Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1791
har fått en trekiste fra morfaren min, denne er fra 50-tallet. er noen blå flekker her og der, kan dette spre seg til annet i huset? bør man fjerne det?
Blåvedsopp?

treteknisk.no/Fokus_p%C3%A5_sopp_72lHL.pdf.file

Denne gruppen sopp omfatter
en lang rekke sopparter – fra
blåvedsopp til muggsopp
Vis hele sitatet...
Soppangrepet i seg selv er nødvendigvis
ikke helsefarlig, men
enkelte soppsporer kan være
allergifremkallende. Det finnes
en rekke eksempler på at muggsoppsporer
har fremkalt allergi
hos arbeidere på tørrsorteringsanlegg
i trelastindustrien. Lukt
fra sopp og/eller bakterieangrep
kan også medføre helseskade
hos beboere i soppangrepne hus.
Vis hele sitatet...
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Nå skal det sies at jeg har spesielt god greie på hverken mugg eller allergier. Men hvis du skal ha den f.eks på soverommet eller i nærheten av mat, ville jeg for sikkerhets skyld prøvd å pusse det bort, evt se etter andre måter å fjerne det.
Sopp trenger fuktighet for å leve. Tørt treverk vil ikke huse levende sopp, kun hvis det er fuktig. Skrubb det infiserte området med klorin, og oppbevar kisten et tørt sted, så skal det ikke være noe problem.

Du kan også gå over med hydrogenperoksid. Det tar eventuelle sporer, i motsetning til klorin, som fungerer best på selve soppen. Pass bare på å ikke blande de to stoffene. Skrubb først med det ene, la tørke, og så det andre.
Sist endret av mentalmelt; 7. august 2015 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
etter å ha søkt på navnet på soppen i turbolegos link, fant jeg ut at rustløser hjalp mot denne soppen, det er fosforsyren som dreper organismen. når rustløseren hadde fordampet, smurte jeg inn hele greiene med teakolje. håper dette gjør susen.
Man kan også skrubbe med salmiakk for å så tørke det om man ikke har nevnte middler tilgjengelig.
tørk først, olje siden?