Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3357
Er det bare meg som merker en vanvittig pågang av betaltjenester med "spådom" i norsk reklame?

- Nettaviser
- Tv-reklamer
- Annonser på sider
- Googles annonser

Det er rett og slett over alt. Virker som om de har fått tak i store midler for tiden. HVEM er det som kjøper disse tjenestene?

Ta for eksempel klarsynte.no

Nederst:
copyright 2009 Servicebyrået AS - tlf 04000

Her har de både fått opp et aksjebyrå, samt et nydelig telefonnummer som andre kan drømme om. Denne "industrien" tar rett og slett av. Burde ikke staten regulere slikt snart?

En annen urovekkende ting er på "om oss" fra denne siden.
"Ønsker du mer informasjon om mulighetene til selv å jobbe på teletorg eller gi ros/klage, kan dette gjøres på mail til oss eller telefon 04000."

Her var det ikke særlig vanskelig å få bli med på hele opplegget selv.
Sist endret av Matthiesen; 18. mars 2009 kl. 11:41.
Healere, klarsynte og alternativ medisin utnytter menneskets svakheter og sykdom til profitt. Dette er like ille og uetisk som å selge falsk AIDS-medisin til barn i Afrika. Det har sikkert vært en oppblomstring av den slags nå etter Snåsamann-fadesen.
Sist endret av dadyd; 18. mars 2009 kl. 11:42.
Nei vent nå litt! Har du grunnlag for å si at healere utnytter mennesker? Tror ikke det, jeg har selv vært hos healer. Er ikke overtroisk, religiøs eller noe slikt. Var der en gang, ikke mitt forslag heller btw. Det var noe av det beste jeg har vært med på. Prøv det først du, før du kommer med utsagn du ikke kan backe opp!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Har lagt merke til akkurat det samme, og jeg må ærlig talt si at jeg blir litt kvalm når jeg ser dette søppelet flyte over alt. Tenker spesielt på han derre Henning Hai Lee Yang, tror jeg han heter. Han har ei nettside hvor han selger horoskoper til 400 kr stykket, det må da faen meg være mot en eller annen lov? Det kan ikke være lovlig å holde på med slikt tull og ta seg grovt betalt for det?! Det er som dadyd sier, like ille som å selge melis under navnet "AIDS-medisin" til unger i Afrika.

Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Nei vent nå litt! Har du grunnlag for å si at healere utnytter mennesker? Tror ikke det, jeg har selv vært hos healer. Er ikke overtroisk, religiøs eller noe slikt. Var der en gang, ikke mitt forslag heller btw. Det var noe av det beste jeg har vært med på. Prøv det først du, før du kommer med utsagn du ikke kan backe opp!
Vis hele sitatet...
Du kan komme tilbake til oss når du har bevis for at healing fungerer.
Mellom Märta, Snåsamannen og det andre hysteriet er det en alternativbølge på gang. Det er jo en understrøm som finnes hele tiden, men av og til blir den veldig synlig i media - og da følger de kommersielle interessene etter. Hva gjør man med sånt? Det er ikke stort annet å gjøre enn å prøve å presse for dokumentasjon og fakta, så kryper de tilbake til hullene de kom før eller siden.
Hvis man går til en healer som gjør at du tror du blir frisk, kan du faktisk bli frisk bare fordi man tror på det. Og det er vel opp til folk flest å avgjøre hva de tror på.

Spåmenn, tarot, astrologer(horoskop, planetlesing osv..) og slike folk er de værste. Men om man seriøst kjøper et horoskop til 400, kan man ikke klandre "selgeren" for at folk er idioter. Det er bevist opp til flere ganger at de som skriver horoskoper er mestere i å skrive sånn at det passer flest mulig.
yellowpillow: Placeboeffekten er veldig godt dokumentert. Det finnes også så mye forskning som har tilbakevist healing at jeg ikke engang gidder å finne eksempler. Det du opplevde er ingenting annet enn suggesjon og placebo.

