Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 1283
Sitat av _abc_ Vis innlegg
.

Selv om @kloakk klarer å løfte stein og bygge terrasse så sier det utsagnet hans lite eller ingenting om hans psykiske helse eller konkret hva han sliter med som gjorde at han fikk innvilget ufør.
Vis hele sitatet...
Når han sier han glatt kunne jobba virker det ikke som han har noen fysiske eller psykiske problemer som hindrer han. Jeg tror ikke Stephen hawking Hadde sagt at han glatt kunne spilt fotball.

Men for all del. Er mulig det er gode grunner. Det som er imponerende er at det fins folk som tror alle mennesker er så hederlige at ingen av de kan scamme til seg ufør.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Når han sier han glatt kunne jobba virker det ikke som han har noen fysiske eller psykiske problemer som hindrer han. Jeg tror ikke Stephen hawking Hadde sagt at han glatt kunne spilt fotball.

Men for all del. Er mulig det er gode grunner. Det som er imponerende er at det fins folk som tror alle mennesker er så hederlige at ingen av de kan scamme til seg ufør.
Vis hele sitatet...
En jeg kjenner jubla å ble kjempeglad over ufør, men for de fleste er det en bekreftelse på at man er ubrukelig og ikke god eller frisk nok. Det er i så fall sånn jeg følte det men håper ikke alle har dårlig samvittighet for å motta ufør. Men det finnes absolutt folk som utnytter dette men jeg håper å tror at det er en liten andel bare selv om jeg av og til tenker at disse eldre mennene som reiser til asia kanskje kan være av denne type men da er jeg forhåndsdømmende.
Jeg mener også at det er en liten andel.

Men at det skal være så vanskelig? Det holder vel å lure 2-3 stk? Lurer du behandleren din er jo halve jobben gjort.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
En jeg kjenner jubla å ble kjempeglad over ufør, men for de fleste er det en bekreftelse på at man er ubrukelig og ikke god eller frisk nok. Det er i så fall sånn jeg følte det men håper ikke alle har dårlig samvittighet for å motta ufør. Men det finnes absolutt folk som utnytter dette men jeg håper å tror at det er en liten andel bare selv om jeg av og til tenker at disse eldre mennene som reiser til asia kanskje kan være av denne type men da er jeg forhåndsdømmende.
Vis hele sitatet...
Litt tveegget sverd det der. Jeg ble glad når jeg fikk det innvilget fordi jeg kan leve livet litt igjen, men samtidig så stikker det jævlig dypt at jeg er "såpass ubrukelig".

Dårlig samvittighet for det har jeg nesten hver eneste dag. Jeg er "bare" psykisk syk, tullesykdom som jeg har blitt fortalt hele livet. Jeg ser frisk og rask ut, kroppen er i grei stand, men så fort man går litt i dybden eller jeg ikke klarer å skjule problemene mine godt nok så ser man hva slags udyr som skjuler seg rett under overflaten.

Hadde jeg vært i jobb så hadde jeg nok endt opp med å skade noen eller meg selv. Når jeg blir utsatt for belastende situasjoner så koker hjernen min opp de sykeste ting for å komme seg vekk. I den forrige jobben jeg hadde holdt jeg på å dytte en kollega gjennom en maskin som kutter grønnsaker til terninger og fantaserte om å gjøre ubeskrivelige ting mot kollegaer og sjefer. Så når jeg sliter med at jeg er en "NAVer" trøster jeg meg med at jeg har gjort det beste valget for at minst mulig "ondskap" blir satt til verden.

For utenforstående så vil det se ut som at jeg har vært på stedet hvil og er en lat jævel som kun er ute etter å tømme statskassa for penger. Men realiteten er en helt annen.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så du kunne glatt holdt en jobb men hadde hatet det? Velkommen til voksenlivet. Dagens hittil mest provoserende utsagn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor syns du det er provoserende? Jeg forstår jo at du skrev dette innlegget før jeg svarte at det er menneskene og ikke selve jobben det handler om.

