Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7649
Hei, jeg er av og til innom dette forumet da jeg synes det er, vel, vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg er nysgjerrig. Ikke utprøvende nysgjerrig, bare undrende.

Jeg er sykepleier, og i den forbindelse har jeg sett hvilke skader misbruk kan gjøre, og jeg har opplevd vanskelige situasjoner, der man har mer mistenkt avhengighet enn "medisinsk behov". Setter det i anførselstegn, for avhengighet er vel også et medisinsk behov, men i en annen setting enn hva jeg er vant til å administrere a- og b-preparater på.

Når vi driver med i.m. og i.v.-behandling er vi ekstremt nøye med at alt er sterilt og rent.

Så leser jeg her at ting "skytes" i blandet vann??!?, tabletter knuses og puttes alle andre steder enn der jeg foventer. Skyte pulveret i lyrica, neurontin, knuse ritalin...

Herremin, det høres så skummelt ut. Hvorfor? Hvordan tørr du? Hva gjorde at du valgte denne veien. Leser om mange "positive" opplevelser med rus, men uansett, når man vet hvor farlig det er?

Jeg vet jo at mange gjør det, men jeg forstår det ikke. Javisst, jeg er nok naiv, men har du en kommentar til mitt altfor lange innlegg...
Sist endret av Såvanskelig; 30. april 2015 kl. 21:39.
Jeg filtrerer da for faen mekket før jeg drar det oppi pumpa!

Og ikke alle av oss sitter og bruker brukt utstyr i skitne narkoreir dagen lang og deler nåler. Vi kan være sterile også.
Sist endret av Mexxy; 30. april 2015 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Jeg filtrerer da for faen mekket før jeg drar det oppi pumpa!
Vis hele sitatet...
Har skjønt det, selv om jeg ikke vet hvordan det gjøres. Kan alltids google, men akkurat det er ikke viktig for meg.

Trenger ikke svare dersom jeg irriterer deg. Jeg dømmer ingen, men jeg er nysgjerrig.
Sist endret av Såvanskelig; 30. april 2015 kl. 21:48.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Du skriver rett ut at vi bare skyter pulver og knuste piller rett i åra, og begynner å snakke om sterilt utstyr og renhet.

Prøv å legg det fram på en mer korrekt og mindre nedlatende måte før du uttaler deg.
Vis hele sitatet...
Det avhenger vel hvordan du selv velger å lese det. Jeg så ikke noe nedlatende i førsteposten, kun undring.


Såvanskelig: Jeg lurer også på hvordan folk av og til kan være så uforsiktige med seg selv, spesielt om det finnes andre, lett tilgjengelige alternativer.
Som f.eks. at folk sniffer bensin er for meg helt uforståelig.
Godt spørsmål, trådstarter. Etter min erfaring er det flere faktorer som spiller inn, men mest av alt tror jeg at det er ekstremt mange som sliter og har psykisk lidelse som underliggende problem. De tingene du nevner er ikke normale ting å gjøre for et menneske. Men mange gjør det likevel. Mange velger å tro at det er på grunn av dumskap og nysgjerrighet, men jeg tror det er et brennende ønske om å føle seg normal som fører en inn i en ond sirkel av stadig mer risikofull rusing.

En ting til jeg mener er undervurdert og det er benzoer og hva de får folk til å gjøre. Og da snakker jeg selvfølgelig om doser som er langt høyere enn de du opererer med i jobben. Feks 4-6mg med rivotril eller xanor. Da er terskelen lav for å prøve andre stoffer, på farligere måter, enn man ville gjort til vanlig. Og hvorfor bruker folk benzoer? Jo, fordi de sliter med psyken, og dosene blir høyere og høyere på grunn av den ekstreme toleranseoppbyggingen.

Mange jeg kjenner som feks tar amfetamin oppå benzoer blir automatisk kriminelle og helt utenfor seg selv. Kriminalitet og andre problemer følger, det sliter mer og mer på psyken, og man gir mer og mer faen.
Sist endret av TrippyKing; 30. april 2015 kl. 22:12.
Mine 5-øre fra en som ikke er så ekstrem erfaren med rusmidler:

Fra tidlig av lærer man at narkotika er noe kjempefarlig som man blir kjempeavhengig av hvis man prøver det. Da ender man på plata som sprøytenarkoman. Jeg ventet også lenge med å prøve alkohol (sammenlignet med de i min omgangskrets), men jeg husker veldig godt den første gangen jeg drakk. Jeg ble dratt med på hyttefest der jeg drakk med pappa, onkel og mange av dems venner. Fy faen så moro det var, blei helt forjævlig dårlig dagen etterpå, men det var første gang jeg blei skikkelig rusa. Dro ofte på fylla i helgene med venner, og det var en fantastisk tid. Før dette så brukte jeg helgene kun til å sitte forran PCen og spille. Jeg kjente ikke så mange, men etter jeg dro på fester så blei jeg godt kjent med mange forskjellige folk, og jeg fikk en utvida vennekrets. Alkohol har hjulpet meg en del med å tørre å prate med andre ukjente, og det var i tillegg dritmoro. Men jeg hadde en lei tendens til å drekke meg til blackout, og der har det skjedd en del ting jeg angrer på, ikke som er veldig alvorlige sånn sett, men som jeg får fylleangst av å tenke på selv i dag.