Eksempler på lureri er en healer som ga en kreftpasient masse dyre mojo-medisiner. Kreftpasienten følte seg bedre av dette enn av skolemedisinens medisiner som feks. cellegift. Dette er ganske naturlig da cellegiften er en stor påkjenning for kroppen samtidig som den dreper kreftceller og mojo-medisinene ofte inneholder svake smertestillende/beroligende. Pasienten følte seg så bra at han kuttet ut skolemedisinen og gikk på bare healer-medisin i et halvt år. Da pasienten så var inne til kontroll igjen hos en skolemedisiner var kreften så utbredt at det ikke var noe å gjøre med den lenger. Hadde pasienten fulgt cellegiftkuren hadde han hatt rimelig gode prognoser.
Det snåsamannen driver med er ikke annet enn kvakksalveri. Den dagen noen kommer med dokumentasjone der han har helbredet et synlig sår, et amputert lem eller noe i den duren, skal jeg revurdere mitt syn. Snåsamannen kurerer bare de som helt og holdent tror på han. Placebo, med andre ord.
Det jeg synes er det værste er når personer helbreder over telefon og lignende. Og når han statsråden ringte til snåsamannen og fikk helbredet sønnen, som var på et annet rom, over telefon? Det er jo helt latterlig. Jeg forstår ikke at folk kan tro på slike ting. Det er greit nok med sånn "face to face" healing, der placebo og eventuelle "energier" sikkert kan hjelpe en god del, men et sted må grensen gå.
Det burde bli et totalforbud. Eller et krav om bare EN vellykket vitenskapelig test av "evnene" deres..haha, det ville jo i praksis vært det samme som et forbud!
Det skulle vært en test akkurat som en tannlege må opp til eksamen eller en bilmekaniker må ta en fagprøve. burde disse healerne synske å klarsynte bevise hva di kunne før di kunne starte en bedrift eller tjene penger på egenskapene sine.
det er jo sånn det blir når vi intresserer vårs i det.
Personlig så ser jeg ingen grunn til å bruke de tjenestene der siden alt er bare vas, reinspikka jug.

Men fins mange personer som går lett på alt det de ser i medianene, og tar det de ser for god fisk. Jeg skjønner jo på den andre siden at dette faktisk kan virke intressant, men kun til den graden at det er " morsomt " å få vite, ikke noe enn skal tro på. Eller kjøpe årsabonnement på.

Hvis dette ikke stoppes vil denne industrien bare vokse å bli stor som bare fy det er sikkert å vist.
Selvsagt er nok mye av "klarsyntheten" i reklameverden bare sprøyt, men man må da vel kunne bruke sin kritiske sans selv, uten hjelp av myndighetene? Jeg vedder på at 60% av helseduppedittene som ble for eksempel solgt på tidligere TVShop (jeg aner ikke hvordan det er nå, ettersom jeg ikke har TV selv), er helt på trynet. Men jeg trenger da ikke myndighetenes hjelp for å motstå å kjøpe disse tingene?

