Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2107
Jeg kjøpte meg en Popcorn Hour A-110 nettopp, og sitter og leker litt med den her nå.
Tenkte jeg måtte slenge inn en harddisk i den, og leser rundt om på nettet at det må være en P-ATA disk, og at den helst ikke bør være mer enn 5400 RPM pga. varmeutviklingen.

Så - mitt spørsmål blir:
Er det noen som har en PH med disk her inne? Hvilken type disk har dere satt i? Og hvis dere evt. har 7200 RPM-disk - har dere merket noe problem mtp. varme eller andre ting?

Prøvde et lite søk på norske webshops, og det var jo ikke akkurat overflod av PATA disker kan man si...
Jeg liker å få ting hvis jeg skal handle, så jeg sjekket hos Datakjeden i Stavanger (den eneste lokale sjappa jeg kommer på) og de hadde tre stk. inne: http://www.datakjeden.no/CBC.aspx?q=c:36376;pfd:kw-PATA
2,5" er jo dyrest, men det er også den eneste som er 5400 RPM.
Er jeg idiot hvis jeg kjøper den på 320 GB istedenfor?
ta en titt på www.networkedmediatank.com for å se hva som er anbefalt. Varmeutviklingen kan du løse ved å rett å slett sette inn en liten vifte i siden (ligger DIY på networkedmediatank.com). Hva med desse Green diskene? Antar de produserer mindre varme.

Forøvrig har jeg Popcorn hour selv, men jeg kjører ikke med intern hdd da jeg synes det er lettere å ha en server stående som kan forsyne boksen med et nyere utvalg
Sist endret av Nenzo; 25. august 2009 kl. 10:31.
Vel, nå er det jo sånn at det er passiv kjøling på den, dvs at det fins luftehull.
Dersom du ikke bruker pocornhour HELE tiden, skal det jo gå bra, disken har jo spindown når den ikke brukes.

Jeg har selv en popcorn hour, men dog uten harddisk i.

En kompis av meg har en vanlig 3,5" à 500GB på 5200 RPM.

Men spørsmålet mitt er; en pocorn hour er ikke akkurat kjapp, og hva skal du med 7200 rpm i utgangspunktet da?
Nettverket lar deg ikke overføre med med en 10/100 uansett. Du vil -aldri- ha bruk for 7200 rpm på en popcorn hour
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Vel, nå er det jo sånn at det er passiv kjøling på den, dvs at det fins luftehull.
Dersom du ikke bruker pocornhour HELE tiden, skal det jo gå bra, disken har jo spindown når den ikke brukes.

Jeg har selv en popcorn hour, men dog uten harddisk i.

En kompis av meg har en vanlig 3,5" à 500GB på 5200 RPM.

Men spørsmålet mitt er; en pocorn hour er ikke akkurat kjapp, og hva skal du med 7200 rpm i utgangspunktet da?
Nettverket lar deg ikke overføre med med en 10/100 uansett. Du vil -aldri- ha bruk for 7200 rpm på en popcorn hour
Vis hele sitatet...
Les hva han sier, han sliter med å finne P-Ata disker i det store og det hele, og de han finner er vell 5200 om jeg forstår han rett

En ekstern USB disk kan nok også brukes;-)
jeg har A-100, men A-110 skal ha S-ata disk

Jeg kjørte foresten en 160 GB pata disk på 7200 rpm, og var ikke nevneverdig plaget med varmeutvikling, det som derimot plagde meg var lydnivået, jeg syns det ble for mye oppspinn og nedspill, hver gang man starter opp boksen etter at den har stått litt idle syns jeg rett og slett det ble litt irriterende..

