Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7035
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Jeg har alltid hørt prat om at politiet kan sjekke facebooksamtaler og ikke bare ta deg, men også alle vennene dine.

Jeg røyker ikke, har ikke gjort det på flere måneder og skal ikke gjøre det. Allilevel er jeg redd for at de skal ta meg for ting jeg har skrevet for en god stund sida.

Er faren reell? Jobber politiet virkelig på den måten?

Takk for svar.
Ingen ting å bekymre seg for. Bare husk: Nekt, nekt og nekt om du skulle komme i kontakt med politiet.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Sier du at det at vi har skrevet ordrett at vi skal røyke, oppbevare eller kompisselge ikke kan brukes som bevis?

Takk for svar : )
Slett meldingene, alltid. og purken har ikke tilgang til meldinger uten tillatelse fra facebook som de trenger gooooooood grunn til å få. og hvis det skulle skje at feks pc ble beslaglagt husk å både slette alt og endre pass fra en annen pc/mobil. Er også en fordel å be venner slette meld, ihvertfall i ny og ne men aller best er det å si det vær gang det skrives om ulovligheter
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Setter stor pris på svar, men lurer på om dere kan være litt mer konkrete?
Er det reelt at for eksempl en som røyker blir tatt, at de sjekker Facebookmeldingene hans og tar kompissen fordi han røper seg?
Politiet fikk vel ikke tilgang til Breivik sin facebook på over ett år, selv om de prøvde gjentatte ganger, så tror du skal være rimelig safe.

Men, hvis politiet konfiskerer PCen din og du har autologin er det verre.
Noen som vet om det kan brukes som bevisførsel i det tilfellet?
Bryter ikke politiet selv loven ved å gjøre dette, krenking av facebooks personvern eller noe slikt, når de tar seg tilgang uten tillatelse fra facebook?

Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Setter stor pris på svar, men lurer på om dere kan være litt mer konkrete?
Er det reelt at for eksempl en som røyker blir tatt, at de sjekker Facebookmeldingene hans og tar kompissen fordi han røper seg?
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk hørt om det men vet ikke om det er sant. Dette er isåfall via autologin, eller at kompisen har tysta og kommer fram sammen med politiet at de skylder på facebook meldinger for å få han til å prate.

Kan også legge til at jeg tviler sterkt at dette holder som bevis i en straffesak.
"Jeg har 100g hasj under senga mi" tviler jeg man kan bli dømt for 100g oppbevaring.
Skyld på at det var skryt hvis du kommer i sitasjonen.
Sist endret av pkk1990; 27. april 2014 kl. 23:32.
Når en har åpen tilgang til facebook-konto vil ofte politiet kontrollere kontoen. Om man tar forhåndsregler som å logge ut av facebook hver gang man er ferdig å bruke den, både mobil og data. Samt passe på å ha et sikkert passord.
FIkk ikke endret, så poster ny.
Måten folk blir tatt i slike saker er at de konfornteres med facebookmeldingene og driter på draget ved å legge kortene på bordet. NEKT!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Problemet ligger vel heller i skjelvne stonere som samtykker til at onkel blå får ta en titt på meldinger..
Politiet kontakter facebook for og prøve og få tilgang på kontoen til TS. (de har hovedkvarter i california)

Politi: ''We would like to get access to a facebook account. We are the Norwegian police, and this is an investigation of a serious drug related crime''

Facebook crew: ''What kind of crime are you investigating?''

Politi: ''We think this man is smoking cannabis''

Facebook crew: ''Thats cute.''

(Kunne ikke dy meg. Er stein som ei nepe nå i tillegg.. )