Jeg likte den første posten din, men resten av diskusjonen ble av den gamle "snåsamannen fungerer ikke"-typen.
Sist endret av Krakaren; 18. mars 2009 kl. 18:01.
Sitat av shalabais Vis innlegg
Det jeg synes er det værste er når personer helbreder over telefon og lignende. Og når han statsråden ringte til snåsamannen og fikk helbredet sønnen, som var på et annet rom, over telefon? Det er jo helt latterlig. Jeg forstår ikke at folk kan tro på slike ting. Det er greit nok med sånn "face to face" healing, der placebo og eventuelle "energier" sikkert kan hjelpe en god del, men et sted må grensen gå.
Vis hele sitatet...
ærlig talt så tar vel ikke "Snåsamannen" seg betalt, så jeg ser ikke noe galt i det da? man ringer han og føler seg bedre, eneste som koster noe er å ringe, og det tjener ikke snåsamannen noe på
Nå endret du innlegget ditt, Krakaren, men utsagnet om "tradisjonell fysikk" var ganske bak mål. Dagens forskning og bevisfremlegging for at noe virker går ikke ut på å bevise mekanismen bak det, men rett og slett gjennom empiriske data. I medisinen sammenlikner man hvor ofte man får en gunstig effekt når en viss ting er utført kontra hvor ofte man får denne effekten når denne visse tingen ikke blir gjort. Kommer det forskning som beviser at healing gir en dokumentert gunstig effekt utover det man får ved placebo/suggesjon skal jeg være av de første til å anerkjenne healingen. Jeg er åpen for det meste, men vil ha statistiske bevis over at det fungerer før jeg skal praktisere/anerkjenne det.
Sist endret av dadyd; 18. mars 2009 kl. 18:08.
Sitat av olli408 Vis innlegg
ærlig talt så tar vel ikke "Snåsamannen" seg betalt, så jeg ser ikke noe galt i det da? man ringer han og føler seg bedre, eneste som koster noe er å ringe, og det tjener ikke snåsamannen noe på
Vis hele sitatet...
Jeg brukte snåsamannen som eksempel. Det finnes ufattelig mange annonser overalt i aviser, på internett osv., der folk selger sine "evner".
Sitat av dadyd Vis innlegg
Nå endret du innlegget ditt, Krakaren, men utsagnet om "tradisjonell fysikk" var ganske bak mål.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager. Jeg endret innlegget før noen svarte, ettersom jeg så selv at dette var en diskusjon jeg ikke hadde verken ork eller sjangs til å vinne
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Men jeg tok egentlig opp debatten her for å høre om HVEM i alle dager er det som gir disse folkene midler. Kjenner dere noen som kjøper horoskoper og som ringer for å få høre sin fremtid? Noen her som driver med det?

Det må jo være snakk om mye penger når de kommer seg på tv og i alle nettavisers forsider.
Bare å besøke nærmeste alternativmesse så ser du hva slags folk det er som benytter seg av slike tjenester.
Jeg har også gått og tenkt litt på dette en stund! Akkurat hvem som kjøper tjenestene er nok ikke helt enkelt å identifisere! Men noe av grunnen til at de annonserer så mye er vel at de har organisert seg bedre den siste tiden.
Teletopia/Robert Hercz er det som står bak. Markedet er på ca 100 mil i året

Det er litt rart at DB.no ser ut til å leve av disse annonsene! En fakta-avis(vel?!) som har fantasi som sin største sponsor ?! Og hva gjør egentlig Torgrim i det miljøet ?

Adm.dir. Robert Hercz i Teletopia bekrefter at dette er ren underholdning – Spådommer du betaler for skal ha fokus på positive ting!

c
Sist endret av cflat; 19. mars 2009 kl. 09:26.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Men jeg tok egentlig opp debatten her for å høre om HVEM i alle dager er det som gir disse folkene midler.
Vis hele sitatet...
Du, jeg og alle andre.
http://www.nettavisen.no/innenriks/article2253236.ece
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Men jeg tok egentlig opp debatten her for å høre om HVEM i alle dager er det som gir disse folkene midler. Kjenner dere noen som kjøper horoskoper og som ringer for å få høre sin fremtid? Noen her som driver med det?

Det må jo være snakk om mye penger når de kommer seg på tv og i alle nettavisers forsider.
Vis hele sitatet...
Det er the enemies of reason
Sitat av cflat Vis innlegg
Det er litt rart at DB.no ser ut til å leve av disse annonsene! En fakta-avis(vel?!) som har fantasi som sin største sponsor ?! Og hva gjør egentlig Torgrim i det miljøet ?
Vis hele sitatet...
Før hadde Dagbladet telesex-annonser, de ble etter 20 år med lovnader fjernet når Anne Aasheim tok over som ansv. redaktør. Om 20 år fjerner de sikkert hokuspokus-annonsene også ...