Nå kjører jeg foresten en 4200 rpm ide disk, en gammel faen men jeg hører den ikke og den yter helt okei for å si det sånn, varmenivået er det heller ikke noe å si på


Forøvrig skal jeg selge min snart og gå til innkjøp av den nye modellen fra popcorn hour, c200 eller hva den nå heter, nytt sexy kabinett med plass til sata disk, wlan innebygd, gigabit lan og internplass til bluray drev... HOTNESS!!


ninjaedit: a110 speccs - det er SATA som gjelder!
Sist endret av NoillStress; 25. august 2009 kl. 11:14.
Som ztaale sier, A-110 har Sata interface.
Jeg har selv en A-110, og hadde en helt vanlig Western Digital 1 TB på 7200 rpm i Popcorn'en helt til jeg fant ut at jeg trengte disken i PCen istedet. Så akkurat nå står den uten disk, men jeg ser ikke bort ifra at det blir en 5400 rpm disk, eventuellt en SSD disk for å slippe opp og nedspinn. Varmen var ikke så jeg anså det som et problem iallefall.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Ja, faen, jeg så jo det jeg også. Jeg fant en review av A-100 før jeg bestilte, og der var det Pata, så da har jeg bare rotet med specsa, hehe.
Var og handla meg en WD10EADS idag, og den passet jo selvfølgelig fint som bare det.

Eneste problemet jeg har nå er at alt er seigt som faen, og ting både henger og hakker og funker stort sett sykt dårlig. Må si jeg er meget misfornøyd så langt. Har trålt networkmediatank.com i mange timer og prøvd forskjellige ting, men finner ikke ut av det.

I tillegg oppdaget jeg at det visstnok er Windows-maskiner som gjelder i PCH-verden, og jeg kjører bare Mac her i huset, hehe. Men det funker jo det også - er bare litt mer software til windowsmaskiner.

En ting jeg har lagt merke til er at dette absolutt ikke er en boks for vanlige folk. Man MÅ være geek og interessert i knoting og roting for å kunne bruke den. Ikke noe plug n' play her, nei.

Når det er sagt - her er et oppfølgerspørsmål til dere som har HD i boksen:
Hvilken speed får dere på trådløs overføring av filer med ftp?
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Ja, faen, jeg så jo det jeg også. Jeg fant en review av A-100 før jeg bestilte, og der var det Pata, så da har jeg bare rotet med specsa, hehe.
Var og handla meg en WD10EADS idag, og den passet jo selvfølgelig fint som bare det.

Eneste problemet jeg har nå er at alt er seigt som faen, og ting både henger og hakker og funker stort sett sykt dårlig. Må si jeg er meget misfornøyd så langt. Har trålt networkmediatank.com i mange timer og prøvd forskjellige ting, men finner ikke ut av det.

I tillegg oppdaget jeg at det visstnok er Windows-maskiner som gjelder i PCH-verden, og jeg kjører bare Mac her i huset, hehe. Men det funker jo det også - er bare litt mer software til windowsmaskiner.

En ting jeg har lagt merke til er at dette absolutt ikke er en boks for vanlige folk. Man MÅ være geek og interessert i knoting og roting for å kunne bruke den. Ikke noe plug n' play her, nei.

Når det er sagt - her er et oppfølgerspørsmål til dere som har HD i boksen:
Hvilken speed får dere på trådløs overføring av filer med ftp?
Vis hele sitatet...
Jeg har en Popcorn Hour A-110. Hadde mye problemer i starten med både at den hang seg og mere til.
Men når jeg fikk lagt til alle mapper og lekt meg masse med innstillinger uten å lese noen ting, så funka den helt perfekt etter ei stund. Lasta også ned en firmware update ei stund etter jeg fikk den, og etter der har den ikke hengt seg en eneste gang :>

Så ikke gi opp med engang om den henger seg litt ofte, bare prøv å feil litt som du gidder. Når du får den til å funke 100% er den genial. Beste kjøpet jeg har gjort på mange år.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Hmm, jeg begynner å tenke stikk motsatt jeg - at det er den største dritboksen jeg har investert i.

