Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3063
Hei, jeg har ikke tenkt så veldig mye over det men nå i det siste så kom jeg på at jeg har ikke fått feriepenger, og at han ikke betaler skatt for meg. Altså, at jeg jobber svart. Hva kan jeg gjøre? Han gjør dette mot mange flere ansatte. Og han har slått meg og ansatte, har en god del vitner. noen flinke jus-studenter (eller lignende) som vet hvordan jeg kan gå frem for å ta han mest mulig?
Kontakt fagforening, gjetter dette er varehandel? Handel og kontor, ring de: http://handelogkontor.no/
Kontakt en advokat umiddelbart med arbeidsrett som spesialfelt. Er også naturlig å følge opp med arbeidstilsynet hvis det virkelig er så ille som du beskriver.
Det er mye verre enn dette.

dette er butikk
Sist endret av QuestionSign; 21. september 2015 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg hadde ringt arbeidstilsynet med en gang. Du trenger ikke nevne hva du heter eller hvor du jobber, men jeg ville fortalt alt sammen, og deretter samlet alt du har på han før du går videre. Ikke stol på at kollegene dine vil hjelpe deg selv om de sier det. Folk er ofte tøffere i kjeften enn de kan stå for. Du kan også ringe fri rettshjelp å høre hva du kan gjøre, og hvordan du burde gjøre det.

Lykke til
Du blir slått? Anmeld han til politiet.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Det er mye verre enn dette.

dette er butikk
Vis hele sitatet...
Ring Handel og kontor.
og ring skattefuten, så blir det nok bråk.
Høres ut som en ganske standard hallik, spør du meg. Hva forventer du liksom?

Neida

Men det er nok lettere å hjelpe deg hvis du forteller litt mer. Hva slags arbeid dreier det seg om? Under hvilke omstendigheter slo han deg? Var det ren vold, eller et spøkefullt klaps på bakhodet? Har det noen gang vært et tema dere imellom hvorvidt du arbeider svart eller ikke? Osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og ikkje minst - har du fått lønnsslipper?
Ingen lønnsslipper, ingen feriepenger. Sist jeg spurte om feriepenger var nå nylig og da sa han at sånn er det å jobbe svart. I fjor jobbet jeg for under 80 kr i timen, og aldri fått lønnen jeg skal ha.
Er ikke ts litt på kant med loven selv?

Var nettopp i butikken, overskrift lød: "au pair tapte så det sang i retten; domstolene skal ikke hjelpe med å kreve inn svart arbeid"... Ser for meg at dette faller litt under denne kategorien. Altså fyren blir tatt, så hevn får du. Feriepenger eller andre godtgjørelser derimot kab du se langt etter, mulig du blir anmeldt selv og...(?)

..all form for inntekt du kan dokumentere dokumenterer vel samtidig egen skatteunndragelse. Er nok en grunn til at han kan holde på som han gjør
Sist endret av Tøffetom; 21. september 2015 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Du og ansatte blir nok innblandet i dette hvis du rapporterer inn. Du har fått lønn uten å betalt skatt (du er selv pliktig til å påse at du betaler skatt, noe annet er straffbart). Det betyr at du har skattepenger du må betale inn, og de vil du måtte betale på et eller annet tidspunkt - husk mine ord
80kr/timen? Det er jo nesten slavearbeid, tror du skal ha godt av at noen med litt erfaring ser på saken din.
Han hentet skattekort, han er en arbeidsgiver, og har sagt at han har trukket en viss prosent i skatt, men jeg tror det går til han selv, og ikke til skatteetaten. Han som arbeidsgiver har nok ett veldig stort ansvar selv å betale skatt. Når jeg fant ut dette, så kontaktet jeg politiet og arbeidstilsynet. Jeg skal ikke betale noe, og er ikke ute etter penger. Jeg er ute etter at han skal bli tatt, det er nok
Overskuddsmateriell
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Han hentet skattekort, han er en arbeidsgiver, og har sagt at han har trukket en viss prosent i skatt, men jeg tror det går til han selv, og ikke til skatteetaten. Han som arbeidsgiver har nok ett veldig stort ansvar selv å betale skatt. Når jeg fant ut dette, så kontaktet jeg politiet og arbeidstilsynet. Jeg skal ikke betale noe, og er ikke ute etter penger. Jeg er ute etter at han skal bli tatt, det er nok
Vis hele sitatet...
Lønnslippen skal være din bekreftelse på at det er betalt skatt, har du ikke den så har du heller ingen ting å vise til at han skulle ha betalt skatten for deg.
Det er lov å hevde at man antok at arbeidsgiver fulgte de lovende og pliktene h*n har. Uansett, så er det bra at du sier ifra til skatteetaten/polititet/arbeidstilsynet.

Uansett utfall for ansatte, så vil det at butikken begynner å betale skatt igjen være bra for samfunnet. Man fjerner også en kriminell av en sjef du har (hvis alt du har sagt stemmer og viser seg å være sant)

Tror de ansatte er ganske safet, skulle de ha måtte etterbetalt skatt så skal de først a fått en "tilsvarende lønn som andre butikker av samme type og område" samtidig, hvis sjefen har "trukket dem i skatt" men beholdt den "skatten" selv, så har de blitt trukket i lønn hver måned =)

Lykke til!