Og denne Torgrim, er det Torgrim Holte du mener? Hypnotisøren? Vel, han er hypnotisør og selger humbug ...
Snakker med dyr på NAVs regning

"De to personene fra Vestfold går nå på Dyretolkskolen i Horten, der spesialpedagog og dyretolk Sissel Grana underviser i hvordan man kan snakke med alle slags dyr, melder VG. NAV bekrefter overfor avisen at utgiftene til kurset på dyretolkskolen dekkes av det offentlige. Skolen er treårig, og koster 74.000 kroner."

Kilde: ------> http://www.gjengangeren.no/apps/pbcs...335680177/1042
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Får de to arbeid er det vel ikke så ille. Og dessuten er dette noe helt annet enn healere. Healere kan potensiellt forårsake menneskelige dødsfall mens alt disse menneskene kan forårsake er tapet av et par kaniner. Vel i værste fall kan norges kvegbestand være truet, men jeg tror ikke det er sannsynlig
Sist endret av CaptainP; 19. mars 2009 kl. 14:48.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Er vel som Jamba, Omega 3-abonnementer og liknende. Et ekstremt billig produkt de kan selge dyrt takket være mye/god(?) markedsføring. Bak en annonse for "Klarsynte Klara" kan det nok sitte mer enn én Klara - klar for å snakke svada. Vanskelig å skjønne at det lønner seg for oss som aldri ville funnet på å ringe, men det gjør det nok likevel.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Som beskrevet av en annen, disse personene er eksperter når det kommer til "kryptiske" svar som kan tolkes på flere måter.

Slik som beskrevet her "Jeg ble fortalt at alt ville gå bra"
At noe går bra betyr ikke nødvendigvis at de vinner, ved å helgardere seg slik kan "spåkoner/menn" lure utrolig mange folk til å tro at det ligger noe mer bak deres ord.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Får de to arbeid er det vel ikke så ille. Og dessuten er dette noe helt annet enn healere. Healere kan potensiellt forårsake menneskelige dødsfall mens alt disse menneskene kan forårsake er tapet av et par kaniner. Vel i værste fall kan norges kvegbestand være truet, men jeg tror ikke det er sannsynlig
Vis hele sitatet...
Men når spørsmålet er HVOR de får midler fra mener jeg innlegget mitt er relevant. Jeg ser selvfølgelig også forskjellen på disse to. Men mener de kan sammenliknes som arbeids gruppe? Altså de tilbyr en tjeneste som ikke kan bevises vitenskaplig at funker.

Han sier vel heller ikke at tråden KUN omhandler healere

Mener også det var en sak hvor en kommune hadde leid inn en "åndeuttdriver" til et kommunalt bygg. Så man skal ikke se bort ifra at noen av disse er sponset av det offentlige.
Sist endret av murloc; 19. mars 2009 kl. 15:37.
Verden vil bedras. Er dere virkelig sjokkert over at disse klarer å overleve når man vet hvor utbredt religion er? Jeg trøster meg med at de som er dumme nok til å bruke penger på dette (religion/overtro/pyramidespill/tipping osv.) fortjener ikke bedre.

Derimot syns jeg at argumentet om å måtte bevise effekt er litt tullete. "Pasientene" er fornøyde, og den fysiske innvirkningen kan vel bevises ca. like mye som psykologtimer og annen terapi.
Sist endret av bobbo; 19. mars 2009 kl. 15:47.
Sitat av bobbo Vis innlegg

Derimot syns jeg at argumentet om å måtte bevise effekt er litt tullete. "Pasientene" er fornøyde, og den fysiske innvirkningen kan vel bevises ca. like mye som psykologtimer og annen terapi.
Vis hele sitatet...
Jeg synes de burde ha seg en tur igjennom høyesterett. Jeg mener om jeg betaler for at en spåkone skal fortelle meg om fremtiden min, noe de reklamerer for. Vil jeg da kunne kreve pengene mine tilbake hvis spådommen ikke stemmer?

