Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 14583
Det er forskjell på oss på nFF, det tror jeg vi alle kan være enige om. Spesielt kommer dette tydelig frem i en del tråder her inne på rusmiddelforumet. Folk kommer hit fra ganske forskjellige miljøer, og med ganske varierende perspektiver og holdninger til bruk av rusmidler. Det er jo greit nok, det er ingen som har monopol på hva som er rett og galt, og det er også noe av det som er så fint med freakforum. Her kan vi møtes på tvers av miljø og bakgrunn, og diskutere perspektiver med en vennlig innstilling uten at vi nødvendigvis trenger å være enige om alt. Jeg er helt for prinsippet om at man selv får sette sine egne verdier og styre livet sitt deretter, så lenge man ikke skader noen andre enn seg selv.

Allikevel tør jeg hevde at det til tross for alle våre subjektive virkelighetsoppfatninger finnes en objektiv virkelighet på et eller annet plan, som vi alle må forholde oss til. Denne virkeligheten setter visse begrensninger for hva vi kan slippe unna med gjennom bortforklaringer, som for eksempel at det er forskjell fra folk til folk, og at smaken er som baken. Det er enkelte ting som bare er så hinsides dumt at det etter mitt skjønn ikke lar seg unnskylde med lokale normer eller personlige preferanser. I denne tråden vil jeg liste opp noen slike ting. Kom gjerne med bidrag.


1. Sniffing av løsemidler. Det funker bare ikke. Dette har så store skadevirkninger at det rett og slett ikke lar seg gjøre på en forsvarlig måte. På lang sikt vil sniffing av løsemidler løse opp fettvev i hjernen, og påføre brukeren permanente hjerneskader. I tillegg kan det forårsake akutt oksygenmangel og føre til en brå død allerede ved første gangs bruk. Jeg liker å sammenligne dette med å slå seg selv i hodet med en hammer. Ja, det vil føre til en endret bevissthetstilstand, men sammenlignet med skadevirkningene, så er det rett og slett ikke noe å vurdere en gang. Objektiv sannhet? Så nært som man kommer vil jeg påstå.

Det samme gjelder naturligvis alle andre stoffer som har så drøye skadevirkninger at de ikke er til å komme utenom.


2. Injisering av tabletter og urene substanser. Man skyter ikke fargestoffer, bindemidler og skitne planteguffer direkte inn i blodstrømmen sin. Tabletter består hovedsakelig av stoffer som er ment å fungere som bindere, noe som lett kan forårsake tetninger av blodårene. I tillegg kan de inneholde andre stoffer som absolutt ikke bør komme direkte inn i blodet. Tabletter skal gjennom fordøyelsessystemet, enkelt og greit.

Det samme gjelder skitne planteguffer, som for eksempel brun heroin. Brun heroin, som egentlig er en blanding av masse forskjellige stoffer, er på ingen måte steril og kan inneholde millioner av bakterier i tillegg til alle de andre ukjente stoffene. Å skyte dette rett inn i blodet sitt er intet annet enn galskap, og bare fordi heroinistene har normalisert dette innenfor sin subkultur, så betyr det aldeles ikke at dette er noe man kan tillate seg selv å gjøre. Det er så opplagt at det ikke burde være noe å snakke om en gang. Allikevel blir vi konfrontert med saker som dette gang på gang her på forumet.


3. Inntak av ukjente psykoaktive stoffer. Dette er en synd som mange begår, og som jeg selv har begått i mine yngre dager. Å innta et rusmiddel hvis opphav og sammensetning er ukjent er rett og slett uforsvarlig. Hvitt pulver man finner i en stripspose på dassen til et utested, ecstasylignende tabletter man mottar fra fremmede mennesker eller venner med usikre kilder, random legemidler fra bestemors medisinskap, og stoffer man aldri har hørt om før man blir tilbudt det ved en tilfeldighet. Alt dette er soleklart no go.


4. Å kjøre bil under betydelig innflytelse av rusmidler. Dette er så respektløst overfor andre menneskers liv at jeg vanskelig kan se for meg en reell situasjon hvor det kan forsvares. Det måtte i så fall være hvis liv allerede sto på spill.


5. Å gi andre et rusmiddel uten deres samtykke. Jeg vet enkelte synes at det er festlig å kødde med vennene sine på de mest ufine måter de kan tenke seg, men når det kommer til å lure sterke psykoaktive stoffer inn i intetanende individer, så krysser man en solid grense. Man kan aldri vite hvordan noen vil reagere på dette, verken fysisk eller psykisk. Å leke med andre menneskers liv og helse på den måten er enkelt og greit uakseptabelt.


