Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2141
Hei!

Har kommet opp i en litt kjedelig situasjon, jeg er en student med studielån, og har jobbet endel deltid ved siden av studiene. Har frem til nå leid en leilighet som egentlig har vært litt for dyr for meg. (Hele studielånet gikk med på leie) Og i forrige måned mistet jeg jobben pga. økonomiske problemer i firmaet jeg jobbet for.

Skjønte at her måtte jeg handle raskt, kontaktet huseier å sa jeg måtte flytte ut, og fant meg et billig bosted. I samråd med huseier la jeg ut en annonse på leiligheten. (Oppsigelsestiden er 3 måneder)

Regnet med at det ville være en smal sak og få leid ut boligen, men her tok jeg altså feil. Flere som er interesserte i å leie. Men huseier er ytterst kravstor når det kommer til ny leieboer, (fks. ikke mørkhudet, ikke ditt, ikke datt) og i tillegg bortreist så å si hele tiden og ønsker ikke at jeg skal stå for visning. Han gir egentlig ganske blanke, selv om han vet om situasjonen min. Mistenker at han ønsker leiligheten stående tom, mens jeg skal betale leie.

OK, ikke hans problem at jeg mistet jobben, men hva skal jeg gjøre nå? Har ingen mulighet for å få betalt neste leie, heller ikke mulighet for og ta opp noe kortsiktig lån hverken privat eller i bank. (NAV er ikke et alternativ iom. at jeg mottar studielån)

Hva kan utleier gjøre bortsett fra og ta depositumet mitt, (en måneds leie) når jeg nå ikke betaler i morgen og bryter kontrakten? Fremleie er heller ikke noe godt alternativ, i og med at de færreste er interessert i å leie et sted kun tre måneder.

Noen som har peiling på regelverket, eller har vært igjennom lignende? Huseieren er en meget sær person, som sannsynligvis vil komme til å bruke både mye tid og penger på å "ta meg." - Hvis han har noen muligheter for dette gjennom utleieloven.
Å nekte å leie ut pga hudfarge er straffbart.
Husleieloven § 1-8:

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.

Med andre ord, gjør han noe straffbart ved å nekte potensielle nye leieboere å flytte inn på bakgrunn av det du skriver. Hvis du har alt dette skriftlig, vil du med sikkerhet vinne fram i forliksrådet hvis han tar depositumet ditt.
Sist endret av MusabaN1; 30. oktober 2015 kl. 01:46.
Huseier er ikke pliktig til å ta inn en ny leieboer i oppsigelsestiden din, men hvis du har noe skriftlig på at du får avslutte leieforholdet så snart du finner en ny leietager vil du ha en god sak.
Spesielt når utleier nekter å leie ut til mørkhudede. Som §1-8 sier er ikke dette saklig grunn til å nekte personskifte. Det innebærer at utleier ikke kan nekte deg å overføre leieavtalen til en mørkhudet.
Følgene av dette må være at du har oppfylt dine plikter med tanke på avtalen dere hadde om å finne ny leieboer. Når utleier ikke har saklig grunn til å nekte personskifte kan han heller ikke nekte deg å tre ut av leieforholdet. Det er også tvilsomt om utleier kan påberope seg saklig grunn til å nekte personskifte dersom han ikke har informert deg om krav til ny leietager.

Jeg vil anbefale deg å gi beskjed til utleier at du anser at du har oppfylt avtalen om å finne ny leieboer, og henvise til at kravene hans til ny leietager ikke oppfyller lovens krav til saklighet. Så snart du da har flyttet ut slik at utleier kan disponere leiligheten opphører også dine plikter til å betale leie.
Så fremt du har fått depositumet på depositumskonto, og ikke har betalt dette til utleiers konto, så ber du bare om å få dette utbetalt. Banken vil da gi melding til utleier som har 30 dager på å komme med innsigelser. Dette går også motsatt vei, står depositumet på depositumskonto får ikke utleier dette utbetalt uten din godkjennelse. Hvis du nekter må utleier ta saken til forliksrådet.
I tillegg til det som står her ville jeg rett og slett rådet deg til å gå på lokalt sosialkontor (via NAV nå for tiden) og be om råd. De kan hjelpe deg både i juridiske spørsmål og i det som konkret har med penger å gjøre.