Sitat av Fjollefjott1 Vis innlegg
Utifra beskrivelsen din så kunne du fint vært i jobb, sånne som deg ødelegger for de som faktisk trenger uføre, er det ingen faens moral lenger ?
Tror ikke jeg kjenner noen som er så forbanna happy for å jobbe hver dag, så ingen sympati for deg der.
Provoserende att skattepengene går til sånne eksempler som her.
Vis hele sitatet...
Det er ikke jeg som mente uføre var den beste veien for meg, det var psykologen som mente det, videre så var det NAV som behandlet søknaden min, så du får jo evt ta det opp med de.

Og når det gjelder at folk ikke liker å gå på jobb betyr for meg at de bør endre jobb så de kan gjøre noe de liker.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er kanskje mer det at at denne type utsagn er ofte det folk som er uføre lirer av seg ang. sin uførhet. For det er tross alt enklere å sjokkere ved å snakke som om en faktisk kan stå i jobb men velger å være ufør fremfor å gå i dybden og snakke om og kjenne på hvorfor livet er slik livet er.

Selv om @kloakk klarer å løfte stein og bygge terrasse så sier det utsagnet hans lite eller ingenting om hans psykiske helse eller konkret hva han sliter med som gjorde at han fikk innvilget ufør.

Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i tråden, å bli ufør det er en lang prosess. Det er mange leger, spesialister, psykologer samt NAV som skal vurdere arbeidskapasitet, restarbeidsevne og din fysiske og psykiske helse.

Av den grunn alene kan vi med ganske stor sikkerhet anta at kloakk neppe er så i water som han forsøker å fremstille det i innlegget sitt. Likevel valgte både du og flere andre å hoppe rett på med fordømming.

Dere forsterker stigma rundt uføre når dere lykkelig og glad hoppet på sjansen til å fordømme en "trygdesnylter" helt uten at noen av dere tenkte tanken på å forsøke å først spørre kloakk hva som egentlig feiler ham, hvorfor han ble ufør og hva konkret det er som gjør at han ikke klarer å stå i jobb.
Vis hele sitatet...
Det er mye sant i det du sier, i mitt tilfellet kanskje ikke så mye, noe av uføretiden min har jeg brukt på å lage middelmådig rap hvor jeg bretter ut hele livet mitt også diagnosene mine, så jeg snakker gjerne om hva jeg føler og går gjerne inn i en dialog om det er noe noen lurer på

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Når han sier han glatt kunne jobba virker det ikke som han har noen fysiske eller psykiske problemer som hindrer han. Jeg tror ikke Stephen hawking Hadde sagt at han glatt kunne spilt fotball.

Men for all del. Er mulig det er gode grunner. Det som er imponerende er at det fins folk som tror alle mennesker er så hederlige at ingen av de kan scamme til seg ufør.
Vis hele sitatet...
På papiret har jeg som hoveddiagnose Schizoid_personlighetsforstyrrelse.

Jeg har også en bidiagnose og den er Generalisert angstlidelse.

For å nevne noen av de tingene som gjør det problematisk med å være i arbeid så kan jeg si at jeg takler ikke småpreik, og da blir det som oftest til at jeg ikke orker å snakke med noen, det skaper jo et rimelig kjipt arbeidsmiljø og har derfor blitt bedt om jeg er villig til å si opp om jeg får forlenget lønn, blandt annet.

Også har jeg den andre siden om jeg føler meg presset opp i et hjørnet, hvor jeg sier rett ut, at jeg ikke har noen interesse av å snakke om svada, at jeg gjerne kan ha samtaler om ting som gjør at man faktisk kan bli bedre kjent med hverandre, altså hvilke meninger de har om arten, vår mening på denne steinen, og om fri vilje, kan prate om det jeg, men å ha en langvarig samtale om hvorfor den nyeste motorsaga med doble tagger pro ultra 2.1.1 koster det den gjør, nei det orker jeg bare ikke ass.