Disse punktene tør jeg påstå er basert på ganske så objektive sannheter. Allikevel kan de selvsagt diskuteres, for selv om det ligger noe virkelig til grunn for dem, så har jeg her tolket denne virkeligheten gjennom mine subjektive moralske verdier og holdninger. En annen person vil naturligvis kunne mene at rusen av lightergass er så god at det er verdt å pådra seg en alvorlig hjerneskade i jakten på den. Og hva skal man si til det? Folk må jo få mene hva de vil. Om noen er uenige i påstandene mine så vil jeg gjerne høre det, men jeg skal innrømme allerede nå at jeg ikke er særlig åpen for å endre standpunkt i akkurat disse sakene.
Sist endret av mentalmelt; 14. desember 2010 kl. 07:01.
Endelig kom det en slik tråd her på nFF!
Jeg håper vitterlig at denne klistres og blir godt synlig for ungdommer som er overivrige etter å ruse seg.
Det kan hjelpe mange.

Et lite innspill til dette punktet:

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
5. Å gi andre et rusmiddel uten deres samtykke. Jeg vet enkelte synes at det er festlig å kødde med vennene sine på de mest ufine måter de kan tenke seg, men når det kommer til å lure sterke psykoaktive stoffer inn i intetanende individer, så krysser man en solid grense. Man kan aldri vite hvordan noen vil reagere på dette, verken fysisk eller psykisk. Å leke med andre menneskers liv og helse på den måten er enkelt og greit uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg nærmest kalle for ren tortur.

Jeg vet om konkrete tilfeller der Hells Angels har gjort nettopp dette med fiender av klubben for så å ødelegge psyken til offeret totalt.
Det er en grunn til at denne metoden har blitt brukt til dette formålet; den fungerer ypperlig.
Etter og ha lest en post om emnet her i går har jeg også lyst til og tilføye en sak; skyte Heroin.

Vet at det finnes mennesker som skyter Heroin kanskje 1-3 ganger i året og klarer seg helt fint. Men hvor mange er det ikke ikke klarer seg? Slik som flere i den posten gjorde: Kom med tips til hvordan denne brukeren skulle gjøre dette er helt på bærtur synes jeg. Er det EN ting som er så ekstremt egoistisk og idiotisk at det burde "bannes" også her er det nettopp dette. For sjansene for at noe går galt er så store, at det ikke er noen som kan beskytte bruken av Heroin.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Etter og ha lest en post om emnet her i går har jeg også lyst til og tilføye en sak; skyte Heroin.

Vet at det finnes mennesker som skyter Heroin kanskje 1-3 ganger i året og klarer seg helt fint. Men hvor mange er det ikke ikke klarer seg? Slik som flere i den posten gjorde: Kom med tips til hvordan denne brukeren skulle gjøre dette er helt på bærtur synes jeg. Er det EN ting som er så ekstremt egoistisk og idiotisk at det burde "bannes" også her er det nettopp dette. For sjansene for at noe går galt er så store, at det ikke er noen som kan beskytte bruken av Heroin.
Vis hele sitatet...
For meg virker det som de fleste på forumet her er i mot heroin. (selv om de er veldig liberale, og røyker gjerne hasj, bruker sopp osv.) Noe jeg synes er veldig bra.
Det er jeg veldig klar over. Men virker også som om de fleste på Freak.no er mot de sakene Mentalmelt tar opp...
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Det er jeg veldig klar over. Men virker også som om de fleste på Freak.no er mot de sakene Mentalmelt tar opp...
Vis hele sitatet...
Alle som driver med heroin er ikke lenger på forumet, gjett hvor :')

KP til Mental, den burde ligge øverst på rusmiddelforumet.
Sist endret av Oransje; 14. desember 2010 kl. 11:24.
Utrolig bra post, og jeg må si meg enig med deg på alle punkter!
Håper dette er retningslinjer de fleste allerede følger, men det kan sikkert hjelpe en og annen stakkar
Sist endret av Schapz; 14. desember 2010 kl. 13:24.
Er nokså enig, mene bedre at nFF gir svar istedenfor at en hau med ungdomer sporte en kar på chatroulette angående om det er tryggt og blande heroin med bensins og karn sir, jess slik gjør æ dagen lang.

og dagen etterpå døde dem pga, nff ikke ga dem svar til og si NEI dont do it.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Etter og ha lest en post om emnet her i går har jeg også lyst til og tilføye en sak; skyte Heroin.

