Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1485
Så kom nyheten om at VyBil skal legges ned pga pandemien. Jeg var flittig bruker av tjenesten, så spørsmålet mitt er om det finnes andre tjenester som er i ca samme prisklasse?

Jeg vet det finnes flere der ute, men har ingen kjennskap til dem. Og, jeg bruker det kun når det trengs, jeg vet at det er kollektiv transport i Oslo.
Hyre og bilkollektivet er populært blandt mange jeg kjenner.
Sist endret av etse; 16. september 2022 kl. 17:54.
Det er ingen andre bildelingstjenester som bruker "friflyt" modellen som Vybil har brukt. Dvs. hos Hyre, Bilkollektivet, Hertz osv må du levere bilen tilbake der du fant den. Hos Vybil kunne du reservere en bil på Fornebu og parkere den på en beboerparkering på f.eks Lambertseter. Du slapp også å tenke på betaling av bompenger og drivstoff, som du må hos de andre utleierene. Nabobil er vel det billigste alternativet nå til dags, men det er ofte mye styr med å møte eier for å overlevere nøkkel osv.

Håper personlig at friflyt bildeling blir mer populært i fremtiden, for jeg har spart mange tusen kr på å skrape min gamle Opel og benytte meg av bildeling.
Sitat av etse Vis innlegg
Hyre og bilkollektivet er populært blandt mange jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Ja, men de er også vesentlig dyrere enn Vybil, der betalte man kun for bil i den tiden man brukte den, ingen bompenger, drivstoff osv.

Veldig kjekt når man ikke har bil og skal ta en større handel er stykke unna, spesielt når leia endte på ca 100kr for en times leie.

Jeg likte også at den kunne parkeres "hvor som helst".

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bare google "bilutleie" så får du nok mange svar.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er mye dyrere enn det Vybil er.

Sitat av Xylocain Vis innlegg
Det er ingen andre bildelingstjenester som bruker "friflyt" modellen som Vybil har brukt. Dvs. hos Hyre, Bilkollektivet, Hertz osv må du levere bilen tilbake der du fant den. Hos Vybil kunne du reservere en bil på Fornebu og parkere den på en beboerparkering på f.eks Lambertseter. Du slapp også å tenke på betaling av bompenger og drivstoff, som du må hos de andre utleierene. Nabobil er vel det billigste alternativet nå til dags, men det er ofte mye styr med å møte eier for å overlevere nøkkel osv.

Håper personlig at friflyt bildeling blir mer populært i fremtiden, for jeg har spart mange tusen kr på å skrape min gamle Opel og benytte meg av bildeling.
Vis hele sitatet...
Jeg solgte bilen min når det kom også, brukte den for sjeldent. Men, det dukker vel opp noen innen kort tid som ser verdien av samme modell å leie ut biler på.
Sist endret av ronniba; 19. september 2022 kl. 11:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At de er så mye billigere enn de andre er kanskje fort noe av grunnen til at det ikke er lønnsomt, så tror nesten man må vite i det sure eplet og se på de litt dyrere alternativene. De er fortsatt betydelig billigere enn å eie ene egen bil i mange tilfeller.
Nå kan det virke som at hele modellen til VyBil ikke var lønnsom siden det blir lagt ned av økonomiske årsaker. Det er ikke første gangen noen med god tilgang på kapital (Vy) holder en tjeneste flytende mye lengre enn det som egentlig kunne forsvares.
Nabobil eller getaround som de har rebrandet seg til.
Otto bildeling?
Sitat av etse Vis innlegg
At de er så mye billigere enn de andre er kanskje fort noe av grunnen til at det ikke er lønnsomt, så tror nesten man må vite i det sure eplet og se på de litt dyrere alternativene. De er fortsatt betydelig billigere enn å eie ene egen bil i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Det er greit når det for en halv dag og oppover, men for en time eller to, så blir det fort dyrt. Så får vel heller kjøpe med levering på døra

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Otto bildeling?
Vis hele sitatet...
Nja, hadde jeg klart å tolke nettsiden, så kanskje Via min mobil så er nettsiden uleselig.
Sist endret av ronniba; 19. september 2022 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Nabobil eller getaround som de har rebrandet seg til.
Vis hele sitatet...
Getaround kjøpte vel opp Nabobil (slik de også gjorde i ørten andre land), ikke akkurat bare en rebranding, men en fullstendig virkomshetsoverdragelse med alt det medfører av færre funksjoner og endra/dårligere vilkår for å være mer likt resten av verden.