for tida?
Vis hele sitatet...
SteamOS er sikkert greit nå, men det er ikke et desktop os. Anbefaler heller å kjøre steam på debian/ubuntu/whatever.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Iflg MS så har du faktisk bedt om å bli rævpult.

http://www.digi.no/bedriftsteknologi...skadevare-knep
Vis hele sitatet...
Dette er tull fra deres side. Etter å ha lest på nett så har det tydeligvis skjedd meg en god del flere enn meg som ikke har valgt å laste ned W10 klar for installasjon. Jeg aner ikke hva Windows holder på med men det er veldig ubehagelig.

Vi skulle så absolutt fått et alternativ som er like strømlinjeformet og bra som windows var tidligere. Linux regner jeg med blir litt mye å sette seg inn i, uten at jeg skal si for mye.
For å fjerne Windows10-maset kan dere gå på kontrollpanel, legg til eller fjern programmer, vis installerte oppdateringer og fjerne oppdateringen KB3035583.

Bare ett off-topic-tip.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
For å fjerne Windows10-maset kan dere gå på kontrollpanel, legg til eller fjern programmer, vis installerte oppdateringer og fjerne oppdateringen KB3035583.

Bare ett off-topic-tip.
Vis hele sitatet...
Ikke prøvd det ut selv, men i den forrige linken som ble postet her så står dette:

* Selv om man fjerner "sikkerhetsfiksen" KB3035583, så dukker den opp igjen og igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde å skru på skjermen på maskinen min, og ble møtt med en timer som sa "om 15 minutter har du windows 10". Den eneste muligheten den gav meg var å utsette med noen timer. Når jeg lukket vinduet og åpnet det igjen ett noen minutter hadde den fortsatt å telle ned. Jeg måtte gjennom 3 forskjellige undermenyer av "utsett" før den gav meg en valg om å ikke installere windows 10.

Faren min fikk også w10 over natten, og han mener også bestemt at han har sagt nei til alle forespørsler
Bare en tanke: Kan man blokkere Windows Update i brannmuren slik at den ikke kan kommunisere med internett?
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Bare en tanke: Kan man blokkere Windows Update i brannmuren slik at den ikke kan kommunisere med internett?
Vis hele sitatet...
vet ikke om den vanlige windows brannmuren har meny for dette men en skikkelig nettverks brannmur kan du bloke trafikk til spesifikke mottagere som microsoft
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Akuma Vis innlegg
Når vi snakker om alternativer til Windows, er det noen som er oppdatert på hvordan Steam OS er å bruke for tida?
Vis hele sitatet...
Fra siden om SteamOS:
«So, what is it not?
Users should not consider SteamOS as a replacement for their desktop operating system. SteamOS is being designed and optimized for the living room experience.»

Du vil altså ikke bruke SteamOS som en normal maskin. Se på det som en HTPC med fokus på spill/film, men med "nødløsninger" for skriveprogram osv. Jeg ville heller satset på Ubuntu/Mint om du ikke er i stand til å bruke kommandolinje noe særlig. Debian er i min mening best for stabilitet, men du vil garantert møte på problemer med Flash, mp3, Silverlight, Netflix osv. og da bør du kunne endre superbruker gjennom for eksempel gedit. Om du har "mindre begavede" i mangel av bedre begrep kan du også bruke Zorin OS om du vil ha noe som grafisk ligner på Windows.

Sitat av Membranplan Vis innlegg
Jeg opplevde å skru på skjermen på maskinen min, og ble møtt med en timer som sa "om 15 minutter har du windows 10". Den eneste muligheten den gav meg var å utsette med noen timer. Når jeg lukket vinduet og åpnet det igjen ett noen minutter hadde den fortsatt å telle ned. Jeg måtte gjennom 3 forskjellige undermenyer av "utsett" før den gav meg en valg om å ikke installere windows 10.

Faren min fikk også w10 over natten, og han mener også bestemt at han har sagt nei til alle forespørsler
Vis hele sitatet...
Det er meldt at alle med gyldig Windows 7 og oppover-lisens får Windows 10 i løpet av september 2015 - juli 2016 om jeg husker rett, enten de vil eller ikke. Jeg finner dessverre ikke kilde på dette, men er ganske sikker jeg leste det på DinSide.

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Bare en tanke: Kan man blokkere Windows Update i brannmuren slik at den ikke kan kommunisere med internett?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du kan gjøre dette uten å gjøre endringer i regedit, som en sikkerhetsfunksjon, selv ikke med administratorrettigheter.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Borderline offtopic, men bare et lite tips: hvis noen sier at du kan bruke Linux uten kommandolinjen, er det reinspikka løgn.

Jeg har selv brukt Mint (17?) som "desktop OS" (kjørt det i en VM der jeg for eksperimentets skyld tilbrakte mesteparten av tiden bortsett fra gaming), og det er absolutt greit, men man kan ikke stikke under en stol at grensesnittet har enkelte snafus som jeg måtte inn i terminalen og fikse. For eksempel et program med en "elevation"-dialog som ikke fungerte selv med riktige credentials, sånn at jeg måtte sudo-e hele programmet manuelt. Ikke store saker, men GUI-verktøyene var fortsatt ikke gode nok da jeg prøvde det sist, og man bør være klar over at terminalen fortsatt er "master" og er jævlig vanskelig å slippe unna på sikt.