Vet at det finnes mennesker som skyter Heroin kanskje 1-3 ganger i året og klarer seg helt fint. Men hvor mange er det ikke ikke klarer seg? Slik som flere i den posten gjorde: Kom med tips til hvordan denne brukeren skulle gjøre dette er helt på bærtur synes jeg. Er det EN ting som er så ekstremt egoistisk og idiotisk at det burde "bannes" også her er det nettopp dette. For sjansene for at noe går galt er så store, at det ikke er noen som kan beskytte bruken av Heroin.
Vis hele sitatet...
Det er en viss forskjell.
Om noen som vurderer å skyte heroin spør om noe ang. selve prosessen på forumet er det viktig å kunne informere om tryggeste og beste måte å gjøre dette på uten at trådstarter blir bombardert med innlegg om hvor dårlig idè det er. Det er garantert blitt sagt før, og støyer bare ned tråden slik at relevant og skadebegrensende informasjon drukner i et hav av moral og synsing.

I kontrast er det ingen tips å gi en person som ønsker å sniffe løsemidler, da det rett og slett ikke finnes noen forsvarlig måte å gjøre det på.
Fint lesestoff. Selv om at jeg holder avstand til rusmidler syns jeg det er positivt å få innblikk i hva rusmiddel gjør med hver enkelt, kulturen rundt og de forskjellige miljøene enkelte skriver om ved å lese om det her på freakforum. Slike tråder setter bare problemstillinger i perspektiv, og det åpner nok øynene til flere som ikke vet bedre. Flott initiativ, og ikke minst godt skrevet!
Flott, tråd men jeg syntest en advarsel mot å prøve å røyke piller burde fått sin plass i dette inlegget! Ser allerede noen som har greid å spørre om nettopp dette i dag.
ENIG!
Jeg blir ofte sjokkert over hvor lite "common sense" enkelte folk har.
Noen har til og med spurt om man kan skyte hasj! *facepalm*
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er en viss forskjell.
Om noen som vurderer å skyte heroin spør om noe ang. selve prosessen på forumet er det viktig å kunne informere om tryggeste og beste måte å gjøre dette på uten at trådstarter blir bombardert med innlegg om hvor dårlig idè det er. Det er garantert blitt sagt før, og støyer bare ned tråden slik at relevant og skadebegrensende informasjon drukner i et hav av moral og synsing.

I kontrast er det ingen tips å gi en person som ønsker å sniffe løsemidler, da det rett og slett ikke finnes noen forsvarlig måte å gjøre det på.
Vis hele sitatet...

Jeg mener nå at det ikke finnes noen forsvarlig måte og sette heroin på (unntatt muligens sprøyterom.)

Jeg er imot at folket på Freak.no skal komme med tips til mennensker i denne situasjonen, som ofte ikke er helt klare i tankene, og hvis de må spørre her og ikke en kompis, så har de heller ikke viten om hvor stor dose osv de skal bruke..

Veldig bastant på dette iom. at jeg mistet en god bekjent for en stund siden pga. overdose. Og dette var sannsynligvis en av de første skuddene hans.
Sitat av morgenstern Vis innlegg

Jeg er imot at folket på Freak.no skal komme med tips til mennensker i denne situasjonen, som ofte ikke er helt klare i tankene, og hvis de må spørre her og ikke en kompis, så har de heller ikke viten om hvor stor dose osv de skal bruke..
Vis hele sitatet...
Hvilket alternativ mener du er bedre dersom disse individene likevel har bestemt seg for å bruke heroin?
At de oppsøker noen som faktisk har peiling på det. (som de etter all sannsynlighet kjenner, hvis de allerede er i miljøet) som er DER og viser dem hvordan det skal gjøres. Istedetfor at vi sitter her et helt annet sted og ikke aner om personen er påvirket av noe annet i tilegg, eller gjør en feil og tar for stor dose. (som denne fysiske personen vil ha kontroll på, og ringe 113 hvis han ser det går galt.)

Er du med meg?
Sitat av morgenstern Vis innlegg
At de oppsøker noen som faktisk har peiling på det. (som de etter all sannsynlighet kjenner, hvis de allerede er i miljøet) som er DER og viser dem hvordan det skal gjøres. Istedetfor at vi sitter her et helt annet sted og ikke aner om personen er påvirket av noe annet i tilegg, eller gjør en feil og tar for stor dose. (som denne fysiske personen vil ha kontroll på, og ringe 113 hvis han ser det går galt.)