Om det finnes et gateway-drug så er det alkohol.

En kamerat jeg ofte pratet med på nettet sa en gang at han hadde røyka hasj på en fest, og jeg ble ekstremt skuffet av han, det var jo narkotika, og da var jo kjempefarlig. Men jeg blei nysgjerrig og leste meg opp på nettet om cannabisens effekter. Alt jeg hadde blitt lært om hasj, viste seg å være piss og feilinformasjon.

En klassekamerat av meg hadde røyket cannabis før, og etter en fest vi begge var på så overnattet han over hos meg, og dagen etterpå gikk vi ut for å finne et sted der han kunne rulle en joint så jeg fikk prøve. Jeg var ekstremt nervøs, men etter noen trekk så merket jeg en ekstremt subtil effekt og det var hele opplevelsen. "Dette var jo ingenting". Fikk prøvd det igjen hos en annen kamerat, og da fikk jeg en ordentlig opplevelse på cannabis. Vi koste oss, hørte på musikk, fikk munchies, lo av ingenting og hadde det jævlig moro. Heller ingen nedtur dagen etterpå, ingen ekstreme langstidseffekter.

Etter en stund ser man absurditeten av å dele opp rusmidler i, rusmidler (alkohol, nikotin, koffein) og "narkotika", jeg greier ikke lenger se det skillet. Eneste forskjellen er at det ene er lovlig, og det andre er ulovlig.

Var med en kameratgjeng til Amsterdam der jeg prøvde "magiske" trøfler (sopp). Jeg satt i stolen på hotellrommet og lo bokstavelig talt så mye at jeg begynte å grine, mens mønstrene på tapeten begynte å danse.

Takket være silkroad fikk jeg prøvd "magisk sopp" og LSD hjemme med venner, og det har alltid vært spesielle og givende opplevelser. Har tatt MDMA med gode venner, og det har ALLTID vært helt spesielle og ekstremt gode opplevelser. Jeg har tatt trygge doser, og supplementer. Passer på at det er en god pause mellom hver gang.

Hvis man kun har alkohol som referanse så er det umulig å forklare hvordan andre rusmidler oppleves, ingen rusrapporter har noen gang vært i nærheten å beskrive hvordan det egentlig oppleves. Og man blir nysgjerrig på hvordan forskjellige midler faktisk oppleves.

Takket være god informasjon på nettet (EROWID) og nettforumer så er det FULLT mulig å bruke "narkotika" uten at alt skal gå til helvete. Jeg veit med meg sjæl at jeg ikke skal prøve benzo-preparater og opiater. Svak viljestyrke kombinert med generell angst er ikke en god kombo når det gjelder svært vanedannende stoffer, men man må ha i huet at ingen er like, er mange som bruker det uten at alt går til helvete, men man må vel kanskje kjenne seg selv.

De færreste ender i grøftekanten med nåla i armen.

Jeg tror at det er to forskjellige grunner til at folk ruser seg. Det ene er for at det faktisk er jæææævlig morsomt.
Og det andre er for å glemme det man sliter med i huet sitt.

Man er ikke narkis selv om man bruker ulovlige rusmidler. Man må skille på rekerasjonelt brukt og avhengighet. Er mange som sliter med alkoholavhengighet, men det er mer stuereint en å være "nærkis".
De som sliter med avhengighet trenger hjelp og støtte, ikke å bli sett ned på, det er helt vanlige mennesker som har havnet i en drittsituasjon.

Det eneste rusmiddelet jeg har angret på at jeg har begynt med er snus.
Det er dem som greier og bruke rusmidler ansvarlig, eller i det minste så ansvarlig som det er mulig mtp det er en del negative sider som man aldri vil bli kvitt per i dag. Hvorfor? Det er en annen diskusjon, med forskjellige meninger...
Så har vi en annen gruppe som gjerne selvmedisinerer seg, og jeg tror denne gruppen som er villig til og ta større sjanser og som gjerne opplever større negative konsekvenser som følge av dette. Det virker som denne gruppen automatisk representerer flertallet i en offentlig diskusjon. Selv om man ikke er immun mot uflaks.
Jeg tror jeg kan påstå at jeg har sett positive sider ved rus og negative skyggesidene som følger med. Og etter observasjon så tar dem som har ett underliggende problem generelt langt større sjanser og har en langt farligere holdning til rus. Lovlig eller ulovlig.
Når man først er i en slik situasjon så gir man mer faen, rett og slett. Og jeg synes forum som freak kan og har bidratt til at noen ikke har skadet seg. Selv om ikke alt bør taes seriøst så eksisterer det mye bra på forumet.
Sider som erowid har masse informasjon som kan bidra til en skadereduksjon, langt mer og bedre enn informasjonen informasjonen som er lettest tilgjengelig per i dag via myndigheter, politi etc.
Det vil alltid eksistere noen som vil skyte piller, og for all del. Jeg har gjort idiotiske ting selv som jeg ikke ville funnet på i dag.. Men informasjon er viktig for og redusere skadevirkningene som følge av rus. Og sider som erowid gir informasjon slik myndighetene burde, da informasjonen som er tilgjengelig i blant annet nettaviser er farget av politikken vi fører. Synes jeg.
Og den er ikke nødvendigvis alltid korrekt eller god. Det slår fort tilbake. Og jeg tror det blir mer og mer ett reelt i dag, da det er vanskelig og ta det seriøst viss man har litt kunnskap.
Jeg er faktisk usikker på om jeg svarte noe off-topic nå, men ja...
Sist endret av sneipen; 30. april 2015 kl. 23:10.
Når det gjelder å skyte ting som man vet kan være farlig,
så er det vel litt den "kommer sikkert ikke til å skje med meg"-mentaliteten som styrer.
Litt samme greien som med at folk får kreft eller havner i bilulykker,
man hører om det, vet det skjer relativt ofte, men allikevel tenker man at det kommer ikke til å skje med meg.

