Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2409
Jeg pleier å blande litt granskudd inn i grønnsaksmos og juice for å få tillført kroppen energi, men dersom jeg tar for mye av dette så får jeg en merkelig følelse i beina som jeg kan beskrive som en blanding av "restless leg syndrome" og svikt i muskulaturen.

Er det noen her som vet om disse skuddene inneholder noe som påvirker nervesystemet på en slik måte?
Hvor har du det fra at granskudd skal tilføre kroppen energi? Du får ekstra vitamin C, men det finnes enklere måter å få i seg det på.
Det er jo ganske mye C-vitamin i granskudd. Men det skal vel normalt ikke være farlig å ta for mye av dette med mindre man lider av hemokromatose (opphoping av jern), nyresvikt, eller er under antikoagulasjonsbehandling (for eks går på blodfortynnende.

Ut over dette vet jeg ikke hva granskudd inneholder.
Hvor plukker du? Kanskje det er fullt av miljøgifter eller sprøytemidler

Vet du hva granskuddene inneholder sånn generelt?
Trådstarter
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hvor har du det fra at granskudd skal tilføre kroppen energi? Du får ekstra vitamin C, men det finnes enklere måter å få i seg det på.
Vis hele sitatet...
Gunnen til at noen dyr spiser skudd fra trærne er at de inneholder mye mer energi enn når de er utvokst.

Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Hvor plukker du? Kanskje det er fullt av miljøgifter eller sprøytemidler

Vet du hva granskuddene inneholder sånn generelt?
Vis hele sitatet...
Jeg plukker fra skogs og fjellområder.
Energien du får tilført er karbohydrater. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det.
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Energien du får tilført er karbohydrater. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet forskjellen mellom energi fra karbohydrater og næringrik mat. Førstnevnte varer bare en kort periode før man blir veldig trett og sløv.
Nei. En kalori er en kalori. Om du snakker om vitaminer og andre næringsstoffer så er ikke dette noe vi kaller energi.
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Nei. En kalori er en kalori. Om du snakker om vitaminer og andre næringsstoffer så er ikke dette noe vi kaller energi.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at det ikke finnes energi i proteiner, fett osv. Kroppen vår trenger også andre næringsstoffer enn ren karbo for at vi skal yte.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Gunnen til at noen dyr spiser skudd fra trærne er at de inneholder mye mer energi enn når de er utvokst.
Vis hele sitatet...
Orker du å forklare hva du legger i ordet 'energi' i den sammenheng?

Dyr, som f.eks. hjort og elg, spiser granskudd fordi de inneholder cellulose og lignin som deres fordøyelsessystem klarer å omdanne til energi. Jeg tipper at nye granskudd er enda myke nok til at dem gidder å spise de. Mennesker kan ikke bruke cellulose til å få i seg energi, derfor nytter det ikke for oss å spise gress, slik som kyr og sauer gjør.

Altså, du kan muligens klare å få i deg ekstra vitamin C via te laget med granskudd, men du får gjerne med små mengder med tungmetaller som grana "suger" til seg fra bakken, avhengig av sted. Tungmetaller er nokså utbredte i naturen.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Nei. En kalori er en kalori. Om du snakker om vitaminer og andre næringsstoffer så er ikke dette noe vi kaller energi.
Vis hele sitatet...
Men de lettest fordøyelige karbohydratene (i hovedsak druesukker og kanskje rørsukker, kommer an på hva en har spist på forhånd) har den virkningen lorenz nevner. For om en spiser store mengder slike karbohydrater, så skiller bukspyttkjertelen ut mye insulin for å fjerne alt dette sukkeret fra blodet. Er dette bare et kort inntak, så vil insulinet virke lengre enn sukkeret varer i blodet. Så da får en hypoglycemia eller for lavt blodsukker. Da kjenner en seg som skutt, og er generelt veldig sliten. Jeg har prøvd denne tilstanden mange ganger. Er den ille nok, begynner en å kaldsvette. Spiser en ikke snarlig da, så kan en i verste fall miste bevisstheten og dø. Dette kalles føling, og ses mest ved overdosering av insulin.


Så tilbake til granskuddene. For det første, hvis du opplever slike symptomer på dette, så bør du kutte det ut!
Granskudd er ganske så aromatiske. Altså de inneholder en rekke forskjellige terpener. Terpener er vanlig i planteverdenen, der du har bl.a. mentol og en rekke andre i peppermynte(olje), limonen ++ i appelsin(olje og skall) o.s.v. Du skjønner tegninga. Så og si alle planter med en betydelig aroma, inneholder diverse terpener og estere.
Furu har en rekke terpener i seg, der en del av disse er bl.a. i terpentin. Terpentin er kjent for å være ganske giftig, og kan bl.a. forårsake nerveskader i store nok doser. Men slike doser er det neppe snakk om her. Men du kan legge merke til, at elg og storfugl har furu som hovedkost om vinteren, men elg beiter også en del greiner fra lauvtrær, men nesten aldri bjørk. Men de rører så og si aldri gran. Jeg sier ikke, at en liten smak er farlig. Men jeg tror det er en grunn til, at disse dyrene så og si aldri smaker på gran. Om det er terpenene som forårsaker det du opplever, aner jeg ikke. Men slike stoffer er et kjemisk forsvar mot dyr, insekter og sopp, som har lyst på en plantebit eller mange. Altså du kan kalle det et "naturlig" sprøytemiddel. Men legg merke til, at flere av disse stoffene hadde antageligvis blitt veldig strengt regulert, om en hadde bruk de som et eksternt sprøytemiddel (noe vi dusjer på). Så kjøp heller et kålhode eller ei kålrot på butikken. Altså et Det kan hende, at du bare er ekstremt følsom mot disse stoffene. Eller det kan også være ren noncebo.

Ellers er ikke ville vekster noe som helst sunnere enn dyrkede vekster. Alle vekster inneholder toksiner, som er ufarlige i de dosene vi nå snakker om. Om en også tar med påførte sprøytemidler, så er de bare en dråpe i lopphavet, sammenlignet med de naturlige toksinene. Den velkjente kreftforskeren Bruce Ames, sier at de naturlige toksinene står for over 99 % av "farene for forgiftning" i konvensjonelt dyrket mat.
Når en tenker på de eddikbeina i en tidligere tråd. Så er iallfall tanken jeg sitter igjen med, at du bør kanskje vurdere ditt kosthold. Ikke riktig alt virker på meg, som er helt på greip.

Sitat av lorentz Vis innlegg
Gunnen til at noen dyr spiser skudd fra trærne er at de inneholder mye mer energi enn når de er utvokst.
Vis hele sitatet...
Egentlig rett og tøv samtidig. Unge skudd inneholder lite lignin, som gjerne omkapsler innholdet i cellene og cellulosen. Men det spiller ikke så stor rolle for oss, for vi kan heller ikke fordøye cellulose. Å snakke om energi og næringstoffer fra granskudd virker så og si tøvete. I mengder som granskudd kan gi noe særlig energi, så begynner det å bli giftig. Litt er ok som krydder, men ikke baser noe som helst kosthold på gran!
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. juli 2019 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lorentz Vis innlegg
Mener du virkelig at det ikke finnes energi i proteiner, fett osv. Kroppen vår trenger også andre næringsstoffer enn ren karbo for at vi skal yte.
Vis hele sitatet...
Joda. Det er betydelige mengder kalorier i både fett, protein og karbohydrater. Granskuddene har nok svært lite av de to første. Aluminiumfluorid har helt rett ang insulin og blodsukker men det er energi, dvs kalorier, du snakker om.