Er du med meg?
Vis hele sitatet...
Det er rimelig mange her som har peiling på bruk av heroin samt de farmakologiske effektene, dersom en eller annen idiot begynner å tulle rundt på en tråd som omhandler heroin så vil crew slette søppelet veldig fort.

Skjønner poenget ditt, men at du er mot at freaks skal komme med informasjon om heroin ser jeg ikke poenget i.
Se på denne tråden feks, denne vil nok åpne øynene til en del nysgjerrige sjeler for så å virkelig sette heroin i et nytt lys: http://freak.no/forum/showthread.php?t=126401

Her kan du tydelig se at det er ytterst opplyste individer som uttaler seg om heroinen og dets skadevirkninger.
Sist endret av Knask; 14. desember 2010 kl. 18:06.
Dessuten er det ikke alle som har venner eller bekjente som driver med heroin, eller kanskje brukeren er redd for å spørre om hjelp. Da vil jeg faktisk påstå at nFF er ett godt hjelpemiddel, NitroFis forklarer godt hvorfor.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Etter og ha lest en post om emnet her i går har jeg også lyst til og tilføye en sak; skyte Heroin.

Vet at det finnes mennesker som skyter Heroin kanskje 1-3 ganger i året og klarer seg helt fint. Men hvor mange er det ikke ikke klarer seg? Slik som flere i den posten gjorde: Kom med tips til hvordan denne brukeren skulle gjøre dette er helt på bærtur synes jeg. Er det EN ting som er så ekstremt egoistisk og idiotisk at det burde "bannes" også her er det nettopp dette. For sjansene for at noe går galt er så store, at det ikke er noen som kan beskytte bruken av Heroin.
Vis hele sitatet...
Heroin er ikke nødvendigvis veldig skadelig for deg hvis det gjøres skikkelig, og stoffet er rent. Tror de fleste ville ha valgt å ta et skudd ren heroin, framfor å sniffe bensin.
Heroin går det jo an å bruke rekreasjonelt uten store skadevirkninger, selv om det er veldig vanskelig med tanke på avhengighetsfaren, det er umulig å sniffe bensin jevnlig å komme ut av det med hjernen 100% i behold.
Jeg synes det er helt greit å skyte heroin 1-3 ganger i året. Men brukeren kan ikke ha ett avhengigpotensiale, og han må ha ett liv som er givende og verdig. Slik at brukeren ville ha vanskeligheter får å blir avhengig eller øke forbruket, da behovet og lysten ikke er der i den grad den er hos folk med ett eller flere problemer. Skal du klare ett slik forbruk(1-3 ganger i året) må du ha en sterk personlighet, det er iallefall mitt synspunkt.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Personlig mener jeg at det ikke er noe galt i å innta heroin i seg selv. Til og med å injisere det er i prinsippet greit så lenge stoffet er helt fullstendig rent, og utstyret likedan. Injisering av heroin har dog et langt større avhengighetspotensiale enn for eksempel røyking, så jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale noen å eksperimentere med denne inntaksmetoden. Det virkelige problemet med heroin er kulturen, og de svært usunne holdningene og vanene som følger med en avhengighet. Et godt eksempel på dette er punkt 2 her i tråden, hvor den akutte faren ikke er stoffet i seg selv, men den ekstremt uhygieniske inntaksmetoden. En åpenbar forutsetning for å bruke et slikt stoff er også at man naturligvis holder seg til forsvarlige doseringer.

Jeg er imidlertid litt redd for å ytre dette standpunktet her på forumet, for selv om jeg vet med meg selv at jeg uten problem kunne ha brukt heroin ved enkelte anledninger, så jeg vet jeg også svært godt at dette ikke gjelder for alle. Det er skummelt å tenke på hvordan noen kan sitte og lese om meg og mitt liv, og automatisk trekke den konklusjon av mitt forhold til rusmidler nødvendigvis lar seg overføre til deres egen livssituasjon. Derfor prøver jeg å være forsiktig i enkelte av uttalelsene mine, og ender ofte opp med å ikke poste det jeg egentlig hadde tenkt til å skrive.