Edit: Eller en healer for den saks skyld.
Sist endret av murloc; 19. mars 2009 kl. 16:20.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg synes de burde ha seg en tur igjennom høyesterett. Jeg mener om jeg betaler for at en spåkone skal fortelle meg om fremtiden min, noe de reklamerer for. Vil jeg da kunne kreve pengene mine tilbake hvis spådommen ikke stemmer?

Edit: Eller en healer for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Vil vedde ganske mye på at de har sikret seg mot slike ting på alle måter ved eventuelle kontrakter eller lignende som må signeres.

Og som jeg har hørt mange av dem si selv når ting ikke slår til "det er jo ingen eksakt vitenskap" så dette er vel hva de gjemmer seg bak om noe slår feil.
Men det er jo helt fantastisk at noen virkelig blir hjulpet av dette enten det er placebo eller ikke. Eller er man så A4 og "norsk" av seg at dette er så skummelt og spennende at det rett og slett burde forbys? Jeg er dog enig i at det fort kan bli litt vel hysterisk markedsføring og jeg tror "produktet" fort kan svikte ved at det gjøres så raskt og uoversiktlig.

Av personlige erfaringer har 9 av 10 mennesker blitt korrekt spådd. 9 av 10 har blitt helbredet. Det er "noe" med det, det blir bare dumt og feil å si noe annet...
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Men det er jo helt fantastisk at noen virkelig blir hjulpet av dette enten det er placebo eller ikke. Eller er man så A4 og "norsk" av seg at dette er så skummelt og spennende at det rett og slett burde forbys? Jeg er dog enig i at det fort kan bli litt vel hysterisk markedsføring og jeg tror "produktet" fort kan svikte ved at det gjøres så raskt og uoversiktlig.

Av personlige erfaringer har 9 av 10 mennesker blitt korrekt spådd. 9 av 10 har blitt helbredet. Det er "noe" med det, det blir bare dumt og feil å si noe annet...
Vis hele sitatet...

Går et program på tv, som jeg ikke husker hva heter. Men det er en fyr som bekjemper overtro, og utfordrer slike som spår osv.

Det med spådommer og horoskop er ganske lett og forstå. De sier ting som er så vage at de må passe alle. Så han tok den samme spådommen og gikk rundt til folk på gata og spurte om den passet. Og gjett hva, det stemte for de aller fleste. SÅ at de fleste sier det stemmer er ikke noe rart.

Og om det var noe med det, hvorfor bruker de ikke denne "evnen" til og tjene penger, altså store penger. Et svar - Det er BULLSHIT!
At Placeboe nevnes er gøy, for jeg mistenker at den har mye med saken å gjøre. I tillegg så prøver man ofte å overbevise seg selv om at det vil fungerere, fordi man har brukt penger på det, og man vil ikke ha kastet dem bort, så man tenker "Ja, nå ble jeg mye bedre!". Det er ondskap i gjerdet!
Jeg foreslår et prøveprosjekt. Ansett en healer på et sykehus. La ham behandle pasienter som i utgangspunktet er vanskelig og heale med vanlige medisiner. Sammenlikn med de som ikke har fått healer etter et år. Man skal såklart ikke kutte ut den vanlige behandlingen.
I Usa har både Criss Angel og James Randi utlovd en million dollar til den første som kan bevise å være synsk. Men hver gang noen prøver, er visst "det overnaturlige" på lunsjpause eller noe, haha. Lenge leve vitenskapen, skyll overtroen ned i dass! "Amen"!
Jeg ville si at grunnen til dette er mer komplex enn at det bare er ett svar. Den korte versjonen av en mulighet er rett og slett at nordmenn er blitt pinglete. Og det har nordmenn generelt. Smertestillende poppes som aldri før, og aldri før har vi vært så mye hos psykologoer og lignende. Eneste nedsiden med mange medisiner og/eller turer til psykologen er at de gjerne gir en vanskeligere periode før det blir bedre. Placebo effekten derimot har kuttet ut dette leddet - og du er helbredet for leddgikt om en sigøyner dame i vogna si har tatt på alle knoklene i kroppen din. Hun skal forøvrig også rådføre seg med dine slektninger ca. 100 år tilbake for å få råd om hva du bør spise, og hvordan kjærlighetslivet ditt vil bli. Alt til den nette sum av 600kr per time, hvorav 45 minutter brukes til å opprette en "linje" til de døde.