De negative konsekvensene av rusbruk kommer jo også gjerne senere,
og da har man allerede begynt å ruse seg, og kjent hvor godt det er,
og da er det liksom ikke så lett å gå tilbake til å ha det jævlig (for de som bruker rus som selvmedisinering)
Føler man at man lever i helvete, og får kommet på besøk i himmelen en tur,
vil man liksom ikke tilbake igjen

Når det kommer til de som forsetter å ruse seg, selvom de tar skade av det,
enten det er fysisk eller psykisk, så er det ofte det at det gode man får utav rusen
veier tyngre enn de negative tingene som kommer ut av det.
Derfor forsetter man.
Folk lærer av hverandre, ikke av sykepleiere.
Når det gjelder å skyte, og når du har nådd punktet hvor det er normalt eller "greit" i vennekretsen din og ta ut nålen så burde du revurdere hvem du henger med og hva du driver med.
Sitat av Såvanskelig Vis innlegg
Hei, jeg er av og til innom dette forumet da jeg synes det er, vel, vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg er nysgjerrig. Ikke utprøvende nysgjerrig, bare undrende.

Jeg er sykepleier, og i den forbindelse har jeg sett hvilke skader misbruk kan gjøre, og jeg har opplevd vanskelige situasjoner, der man har mer mistenkt avhengighet enn "medisinsk behov". Setter det i anførselstegn, for avhengighet er vel også et medisinsk behov, men i en annen setting enn hva jeg er vant til å administrere a- og b-preparater på.

Når vi driver med i.m. og i.v.-behandling er vi ekstremt nøye med at alt er sterilt og rent.

Så leser jeg her at ting "skytes" i blandet vann??!?, tabletter knuses og puttes alle andre steder enn der jeg foventer. Skyte pulveret i lyrica, neurontin, knuse ritalin...

Herremin, det høres så skummelt ut. Hvorfor? Hvordan tørr du? Hva gjorde at du valgte denne veien. Leser om mange "positive" opplevelser med rus, men uansett, når man vet hvor farlig det er?

Jeg vet jo at mange gjør det, men jeg forstår det ikke. Javisst, jeg er nok naiv, men har du en kommentar til mitt altfor lange innlegg...
Vis hele sitatet...
Problemstillingen din er litt diffus. Snakker du om å ruse seg generelt, eller snakker du utelukkende om problematikken rundt intravaskulær injeksjon?


Sitat av Såvanskelig Vis innlegg
Har skjønt det, selv om jeg ikke vet hvordan det gjøres. Kan alltids google, men akkurat det er ikke viktig for meg.

Trenger ikke svare dersom jeg irriterer deg. Jeg dømmer ingen, men jeg er nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Dette er et forum, ikke lommelegen.no. Det er ikke opp til deg å diktere hvem du vil ha svar fra eller ikke, og jeg forstår godt at noen kan la seg irritere av både dette og det innledende innlegget ditt.
Du hevder at du ikke dømmer noen, og du påstår at du både er spørrende og naiv. Hvor dum tror du rusmisbrukere er?

Sitat av Såvanskelig Vis innlegg
Hvorfor? Hvordan tørr du? Hva gjorde at du valgte denne veien. Leser om mange "positive" opplevelser med rus, men uansett, når man vet hvor farlig det er?
Vis hele sitatet...
Du stiller noen fundamentale spørsmål som kan utredes i det lange og det brede. I neste setning gjør du det arrogante kunststykket å avfeie samtlige positive effekter av rusmidler, samtidig som at du understreker at de uansett ikke kan veie opp for faremomentene.

Slik du legger frem spørsmålet gjør du det tydelig at du ikke vil godta annet enn at dem som nyter rus er for dumme til å handle i sin egen interesse. Du vil forstå de stakkars idiotene, ikke bli opplyst på et komplekst emne med utallige nyanser.

Men du skal få et svar av meg, dette er en interessant problemstilling uavhengig av hvordan den har blitt formulert.

Jeg har selv aldri injisert noe i blodomløpet mitt, til tross for at jeg har vært narkoman i en god del år. For meg har dette alltid vært en absolutt grense, fordi det er uunngåelig å få partikkelstøv i blodomløpet. Oppløst og filtrert narkotika flyter uproblematisk gjennom de større blodårene, men når partiklene spres rundt i kapillær-blodårene vil de sette seg fast og medføre fortetning eller kollaps, noe som etterhvert medfører permanent nedsatt sirkulasjon. Trening er min aller sterkeste avhengighet, og den eneste jeg jobber aktivt for å vedlikeholde, og nedsatt sirkulasjon vil naturlig nok gi nedsatt prestasjon- og restitusjonsevne.