jeg synes allikevel at sannheten er viktig å få fram, minst like viktig som å skåne de utsatte. Det er to virkeligheter som krasjer her, og det må finnes en plass til dem begge. Vi skal ikke prakke vårt avslappede forhold til rusmidler på unge og utsatte individer, men vi skal til gjengjeld slippe å bli servert stigmatiserende løgner om ting vi faktisk vet ganske mye om.
Sist endret av mentalmelt; 14. desember 2010 kl. 18:50.
Takker deg for ett veldig godt iniativ.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg er imidlertid litt redd for å ytre dette standpunktet her på forumet, for selv om jeg vet med meg selv at jeg uten problem kunne ha brukt heroin ved enkelte anledninger, så jeg vet jeg også svært godt at dette ikke gjelder for alle.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite med sikkerhet at du ikke vil bli avhengig om du prøver? Jeg antar det fleste som prøver heroin tenker nøyaktig samme tanken. Etter alle trådene og innleggene dine her på forumet vet jeg jo at du har ekstremt god kompetanse og erfaring om alt mellom himmel og jord, men jeg skjønner ikke hvordan du bastant kan komme med en slik uttalelse?
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvordan kan du vite med sikkerhet at du ikke vil bli avhengig om du prøver? Jeg antar det fleste som prøver heroin tenker nøyaktig samme tanken. Etter alle trådene og innleggene dine her på forumet vet jeg jo at du har ekstremt god kompetanse og erfaring om alt mellom himmel og jord, men jeg skjønner ikke hvordan du bastant kan komme med en slik uttalelse?
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt. Det er ingenting her i verden vi kan vite med 100% sikkerhet, men allikevel så vet jeg dette. Om noe drastisk skulle skje i livet mitt, som at jeg pådrar meg en alvorlig ryggskade eller lignende, så vil selvsagt kortene være stokket annerledes. Det kan alltid skje noe som endrer spilereglene helt. Men om livssituasjonen min ikke plutselig endrer seg drastisk til det verre, og jeg ikke samtidig mister forstanden, så er det ikke aktuelt for min del å bli rusmisbruker. Nå har jeg også inntatt opium en del ganger, som i praksis gir en noe mildere variant av den samme rusen, så jeg har en ganske god forståelse av hva det innebærer.
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
Noen har til og med spurt om man kan skyte hasj! *facepalm*
Vis hele sitatet...
Går vel ann å skyte hasjolje, men vet ikke om det er så bra for deg.
Olje? Nei.
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
ENIG!
Jeg blir ofte sjokkert over hvor lite "common sense" enkelte folk har.
Noen har til og med spurt om man kan skyte hasj! *facepalm*
Vis hele sitatet...
Et sted må man vel først finne ut av det? Man kan faktisk skyte THC og cannabinol i ren form.
Man kan sniffe ganske masse gass å bensin før mang blir ødlakt i hue da, men ellers enig på alle punkter!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Man kan sniffe ganske masse gass å bensin før mang blir ødlakt i hue da, men ellers enig på alle punkter!
Vis hele sitatet...
Du veit ikkje kor mykje før det er for seint, og det kan også vere dødelig første gang, fordi det er ekstremt vanskelig å dosere.

I tillegg er det skumle med løsemiddelskader at du er den siste som oppdager det. Dei rundt deg vil legge merke til det lenge før du er villig til å innrømme det sjølv.
Fleinaren: Du understreker altså poenget Tråden er ikke til for å advare mot stoffer som heroin, for det er i utgangspunktet ikke skadelig. Sniffing av løsemidler _er_ farlig, din subjektive mening om at man kan sniffe ganske mye før du tar alvorlig skade faller i mitt hode langt utenfor denne trådens budskap - er også svært usikker på hvilket nivå av 'ødelagt' du regner som den endelige grensen for når det virkelig har gått galt og for langt, og hvorfor det ikke var galt i utgangspunktet dersom du i det hele tatt jobber deg mot et 'skadeklimaks'.

Vi må være forsiktige med alt fra cannabis til heroin grunnet psykiske utfordringer (hensyn til seg selv, vaner, selvransakelse, 'mind expansion', selvforakt ... you name it ), vi lar være å sniffe bensin fordi det er direkte og fysiske skadelig.
Unnskyld meg, men hva er egentlig poenget med denne tråden? Å fortelle alle fjortenåringer det de allerede er blitt fortalt av foreldrene sine, eller å hevde seg over andre ved å fortelle dem hva som er rett og galt?

Moralisering er det nok av på dette forumet, og en person som ville gjort noen av disse tingene vil antakligvis ikke forandre mening etter å ha lest åpningsposten.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Unnskyld meg, men hva er egentlig poenget med denne tråden? Å fortelle alle fjortenåringer det de allerede er blitt fortalt av foreldrene sine, eller å hevde seg over andre ved å fortelle dem hva som er rett og galt?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke ser forskjellen på det mentalmelt forteller og det foreldre typisk forteller barna sine, så kan jeg for så vidt skjønne at du ikke ser poenget med tråden.