For det første leser jeg meg frem til at streaming over WLAN er ubrukelig, og det er jævlig plagsomt, siden det var hele grunnen til at jeg handla. Jeg kjøpte med WN-100 dongelen, og tenkte at alt skulle være smooth.
Ser ut som jeg bare kan kaste hele dongelen, og begynne med kabler.
Problemet er bare at da må jeg bytte plass på AirPort Expressen og Airport Extremen min, som igjen fører til at jeg må bore meg gjennom en vegg for å hooke opp anlegget med Airtunes (siden det av en eller annen idiotisk årsak ikke er Airtunes på Extreme).
Jeg kan jo selvsagt streame musikken med PCHen også, men siden det suger fullstendig så vil jeg ikke det.
Nå kjører jeg Airtunes fra iMacen med iPhone som fjernkontroll. Genialt.

For det andre syns jeg hele softwaren er teit. Det første jeg gjorde var å adde noen smb-shares. Det var forsåvidt en enkel jobb. Men det som er "tungvint" er å navigere seg gjennom dem på PCHen. Først må jeg velge disk/share, så må jeg velge hvilken type fil jeg skal se (film, bilder etc.) så må jeg bla meg fram til filen.
Dette er et helvettes system, i og med at jeg har endel terabytes rundt om i nettverket, og dermed må jeg ha f.eks. tre shares med filmer kanskje, to med tv-serier osv. Dette er forsåvidt også greit nok, men det kan virke som om PCH "syns" at man skal ha én share bare, hvor alle filene ligger løst inni, slik at man kan trykke på denne, så på f.eks. Film, og så vil PCH liste alle filmene man har.
Dette er idiotisk for meg, siden jeg har strenge systemer på alle filene mine. TV-serier er selvsagt sortert i sin egen mappe, filmer i sin mappe, med undermapper DivX, DVDr osv.

Bagateller, i know, men det er irriterende.

Hvis jeg skulle designet mitt eget opplegg ville jeg hatt noe ala Bulletproof FTP server, som jeg kjørte på PCen min en gang i tiden. Her kunne man velge en virtuell home-mappe som brukerne kom til ved på-logging. Inni der kunne man sette opp masse "virtuelle" mapper eller hva jeg skal kalle det. Filene og mappene kunne i praksis ligge strødd rundt på hele nettverket, men for brukerne som logget seg på så det ut som om alt var på samme plass.
Noe ala dette systemet hadde vært genialt på PCH!

Kan hende det er jeg som ikke har henta ut hele potensialet i boksen ennå, men jeg mister litt motet når jeg ikke engang kan streame en SD episode av The Office uten at den først hakker, så skeier lyden ut av sync, og til slutt stopper den bare og går tilbake til der jeg velger hvilken fil jeg vil se - 10 minutter før episoden er ferdig.

Pisses me off!

Den funket greit nok første døgnet, men etter det har alt gått til helvete...
og du har selvsagt oppgradert til siste versjon av firmware?

Jeg har ingen problemer whatsoever med boksen, den er kjapp og responsiv og alt funker rett og slett knall..

med untak av streaming av 720p/1080p via wlan.. men det er nok heller begrensninger i routeren min sin skyld (abg wlan, ingen N)
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Nja, det er nok også begrensninger fra PCHen. Har lest endel inne på NMT-forumet, og folk sier generelt sett at streaming over wlan er ubrukelig pga. at PCHen har en prosessor på 300 MHz og den takler ikke så heftig trafikk gjennom usb-porten eller hva det var.

Uansett - nå har jeg omrokkert på hele nettverket, så nå er PCHen koblet til en Airport Extreme med kabel, og streamer galant ALT fra iMacen (som er koblet til Extremen trådløst). Dette fungerer som en kule, og jeg får 6-7000 KB/s med ftp osv.