Etterhvert som årene har gått har jeg sett hvordan folk ender opp med å bruke utelukkende sprøyte til administrasjon av narkotika, og først når jeg gikk fra å sniffe til å røyke heroin forstod jeg virkelig hvorfor denne overgangen til IV er en irreversibel en. Når en inntar et psykoaktivt stoff er det ikke bare mengden stoff i seg selv som definerer opplevelsen, det er i svært stor grad den relative økningen av stoffets blodplasmakonsentrasjon pr tidsenhet. En analogi de fleste er kjent med er forskjellen på øl og sprit: I realiteten er det samme rusmiddel, men det å hive innpå sprit oppleves nærmest som en annen rus enn øl. Hvor mange skiller ikke mellom "spritfylla", "vinfylla" og "ølfylla"? Enda det er samme psykoaktive stoff, med samme farmakologiske egenskaper, så oppleves det så vidt forskjellig avhengig av hvor fort promillen øker. For meg er altså grunnen til at jeg ikke skyter vissheten om at jeg aldri vil gå tilbake til de øvrige administrasjonmetodene. Omvendt kan en nok si at dette er grunnen til at folk fortsetter å skyte, til tross for problemene som akkumuleres.

En annen problematikk er at selve rushet blir det man trakter etter, ikke rusen i seg selv. Sitter man å injiserer heroin eller amfetamin så jakter man på en følelse som bare varer noen minutter, mens ruseffekten vedvarer i mange timer. Konsekvensen blir at man stadig akkumulerer en større mengde dop, som igjen øker toleransen, avhengigheten og dosen. Det blir en selvforsterkende sirkel som bare blir vanskeligere å bryte.
Sist endret av Tøffetom; 1. mai 2015 kl. 05:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Såvanskelig Vis innlegg
Hei, jeg er av og til innom dette forumet da jeg synes det er, vel, vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg er nysgjerrig. Ikke utprøvende nysgjerrig, bare undrende.

Jeg er sykepleier, og i den forbindelse har jeg sett hvilke skader misbruk kan gjøre, og jeg har opplevd vanskelige situasjoner, der man har mer mistenkt avhengighet enn "medisinsk behov". Setter det i anførselstegn, for avhengighet er vel også et medisinsk behov, men i en annen setting enn hva jeg er vant til å administrere a- og b-preparater på.

Når vi driver med i.m. og i.v.-behandling er vi ekstremt nøye med at alt er sterilt og rent.

Så leser jeg her at ting "skytes" i blandet vann??!?, tabletter knuses og puttes alle andre steder enn der jeg foventer. Skyte pulveret i lyrica, neurontin, knuse ritalin...

Herremin, det høres så skummelt ut. Hvorfor? Hvordan tørr du? Hva gjorde at du valgte denne veien. Leser om mange "positive" opplevelser med rus, men uansett, når man vet hvor farlig det er?

Jeg vet jo at mange gjør det, men jeg forstår det ikke. Javisst, jeg er nok naiv, men har du en kommentar til mitt altfor lange innlegg...
Vis hele sitatet...
Du er sykepleier. Du møter tilfellene av rus der noe har gått galt. Enten det er akutte situasjoner eller mer langvarige, så er det noe som har gått galt. Dette gir et svært ensformig bilde av en utrolig komplisert sak. Du må også huske at det er et enormt skille mellom å skyte heroin eller amfetaminer og å droppe MDMA eller LSD en gang i halvåret. Alle disse kan gi nokså kraftige rusopplevelser, men de er likevel lysår unna hverandre i bruksområde, virkning og potensielt skadeomfang.

Når det kommer til hva som fikk meg til å prøve, så kan jeg ikke svare annet enn ungdommelig nysjerrighet i første omgang. Jeg startet med cannabis på videregående, og røyka daglig gjennom hele tredjeklasse. Fungerte helt fint for meg, kom ut med toppkarakterer og bra psykisk tilstand. Senere ble jeg nysjerrig på psykedelika, mye takket være freakforum. Når man virkelig setter seg inn i et rusmiddel, innser man at det ofte ikke er like farlig som verden vil ha det til. Under (semi)kontrollerte forhold kan de fleste rusmidler tas uten spesielt stor risiko. Selvfølgelig, man bør være sikker på at familien din ikke har nevneverdige tilfeller av psykiske lidelser, da ruspåvirkning kan trigge latente saker og ting som helst bør forbli latente. Alt med måte.