Når jeg ser at jeg ikke er ønsket en plass har jeg ingen interesse av å være der, selv om jeg strengt tatt ikke kunne blitt sparket på grunnlag av å ikke ville snakke med kollegaer.

Og jeg vil ikke si jeg bruker så mye tid på fantasi som diagnosesymptomene påstår ei heller er jeg i nærheten av å være aseksuell, men jeg kan se hvordan det kanskje kan oppleves sånn for de som bor utenfor hodet mitt..

Jeg vil vel heller ikke si jeg er følelsesmessig kald, jeg griner da til fine eller triste filmer, er redd når kidsa klatrer opp på taket, eller gruer meg til å ta en operasjon osv, men nei, bullshit følelser som jeg mener ikke har rot i virkelighet eller mennesker som spenner bein på seg selv gang på gang pga manglende evne til å bli bedre har jeg nok en kald skulder til..

Men yo, folkens, er det virkelig ingen andre som syns det er trist og litt problematisk at kjærligheten dere føler for kidsa deres bare er en biologisk prosess med darwinistiske baktanker?

Nå delte jeg litt i alle fall
Er det sant at du beholder folketrygden om du er uføre og flytter ut av landet men har vært norsk statsborger i 20 år
(Jeg var født i Norge for 47 år siden og er erkenorsk).
NAV internasjonal sa det til meg og nærmest oppfordret meg til å flytte fordi her er det "kaldt og surt og dyrt."

Jeg stoler ikke på dem!
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg synes det å få uføretrygd gikk lekende lett. 5mnd å få svar mens hele prosessen tok ca 9mnd. .
Vis hele sitatet...
9mnd høres lenge ut. Den gang jeg søkte var det behandlingstid på 6 uker. Fikk invilget tidsbegrenset uføre i 3 år først, og måtte søke på nytt etter det.

Mvh
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
9mnd høres lenge ut. Den gang jeg søkte var det behandlingstid på 6 uker. Fikk invilget tidsbegrenset uføre i 3 år først, og måtte søke på nytt etter det.

Mvh
Vis hele sitatet...
Behandlingstid på søknad var 6mnd fikk jeg beskjed om, eller maks behandlingstid. Det er forskjellig fra plass til plass.
Men hele prosessen fra da vi ble enige om uføretrygd tok 9mnd pga sommerferie osv. jeg har hørt folk brukt flere år på å bli uføre derfor følte jeg at det ikke tok lang tid.
Tidsbegrenset uføre var det kanskje raskere saksgang i, det høres iallfall logisk ut.
Sist endret av NokErNok; 2 uker siden kl. 07:50.
Jeg jobba ræva av meg for å få en fast jobb i mange år.

Jeg har handikap som er permanent og etter mange års strev på aap og arbeidsutprøvning, feilede utdanningsløp og ingenting fast over tid ble jeg anbefalt å jobbe 50% og være 50% ufør da folk flest med mitt handikap hadde en slik arbeidssituasjon.

Etter flere års avklaring med nav. Brev fra flere leger, spesialister, psykologer og det som er som bekrefter min helsetilstand kan en ukjent nav lege en annen plass i landet avvise deg likevel.

Jeg mangler en av de fem sansene som er ganske vesentlig.

Jeg har 'personlighetsforstyrrelse' ett begrep brukt i situasjoner der vedkommende muligens har adhd eller lignende men ikke får det helt påvist.

Det å være delvis ufør er gunstig for de som ellers ikke får til å delta i arbeidslivet. Det er veldig høye krav i arbeidslivet nå og det er ikke mange deltidsjobber.

Det blir fort 100% eller ingenting. Vinn eller forsvinn.

Du føler deg ikke særlig stor når du er den minst foretrukne på boligmarkedet og jobbmarkedet pga ting du ikke kan noe for.