Eneste som er jævlig plagsomt nå er to ting (i tillegg til navigeringen som jeg nevnte i siste post):
- Hver gang jeg rebooter eller resetter (med knappen foran) så oppretter boksen alle "standard-mappene" på harddisken. Video, Podcast, Music etc. Dette er jævla plagsomt, siden jeg ikke vil ha de mappene der.
- Jeg har en mappe jeg vil slette inne i en annen mappe. Dette får jeg ikke lov til. Jeg fikk slette alle filene inni, men denne mappen har jeg ikke rettigheter til å fjerne - hverken via ftp eller fra boksen/fjernkontrollen.

Noen som vet hvordan jeg kan fikse disse to tingene?
Om du finner den defaulte softwaren irriterende, finnes det maaange alternativ. YAMJ og llink har vist seg å være en fantastisk combo
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg har sett det. Men det virker som et helvetes prosjekt å sette opp, så jeg har ikke tatt meg tid til det ennå. I tillegg må jeg lage nytt skin til alt det der, for de jeg har sett screenshot av ser jo virkelig ikke bra ut, hehe
Jeg fikk lyst til å investere i en Popcorn Hour A-110, etter som Komplett har en -15 % kampanje på den nå.
Men etter å ha lest litt her så mister jeg lysten. Jeg har lyst til å streame problemfritt over wlan, rett fra PH, slik som ninja5000 ønsket.

Mulig jeg bare legger planen med HTPC på is, eller så får jeg oppfylle drømmen med å lage en selv.

Forresten, noen som har testet Popcorn Hour C-200, og vet om den har samme symptomer som A-110?
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Bestill direkte fra popcornhour.com heller. 1500 spenn ca. inkl. frakt.

Og hvis du kobler den til en router/bridge så streamer du problemfritt trådløst. Ikke helt trådløst, da, men hvis routeren står 10 cm. fra PCHen, slik som hos meg, så er det "virtually" trådløst, hehe
Jeg klarer fint å streame de fleste 1080p mkv-filmer over WLAN med 11n-ruter.
Prøvde med 11g-ruter også, men da gikk det kun i blokker på ca. 10min før den begynte å buffre igjen.

Satt opp en webserver på filserveren som kun lister innhold i shares og browser via den. Fungerer knall, tar svært kort tid å laste og med god fil og katalogstruktur er det bare fint og flott.
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
Bestill direkte fra popcornhour.com heller. 1500 spenn ca. inkl. frakt.

Og hvis du kobler den til en router/bridge så streamer du problemfritt trådløst. Ikke helt trådløst, da, men hvis routeren står 10 cm. fra PCHen, slik som hos meg, så er det "virtually" trådløst, hehe
Vis hele sitatet...
Okei, men PH skal stå 6 meter unna routeren, med et tak i mellom, så jeg vet ikke helt
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg fikk lyst til å investere i en Popcorn Hour A-110, etter som Komplett har en -15 % kampanje på den nå.
Men etter å ha lest litt her så mister jeg lysten. Jeg har lyst til å streame problemfritt over wlan, rett fra PH, slik som ninja5000 ønsket.

Mulig jeg bare legger planen med HTPC på is, eller så får jeg oppfylle drømmen med å lage en selv.

Forresten, noen som har testet Popcorn Hour C-200, og vet om den har samme symptomer som A-110?
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke C-200 sluppet på markedet enda så det tviler jeg på.. det jeg derimot vet er at jeg skal ha meg en c-200 når de kommer!
Jeg regner med at enten Airport Expressen eller Extremen din er 802.11n-kapabel. I så fall bør du slå en av dem over i 5GHZ-only modus for å garantere full hastighet. Så kobler du du popcorn hour på denne boksen.

5GHz exclusive mode er i det hele tatt cluet med 802.11n. Du slipper mye støy fra naboer og er garantert den best mulige overføringen, *teoretisk* 300mbps.

Den andre boksen kan stå i bakover-kompatibel modus for eventuelt utstyr som ikke støtter 802.11n.

Om du bruker WDS for å koble sammen basestasjonene trådløst har du et problem. WDS er ikke bra dersom du trenger optimal ytelse og bør unngås med mindre du absolutt trenger det.

