Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 8446
For ei god stund sidan, på den tida då eg framleis skreiv bokmål, starta eg denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=249129

Ei stund etter at eg starta den slutta han å plage meg. Men no har det begynt igjen. I dag sto han utanfor leiligheten til meg og madammen. Han ringte ikkje på, eller noko slikt. Men vi såg han klart og tydeleg utanfor.

Vi trakk for gardinene, og då gjekk han.

To dagar før dette skjedde fekk eg ei rekke merkelege meldingar på Facebook frå ein profil med eit sært namn, som eg ikkje skal nemne her. Eg er temmeleg sikker på at dette var han, då det var skrive på same måte som meldingene eg snakka om i den forrige tråden min. Blant anna sto det ting som "Not dead yet", og denslags. Dette er veldig skummelt, og blir sjølvsagt ikkje gjort betre av at både eg og madammen slit med angst i alvorleg grad.

Eg veit liksom ikkje kva eg kan gjere med dette, då eg nok ikkje har nok bevis til å anmelde han. Av åpenbare grunner vil eg ha ein slutt på dette. Om han no har tenkt å begynne å stalke meg... vel, det er noko eg mildt sagt ikkje er begeistra for.
Finn frem et kamera og få tatt bilder hver gang du ser ham og har kamerat tilgjengelig (Mobil har du jo alltid på deg). Du kan også ta et film-opptak og gå ut og konfronter han, for å eventuelt legge dette på bordet til lensmann. Har ikke lest den forrige tråden din, men dette er jo grov trakkasering og innbrudd på privatlivet til både deg og frøkenen. Finn ut så mye du kan om han
Kamera var ikkje dumt, men er det ikkje reglar for slikt?
Det er ikke ulovelig å ta bilder av folk på offentlig eiendom(?), og om det er snakk om hva som er lovlig og ikke så vil jeg ikke si det som han driver med er så lovlig heller. Det han gjør er jo å sette dere i en situasjon som får dere til å bli redd for livet deres (Henvender meg her til "Not dead yet" meldingen). Har du snakket med politiet, i så fall, om de sier du trenger mere bevis så må du jo få tak i dette beviset på en eller annen måte.
Heilt sant. Ser eg han her igjen skal eg heller kontakte politiet, trur eg. Det er jo lov å håpe at det er ei eingongs hending.
Kontakt politiet. Henvend deg seriøst og saklig og fortell om den der "not dead yet" Si at han stalker deg, både på nett og irl, og snakker mye om døden. Om du føler for det, så lyg og fortell at han har hatt endel fokus på våpen, og muligens har pang-pang i sin besittelse. Den siste der pleier å hjelpe. Ordensmakten tar ikke lett på (potensielt) væpna skrullinger. Han vil da i mest sannsynlig bli tatt inn på psyk og evaluert. Det høres jo helt sprøtt ut hele opplegget, men har selv vært borti lignende tilfeller, dvs uten all stalkingen. Lykke til
Problemet er at eg ikkje er i stand til å bevise at det var han som skreiv den "not dead yet" meldinga, ettersom det var frå eit anna namn enn hans eige. Men det var skrive på same måte som dei andre meldingene eg har fått av han, difor er eg ganske sikker.

Å lyge om at han har våpen er eg ikkje interessert i. Kjem han tilbake skal eg iallefall kontakte politiet. Slik som det står no er eg rett og slett redd for å gå ut.
Jeg ville kontaktet poiltiet med en gang, og så ringt dem igjen om han kommer utenfor slik at de er obs på at det ikke er et engangs-tilfelle. Ikke vær dum og lyg til politiet, dette kan bare slå tilbake på deg selv..
Sjølvsagt skal eg ikkje lyge til politiet

Eg skal kontakte dei om han kjem ein gong til. Er det berre denne gongen får det heller berre vere, sjølv om det er veldig skremmande for meg. Blir det ein gong til, derimot, slår eg på tråden til onkel med ein gong. Så får vi sjå kva som skjer.
En venninne av meg som sleit med en stalker angrer fælt på at hun anmeldte fyren gjentatte ganger. For å bli ilagt et besøksforbud skal det mye til, og her var det telefonterror, forfølgelse døgnet rundt.