Alle og enhver er en ulykke eller trauma unna å erfare uførhet selv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sutringen om welfare queens er den samme som alltid, hakk i plata. Man finner noen som "ikke fortjener" det lille de får, eller man kan føle seg overlegen over, og dermed er plutselig fyren som får minimal AAP alt som er feil i Norge, om ikke verden.

Hva som faktisk feiler vedkommende ofres kanskje så mye som én tanke, men nesten utelukkende "lol sikkert ikke så farlig da".

For all del, kanskje noen av disse kunne benyttet seg bedre av disse angivelige like forutsetningene vi har i landet - med mindre man er syk, eller har dårlig råd, eller dårlig skolevesen, eller dårlig helsetilbud, eller dårlige boforhold, eller blir mobbet, eller må ta vare på andre, eller bare ganske enkelt har andre former for ren og skjær uflaks.

Når det er sagt, kan kanskje enkelte andre vurdere å legge inn litt arbeid med at knerefleksen overfor andres problemer er fornektelse, bagatellisering og bortforklaring - uten et kvart sekunds ettertanke, for ikke å engang nevne empati. Dét er tydeligvis innsats som er helt kurant å bare ikke gidde å legge inn.
Personlig synes jeg akkurat den tendensen er mer harry enn et dusin rullingsrøykende, pokalpimpende naverstereotyper i wifebeater-trøye.
Borgerlønn hadde vært greia for alle. Så kunne de som ønsker å gjøre noe mer med livet legge på inntekter. Inkludert alle offentlige arbeidere kunne ha startet der med noen sjefer som bestemmer og tilbyr folk lønner og arbeid etter behov.

Dårlig økonomi skaper tapere og når man står sånn så har man ikke råd til og komme seg derifra og ut i arbeid for det koster det også.

Avslutte alle mentale løp på stønader og sykdom hadde vært forfriskende for folk for man blir faktisk rar mentalt v de løpa myndighetene har gående og ikke arbeidsfør.

Det kalles hjelp men det ordet er så missbrukt i det landet her og skjuler korrupsjon og angrep på enkelt individer.
Sitat av Fjollefjott1 Vis innlegg
Da tror jeg vi skal være enige om å være uenig.

Kjenner flere trygda og kan si at stor andel av de har uvaner, rus, alkohol, kaste bort penger på ting en ikke trenger også blir det klaging på staten, folk, priser alt mulig. Også så jækla god peiling på hva som skjer i samfunnet selv om de kun sitte hjemme å drikke. Er liksom ingen ansvar sjøl, er det så vanskelig å se seg i speilet å vertfall PRØVE å gjøre endring til å bli bedre ? Men sånn er det ofte ikke fordi det psykiske har stagnert med årene. Kan faktisk leve greit med uføre, det er helt opp til hver enkelt og hvilken avgjørelser det individet tar og hvor store krav en har.

Er ganske skremmende hvor lite tak det er i folk og sjøl innsikt virke som ett eventyr.
Føle alle må bli sterkere mentalt å deale med problemet sine og akseptere dem for å komme seg videre.

Og sist men ikke minst, det ekkleste av alt, en er fullstendig 100% avhengig av staten, det er min hovedgrunn til att jeg ikke skulle å uføre veien mtp leve ett liv så fritt det lar seg gjøre.
Vis hele sitatet...

Kjenner jeg blir litt sliten av å lese det du skriver. For det virker ikke som om du evner å tenke over de svarene du får i tråden, du fortsetter bare å pøse ut anekdoter som kilde for ditt syn.

Alle vet at Jeppe drikker, men ingen vet hvorfor. Eller noe slikt var det en tullete danske skrev for mange år tilbake. Du kan jo forsøke å tenke over det. Evt. lese Jeppe på Bjerget?

At psykisk psyke mennesker får tilleggslidelser eller problemer er ikke ukjent. Det kan også innbefatte rusmisbruk. Men rusmisbruk skjer overalt i samfunnet og er ikke noe som kun gjelder uføre.

Avhengighet diskriminerer ikke. Det kan ramme både deg og meg en gang i fremtiden. Eller våre barn.