Du er sykepleier, så det er tydelig at mennesker interesserer deg. Enten interessen ligger hovedsaklig i det fysiologiske eller strekker seg til det psykologiske også, tror jeg du har godt av å lese litt rundt rusmidler og det psykologiske bak det. Alle gode ønsker, husk og ha et åpent sinn.
Sist endret av Nether; 1. mai 2015 kl. 08:41.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette er et forum, ikke lommelegen.no. Det er ikke opp til deg å diktere hvem du vil ha svar fra eller ikke, og jeg forstår godt at noen kan la seg irritere av både dette og det innledende innlegget ditt.
Du hevder at du ikke dømmer noen, og du påstår at du både er spørrende og naiv. Hvor dum tror du rusmisbrukere er?
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som har diktert noe her? Det var et helt rimelig svar på Mexxy sitt hissige innlegg, som for øvrig var total skivebom. Tråden handler da ikke om han, eller deg for den saks skyld. Snakk om å tolke alt i verste mening.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du stiller noen fundamentale spørsmål som kan utredes i det lange og det brede. I neste setning gjør du det arrogante kunststykket å avfeie samtlige positive effekter av rusmidler, samtidig som at du understreker at de uansett ikke kan veie opp for faremomentene.
Vis hele sitatet...
Nå er jo hele poenget med tråden at trådstarter ikke forstår hvordan folk får seg til å skyte tabletter. Det er da ikke noe å bli provosert for at han allerede har en mening om saken, selv om han ønsker å forstå mer. Hvis noen spør deg om noe som du har innsikt i, og som de gir uttrykk for at de ikke forstår, hva er da vitsen med å kjefte på dem og kalle dem arrogante fordi de mangler denne kunnskapen? Mangelen på kunnskap er jo hele premisset for samtalen.
Man bør se dette i sammenheng med at overdreven rus er selvskading.
De bare maksimerer det.
For avhengige er det nok også et prisspørsmål.
Sitat av Såvanskelig Vis innlegg

Så leser jeg her at ting "skytes" i blandet vann??!?, tabletter knuses og puttes alle andre steder enn der jeg foventer. Skyte pulveret i lyrica, neurontin, knuse ritalin...

Herremin, det høres så skummelt ut. Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Det akademiske medisinfaget har ganske andre rammer rundt seg enn det selvmedisineringsfaget som folk driver med på egenhånd. Hva som er innafor eller ikke blir bestemt utifra helt andre kriterier. Når du selvmedisinerer deg, så er det din egen helse du tulker med, ikke noen andres. At det for mange er vanskeligere å stå til ansvar for seg selv enn for andre, er en kjent sak. Rammene rundt skikk og bruk i rusmiljøene er i stor grad basert på hva som vanligvis pleier å gå greit fra gang til gang, ikke hva som er optimalt med tanke på sikkerhet og bærekraftige vaner. Langtidsperspektivet på konsekvensene blr ikke vektlagt i særlig stor grad. Gikk det greit i går, så går det vel greit i dag også. Det er ofte holdningen.

Det kan det være flere grunner til at det er slik. Mangelen på kunnskap er definitivt en faktor for mange. De lærer av kompiser at noe er greit og akseptert, og setter seg ikke ordentlig inn i hva de holder på med. Mange andre igjen, vet godt hva de driver med. Noen har mer sofistikerte teknikker enn andre, og utsetter seg dermed for langt færre skadevirkninger og potensielle akutte situasjoner, mens andre gir bare rett og slett faen. Det å gi faen i livet og helsa si er jo dessverre ofte noe som følger med tyngre stoffmisbruk, og dette er selvsagt også noe som spiller inn. Rusavhengighet er nok vanskelig å virkelig forstå seg på uten å ha opplevd det selv, men at det kan ha stor innvirkning på dømmekraften kan man jo allikevel forestille seg. Rusmisbruk fører ofte med seg en slags spaltet personlighet. En side som egentlig vet hva som er sunt og riktig, og en side som velger å ignorere alt dette, og som tar kontroll når abstinensene kommer, eller når en anledning til å ruse seg inntreffer.

Så er det garantert noen brukere som ikke passer til noen av disse beskrivelsene, og som har helt andre, særegne grunner til at de lever som de gjør. Det finnes jo tross alt en fyr for nesten alle tenkelige livssituasjoner her på jorda, så det vil være mange forskjellige svar å få på spørsmålene du stiller.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er vel ingen som har diktert noe her? Det var et helt rimelig svar på Mexxy sitt hissige innlegg, som for øvrig var total skivebom. Tråden handler da ikke om han, eller deg for den saks skyld. Snakk om å tolke alt i verste mening.

Nå er jo hele poenget med tråden at trådstarter ikke forstår hvordan folk får seg til å skyte tabletter. Det er da ikke noe å bli provosert for at han allerede har en mening om saken, selv om han ønsker å forstå mer. Hvis noen spør deg om noe som du har innsikt i, og som de gir uttrykk for at de ikke forstår, hva er da vitsen med å kjefte på dem og kalle dem arrogante fordi de mangler denne kunnskapen? Mangelen på kunnskap er jo hele premisset for samtalen.
Vis hele sitatet...
Er du ikke enig i at for å kunne begrunne det å utsette seg selv for et faremoment er det naturlige å vise til de positive aspektene ved det, for deretter å forklare hva som ligger til grunn for at disse, i brukerens øyne, veier opp for faremomentene?

Klassisk "pro's and con's".