Uansett, etter snaut 6 år med henlagte saker tok en gruppe av oss friheten til å ilegge vedkommende et besøk. Lang historie kort, han trengte over 18 mnd rehablitering og min venninne har per idag aldri sett han igjen... Sier ikke at vold er løsningen, men hadde du hatt 10-20 tusen til overs er mye gjort.
Vald er nok ikkje aktuelt. Om politiet kan hjelpe eller ikkje kan det i det minste ikkje kome noko vondt utav å snakke med dei.
Anmeld og dokumenter. Før logg over alle hendelser, ta bilder og skjermdump og film ved leilighet. Anmeld alt fortløpende. Jo lengre og mer detaljert historikk, jo sterkere står du.

Går damen din til psykolog/terapeut? Få henne til å snakke med denne om dette. Det vil også styrke din posisjon.

Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Sier ikke at vold er løsningen, men hadde du hatt 10-20 tusen til overs er mye gjort.
Vis hele sitatet...
Hvem gidder å risikere dom for legemsbeskadigelse for småpenger?
Sist endret av nikita; 2. januar 2015 kl. 23:52.
Jeg hadde ringt politiet for fortalt alt du har skrevet til oss på beggr trådene.. ville også begynt å låse alt av dører/vinduer og begynt å overvåke hagen...
Det går å finne ip adressen til fyren som sendte meldingene på facebook, så da kan politiet kanskje finne ut hvem det er, hvis de gidder å bry seg...
Detter er jo stalking, så burde bli tatt alvolig(blir i allefall det i usa...)..
Lykke til ring politiet, skader ikke..
@Nekran Hei, mora mi gikk igjennom noe likt med sjefen sin (skrudd i hodet han fyren), Hun bare ga klar beskjed om at hun var veldig lei og da backa han litt av.
Men uansett, all denne ungdomskole oppførselen på han som plager deg hørest ganske autistisk/asperger syndrom ut? Hvor lenge har du kjent han?

@Nekran Hei, mora mi gikk igjennom noe likt med sjefen sin (skrudd i hodet han fyren), Hun bare ga klar beskjed at han sku holde seg unna og da backa han litt av.
Men uansett, all denne ungdomskole oppførselen på han som plager deg hørest ganske autistisk/asperger syndrom ut? Hvor lenge har du kjent han?

Jeg håper det beste for deg og anbefaler å ta dette til politiet visst han viser seg utenfor huset ditt igjen.
Sist endret av dalken; 3. januar 2015 kl. 02:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig sak. Tror det kan bli vanskelig å få politiet til å prioritere en sånn sak, spesielt hvis du ikke har juridisk holdbart bevis, og en juridisk holdbar årsak til å involvere politiet i saken.

Det kan ikke skade å dokumentere hva han har gjort. Skriv en logg på hva han har gjort og når han gjorde det. Prøv å få video eller lydopptak av det han har gjort.

Hvis du har råd til det ville jeg rådført meg med en advokat, og spurt ham hva som må til for å få politiet involvert i saken.
Han har faktisk Aspergers syndrom. Så det kan nok vere ein faktor. Likevel er det alvorleg plagsomt. Det blir gjort verre av at eg og madammen slit alvorleg med angst, som sagt. Eg er også schizoaffektiv. Visst. Eg er veldig redd for at denne stalkinga skal vedvare og at han skal bli valdeleg. Sjølvsagt også redd for at politiet ikkje vil ta det på alvor om eg går til dei. Vanskeleg dette.
@nekran Da er det nok Aspergers syndromet som gjør at han er så barnslig av seg (Facebook osv).
Tviler på at sånne typer blir voldelige, di driver for det meste med psykisk terror, eksen min hadde også blitt diagnotisert med Aspergers uten at jeg visste det og den dagen da jeg slo opp med henne drev hun å trua meg med alt mulig piss, ingenting skjedde og nå snakker jeg aldri med henne lenger.