Til topic: Nei, tror du er trygg.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
For fremtiden burde du og vennene dine sjekke ut Pidgin og OTR. Det vil la deg og venner snakke kryptert over FB, skjer det verste og politiet beslaglegger PCene deres vil de ikke kunne dekryptere tidligere meldinger. Alt de vil kunne se er dette.
Nei. Facebook's ToS er imot at noen andre enn deg som er "sjef" over brukeren kan se hva som blir skrevet til andre uten ditt samtykke.
Har hatt kompiser som har brent seg på den måten, snuten driter jo i facebook´s ToS, hvis du blir ransaka går de igjennom meldingene dine på facebook og SMS.. Ett godt tips er aldri skrive om crime på facebook.
For å gjengi en reell sak;
En person blir arrestert grunnet mistanke om et lovbrudd. Personen er uskyldig og slipper straff, politiet går gjennom hans pcer og mobiler i prossessen, mobilen er logget inn på facebook. Ved å gå gjennom hans logger finner de x antall samtaler om kjøp og salg av hasj. Noen logger kan selvsagt benektes, noen logger inneholder tilbakemeldinger på stoffet f.eks og er ikke så lett og nekte for. Personen blir siktet for befatning av 200g og salg av 120, samtlige som har diskutert hasj med han får ransakelse og egne saker opprettet på seg.

Så svaret er ja. Om handlene er så i klartekst og personen tilstår. Utallige småsaker hovudsaklig i ungdomsmiljø hvor dette er fremgangsmetoden til politiet, spesielt mtp. at ingen logger seg ut av facebook på telefonene sine.....
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av hideout Vis innlegg
For å gjengi en reell sak;
En person blir arrestert grunnet mistanke om et lovbrudd. Personen er uskyldig og slipper straff, politiet går gjennom hans pcer og mobiler i prossessen, mobilen er logget inn på facebook. Ved å gå gjennom hans logger finner de x antall samtaler om kjøp og salg av hasj. Noen logger kan selvsagt benektes, noen logger inneholder tilbakemeldinger på stoffet f.eks og er ikke så lett og nekte for. Personen blir siktet for befatning av 200g og salg av 120, samtlige som har diskutert hasj med han får ransakelse og egne saker opprettet på seg.

Så svaret er ja. Om handlene er så i klartekst og personen tilstår. Utallige småsaker hovudsaklig i ungdomsmiljø hvor dette er fremgangsmetoden til politiet, spesielt mtp. at ingen logger seg ut av facebook på telefonene sine.....
Vis hele sitatet...
Derfor er det lurt å bruke kallenavn. Jeg har ofte brukt: ''Bøker'' som cannabis. Biblioteket er dealeren, 4 sider er 4 joints, 4 bøker er 4 gram etc. Det å ''lese'' er det samme som å røyke.

Eksempel:

Meg: Hey, stikker du innom biblioteket og tar med 2 bøker til meg? Bibliotekaren tar betalt bare 90kr pr bok nå om dagen, av ukjent grunn. Det er veldig gode bøker også, så man blir sittende en stund.

Kompis: Joda, sure.. Kan ta med.. Jeg klarte å få ut et par sider av boka jeg kjøpte for ei uke siden, så vi kan da lese dem først, så stikker vi opp til biblioteket og kjøper et par bøker etterpå, slikt at vi har til helga?

Meg: Okey, høres flott ut!

Nå spiller det ingen rolle om politiet faktisk finner ut av at det er cannabis vi prater om. Vi har bare hatt en snål samtale om bøker, og dette er ingenting dem kan bruke mot oss i en sak.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Derfor er det lurt å bruke kallenavn. Jeg har ofte brukt: ''Bøker'' som cannabis. Biblioteket er dealeren, 4 sider er 4 joints, 4 bøker er 4 gram etc. Det å ''lese'' er det samme som å røyke.

Eksempel:

Meg: Hey, stikker du innom biblioteket og tar med 2 bøker til meg? Bibliotekaren tar betalt bare 90kr pr bok nå om dagen, av ukjent grunn. Det er veldig gode bøker også, så man blir sittende en stund.

Kompis: Joda, sure.. Kan ta med.. Jeg klarte å få ut et par sider av boka jeg kjøpte for ei uke siden, så vi kan da lese dem først, så stikker vi opp til biblioteket og kjøper et par bøker etterpå, slikt at vi har til helga?

Meg: Okey, høres flott ut!

Nå spiller det ingen rolle om politiet faktisk finner ut av at det er cannabis vi prater om. Vi har bare hatt en snål samtale om bøker, og dette er ingenting dem kan bruke mot oss i en sak.
Vis hele sitatet...
Om den samtalen hadde blitt brukt som bevis hadde den lett blitt tolka, kodeord som det der funker ikke. Men facebooksamtaler som bevis i retten?
Sist endret av exocytose; 9. juni 2014 kl. 18:23. Grunn: så uhøflig da
Sitat av Relevant Vis innlegg
Derfor er det lurt å bruke kallenavn. Jeg har ofte brukt: ''Bøker'' som cannabis. Biblioteket er dealeren, 4 sider er 4 joints, 4 bøker er 4 gram etc. Det å ''lese'' er det samme som å røyke.