Sitat av FrittTheBandit
Moralisering er det nok av på dette forumet, og en person som ville gjort noen av disse tingene vil antakligvis ikke forandre mening etter å ha lest åpningsposten.
Vis hele sitatet...
Ikke forandre seg sier du, basert på hva? Både jeg og mentalmelt har vært moderatorer på rusmiddelforumet i flere år nå, og er det noe vår erfaring viser, så er det at det å spre fornuftige holdninger hjelper en hel del på vei. Jeg ser ikke helt hvor du mener moraliseringen kommer inn i bildet her. Budskapet i tråden handler om å ikke gjøre ting som mer eller mindre udiskutabelt er dumt å gjøre, men som dessverre ikke er selvsagt for alle.
"Hasj ække avhengihetskapende ikke sant, er jo helt genialt, siste har jeg fyra hver dag.
Siste ukene har jeg røyka før jeg har fotballtrening sinnsyk flyt å spille fotball da får så jævla lættis noen ganger.
Du ser det ikke ikke sant kan gå rundt helt fjern å folk vil ikke tro at du er stein så lenge du smiler og ser oppegående ut

"Hasj er ok ikke sant"

osv.osv.osv

De folka som sier ting i de banene der er de som går skikkelig på trynet fordi de ikke har respekt for rusmidler i seg selv.

Prat med meg om noen år når du har fått observert litt av det du har begitt deg inn på så skal du se meningene dine har fått en litt annen tone etter å ha sett x-antall kompiser med dårlige holdninger eller deg selv gått helt på trynet.

Mitt nye nyttårsforsett

Kun ruse meg hver 14ende dag.
Noe mer en det er ikke jeg person til og klare.
Er en grunn til at jeg ikke gikk på trynet å det er respekt for rusmidler.

Bare hasj og alkohol ikke rot dere bort i noe annet.
Sitat av steinarr Vis innlegg
"

Bare hasj og alkohol ikke rot dere bort i noe annet.
Vis hele sitatet...

Blir etter min mening galt å komme med en slik påstand, alle er forskjellige og rusmidler er inviduelt !

Noen kan ikke beherske rusmidler i det heletatt, mens andre klarer og beherske selv sterke rusmidler uten psykiske eller fysiske vansker.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Kun ruse meg hver 14ende dag.
Vis hele sitatet...
Trist å se at du har laget deg en "timeplan"
håper ikke du følger den som en sta jævel.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Trist å se at du har laget deg en "timeplan"
håper ikke du følger den som en sta jævel.
Vis hele sitatet...
Noen mennesker trenger bekreftelse over kontroll angående rusbruk, jeg er en av disse.
Veldig god tråd, og flott skrevet.

Burde kanskje legge til en advarsel om å blande rusmidler uten mye kunnskap og erfaring?
Med en gang man inntar to forskjellige rusmidler kan jo rusen forandre seg, og noen ting er vel rett og slett ikke forsvarlig å blande.

Har dog ikke så mye kunnskap om dette, men håper noen kan utdype?
Å blande rusmidler er selvsagt noe man må vite en del om før man gjør. Men det gjelder alt innen rusmiddelbruk, og er således ikke noe som skiller seg noe særlig fra mange andre aspekter ved å bruke rusmidler; i motsetning til hva tråden her handler om, som er fullstendig idiotisk samme hvor mye kunnskap du innehar.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Trist å se at du har laget deg en "timeplan"
håper ikke du følger den som en sta jævel.
Vis hele sitatet...
Vil heller si han setter restriksjoner på inntaket sitt. Ikke mindre mellomrom mellom hver gang enn 14 dager.