Jeg håper virkelig at denne dusten slutter å plage deg og dama di :/ og i verste fall visst han viser antydning til vold kan du ringe 112 med en gang å få det dere satanskapet i kasjotten.
Ingen skal føle ubehag i sitt eget hjem mener jeg! Håper det går fint med dere!
Skjønner. Eg får ta sats på at det gir seg. Blir det verre skal eg iallefall gjere politiet klar over saka. Så dei i det minste veit om det, sjølv om dei nok ikkje kjem til å prioritere det.
@nekran og sånn visst du skaffer bevis på at han stalker deg så leste jeg en sak, vet ikke om det er sant men tror det kunne skaffe han 4 år i fengsel visst han ble tatt. Så bare å dokumentere visst du kan!
Hmmm... vel er eg interessert i at han skal la meg vere i fred, men å gi han inntil fire år i fengsel er eg ikkje heilt sikker på. Aller helst vil eg berre at han skal slutte med dette tylet. Men trur ikkje det liksom går an å berre snakke med han heller.
Hvor lenge har du kjent han btw? Siden barne/ungdomskole?
Kjent han i omlag ni år. Give or take eit par månedar.
Ok, Visst han har kjent deg så lenge regner han vel deg som en "Venn" Fordi han kjenner sikkert ikke så mangen andre vil jeg regne med på grunn av Autismen, Og det der med autister, mangen av di er faktisk ikke meir en 12 år mentalt, så han kan jo tro dette er en "morsom" lek som han har dradd litt for langt? Jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke kan så mye om men det kan jo hende? Uansett er det gått LANGT over streken.

EDIT: Snakker av erfaring om autister. Det en autist som jeg har kjent siden jeg var 6, han har stort sett ikke andre venner enn meg da.
Sist endret av dalken; 3. januar 2015 kl. 04:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er klart, det er godt mogleg du har rett i dette, Dalken. Men det må iallefall ta slutt på eit vis. For, som du seier, det har gått langt over streken. Når det går utover heimefreden samt den psykiske helsa vår er det soleklart at noko må gjerast. Eg burde sikkert prøve å snakke med han, men det er jo ikkje enkelt når eg er pissredd fyren.

Har ein anna veldig god kompis som også har Aspergers og han har aldri oppført seg slik. No er eg sjølvsagt klar over at folk er forskjellige, og at dei naturlegvis ikkje er definert av diagnosa si, men nokre fellestrekk er der vel? Og dei fellestrekka har eg ikkje sett hos desse to.
Prøv å lage en ny facebook account eller unblock han en liten stund og snakk til han og si akkurat det du føler, dette har gått for langt osv for det har jo det! Visst han kommer med trusler på facebook har du jo skriftlig bevis på at det er sånn han driver på. da er det enkelt å få politi osv, til å se hvor syk denne fyren er slik at di kan trø inn med makt.
Ikke nødvendigvis fengsel men kanskje at blir satt under oppsyn? Fotlenke, jeg vet ikke men noe må di gjøre iallefall.
Ja, eg kan sjølvsagt vurdere det. Men om det har noko for seg veit eg ikkje. Ein kan berre prøve, reknar eg med
joda, dette skal nok ordne seg til slutt skal du se!
GOP
snikfreak siden 2008
Sitat av Nekran Vis innlegg
Hmmm... vel er eg interessert i at han skal la meg vere i fred, men å gi han inntil fire år i fengsel er eg ikkje heilt sikker på. Aller helst vil eg berre at han skal slutte med dette tylet. Men trur ikkje det liksom går an å berre snakke med han heller.
Vis hele sitatet...
Da får du "modifisere" litt på oppfatningen han har av deg da.
Var en 40 åring som dreiv å stalka lillesøsteren til samboeren min for 1 år siden. Hun var 20 år da og jobbet som fotomodell og han var en fotograf som tok bilder av henne for reklamer og slikt.
Han blei helt besatt av henne og følgte etter henne og la seg i buskene utenfor leiligheten hennes for å ta bilder av henne, hun anmeldte dette gang på gang uten at det skjedde noe.

