Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 693
Har laget en fotoramme av en gammel bærbar. Har ingen spes erfaring med linux, men har lagt inn Xubuntu som OS. En kompis av meg har ordnet det slik at når du starter laptopen går den rett i fotovisningmodus. Da viser den bilder fra en mappe som er delt på lokalt nettverk.
Det jeg ønsker nå er å kunne dele denne mappen utenfor det lokale nettverket, slik at jeg kan sitte hvor som helst å laste opp nye bilder til ramma. Hvordan går jeg frem for å sette opp noe slikt? Helst noe som er lett å sette opp både på rammen og en annen pc.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det enkleste ville være å sette opp en FTP-server hvis du skal nå dette fra utsiden også, da er det bare å forwarde porter i routeren til maskinen og laste opp fra hvor som helst.

(Samba kunne vært et alternativ, men samba over the internet er pretty... gay).
Ok, men som sagt, helt ny i Linux. Ligger det noe FTP prog installert i fra før, eller har du forslag til noe jeg kan laste ned?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
siden du har ubuntu-basert os.

Logg inn på boksen vha SSH, skriv "sudo apt-get install proftpd" så har du en ftp-server installert.
Det du kan gjøre er å bruke Opera Unite. Det er veldig enkelt. Du installerer opera unite så kan du styre det fra opera nettleseren. Der må du installere en applicatipn, tror den heter file inbox. Da får du en URL der du kan laste opp. Det er kanskje ikke så "fansy" men det fungerer, og skal være ganske enkelt. Du kan selvsagt laste opp med hvilken som helst nettleser

Du kan laste ned Opera Unite her: http://www.opera.com/browser/download/?custom=yes
Du må velge om du har intel eller AMD prosessor, så bare "følger du etter" og laster ned til den varsjonen av (x)ubuntu du har.
Takker for kjappe svar! Fikk installert ProFTPd i "Legg til/Fjern prog...", kjører xubuntu 9.10. Hva er det jeg må fylle ut her? Går utifra at "server address" er ganske vesentlig... :P Når det gjelder port åpning er jeg også ny, men har noen instillingsmuligheter via Lyse.no. Her står det
Eksterne porter Interne porter
Type: (Begge, UDP, TCP)
Eksterne porter:
Fra
Til
Interne porter:
Fra
Til
Intern ip
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ekstern port : 21
Intern port : 21
Intern ip - maskinens IP.

Forhåpentligvis er routeren smart nok til å ha ftp-helper som gjør at du bare trenger åpne disse portene.
SCP/SFTP ... ? Det er jo installert allerede? Dersom man skal laste opp fra Windows kan man da bruke WinSCP eller http://dokan-dev.net/en/download/ (sshfs for Windows :-)) )