Og mange av utsagnene om at folk er idioter som spør om man kan injisere hasj o.l. synes jeg er litt trangsynte. For folk må lære en gang, og da er det bedre at man spør noen som vet og har erfaring fra seg selv eller andre, enn at man går og sniffer paracet og plumbo.
Jeg for min del har aldri tenkt over at man ikke kan skyte tabletter o.l. fordi det aldri har vært noe tema (nyter kun alkohol) og hvis jeg noen gang skulle funnet på å tenke på det så ville jeg sjekket her og sett denne tråden. Tusen takk.
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Man kan sniffe ganske masse gass å bensin før mang blir ødlakt i hue da, men ellers enig på alle punkter!
Vis hele sitatet...
NEI!! -Det kan du slettes ikke. Man pådrar seg faktisk en liten hjerneskade hver ENESTE gang man sniffer, tro det eller ei..
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Man kan sniffe ganske masse gass å bensin før mang blir ødlakt i hue da, men ellers enig på alle punkter!
Vis hele sitatet...
Noe av det første som ryker er gramatikk, ordforståelse og slike ting. Har en godt voksen bekjent som såvidt kan stave navnet sitt, samt har endel, eeh, andre særegenheter. Du sier "ødlakt" - han sier "øgelakt" Nå håper jeg forsåvidt at du aldri har sniffet bensin, og bare har et snev av dysleksi. Om det er omvendt så håper jeg du tar dette til deg.
Mye alkohol ødelegger hjernen. Det samme gjelder jo alt av rusmidler.
Jeg personlig ser ikke store forskjellen på sniffing og røyking av hasj. Begge deler føkker opp hue.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Mye alkohol ødelegger hjernen. Det samme gjelder jo alt av rusmidler.
Jeg personlig ser ikke store forskjellen på sniffing og røyking av hasj. Begge deler føkker opp hue.
Vis hele sitatet...
Hvis du møter en stoner og en løsemiddleskadet person samtidig så ser du stor forskjell.
Stoneren er kanskje litt treg, men en person som er løsemiddelskadet "mangler" en del av bevisstheten synes jeg det virker som. Lyset er på, men ingen er hjemme hvis du skjønner hvor jeg vil hen.
Jeg skal ikke forsvare cannabis som rusmiddel, det gidder jeg ikke. Men, å sammenligne sniffing av bensin/annet løsemiddel med det å ta seg en joint, det blir veldig veldig galt.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Mye alkohol ødelegger hjernen. Det samme gjelder jo alt av rusmidler.
Jeg personlig ser ikke store forskjellen på sniffing og røyking av hasj. Begge deler føkker opp hue.
Vis hele sitatet...
Du misset totalt hele poenget med tråden?
Les første post nøye en gang til, og se om du kan forstå forskjellen.

hint: Noen rusmidler (alkohol, hasj, etc..) kan brukes forsvarlig og "føkker" ikke opp huet med mindre du bruker det feil, imens sniffing gjør stor skade uansett hvordan du bruker det.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Ikke forandre seg sier du, basert på hva? Både jeg og mentalmelt har vært moderatorer på rusmiddelforumet i flere år nå, og er det noe vår erfaring viser, så er det at det å spre fornuftige holdninger hjelper en hel del på vei. Jeg ser ikke helt hvor du mener moraliseringen kommer inn i bildet her. Budskapet i tråden handler om å ikke gjøre ting som mer eller mindre udiskutabelt er dumt å gjøre, men som dessverre ikke er selvsagt for alle.
Vis hele sitatet...
Moralisering kommer i hver eneste tråd som er litt på kanten, og gjør som oftest at hele tråden sporer av. Husker senest "Hvordan stjele en bil"-tråden, (http://freak.no/forum/showthread.php...=tjuvkoble+bil), men generelt handler det om at folk som ikke har noe å bidra med, heller spammer en tråd med bedrevitende moraler. At man her samler all moralisering i en tråd, gjør dog saken bedre, men ikke akkurat nyttig.