Dette gikk så langt at hun flyttet inn i huset til foreldrene for å slippe han, men han fant ut av dette og prøve å få foreldrene til å "selge" henne til han.
Til slutt brøyt han seg inn i huset og stjal undertøyet hennes og la igjen blomster, dette fikk politiet til å reagere med et besøkleseforbud.

Dette hjalp i 2 måneder og så så vi han utenfor huset igjen. Så vi bestemte oss for å "forandre" virkelighetsoppfatningen hans.

Da jeg var hjemme i gamlelandet tok jeg med noen av guttene jeg hadde trente med som viste om han typen, han hadde forfulgt og plaget flere jenter i byen. Tok på oss dress og gredde håret bakover, kjørte 3 biler med 12 velbygde menn i alderne 20-35 år i og stoppet utenfor huset hans. 4 gikk til døren og forklarte han helt rolig at dette satte vi ikke pris på og at han måtte slutte.
Han blei litt redd av dette og gikk med på dette. Da vi gikk til bilene spør han " Ey er dere politi eller?" og da svarer en av gutta "Nei, vi er sånne som dreper folk".

Etter dette har det kun vært noen få tilfeller av at han onanerer foran skolene i byen, men han har sluttet helt med å forfølge søsteren til samboeren da.
@GOP masse syke folk her i verden altså, blir helt skremt av at folk kan oppføre seg på en sånn måte. Tøft av dere å gjøre det på den måten for å få han til å stoppe hehe
GOP
snikfreak siden 2008
Sitat av dalken Vis innlegg
@GOP masse syke folk her i verden altså, blir helt skremt av at folk kan oppføre seg på en sånn måte. Tøft av dere å gjøre det på den måten for å få han til å stoppe hehe
Vis hele sitatet...
Yes, han var litt i skumleste laget for oss, han har vist blitt dømt for overgrep og voldtekt nå nylig. Syns nesten det er for ille at det ikke ble gjort noe preventivt i forhold til han.
Sitat av GOP Vis innlegg
Yes, han var litt i skumleste laget for oss, han har vist blitt dømt for overgrep og voldtekt nå nylig. Syns nesten det er for ille at det ikke ble gjort noe preventivt i forhold til han.
Vis hele sitatet...
Ja det er ganske ille, Ang at han wanker foran skoler, han går vel etter barn også da?
Syk satan. Håper han sitter inne til han råtner, tenk å ødelegge et annens menneske's liv fordi han trengte å få seg noe. fy faen.
GOP
snikfreak siden 2008
Sitat av dalken Vis innlegg
Ja det er ganske ille, Ang at han wanker foran skoler, han går vel etter barn også da?
Syk satan. Håper han sitter inne til han råtner, tenk å ødelegge et annens menneske's liv fordi han trengte å få seg noe. fy faen.
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg Norge riktig så er han vel ute om 2-3 år, er en grunn til at jeg flytter over Atlanteren Han likte barn også ja, men han holt seg til se, men ikke røre hos dem da, heldigvis.
GOP
snikfreak siden 2008
Men @Nekran hvis du føler deg utrygg for å snakke med han så ta med deg en venn eller 2, eventuelt få de til å snakke på veien av deg med denne personen, kan hende at han ser på dette som en lek og at en utenforstående må si ifra at dette må stoppet.
Tok meg riktig nok ikke tid til å lese begge trådene, men du er sikker på at du har fått med alt? Du skylder han ikke noe penger? Du har ikke skadet noen i hans nærmeste krets eller liknende?