Så lenge man bruker placebo effekt som et tillegg - og i moderate mengder er det ikke det verste. Og jeg har det for meg at det er slik folk flest bruker det, men det er såklart tilfeller av de som ikke har skjønt hva måtehold er. Som nevnt tidligere i tråden om personen med kreft, så hadde nok personen uansett slukt for mye cellegift for å bli kvitt svulsten med en gang.
Sitat av murloc Vis innlegg
Går et program på tv, som jeg ikke husker hva heter. Men det er en fyr som bekjemper overtro, og utfordrer slike som spår osv.

Det med spådommer og horoskop er ganske lett og forstå. De sier ting som er så vage at de må passe alle. Så han tok den samme spådommen og gikk rundt til folk på gata og spurte om den passet. Og gjett hva, det stemte for de aller fleste. SÅ at de fleste sier det stemmer er ikke noe rart.

Og om det var noe med det, hvorfor bruker de ikke denne "evnen" til og tjene penger, altså store penger. Et svar - Det er BULLSHIT!
Vis hele sitatet...
Det var kanskje "Penn & Tellers Bullshit!" du så? De har flere episoder som er ganske dedikert til å vise fram "bullshiten" hos newagers psychics og healere. De tar for seg egentlig alt i det amerikanske samfunnet som er/kan være bullshit. Og det er selvsagt en god del

Og, for å svare på det siste du spørte, vet ikke helt hva du mente men det er utrolig mange som bruker religion/livssyn og andre "scams" til å tjene penger, store penger. Spesielt i USA hvor det er såpass enkelt. Blant topplederne brukes det ofte enten til styre/kontroll av mennesker(krig)/makt/penger og lignende. Dere kan sikkert komme med mange eksempler selv på detet punktet.

Det som irriterer meg med religion/healing/snåsamannen etc er at det lurer/manipulerer/hjernevasker osv mennesker. I teorien kan vel omtrent alle mennesker falle for dette om man ikke er opplyst nok. Se tilbake noen hundre/tusen år. Se i midtøsten. Og Usa..(mange faktorer som spiller inn her, opplysning/opplæring av samfunn og venner familie og miljø blant annet) Religion tar utnyttelse av mennekser i vanskelige situasjoner ofte. Gidder ikke å liste opp. Er ikke det at jeg har noe imot at folk skal få gjøre det de vil. For all del. Men det irriterer meg i en liten grad at alt dette fnåseriet lokker til seg folk og drar dem vekk fra virkeligheten, gir dem et trangsynt syn, hindrer dem i å være elt opplyst osv, og kan i tilegg bruke den makten til å skape konflikter/fordommer/makt osv.... healing er kanskje harmløst compared til ekstreme grupper innenfor islam og kristendom, men det får folk til å tro på noe som bare hører hjemme i et eventyr. Og i flere tilfeller misbrukes det også. Feks. det krefttilfellet nevnt.
Sist endret av l33tshit; 21. mars 2009 kl. 04:30.
Derren Brown bruker mye tid på å vise hvordan "synske" lurer folk og hvor lett det er å lure godtroende mennesker til å tro at en har "magiske" eller "overnaturlige" "evner". Det artige er at han er mye flinkere enn de som faktisk påstår å ha slike evner, haha. Han er engelsk, men han har opptrådt og lagd programmer i USA også. På YouTube er det massevis av videoer med Derren Brown og noen programmer har vel gått på norsk og svensk TV også, om jeg ikke husker feil. Sjekk ut han hvis dere er interesserte i å lære litt om hvordan humbugen foregår.
Sist endret av Drøggs; 21. mars 2009 kl. 06:45.