Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3948
Yo.

Jeg har en kompis som banket opp en taxisjåfør i august ifjor. Det er tredje gang han blir dømt for uprovosert vold, men har kun sonet samfunnstjeneste de foregående gangene. I desember fikk han dommen, 8 måneder ubetinget fengsel. Han har aldri nevnt dette for verken meg eller noen av de andre i vennegjengen, heller ikke til familie(99% sikker). Han liker ikke snakke om problemene sine, han holder kortene tett inntil brystene i personlige tilfeller som dette.

Jeg fikk vite om dette som en ren tilfeldighet, da broren min har rettslære på VGS. Ttilfeldigvis var det denne rettsaken de observerte. Dere skjønner tegningen; broren min fortalte dette til meg, lokalavisen publiserte en artikkel om saken på nett og brikkene falt på plass.

Jeg "konfronterte" vennen min med dette, dvs. at jeg sa til han at broren min så på denne rettsaken. Ingen sure miner, jeg ville bare gjøre han oppmerksom på at jeg er klar over det i tilfelle han vil prate om det. Ble ikke så mye mer prat om det. Han var ikke intr. i å snakke om det, og fortalte kort at det handlet om et erstatningsbeløp.

Nå har jeg ikke peiling på hvor han er. Selvsagt har jeg en mistanke om at han sitter inne og soner nå. Har ikke snakket med han siden tirsdag, og er på hytta. Mobilen går rett til svareren, facebooken er slettet. Kontaktet søsteren hans som også naturligvis begynner å bli bekymret, ingen har peiling på hvor han er. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Jeg har fortalt 3 gode kompiser om denne voldsdommen, men ingen vet hva som. De har vært innom der han bor sammen med moren, 0 svar. Døren er låst osv.

Prøvd å finne ut av om det er mulig å ringe til fengsler for å høre om han soner, men det virker strengt mtp. taushetsplikt. Makes sense, men jeg er ganske keen på å finne ut av hva som er greia. Vil helst finne ut av at han soner, så slipper man å tenke på andre scenarioer. Dama(nå eks) hans var utro for et par uker siden, noe som jeg tror gikk ganske innpå han.

Setter pris på alle forslag til hvordan jeg skal gå fram til å finne ut av hvor han er. Jeg vil helst slippe å fortelle søsteren og moren om denne dommen, men skjønner jo at det er nødvendig i ganske nær fremtid om jeg ikke finner svar. Er det på noen som helst mulig å finne ut om han soner i fengsel nå? Hvis jeg ringer politiet og ber om en etterlysning, vil det kanskje trigge et svar?

tldr;
Har en kompis som fikk en voldsdom i august. Ikke fortalt noe om det, jeg fant ut ved en tilfeldighet. Ble borte på tirsdag, slettet face. Mob rett til svarer. Folk begynner å bli bekymret. Mulig å finne ut av om han sitter inne?
Om han er i varetekt får du neppe vite det.
Hvis familien kontakter politiet vil de bekrefte om de har han i varetekt eller ikke. Det er min forståelse av det
Fenger på sikt
Trådstarter
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Hvis familien kontakter politiet vil de bekrefte om de har han i varetekt eller ikke. Det er min forståelse av det
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på dette?

Dersom den innsatte ikke ønsker at noen skal vite at den sitter i fengsel, eller hvilket, er det ingen som kan få vite det med mindre den selv gir beskjed om det.
Vis hele sitatet...
-http://www.ung.no/oss/kriminalitet/103672.html
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Har du noen kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at det ikke stemmer. Vært på letejakt før
Enkleste er jo å gå til politiet uansett. For de er de eneste som kan finne ut av dette.

Meld han inn som savnet person, og de vil ta tak i hendelsen.
Sitter han inne i fengsel, så vil man raskt få en avklarning på det.
Sitter han ikke inne, vil det bli opprettet en sak på det, og evt ressurser vil bli satt i gang for å finne ut av hvor han evt er.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Enkleste er jo å gå til politiet uansett. For de er de eneste som kan finne ut av dette.