Her er screenshot fra manuelt 5GHz-oppsett i Airport Utility:
http://grab.by/38I
Sist endret av nissefanten; 4. september 2009 kl. 15:59.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Har n på begge, ja. Men jeg får ikke noe valg om jeg vil kjøre kun n osv.

I tillegg kjører jeg, som du nevnte, WDS. Finnes det et alternativ til dette? Nå har jeg nemlig APExpressen på et annet rom, med printer kobla til.
Sitat av ninja5000 Vis innlegg
I tillegg kjører jeg, som du nevnte, WDS. Finnes det et alternativ til dette?
Vis hele sitatet...
Ja. Kjøre kabel til Expressen og drepe WDS. Det er sannsynligvis det kombinert med mangel på 5GHz only nett som gjør at båndbredden suger. Tror du får tilbake 5GHz only som valg når du slår av WDS.

Alternativet er å kjøre kabel til mediaspilleren. Jeg kjører konsekvent kabel på alt stasjonært utstyr med unntak av klokkeradioen min (jada, nettradio).

Vet at dette ikke er rådet du ønsket deg.
...nå har jeg skimma deler av tråden, men jeg er særdeles fornøyd med min popcornhour. Har en A100 med en 5400rpm 160gb 2.5"-disk. Har streamet HD (720p) over WLAN helt fint, men det er via kabel til router -> wlan (har ikke dongle). For øyeblikket står maskinen min på kabel uansett, men har eksplisitt testet dette tidligere uten et eneste hikk, så det er nok evt. USB-begrensninger, ja.

...jeg syncer musikk til den interne disken, men streamer serier/film fra filserver(NFS-mount).
Interfacet er horribelt by default, helt sant. Derfor har jeg dillet og ordnet med YAMJ for å få fett(!) film/serie-bibliotek som er smooth å navigere i, har fanart, plot, kategorisering og m.m. Skriver YAMJ-index til den interne disken via NFS. I tillegg kjører jeg MPD med temmelig smooth interface (MPDJB) for musikk, og med MPD kan jeg jo også styre musikken fra overalt og hvasomhelst. MPD til PCH'en er desverre ikke tilgjengelig for nedlasting lenger grunnet lisensproblematikk, men det er løsning i sikte (kryss fingrene).

I tillegg til forumet (networkedmediatank.com) er http://omertron.com/pch/ en god lenke :-)

...sikler forøvrig på C200 om dagen selv.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
nissefanten: Ja, jeg har nå flytta Extremen til TV/HiFi-racken der PCHen står, så nå er PCHen hooket opp med kabel. Funker fint nå. Nå kan jeg streame "hvasomhelst" virker det som.

Fikk også switcha til 5GHz ved å slå av WDS, som du sa. Eneste er at jeg ikke fikk satt opp Expressen til bakoverkompatibel modus, slik at iPhonen kommer seg på nettet. Mulig jeg må koble den til med kabel for å få gjøre det.

MEN
Eneste som plager livet av meg nå er at jeg faen ikke får til YAMJ. Jeg har prøvd alle mulige guides og wikier jeg har funnet, og også spurt i NMT-forumet, men det går faen ikke. Jeg syns alt av hva jeg har funnet av guides er så vanvittig dårlig skrevet at jeg rett og slett ikke klarer å følge det. Og jeg pleier da å klare følge en enkel guide. Det virker nesten på meg som om ingen med PCH vil ha Mac-folk inn i verdenen sin, hehe
Jeg kjøpte WD HD Mediaplayer for ca 700,- (tror jeg det var).


HAR JEG KJØPT KATTA I SEKKEN!?



Den fungerer bra, men Popcorn Hour synes å være 10x bedre.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Må vel kanskje oppdatere igjen her, i tilfelle folk skulle få lyst til å hjelpe meg. Jeg har nå fått til YAMJ også, hehe.
Nå er det bare alle TV-programmene som må inn, og et nytt skin