Windows 10 er jeg fortsatt usikker på. Jeg kjører 8.1 på desktop og laptop, og mistenker at jeg ikke kommer til å "oppgradere" inntil det kommer en eller annen forsikring om at Microsoft slutter å forgripe seg på den stakkars maskinen min (pff. aktuelt. ) ... eller kanskje en slags crowd-sourced liste over måter ting blir overvåket på med definitive prevensjonsmetoder samt at nye oppdateringer med "sikkerhetsfikser" som snoker enda mer blir overvåket, pluss at jeg får muligheten til å quarantine oppdateringer og installere alt i mitt eget tempo. Det er intet mindre enn en ren prinsippsak.
Sist endret av robhol; 21. mars 2016 kl. 22:18.
Sitat av robhol Vis innlegg
... eller kanskje en slags crowd-sourced liste over måter ting blir overvåket på med definitive prevensjonsmetoder samt at nye oppdateringer med "sikkerhetsfikser" som snoker enda mer blir overvåket, pluss at jeg får muligheten til å quarantine oppdateringer og installere alt i mitt eget tempo. Det er intet mindre enn en ren prinsippsak.
Vis hele sitatet...
Nå kommer ikke Microsoft til å slutte med denne overvåkingene selv om mange vil forhindre at de får informasjonen, for vi angriper dette på feil metode. Selv om alle som har peiling på data sluttet å gi de denne informasjonen ville vi bare være en dråpe i det store havet med folk som ikke vet bedre, eller ikke bryr seg om problemet. Det riktige å gjøre ville være å finne ut HVA som ble logget og hvordan man kan endre på det og lage mer av det. Jeg hadde med glede kjørt noen virtuelle maskiner som sendte data til MS, så lenge jeg viste at det var riv ruskende galt.

Lillemyke tjener fint på mye informasjon, de kan tjene godt på lite informasjon, men om informasjonen er (muligens) feil, så er det noe man taper på. For å tjene penger på feilinfo må man være politiker.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er selvfølgelig sant. Det jeg skrev var bare mine krav før jeg gidder å i det hele tatt vurdere Windows 10 personlig.
Jeg vurderer å bare oppgradere til Windows 10 siden jeg misliker Windows 8.1 så sterkt. Men vil ha en clean install.

Noen som har noen gode guider å linke til? Vil bruke usb-penn til å innstallere Windows 10.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg vurderer å bare oppgradere til Windows 10 siden jeg misliker Windows 8.1 så sterkt. Men vil ha en clean install.

Noen som har noen gode guider å linke til? Vil bruke usb-penn til å innstallere Windows 10.
Vis hele sitatet...
Du kan oppgradere til Windows 10 for deretter å utføre clean install via innstillinger.

Start>Innstillinger>Oppdatering og sikkerhet>Gjenoppretting>Tilbakestill PCen

Der vil du kunne velge om du skal beholde eller fjerne filene dine.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Du kan oppgradere til Windows 10 for deretter å utføre clean install via innstillinger.

Start>Innstillinger>Oppdatering og sikkerhet>Gjenoppretting>Tilbakestill PCen

Der vil du kunne velge om du skal beholde eller fjerne filene dine.
Vis hele sitatet...

Sikker på at dette fjerner gamle filer fra Windows 8.1? Må jeg ikke inn i Bios osv for å formatere hardisken?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Sikker på at dette fjerner gamle filer fra Windows 8.1? Må jeg ikke inn i Bios osv for å formatere hardisken?
Vis hele sitatet...
Det vil være en helt ny installasjon av Windows 10. Du får også muligheten til å utføre en omfattende reformatering ved å overskrive alt som er på disken fra før, slik at det ikke vil ligge noe som helst annen informasjon på disken som en ekstra sikkerhet hvis du skal selge enheten din etterpå. Dette vil normalt ikke være nødvendig hvis du skal beholde enheten selv, og du vil ikke merke noen forskjell.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Sikker på at dette fjerner gamle filer fra Windows 8.1? Må jeg ikke inn i Bios osv for å formatere hardisken?
Vis hele sitatet...
Jo, det må du. Du kommer til å få en mappe som heter "windows.old" som du ikke kan gå inn på, og som sier den er på 0 kB. Det er den ikke. Bare formater harddisken i diskpart, du.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Jo, det må du. Du kommer til å få en mappe som heter "windows.old" som du ikke kan gå inn på, og som sier den er på 0 kB. Det er den ikke. Bare formater harddisken i diskpart, du.
Vis hele sitatet...
Denne 'windows.old' kan du slette via innstillinger også.

Start>Innstillinger>System>Lagring>Denne PCen>Midlertidige filer
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Ikke prøvd det ut selv, men i den forrige linken som ble postet her så står dette:
Vis hele sitatet...
Kan det være mulig at de har på automatiske oppdateringer?

Jobber selv innen IT, gjør dette for kunder daglig som ikke ønsker W10, har aldri hørt noen av dem nevne at den har kommet tilbake. Ikke hos meg eller min familie heller forsåvidt, men så har jo jeg deaktivert automatiske oppdateringer, kanskje der det igger?