Uansett er nok politiet rette instans å kontakte. Besøksforbud er vell kanskje heller ikke så dumt?
Lykke til
Eg har fått med alt. Eg veit ikkje kva eg skulle vinne på å lyge om noko slikt på eit forum med framande mennesker, om eg skal vere ærleg.
Hvordan går det nå? Har det roa seg litt eller er han enda like galen?
Sitat av Nekran Vis innlegg
eg er også schizoaffektiv.
Vis hele sitatet...
Vel sikker på at det ikke er hjernen din som spiller deg et puss?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Vel sikker på at det ikke er hjernen din som spiller deg et puss?
Vis hele sitatet...
Når han telefonterroriserte meg i fleire veker, sendte truande meldinger på facebook og plutseleg stiller seg opp utanfor leiligheten vår berre for å kikke er eg ganske sikker på at det ikkje berre er hjernen min ja.

Men, for ordens skuld, eg har ikkje høyrt noko frå han på nokre dagar.
Sist endret av Nekran; 6. januar 2015 kl. 23:44.
Det er da bra iallefall Håper han har lagt ned kontakten for godt da.
Altså, nå har jeg ikke rukket å lese ALT i tråden, men hvorfor er skremsel/vold utelukket?

Jeg skal ikke starte noen debatt her, men om et menneske sender trusler og møter opp utenfor døra deres, og annet piss sånn at dere blir bokstavligtalt redde, så burde man vel strengt tatt gjøre noe?

Såklart, jeg skjønner at han har aspergers og sånt, men jeg ser på det litt som med mobbing på ungdomskolen, du kan enten vente til "h*n" går lei", ellers så kan du røske tak i h*n, noe som vanligvis værtfall har satt støkker i folk rundt her jeg bor.

Joda, du har jo dette med straff hvis du blir tatt selv, men helt jeg mener at hvis politiet nekter, og han ødelegger livene deres sakte men sikkert, så må noe gjøres. Trenger ikke være voldelig heller, kjenner du en skikkelig bolebass? Har du familie som er i en organisasjon/gjeng? Trapp opp på døra, forklar rolig og bestemt at dette finner du deg faen ikke i, og han har muligheten til å slutte, eller gjøre det enda værre for seg selv, så kan du knuse en vase eller noe, og gå derfra.

Ganske "hollywood-prega", men jeg kan se for meg det værtfall funker bedre enn å "vente til han blir lei", hehe.

Håper dere finner ut av det!
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Det er ikke ulovelig å ta bilder av folk på offentlig eiendom(?), og om det er snakk om hva som er lovlig og ikke så vil jeg ikke si det som han driver med er så lovlig heller. Det han gjør er jo å sette dere i en situasjon som får dere til å bli redd for livet deres (Henvender meg her til "Not dead yet" meldingen). Har du snakket med politiet, i så fall, om de sier du trenger mere bevis så må du jo få tak i dette beviset på en eller annen måte.
Vis hele sitatet...
Du trenger heller ikke opplyse folk om at du tar opp eller tar bilder lengre, det er fortsatt lovlig i retten.

Sitat av feltrasjon Vis innlegg
En venninne av meg som sleit med en stalker angrer fælt på at hun anmeldte fyren gjentatte ganger. For å bli ilagt et besøksforbud skal det mye til, og her var det telefonterror, forfølgelse døgnet rundt.

Uansett, etter snaut 6 år med henlagte saker tok en gruppe av oss friheten til å ilegge vedkommende et besøk. Lang historie kort, han trengte over 18 mnd rehablitering og min venninne har per idag aldri sett han igjen... Sier ikke at vold er løsningen, men hadde du hatt 10-20 tusen til overs er mye gjort.
Vis hele sitatet...
Noen folk forstår bare vold, jeg hater vold. Men når man ikke kan snakke til de, og de bare forstår vold så ja.. Jeg oppfordrer deg ikke til noe her.

Jeg tok opptak av en politimann som kom innom hele tiden uten at han var i tjeneste eller hadde partner med, hvor han truet med å voldta meg.

Han er ikke politi lengre.
Sist endret av SkittenKanyle; 7. januar 2015 kl. 09:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er så vidt jeg vet fri bevisførsel i norsk rett, altså er det ikke vesentlig om bevisene er fremskaffet på ulovlig vis. Utover det er det selvfølgelig fritt frem å filme å fotografere hva man vil i Norge, unntaket er i forbindelse med rettssaker.