Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4481
Hei. Har sett på biphasic sleep og lest litt om det. Grunnen er at jeg alltid er trøtt og sliten når jeg kommer hjem fra jobb ved 13:00 tiden og føler meg ganske så slapp, men rundt 7-8 tiden når jeg skal legge meg kvikner jeg opp og det vil noen ganger si jeg sliter med og sove.

Tenkte og gjøre noe slikt; legge meg når jeg kommer hjem og sove 4-5 timer, stå opp i 5-6 timer og legge meg igjen før jeg drar på jobb.

Har noen erfaringer meg og dele opp søvn på en lignende måte?
Jeg for min del har dårlig erfaring med å sove midt på dag. Sover jeg 2 timer eller mer etter jobb får jeg ikke sove når jeg skal på kvelden. Dagen min er slik at jeg er på jobb, så trener jeg 2-3 timer, reiser hjem og holder meg våken 2-4 timer, so legger med tidlig, sovner med en gang da. Det kan funke for deg, men iallfall jeg klarer ikke fordele søvn over 2 økter slik
Beste er å ta powernap på maks 20 min på ettermiddagen (helst bokstavelig talt etter middagen).
Det var vanlig før i tida og skal funke helt greit.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg er absolutt for å gjøre det som er det beste for kroppen, men samfunnet vil gjerne gjøre det som er mest praktisk for alle. Så mitt råd er å begynne å trene i stedet. Da vil du ikke bare føle deg uthvilt, men du vil også sove bedre, bli gladere, mer lykkelig også videre også videre...
Når jeg gikk på videregående hadde jeg en periode der jeg sov fra 17-21 og 04-07. Var alltid opplagt når jeg skulle dra på skolen og ble ikke trøtt før jeg hadde kommet meg hjem. Det gikk riktignok hardt utover det sosiale og ble etter hvert umulig å kombinere med deltidsjobben jeg hadde på den tiden så jeg ga meg.
Flere land i verden har forsåvidt siesta midt på dagen hvor de sover så det skal nok gå fint for deg og
Faktisk er det veldig sunt å ta en fiesta på ettermiddagen, dog funker det ikke for meg. Sover jeg litt på ettermiddagen så er jeg helt duracell ved nattetider.

Men når det er sagt er det jævla digg å komme hjem fra arbeid, spise som en hest, kaffe og en stor snus; for så å drifte vekk fra kongen av queens på tv.

Verre når man våkner med lavt blodsukker og er smågroggy..

Husker jeg ihvertfall en (sikkert en del ganger) gang våknet kl 20 og fikk helt totalt panikk, gikk nesten løs på familien for at de ikke hadde prøvd å vekke meg. Skulle jo på skole/jobb..


Søvn er sunt. Ikke for mye og ikke for lite. Selv greier jeg meg på rundt 5 timer. Det er nok gjennomsnittet på hverdagene, som nevnt ovenfor; trening bra. Trener jeg tungt sover jeg som et dovendyr ved første touch på puta.
heartslava
Trådstarter
8 0
takk for svar.

@duckie jeg trener allerede vær dag.
@xernox er redd at powernap kommer til og gjøre det umulig og sove på kvelden. Som sagt har jeg ofte problemer med og sove på den tiden.
Jobber offshore og går 6 timer på og 6 timer av døgnet rundt, funker veldig bra for meg.

Er på jobb fra 24.00-06.00, legger meg rett etter vakt (i seng ca 06:10) står opp ca 11.30, jobb igjen fra 12.00-18.00 for så og legge meg igjen ca 21.00 og stå opp igjen mellom 23.30 - 24.00.
Sist endret av Forvirretperson; 18. august 2015 kl. 22:01.
Søvn mellom 15 og 1830 på 90 minutter er bra. Forstyrrer ikke nattesøvnen og er oppfriskende
Her er et skjema som viser søvnmønster
Sist endret av nudo; 19. august 2015 kl. 01:30.
Tror det her er HELT forskjellig fra person til person. Har hørt om folk som greier å sove flere ganger i døgnet, uten noe porblem. Personlig går ikke dette for meg, ender med at jeg ikke får sove om kvelden igjen.
Når det kommer til søvn er vi så forskjellige at andres erfaringer er praktisk talt verdiløse. Du kan prøve, det tar deg max 3 døgn å finne ut av.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Søvn mellom 15 og 1830 på 90 minutter er bra. Forstyrrer ikke nattesøvnen og er oppfriskende
Vis hele sitatet...
Virker rart da jeg har hørt fra flere hold om at hvis man sover på dagen så bør man for all del gjøre det før klokken 15 så det ikke skal forstyrre den normale nattesøvnen.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Virker rart da jeg har hørt fra flere hold om at hvis man sover på dagen så bør man for all del gjøre det før klokken 15 så det ikke skal forstyrre den normale nattesøvnen.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at når man er innstilt på at man ikke får sove, så får man ikke sove
Jeg tror hva slags type du er spiller veldig inn her. Jeg sover 1 time etter jobb, våkner i 18 tiden - og legger meg igjen rundt 24 og sovner på et øyeblikk. Men jeg jobber i barnehage da, søvn er hellig for oss.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Søvn er sunt. Ikke for mye og ikke for lite. Selv greier jeg meg på rundt 5 timer. Det er nok gjennomsnittet på hverdagene, som nevnt ovenfor; trening bra. Trener jeg tungt sover jeg som et dovendyr ved første touch på puta.
heartslava
Vis hele sitatet...
Alle studier til dags dato sier at burde faktisk sove mer enn 5 timer Selv om det også er en del forskjeller på hvordan folk fungerer etter lite søvn, er det også slik at alle har helsegevinst av å sove mer enn 5 timer per natt.

5 timer per natt er forbundet med større risiko for flere typer sykdommer og sannsynligvis ikke ideelt for kognitiv funksjon heller.
Noen sover 3 timer, mediterer man, kan mange hente mer energi enn ved søvn.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Når det kommer til søvn er vi så forskjellige at andres erfaringer er praktisk talt verdiløse. Du kan prøve, det tar deg max 3 døgn å finne ut av.
Vis hele sitatet...
Einig. Eg treng ikkje meir enn fem timar søvn om nettene for å fungere skikkeleg dagen etterpå, men det er svært få som er med meg på dette.

For ordens skuld - eg er mann, snart tretti. Om dette skal ha noko å seie