Mitt poeng er at ungdom i sin obsternasige tenåringsalder, ikke akkurat lærer av å høre på bedrevitere har å si, men heller blir inspirert av å gjøre det motsatte av hva andre sier. - Folk lærer best av sine egne feil.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
At man her samler all moralisering i en tråd, gjør dog saken bedre, men ikke akkurat nyttig
Vis hele sitatet...
Grunnlaget for førsteposten i denne tråden er vitenskap, ikke moral. mentalmelt sier ikke at dette er umoralske handlinger som ikke bør begås, men at dette er handlinger som er så skadelige for individet at det kun er mennesker med et ønske om å skade seg selv som har noe å hente på å gjøre disse tingene. Ville du kalt det moralisering hvis jeg advarer en selvskader om farene forbundet med å kutte seg med et skittent knivblad?
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Mitt poeng er at ungdom i sin obsternasige tenåringsalder, ikke akkurat lærer av å høre på bedrevitere har å si, men heller blir inspirert av å gjøre det motsatte av hva andre sier. - Folk lærer best av sine egne feil.
Vis hele sitatet...
Det er en ting å høre noe fra en voksen (som man er i opposisjon til), som ikke begrunner sine påstander med harde fakta, men med subjektive meninger og holdninger. Det er noe ganske annet å høre det fra noen som knapt er eldre enn en selv, og som man ser opp til (mange her på forumet ser opp til mentalmelt. Med god grunn). I tillegg er mentalmelts påstander etterprøvbare.
Sist endret av felix_poker; 15. desember 2010 kl. 10:33.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Grunnlaget for førsteposten i denne tråden er vitenskap, ikke moral.
Vis hele sitatet...
Grunnlaget for førsteposten er allmenkunnskap, samt en oppfordring om at dette er "Ting man bare ikke gjør". Neppe vitenskap.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
I tillegg er mentalmelts påstander etterprøvbare.
Vis hele sitatet...
Jeg påstå at hvis mentalmelt har etterprøvd alt dette her, før han så forteller at andre ikke skal gjøre det, viser jo det at folk ikke lærer av andres feil? Regner med at det også var noen som fortalte ham at det ikke er lurt å sniffe bensin.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er noe ganske annet å høre det fra noen som knapt er eldre enn en selv, og som man ser opp til (mange her på forumet ser opp til mentalmelt. Med god grunn).
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du er uenig med mine synspunkter, men jeg har sett meg lei av stadig mer moralisering og påtrykking av generell fornuft, på dette forumet. Det går jo snart ikke ann å skrive om ting som er spennende å lese, uten at det kommer en fyr og forteller hva moren din ville sagt til deg. Folk kan jo ærlig talt tenke selv.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Grunnlaget for førsteposten er allmenkunnskap, samt en oppfordring om at dette er "Ting man bare ikke gjør". Neppe vitenskap.
Vis hele sitatet...
Det burde vært allmenkunnskap, men er det ikke. Betviler du at informasjonen og påstandene mentlmelt kommer med er basert på vitenskap? Pek gjerne på hvilke av påstandene, så er jeg sikker på at både mentmelt og andre vil hjelpe deg å finne dokumentasjon
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Jeg påstå at hvis mentalmelt har etterprøvd alt dette her, før han så forteller at andre ikke skal gjøre det, viser jo det at folk ikke lærer av andres feil? Regner med at det også var noen som fortalte ham at det ikke er lurt å sniffe bensin.
Vis hele sitatet...
Du vet forskjellen på å prøve og etterprøve, ikke sant?
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Jeg skjønner at du er uenig med mine synspunkter, men jeg har sett meg lei av stadig mer moralisering og påtrykking av generell fornuft, på dette forumet. Det går jo snart ikke ann å skrive om ting som er spennende å lese, uten at det kommer en fyr og forteller hva moren din ville sagt til deg.
Vis hele sitatet...
Siden når ble sunn fornut et onde, og siden når ble det en motsats til spenning?
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Folk kan jo ærlig talt tenke selv.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke. Det dukker stadig opp tråder der folk spør om skyting a tabletter, sniffing av løsemidler etc.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Jeg skjønner at du er uenig med mine synspunkter, men jeg har sett meg lei av stadig mer moralisering og påtrykking av generell fornuft, på dette forumet. Det går jo snart ikke ann å skrive om ting som er spennende å lese, uten at det kommer en fyr og forteller hva moren din ville sagt til deg. Folk kan jo ærlig talt tenke selv.
Vis hele sitatet...
Den typiske moralpreken man hører fra foreldre er vel ikke akkurat det TS skrev. Hvis folk kommer med spørsmål angående sniffing av løsemidler, skyting piller osv, så blir vel ikke tråden ødelagt selv om de blir advart om farene som følger med? Ødelegger det spenningen hvis noen fraråder deg til å sniffe bensin fordi det er ekstremt farlig?

Man burde ikke ta høyde for at alle allerede vet hva de potensielle skadene er.
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Man kan sniffe ganske masse gass å bensin før mang blir ødlakt i hue da, men ellers enig på alle punkter!
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php...bensin+rapport
Sitat av mentalmelt
4. Å kjøre bil under betydelig innflytelse av rusmidler. Dette er så respektløst overfor andre menneskers liv at jeg vanskelig kan se for meg en reell situasjon hvor det kan forsvares. Det måtte i så fall være hvis liv allerede sto på spill.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at dette faktisk er lov, så sant et annet liv står på spill.

Scenario: 4 venner er på hyttetur, en plass hvor det ikke er dekning. Utover kvelden blir alle sterkt ruset på alkohol og en av dem får et sterkt illebefinnendes. Den av de 3 andre, som føler seg minst beruset kjører så vennen sin til nærmeste legestasjon/sykehus eller til evt. dekning oppnås. Selv om personen har kjørt i ruset tilstand har han ikke begått et lovbrudd.

Og helt til slutt vil jeg takke mentalmelt for et godt initiativ og en god tråd,m som vi har manglet her på forumet!
Sist endret av Clr; 15. desember 2010 kl. 12:56.