Det virker som mange tror at de som ruser seg gjør det fordi de elsker rusen. For noen er det nok kanskje slik. For de fleste så er nok en form for selvmedisinering. At de forsøker å døyve annen smerte ved rus. Det kan være psykiske problemer eller slarkete ledd eller dårlig rygg. Eller de kan ha personlighetsbrister og manglende impulskontroll.

Jeg tror rett og slett du kanskje burde forsøke å tenke gjennom alt dette en gang til, og vit da at de aller fleste uføre glatt ville byttet bort sine diagnoser og lidelser umiddelbart om de heller kunne stått i full jobb. Da hadde de hatt et fellesskap på jobben, mye av det sosiale behovet ville blitt dekt på jobb, økonomien deres ville blitt langt sterkere og de kunne gått til sengs hver eneste kveld og kjent på at også idag har de bidratt til fellesskapet. De kunne underholdt seg med tanken på at det blir både påskeferie og sommerferie også i år og selv om fryseren ryker så er det ingen krise og de trenger ikke legge seg sulten den siste uken før neste utbetaling.

Og beste av alt, det ville blitt helt slutt på at de hadde trengt å stå i matposekø for å motta almisser fra veldedige organisasjoner for at de skal ha middag hver dag.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tja. Nå kan jeg jo bruke barndomskommunen min som eksempel. I Sarpsborg er det en relativt høy andel som får stønader fra staten. Hvorfor tror du det er sånn? Tilfeldigheter?

Det er iallefall ikke gitt at man bli født med dårlig mental helse. Det er noe man får gjennom oppveksten.

Det er mye white trash i Sarpsborg og det er mange som sliter med dårlige holdninger.

Men jeg ser at hvis at man har foreldre som er uføre, så er det høyere sjangs for at barna deres blir det og, enn sammenliknet med normalbefolkningen.

Igjen så legger du ord på munnen min at jeg egentlig ikke kjenner vennene mine eller hvordan det er i lokalsamfunnet jeg bor i.

Men jeg kan innrømme en ting. Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke har psykiske problemer eller må belage meg på NAV for at endene mine skal møtes. Jeg valgte selv å ta en utdannelse og få meg en bra betalt jobb. Husk at utdannelse i Norge er gratis og alle har samme utgangpunkt når det kommer til å ta dette.

Jeg syns feks ikke en depresjon skal kvalifiseres til uføretrygd.
Vis hele sitatet...
At uføre oftere får avkom som blir ufør er kanskje ikke veldig rart om du tenker deg om? For det første vil barna fra ung alder føle på utenforskap. De har ikke de riktige plaggene, kan ikke delta på alt det klassekompiser kan og de drar kanskje aldri på ferie fordi mor, far eller begge er uføre og dermed er det aldri penger til noen ferie.

Om barna har en eller begge foresatte med feks psykisk sykdom så klarer de kanskje aldri skape nødvendig trygghet for at barna skal få den stabile oppveksten barn trenger for å bli trygge voksne som tar gode valg.

Vi vet også at dårlige gener kan slå ut både i fysiske lyter men også i psykiske problemer. Så om mor eller far er psykisk syk, og barnet ikke har skikkelig omsorg under oppveksten så har da barnet startet livet med et kraftig handikap. Både vil omsorgssvikten statistisk sett gi større sjanser for at de selv får psykiske problemer, og siden mange psykiske lidelser er arvelige så er de genetisk predisponert for å bli psykisk psyk.

Du kan gjerne slå deg på brystet og flekse over at du har et bra liv - men du hadde gjerne et bedre utgangspunkt i livets lotteri en flere av dine tidligere sambygdinger du nå ser ned på.

Kanskje du burde forsøke å tenke gjennom at du trakk gull-loddet allerede ved fødselen og endel av de du nå ser ned på kanskje må være fornøyd med at de klarer å fortsette å overleve.
Sist endret av _abc_; 2 uker siden kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.