Eksempel:

Meg: Hey, stikker du innom biblioteket og tar med 2 bøker til meg? Bibliotekaren tar betalt bare 90kr pr bok nå om dagen, av ukjent grunn. Det er veldig gode bøker også, så man blir sittende en stund.

Kompis: Joda, sure.. Kan ta med.. Jeg klarte å få ut et par sider av boka jeg kjøpte for ei uke siden, så vi kan da lese dem først, så stikker vi opp til biblioteket og kjøper et par bøker etterpå, slikt at vi har til helga?

Meg: Okey, høres flott ut!

Nå spiller det ingen rolle om politiet faktisk finner ut av at det er cannabis vi prater om. Vi har bare hatt en snål samtale om bøker, og dette er ingenting dem kan bruke mot oss i en sak.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at snuten ikke skjønner det der?! Du vet selvsagt at dette er noe 'alle' gjør og at snuten er ganske skeptiske når de ser ting som ikke helt passer inn? Det er faktisk gratis å låne bøker på biblioteket, visste du ikke det? Du kan banne på at snuten vet det.

Og jo, de kan bruke det mot deg. Typisk vil da dommen inneholde fraser som "... men retten fester ikke lit til tiltaltes forklaring på dette punktet."
Selvfølgelig.. Det har ikke noe med at snuten skjønner det. Så lenge de ikke faktisk kan bevise det, så funker det her fjell. Man kan bruke en annen ting en bøker, og bibliotek for at purken ikke skal en gang forstå det, men om du nekter på at du har skrevet om cannabis, eller røykt det, så kan de vel ikke ta deg?

Om de ikke har noen bevis, annet en en litt skeptisk fb-samtale om bøker, så vil nok saken bli henlagt. Man skal uansett nekte, ikke gi dem bevis.

Er dere under 18 kan man også si, om alt håp er ute, at dere snakket om alkohol.
Sist endret av Relevant; 9. juni 2014 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De sjekker ofte facebook hos folk de tar på razzia. Der saumfarer de samtaleloggene for å se etter evt "narkonettverk" du er med i.

Så kan dem finne på å stikke til kompisene dine, dersom det er nok narkoprat og dem har tid og penger til å gjøre det.

Har selv fått razzia med facebooksamtaler som grunnlag.

Det holder visst nok ikke til retten, så bare nekt nekt og nekt.
Si at du ikke har skrevet det, og at hvem som helst kan ha brukt din facebook på skolen eller lignende.

De sjekker kun facebook hos deg på f.eks razzia om de har tilgang, de får ikke tilgang uten at du er innlogga eller har auto-passord på pcen.
Kodespråk er idiotisk. Hva faen er vitsen? Du kan enkelt unngå hele problemet ved å aldri diskutere det skriftlig. Hvis en du omtaler cannabis med blir tatt, vil politiet kunne få tilgang til deres Facebooksamtaler (de er logget inn på mobil eller datamaskin). Det eneste som trenger å skje, er at EN av dem er uforsiktig og røyker en joint på feil sted, og politiet ser på telefonen deres. Bruk telefonen, ring vedkomne, og ikke snakk om noe ulovlig. Hvis du skal bruke kode, så avtaler man ikke pris eller mengde.

"Yo, lyst på besøk?" Det er en melding det er vanskelig å sannsynliggjøre at omhandler noe ulovlig, og den vil ikke være påfallende for politiet. Å ringe er ennå bedre, da er det ingenting lagret.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Selvfølgelig.. Det har ikke noe med at snuten skjønner det. Så lenge de ikke faktisk kan bevise det, så funker det her fjell. Man kan bruke en annen ting en bøker, og bibliotek for at purken ikke skal en gang forstå det, men om du nekter på at du har skrevet om cannabis, eller røykt det, så kan de vel ikke ta deg?

