Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4999
Jeg har tidligere drevet litt med k8055 og arduino - nå vil jeg derimot programmere "enkeltstående" kretser. Altså lage kretskort med mikrobrikker som fungerer uten arduino. En enkel kontroller som fungerer enkeltstående.
Eeprom og atmega/atmel - dette er ok for dette formålet?

Jeg ser at jeg kan "brenne" kretser med en arduino, men vil dette potensielt gjøre kretsen tregere?
Tenker at jeg feks. ville laget en "dings" kall det en kran, den skal kunne styres med noen brytere og ha noen sensorer - standalone uten arduino. Altså så den kan "leve" videre med sin mikrobrikke som en statisk sak, den skal ikke videre programmeres. Er det da en god ide å bruke arduino og atmega/atmel, eller kan jeg bruke en eeprom og lage en egen krets?
Sist endret av Jegermannen; 14. oktober 2020 kl. 12:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På tide med litt begrepsoppklaringer.

EEPROM, Eller Electronically Erasable Programmable Read Only Memory, er ein type lagring. I dag er flash-minne vanlegaste type EEPROM, og vert ofte brukt for å lagre data permanent, utan straum. EEPROM er ikkje aktiv; det er kun lagring av data (programkode er ein type data).

Mange microcontrollere har innebygd EEPROM eller flash-minne for å lagre data. Mange av atmel sine microcontrollere har innebygd flashminne.

Arduino er to ting:
-Softwarebibliotek for å lette utvikling på microcontrolleren
-Hardwarebibliotek for å ha enkle kort som er kjappe å komme i gang med.

Hardwarekorta under Arduino-merket har i tillegg integert USB-interface for å programmere. Har du ein naken mikrokontroller, må du ha eit kort for å programmere den - du kan gjerne bruke Arduino-kort til den oppgava, eller anna ISP-kort. Atmel sel og ISP-kort.

Du seier ikkje kva du vil kvitte deg med. Er det kortet du vil ha bort? I så fall må du designe ditt eget kort, med Atmel-microcontroller av samme type som på arduino-kortet, og bygge inn i maskina du lager. Deretter laster du software til microcontrolleren, og om du er sikker på at det aldri skal endrast, kan du svi fuses for å gjere det permanent. Det er forsåvidt ingen grunner til å gjere det; einaste du oppnår er at du ikkje kan gjenbruke kontrolleren eller endre på ting.

Så kort sagt; eg trur innlegget ditt har litt begrepsforvirring, og du bør avklare litt nøyaktig kva du ønsker - om det er å kutte ut alt relatert til Arduino, eller berre lage eigne kort rundt microcontrolleren.
Som nevnt over er Atmel sin AVR serie mikrokontrollere veldig populre. Det er også Microchip sine.
En bra tutorial selv om den er gammel er denne fra sparkfun:
https://www.sparkfun.com/tutorials/category/1
Basert på en AVR Atmega 328. (Samme som brukes i Arduinoene.)
Det kan være greit å lære å bruke de utenom Arduino-plattformen. Det er egentlig ikke vanskelig.
Jeg handler mye fra https://www.bitsbox.co.uk/ Der selger de alt man trenger for å komme i gang med å programmere med AVR. Selve programmerere. Kan hende de ikke har programmerere til Mcrochip sine kontrollere. Det finner du på Elfa eller andre steder.
"Jeg ser at jeg kan "brenne" kretser med en arduino, men vil dette potensielt gjøre kretsen tregere?" Det kan gjøres med en Arduino. Uno, foreksempel) Det blir det samme. Men de fleste bruke dedikerte hardware programmerere. USBASP er det en billig en som heter. Dragon er en annen litt mer avansert programmerer til AVR. Koster litt mer. Litt flere funksjoner Men absolutt ikke dyr.
Mange video tutorials på youtube.
En tutorial på Norsk også:https://freak.no/forum/showthread.ph...+programmering
Sist endret av Arex_x; 15. oktober 2020 kl. 10:14.