Når en da innleder med å si at vi snakker om "positive" uttrykker en ganske tydelig at en ikke anerkjenner potensielle positiver. I tillegg gir h*n uttrykk for at uansett er faremomentene mer tungtveiende. Det åpner ikke for at vedkommende er interessert i ny kunnskap som potensielt kunne endret hennes persepsjon av fenomenet, i stedet gjør hun det tydelig at enda hun etterspør begrunnelsen så vil hun ikke anerkjenne den.
@mentalmelt Hva kom først av høna og egget?
Er det slik at rusbruk fører til selvskading og en gi-faen mentalitet eller er det underliggende problemer som gjør at disse ikke er så nøye med sin egen helse?

Jeg tror det er slik at det er flere som sliter psykisk som blir langvarig misbruker. Mange jeg vet om som har sterk psyke og som ruser seg på illegale stoffer men i kontrollerte former. Rusbruken eskalerer ikke like lett hos dem virker det som. Mens andre som sliter psykisk har lettere for å gå fra rusbruker til misbruker.

Det er nok ingen universell sannhet og det vil nok variere fra bruker til bruker men når en ser på selvskading i andre former enn rus så er jo hovedtyngden psykisk betinget - noe som jeg tror også kan overføres til rusbruk.
Dessuten er vel det å ha en allerede forutbestemt konklusjon når en ønsker å tilegne seg informasjon på et emne man ikke forstår nærmest et tekstbokeksempel på arroganse?

Det samme gjelder det å avfeie utallige personers vurderinger på et emne uten å engang ha prøvd å sette seg inn i det.
Sist endret av Tøffetom; 1. mai 2015 kl. 21:19.
Wow.
Skjønner ikke hvorfor dere reagerer så utrolig sterkt på denne tråden,
syns dere rett og slett overreagerer og overanalyserer hele greien,
og blåser det opp til noe mye større enn det egentlig er.

At TS allerede har en mening om dette,
og ikke skjønner hvorfor noen tyr til rus og injeksjon av tabletter når man vet hvor farlig det er,
gjør jo ikke sånn at han/hun ikke har rett til å få vite mer.
Selvom man har en mening om en ting, og ikke er objektiv,
så har man da ikke mindre rett til å kunne tiltegne seg mer informasjon!

Kan ikke folk bare svare på det Såvanskelig spør om,
istedenfor å spore helt av å angripe personen for sine meninger og synspunkt?

Tror ikke dette var ment som nedlatende mot rusmissbrukere.
Det er bare nyskjerrighet, og det er da vel lov?

Problemstillingen din er litt diffus. Snakker du om å ruse seg generelt, eller snakker du utelukkende om problematikken rundt intravaskulær injeksjon?
Vis hele sitatet...
Er ikke så diffust da, i mine øyne er det ganske tydelig at det er to ting det spørres om her,
ene er hvordan man tør selv om man vet det er farlig,
og det andre er hvorfor man valgte den veien.
Gjør vel ikke noe at det er to problemstillinger i samme tråd vel.


Det er ikke opp til deg å diktere hvem du vil ha svar fra eller ikke
Vis hele sitatet...
Det der var da vel virkelig ikke noe diktering.
Akkurat slik som mange av dere missliker hva trådstarter skriver,
så misslikte sikkert TS den kommentaren.
Hadde det stått "ikke svar dersom jeg irriterer deg" hadde jeg kanskje skjønt dikteringskommentaren,
men det står "trenger ikke svare om jeg irriterer deg".
Dette var nok ikke frekt ment.

Hvis det greit for dere å si at TS ikke har rett til å spørre om dette fordi TS allerede har en mening fra før,
så må da vel TS få lov å skrive at man ikke trenger å svare hvis man blir irritert av innlegget.

I neste setning gjør du det arrogante kunststykket å avfeie samtlige positive effekter av rusmidler, samtidig som at du understreker at de uansett ikke kan veie opp for faremomentene.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden fikk du det fra, at TS avfeier samtlige positive effekter av rusmidler,
leste gjennom innlegger to ganger for å sjekke, og tolker absolutt ingenting som tilsier at TS avfeier positive effekter av rusmidler.
Ja, det står "positive" i gåseøyne, men jeg tolker det som at TS ikkje skjønner de positive sidene ved å ruse seg, ikke at de positive effektene avfeies.

Slik du legger frem spørsmålet gjør du det tydelig at du ikke vil godta annet enn at dem som nyter rus er for dumme til å handle i sin egen interesse.
Vis hele sitatet...
Ser heller ikke hvordan du tolker at TS synes folk som nyter rus er for dumme.
Jeg skjønner godt at folk som har null erfaring med rusmidler selv, ikke skjønner hva man får ut av å ruse seg.

Jeg kunne aldri ha forestilt meg hvordan rus føltes ut før jeg prøvde det selv,
så at de som ikke ruser seg ikke skjønner, har jeg full forståelse for.
Og hvis noen ikke vil godta at det finnes positive sider ved rus, og heller se de negative sidene og la de veie tyngst, så la nå de få lov til det. Ser ikke noe problem i det.

Det samme gjelder det å avfeie utallige personers vurderinger på et emne uten å engang ha prøvd å sette seg inn i det.
Vis hele sitatet...
Sette seg inn i det er vel akkurat det Såvanskelig prøver å gjøre
Sist endret av lyselilla; 2. mai 2015 kl. 00:18.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er du ikke enig i at for å kunne begrunne det å utsette seg selv for et faremoment er det naturlige å vise til de positive aspektene ved det, for deretter å forklare hva som ligger til grunn for at disse, i brukerens øyne, veier opp for faremomentene?