Om de ikke har noen bevis, annet en en litt skeptisk fb-samtale om bøker, så vil nok saken bli henlagt. Man skal uansett nekte, ikke gi dem bevis.

Er dere under 18 kan man også si, om alt håp er ute, at dere snakket om alkohol.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke SÅ enkelt. Tror du virkelig det er bare å maskere alle samtaler om ulovlige ting med kodeord så er det umulig å bruke overvåkning av digitale verktøy som bevis?`Good luck in the real world
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nei, det er ikke SÅ enkelt. Tror du virkelig det er bare å maskere alle samtaler om ulovlige ting med kodeord så er det umulig å bruke overvåkning av digitale verktøy som bevis?`Good luck in the real world
Vis hele sitatet...
Så lenge politiet ikke kan bevise at dere har snakket om cannabis på telefonen, kan man heller ikke bli straffet for det. Jeg ser ingen grunn til å kverulere på det faktum at det er lurere å maskere samtalen litt, en å skrive åpent og dermed gi politiet håndfast bevis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Selvfølgelig.. Det har ikke noe med at snuten skjønner det. Så lenge de ikke faktisk kan bevise det, så funker det her fjell.
Vis hele sitatet...
Les eit par dommer. Norsk rett vurderer ikkje beviser svart-kvitt. Dei vurderer nyansen. Om du har ei lite truverdig forklaring, så vil ikkje det telje positivt for din del for å sei det slik. Så du tar grundig feil i påstanden din - politiet skal bevise at du er skuldig, men indisia som peiker i den retninga treng ikkje nødvendigvis bevisast.
Det er lurere å ikke ha samtalen på en måte som lager bevis. Det er tilbakestående å bruke en kode for å slippe unna, det fungerer ikke, og det kan alltid brukes mot deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Les eit par dommer. Norsk rett vurderer ikkje beviser svart-kvitt. Dei vurderer nyansen. Om du har ei lite truverdig forklaring, så vil ikkje det telje positivt for din del for å sei det slik. Så du tar grundig feil i påstanden din - politiet skal bevise at du er skuldig, men indisia som peiker i den retninga treng ikkje nødvendigvis bevisast.
Vis hele sitatet...
Okei. Så med en relativt skuddsikre kodesamtaler, vil en ha mindre sjanse ved å få det mot seg i en eventuell sak, men det forandrer det ikke på at det er lurere å prate i kode, en å prate åpent. Det lureste er vel, som sagt over her - å nettopp ikke snakke i koder, men ta det ansikt til ansikt. Om jeg skal bestille noe, eller snakke om det videre så skal jeg fra denne dag ta det på telefonsamtaler, eller face til face.
Så lenge du er clean kan ikke politiet ta deg for noe.
Jeg ble tatt på den måten, de banket plutselig på med razzia og rett til å sjekke mobilen min. Aldri chat med verken facebook eller tekstmeldinger, ring hverandre når det gjelder noe sånt.
.. greier ennå ikke å snakke reint for tunga hans får ikke plass i ,lagrer ikke facebook , brukerprofilen ``loggen^`i systemet? må jo være lite lurt..hvis tredje part kan gå inn å snoke litt .. gjelder vel nok kanskje de fleste forum els.. samt sms osv..
Er ikke noe nytt at politiet konfiskerer telefon/pc for så å raide meldinger og dra på rassiarampage med grunnlaget de fant. Er rett og slett bare om å gjøre å slette alle bevismaterialer før det skulle skje noe.
Sitat av Husnissen Vis innlegg
Så lenge du er clean kan ikke politiet ta deg for noe.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Er man ikke clean, spiller det ingen rolle hvor mye man nekter. Man kan selvfølgelig nekte så mye man vil, men noe mange ikke er klar over, er at politiet kan tvinge vedkommende til blodprøve.

Skal man holde på med ulovlige aktiviteter, så blir man nødt til å ta noen forhåndsregler. Hvis man f.eks ringer noen som har varer osv, så sletter man konsekvent nummeret fra anropslisten når man er ferdig, hver gang. Sms og facebook, samt skype bør være fri for alt som handler om dop og den slags.

Hvis man skulle være så uheldig å bli tatt, så drar man hvertfall ikke andre enn seg selv ned i søla, fordi telefonen er sporløs.