Meld han inn som savnet person, og de vil ta tak i hendelsen.
Sitter han inne i fengsel, så vil man raskt få en avklarning på det.
Sitter han ikke inne, vil det bli opprettet en sak på det, og evt ressurser vil bli satt i gang for å finne ut av hvor han evt er.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt godt poeng. Gitt at du melder han savnet kan du se om de faktisk gidder å lete etter han, gitt at han sitter i varetekt vil det gjerne ikke skje noe.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Om han er i varetekt får du neppe vite det.
Vis hele sitatet...
Når man havner i varetekt så blir facebook slettet? Mulig fyren har stukket av, minner om 2014 hvor taxijenta ble banket opp av en mann, om det stemmer da er fyren dum, så dum at han blir nok tatt snart av politiet (om han har stukket av)
Fenger på sikt
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Når man havner i varetekt så blir facebook slettet? Mulig fyren har stukket av, minner om 2014 hvor taxijenta ble banket opp av en mann, om det stemmer da er fyren dum, så dum at han blir nok tatt snart av politiet (om han har stukket av)
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke all verdens av dette. Facebook blir ikke slettet med mindre vedkommende sletter facebooken sin eller at Facebook selv sletter kontoen. Min venn har fått sin dom. Problemet er at ingen vet om han faktisk soner eller om han ikke soner nå.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Skjønte ikke all verdens av dette. Facebook blir ikke slettet med mindre vedkommende sletter facebooken sin eller at Facebook selv sletter kontoen. Min venn har fått sin dom. Problemet er at ingen vet om han faktisk soner eller om han ikke soner nå.
Vis hele sitatet...
Du skriver i tråden, slettet facebook og tar ikke telefon, ingen i rettsystemet krever at de innsatte sletter seg fra sosiale medier. Om han er i varetekt så har han heller ikke tilgang til facebook. Så min konklusjon er at fyren holder seg unna søkelyset.

Også ble siteringen min mistolket av deg.
Fenger på sikt
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du skriver i tråden, slettet facebook og tar ikke telefon, ingen i rettsystemet krever at de innsatte sletter seg fra sosiale medier. Om han er i varetekt så har han heller ikke tilgang til facebook. Så min konklusjon er at fyren holder seg unna søkelyset.

Også ble siteringen min mistolket av deg.
Vis hele sitatet...
Ok sorry, trodde du mente at facebook-kontoen blir slettet når folk soner.
Ring fengsel og spør om du kan avtale tid for besøk.
Sitat av keentoo Vis innlegg
Ring fengsel og spør om du kan avtale tid for besøk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er veien å gå, prøv deg frem med litt sosial engineering.

Ring fengselet og spør om det er mulig å få prate med X eller å besøke han i nærmeste framtid.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg tror dette er veien å gå, prøv deg frem med litt sosial engineering.

Ring fengselet og spør om det er mulig å få prate med X eller å besøke han i nærmeste framtid.
Vis hele sitatet...
Den insatte velger selv hvem som får komme på besøk i fengsel. Man skriver en søknad pr. person man ønsker besøk av. Om dem passerer en sikkerhetsklarering kan dem besøke den insatte etter å ha avtalt et tidspunkt med fengselsvaktene.

Det er med andre ord umulig å ta i bruk social engineering i dette tilfellet.
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Den insatte velger selv hvem som får komme på besøk i fengsel. Man skriver en søknad pr. person man ønsker besøk av. Om dem passerer en sikkerhetsklarering kan dem besøke den insatte etter å ha avtalt et tidspunkt med fengselsvaktene.

Det er med andre ord umulig å ta i bruk social engineering i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Folk er så mye dummere enn man vil tro, om man har navnet og en anelse hva slags fengsel personen sitter i, så bør det la seg gjøre å få et "du er ikke på listen" svar. (merk: BØR)
elevatormusician
sorrY's Avatar
Politiet plikter å informere familien i nødstilfelle, eller om vedkommende er under 18 år. Kun da. Så om kompisen din sitter inne, og ikke ønsker at noen skal vite om det, eller være i stand til å kontakte han, blir det sånn.

Personling ville jeg nok gått for den "besøks-scammen". Da vil det selvfølgelig bli gjort en sjekk av deg, og kompisen din vil bli spurt om han ønsker å treffe deg.. - men det er nok den beste muligheten til å finne ut om han er i fengsel eller ikke som jeg ser det.
Eventuelt, meld ham savnet. Det kan også funke, om han har stukket av.
Sist endret av sorrY; 23. juli 2015 kl. 17:51.