Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2396
Hei!

Jeg skal på backpacking i Vietnam om 3-4 uker, og lurer på om noen har noen erfaringer å dele med meg? Del gjerne tips til fine steder, ting å gjøre, spise osv :-)
Har enda ingen planer så langt, vet ikke hvor jeg skal starte eller noe. Bestemte meg egentlig nettopp for å reise dit, så hvis noen har tidligere reiseruter å dele så gjør gjerne det! Jeg har heller ingen tidsplan, men vil jo helst bruke god tid. Mindre enn tre uker blir det i alle fall ikke :-)
Hva liker du å gjøre? Generelt kan du gjøre alt du kan gjøre andre steder.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hva liker du å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke kresen, så alle forslag vil nok være gode forslag. Jeg har hørt fra flere at det å leie en motorsykkel er en fin opplevelse, og håper på å få gjort dette. Ellers er jeg glad i natur, synes det lokale er spennende å oppleve, og lære om nye kulturer er alltid gøy.
Kjøp deg motorsykkel i Hanoi eller HCMC, du får en Honda Win kopi for $250 Har du 3-4 uker kan du kjøre hele HCMC-Hanoi eller omvendt, anbefales på det sterkeste!
Reunification express, toget mellom Nord og Sør med sovemulighet, er en flott måte å reise på. Hvis jeg var deg ville jeg fått med meg Hanoi, Halong Bay, Cu Chi-tunnels, Hue og særlig Hoi An. Sistnevnte har deilige strender rett utenfor byen. Skal du helt ned til Ho Chi Minh bør du få med deg krigsmuseet.

Ikke spis malle
Sist endret av Lotuspotus; 10. november 2015 kl. 19:41.
Husk reiseforsikring.
Først og fremst; skaff deg reiseforsikring. Uansett hva slags budsjett du er på så reiser man ikke uten det. Har du planer om å kjøre motorsykkel/moped i asiatisk trafikk uten erfaring så er du allerede så høyt oppe på risikoskalaen at man kan begynne å snakke %-sjanse for ulykke av en eller annen form.

Ellers så har jeg vært der to ganger. Opplevde at backpackerområdet Saigon, i Ho Chi Minh, var et morsomt område å tilbringe et par dager, men kanskje ikke så alt for mye mer. Veldig kompakt, ultra travelt, billig priset hoteller, mat og drikke, om du holder deg unna de største turistfellene av noen barer. Anbefaler deg å sjekke ut de vietnamesiske grillspydene i den ene gaten der. Smakte herlig. Det går også an å spise middag på noen av båtene som reiser nedover elven, men det er bare en av dem som er bra, de andre er av en eller annen grunn veldig jalla. Alt utenfor Saigon området men i Ho Chi Minh var plutselig veldig dyrt.

Øyen Phu Quoc var hyggelig. Også et typisk turiststed for Vietnamesere og utlendinger.

Ellers så er det sikkert masse andre steder som er av interesse av historiske grunner eller om du vil komme deg vek fra turiststien. Litt vanskelig å vite hva du er ute etter.
Takk for svar folkens! Jeg har reiseforsikring og internasjonalt førerkort med meg (er i Asia atm), så det er i orden :-) Får se hva det blir til, men det meste er jo mulig å gjøre uansett hvordan jeg velger å reise - med tog, buss eller sykkel.

Frister veldig å kjøpe en sykkel som nevnt over her, men hvordan er trafikken generelt der nede? Kjørte sykkel når jeg var noen måneder på Bali, og det gikk veldig fint. Man vet selvfølgelig aldri om noe kan skje, men det er jo risken man tar
Trafikken er helt for jævlig, men jeg kjørte sykkel der selv. Prøvde å holde det til et minimum da.
Min erfaring med mc / moped i Vietnam er at det er ok utenfor de store byene / trafikkårene. Kom inn til Hanoi i en Hiace, og talte syv mopedulykker langs veien før vi kom til bykjernen. Bare vær forsiktig, det er ganske ville greier hvis man ikke er vokst opp i det. En velt kan ødelegge absolutt hele turen for deg, så det bør tenkes grundig igjennom.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Trafikken der nede er ekstrem. Jeg, personlig, ville aldri utsatt meg for den, men det er selvsagt opp til hver enkelt.

Ha en fin tur!
Sjekk ut om det er mulig å besøke Hang Son Doong, en relativt nyoppdaget (oppdaget i 1991, allmenn kjent i 2009) grotte som skal være helt fantastisk. Den er så stor at den "has its own river, jungle and climate".

Disse bildene forteller mer enn tusen ord!