Klassisk "pro's and con's".
Vis hele sitatet...
Jo, så absolutt. Det kunne du jo fint gjort uten å bli provosert fordi det dukker opp noen som uttrykker at de ikke forstår din verden.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når en da innleder med å si at vi snakker om "positive" uttrykker en ganske tydelig at en ikke anerkjenner potensielle positiver. I tillegg gir h*n uttrykk for at uansett er faremomentene mer tungtveiende. Det åpner ikke for at vedkommende er interessert i ny kunnskap som potensielt kunne endret hennes persepsjon av fenomenet, i stedet gjør hun det tydelig at enda hun etterspør begrunnelsen så vil hun ikke anerkjenne den.
Vis hele sitatet...
Setningen du refererer til er da virkelig rettet som et spørsmål, og bruken av ordet uansett er et retorisk grep. Det kunne likegodt ha stått allikevel. Men uansett hadde dette vært flisespikkeri hvis det i det hele tatt holdt vann. Innlegget uttrykker ganske greit at vedkommende ikke forstår hva det positive egentlig er, eller hvordan det kan veie opp for det negative. Og det er jo det tråden handler om. Har vanskelig for å se hvordan du kan legitimere å bli fornærmet over det.

Du skaper deg vel også inntrykk av situasjoner selv om du ikke har komplett innsikt i dem? Å avklare hvilken oppfatning man har innledningsvis er da bare normal folkeskikk i en debatt. Spesielt hvis man søker informasjon, og ønsker at noen skal forklare deg noe du ikke forstår. Det er jo strengt tatt helt nødvendig, og en forutsetning for å i det hele tatt komme noen vei.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
@mentalmelt Hva kom først av høna og egget?
Er det slik at rusbruk fører til selvskading og en gi-faen mentalitet eller er det underliggende problemer som gjør at disse ikke er så nøye med sin egen helse?

Jeg tror det er slik at det er flere som sliter psykisk som blir langvarig misbruker. Mange jeg vet om som har sterk psyke og som ruser seg på illegale stoffer men i kontrollerte former. Rusbruken eskalerer ikke like lett hos dem virker det som. Mens andre som sliter psykisk har lettere for å gå fra rusbruker til misbruker.

Det er nok ingen universell sannhet og det vil nok variere fra bruker til bruker men når en ser på selvskading i andre former enn rus så er jo hovedtyngden psykisk betinget - noe som jeg tror også kan overføres til rusbruk.
Vis hele sitatet...
Det er sant som du sier. Det var imidlertid ikke poenget mitt hvorvidt det ene fører til det andre, eller omvendt. Mente kun å si at dette er et utbredt personlighetstrekk blant tunge rusmisbrukere.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dessuten er vel det å ha en allerede forutbestemt konklusjon når en ønsker å tilegne seg informasjon på et emne man ikke forstår nærmest et tekstbokeksempel på arroganse?

Det samme gjelder det å avfeie utallige personers vurderinger på et emne uten å engang ha prøvd å sette seg inn i det.
Vis hele sitatet...
Snakker du om en annen tråd eller? Det er nemlig ingen personer som får sine vurderinger avfeid av trådstarter noe sted i denne tråden. Er ikke uansett hensikten med en debatt ideelt sett å lære noe av hverandre? Hvis du har noen motforestillinger til et argument, bør du ikke da ytre dem, slik at man kan komme nærmere en forståelse? Det er også forskjell på å presentere sitt syn, og å trekke en endelig konklusjon. Jeg ser virkelig ikke et snev av all denne arrogansen du opplever. Jeg ser bare en person med helt andre erfaringer og referanser, som ønsker å forstå seg på ruskultur. Vedkommende erkjenner jo at han/hun ikke forstår det. Hva er det å bli provosert for? =)

Forøvrig ikke meningen å skulle "ta" deg eller noen andre her, bare så det er sagt. Jeg synes bare trådstarter fikk en urettferdig behandling av spørsmålene sine.
Sist endret av mentalmelt; 2. mai 2015 kl. 01:32.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jo, så absolutt. Det kunne du jo fint gjort uten å bli provosert fordi det dukker opp noen som uttrykker at de ikke forstår din verden.

Har vanskelig for å se hvordan du kan legitimere å bli fornærmet over det.

Forøvrig ikke meningen å skulle "ta" deg eller noen andre her, bare så det er sagt. Jeg synes bare trådstarter fikk en urettferdig behandling av spørsmålene sine.
Vis hele sitatet...

Siden jeg aldri har injisert noe ble jeg ikke fornærmet, men jeg hadde forståelse for at noen kunne bli. Svaret vedkommende da fikk om at "jeg dømmer ingen, og ble du irritert kan du gå et annet sted å være" gjorde meg irritert nok til å skrive det jeg skrev.

Det er fult mulig å legitimere samtlige av formuleringene i en nøytral kontekst, men jeg, og tydeligvis ganske mange andre, satt igjen med et helhetsinntrykk av at trådstarter ikke er særlig mottakelig for andre forklaringer enn "slik stjal dop sjelen min".

