Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3002
Jeg føler meg kreativ og ønsker å lage kunstverk. Malerier hovedsakelig.

Dersom jeg selger kunst for 100 000,- i mnd, hvordan går jeg fram? Vil dette bli regnet som svart arbeid? Jeg vil tro jeg må betale moms her. Eller må jeg opplyse hvem som har kjøpt det? Kan ikke kjøper velge å være anonym?
Overskuddsmateriell
skatt må betales i allefall, usikker på mva men tror ikke det er noe unntak der
billedkunst.no - Uttalelse fra styret: Merverdiavgift på billedkunst

norskekunsthandverkere.no - SKATT OG REGNSKAPSFØRING

Ut ifra de kildene:

Kunstnernes salg av egne kunstverk er unntatt fra merverdiavgiftsloven. (skatteetaten.no)
Alle kunsthåndverkere som produserer kunstverk er næringsdrivende og dermed bokføringspliktige, og må levere årsregnskap.
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
Jeg føler meg kreativ og ønsker å lage kunstverk. Malerier hovedsakelig.

Dersom jeg selger kunst for 100 000,- i mnd, hvordan går jeg fram? Vil dette bli regnet som svart arbeid? Jeg vil tro jeg må betale moms her. Eller må jeg opplyse hvem som har kjøpt det? Kan ikke kjøper velge å være anonym?
Vis hele sitatet...

Om du selger flere kunstverk og max pris er under 40.000,- så kan kjøperne være anonyme. Ved salg over 40.000 kontant så skal kjøper avkreves legitimasjon. Kom for noen år siden for å vanskeliggjøre svart omsetning. Du må nok føre salgene på ligningen.

Så ja sålenge hvert salg er på under 40K så kan kjøper være anonym.

Om kunst er fritatt for mva vet jeg ikke. Er vel bare aviser som ennå har mva fritak?
Sist endret av frtoretang; 27. februar 2016 kl. 20:52.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du selger flere kunstverk og max pris er under 40.000,- så kan kjøperne være anonyme. Ved salg over 40.000 kontant så skal kjøper avkreves legitimasjon. Kom for noen år siden for å vanskeliggjøre svart omsetning.

Så ja sålenge hvert salg er på under 40K så kan kjøper være anonym.

Om kunst er fritatt for mva vet jeg ikke. Er vel bare aviser som ennå har mva fritak?
Vis hele sitatet...
Ifølge maximillian-as.com:

Ved kontantkjøp er det ikke nødvendig at navn på kjøper står spesifisert på kvittering når vederlaget er under
kr.1.000,- inkl. mva
Fra altinn.no

Ved kontantsalg fra detaljist er det som hovedregel ikke krav om å angi kjøpers navn i salgsdokumentet. Dette unntaket gjelder ikke:

-når betalingen skjer med kontanter for et beløp på kr 40 000 eller mer inkl. mva., eller
-ved kontante betalinger på over kr 1 000,- inkl. mva. når kjøper er bokføringspliktig og varen eller tjenesten er beregnet for videresalg eller skal inngå som direkte innsatsfaktor i produksjon eller tjenesteleveranse
-kjøp som gjelder drivstoff til bruk i person- eller varetransport, uavhengig av beløpets størrelse.

I slike tilfeller må selgeren registrere kjøpers navn mv. slik at dette fremgår av salgsdokumentasjonen. Selger plikter uansett å angi kjøper på kjøpers dokumentasjon dersom kjøper ber om dette. I slike tilfeller skal selger signere og stemple dokumentasjonen.
Vis hele sitatet...
Blir du avkrevd ID om du handler på Coop og betaler kontant dersom beløpet overstiger 1.000?
Aldri hent meg.
Sist endret av frtoretang; 27. februar 2016 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Fra altinn.no



Blir du avkrevd ID om du handler på Coop og betaler kontant dersom beløpet overstiger 1.000?
Aldri hent meg.
Vis hele sitatet...
Nei, men du er vel neppe bokføringspliktig og varen eller tjenesten er vel neppe beregnet for videresalg eller skal inngå som direkte innsatsfaktor i produksjon eller tjenesteleveranse?
Det er romslige regler for hobbyarbeid, man har jo tross alt en del utgifter, ofte større enn inntektene.
Tror du kan selge en del bilder før du trenger bekymre deg om bokføring.
Sitat av keentoo Vis innlegg
Det er romslige regler for hobbyarbeid, man har jo tross alt en del utgifter, ofte større enn inntektene.
Tror du kan selge en del bilder før du trenger bekymre deg om bokføring.
Vis hele sitatet...
Dette var ikke et spesielt godt råd. Hvis du har en del inntekter og også høye utgifter bør du være nidkjær med å dokumetere utgiftene. Hvis skattemyndighetene blir interessert i å sjekke hva du holder på med er det din jobb å dokumentere utgifter. Det er derfor lurt å føre regnskap og ta vare på bilag hvis du selger en del, selv om det ikke er skattbart.
Sitat av keentoo Vis innlegg
Det er romslige regler for hobbyarbeid, man har jo tross alt en del utgifter, ofte større enn inntektene.
Tror du kan selge en del bilder før du trenger bekymre deg om bokføring.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å lese dette: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...-eller-naring/
Sitat av keentoo Vis innlegg
Det er romslige regler for hobbyarbeid, man har jo tross alt en del utgifter, ofte større enn inntektene.
Tror du kan selge en del bilder før du trenger bekymre deg om bokføring.
Vis hele sitatet...
Tror du?

TS skisserer å eksempelvis selge kunst for 100k i måneden.

Du bør lese deg litt opp på hvordan skattemyndighetene fritar inntekt fra hobby, det er stort sett bare småtterier man slipper unna med.
I kunstfeltet er de romslige, så utrolig mye fradrag folk kan kreve, foruten matriell og matrialer, modeller, atelier og arbeidsklær finns jo studieturer ol.
Men, selvsagt, samle bilag og dokumenter utgifter.