Som du sier er det selvsagt ikke til å unngå at man har en mening om det man vil forstå bedre, men dersom denne er forankret i absolutte sannheter blir det som å diskutere the big bang med en fanatisk kristen. Enda begge parter er interessert i å diskutere seg smartere vil det fort nå deadlock.

Jeg kan dog gå med på at det er godt mulig problemstillingen var ment åpen og undrende, men formulert uheldig. Det er tross alt et tema der folk har sterke meninger og gjerne er fintfølende, så for min del er det ikke vits å diskutetere dette videre før TS melder seg. Kanskje vi (jeg) skremte h*n vekk, beklager isåfall
Sitat av Såvanskelig Vis innlegg
Hei, jeg er av og til innom dette forumet da jeg synes det er, vel, vet ikke helt hva jeg skal si... Jeg er nysgjerrig. Ikke utprøvende nysgjerrig, bare undrende.

Jeg er sykepleier, og i den forbindelse har jeg sett hvilke skader misbruk kan gjøre, og jeg har opplevd vanskelige situasjoner, der man har mer mistenkt avhengighet enn "medisinsk behov". Setter det i anførselstegn, for avhengighet er vel også et medisinsk behov, men i en annen setting enn hva jeg er vant til å administrere a- og b-preparater på.

Når vi driver med i.m. og i.v.-behandling er vi ekstremt nøye med at alt er sterilt og rent.

Så leser jeg her at ting "skytes" i blandet vann??!?, tabletter knuses og puttes alle andre steder enn der jeg foventer. Skyte pulveret i lyrica, neurontin, knuse ritalin...

Herremin, det høres så skummelt ut. Hvorfor? Hvordan tørr du? Hva gjorde at du valgte denne veien. Leser om mange "positive" opplevelser med rus, men uansett, når man vet hvor farlig det er?

Jeg vet jo at mange gjør det, men jeg forstår det ikke. Javisst, jeg er nok naiv, men har du en kommentar til mitt altfor lange innlegg...
Vis hele sitatet...
Veldig gode spørsmål!

For det første tror jeg det er veldig få som "velger" den veien du beskriver. Jeg tror den veien går til mens man går. Mange velger å ruse seg, men nesten ingen VELGER å bli avhengig.

For min del var jeg i starten MEGET forsiktig mtp. hygiene, doseringer, etc, men etterhvert som jeg ble avhengig begynte også jeg å fire på kravene til disse tingene. Det viktigste var å få den "medisinen" kroppen måtte ha for ikke å bli syk. Det at jeg fort kom inn i et miljø med folk med lang rus-historie gjorde heller ikke ting noe lettere.

Man må heller ikke glemme at en del av disse rusmidlene også bidrar til at personligheten forandres og at visse sperrer forsvinner. Særlig en del benzodiazepiner i kombinasjon med andre rusmidler bidrar til dette.

På slutten av min verste periode ble jeg også så lei av alt og alle at jeg rett og slett begynte å gi litt faen! Tenkte gjerne at "dør jeg av dette så er det ikke så farlig, kanskje snarere tvert imot".

Når jeg nå er ute av det verste rus-helvete ser jeg tilbake på ting jeg har gjort, å jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Det er liksom ikke MEG som har gjort disse tingene. Jeg har gjort ting i ruset tilstand som jeg ikke engang kunne drømme om å gjøre ellers. I tillegg til dette med hygiene og sånt så tenker jeg også på kriminelle ting. "Medisinen" var det eneste som betød noe, og på hvilken måte det ble skaffet på betydde ikke så mye.


Jeg mener at det viktigste dere i helsevesenet (og samfunnet ellers) kan gjøre er å på best mulig måte bedrive forebyggende arbeid for å hindre eller utsette rus-debuten. Det er en myte at man blir hekta etter ett forsøk, men fy faen så mye som står på spill i akkurat den fasen.

Håper du fikk svaret på noe av det du lurte på. lykke til videre i jobben din. Dere er helter!

-solsikka-
Sist endret av solsikka; 8. mai 2015 kl. 12:43.
Jeg vil ikke forenkle eller fordumme problematikken som TS tar opp her, men en meget forenklet analogi kan jo være matlaging.

Lager du mat til 250 personer daglig, så kan du ikke ha de samme renhetsprinsippene som du ville hatt hjemme på ditt eget kjøkken når du lager mat til kun deg selv.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Lager du mat til 250 personer daglig, så kan du ikke ha de samme renhetsprinsippene som du ville hatt hjemme på ditt eget kjøkken når du lager mat til kun deg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, men skal være enda mer nøye. Det er en ting å sette seg selv i fare. Noe helt annet å også sjonglere med andres sikkerhet.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Lager du mat til 250 personer daglig, så kan du ikke ha de samme renhetsprinsippene som du ville hatt hjemme på ditt eget kjøkken når du lager mat til kun deg selv.
Vis hele sitatet...
Hva faen snakker du om? selvsagt kan man det. (jeg lager mat til 250 mann om dagen daglig)
Jeg tror bronsky mener å si at du kan tillate deg å slurve litt hjemme, men ikke på et storkjøkken.