Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2783
Hei,
Er under utredning for ADHD og måtte ta EKG og blodprøver i forbindelse med det.
Hadde røyket ganske store mengder weed daglig i litt over en måned før jeg tok et opphold.
Da jeg tok blodprøvene var det 11-12 dager siden jeg røyket og 4 dager siden jeg tok cola på en fest.

Legen fortalte meg at h*n skulle kontakte meg dagen etter jeg avla prøvene, for å bekrefte at jeg kunne gå på apoteket.
I stedet hører jeg ingenting på 2 dager før jeg omsider får en melding om å møte til ny time for å diskutere svarene.

Før dette nevnte legen at vi måtte ha et møte med en annen lege også for å avklare om jeg kunne få adhd medisiner.
Men den legen var ikke tilgjengelig så virket som det gikk i glemmeboka.

Mitt spørsmål, har de funnet thc eller spor av kokain i blodet? Google sier hovedsakelig et sted mellom 1-2 dager etter, men en kilde sier at det er mulig å finne thc i blodet opp til 14 dager etter. Eller kan jeg puste lettet ut fordi det faktisk er en time med en annen lege.
Anonym bruker
"Vanskelig Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
E ganske sikker på at du er clean. Vil ha vært mange flere som had blitt tat før ruspåvirket kjøring om det kan spores så lenge i blodet.
Og så vidt jeg vet så tar det ei stund før man får svar fra blodprøve. Men er ikke en legen så ikke stol på mitt svar.
Trådstarter
5 1
Godt poeng, dette blir kun spekulasjon også. Kan de på noen måte teste for rusmidler uten å informere i forkant?
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Usikker på hva legen tenker. Men hasj kan sitte i lenge hvertfall når du røyka hver dag i en mnd. Jeg tror det er en ganske stor mulighet for THC har blitt påvist i urinen din. Når skal du til legen? Post en update etter du har vært der
Anonym bruker
"Vanskelig Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vis du har tat urinprøve så er du nok fucked men om det er blodprøve så kan det være at du har thc men da har du uflaks. Coke har nok gått ut av blod og urin.
https://www.furst.no/analyse-og-klin...alyser/kokain/

"Screeninganalysen påviser kokain og metabolitten benzoyl-ecgonin ved immunoassay. Positiv screening bekreftes med LC-MS-MS analyse av omdanningsstoffet benzoylecgonin som gir meget høy grad av sikkerhet. Kokain har relativt kort halveringstid, som gir en kortvarig stimulerende rus.

De aller fleste urinprøver blir negative i løpet av 2 - 3 døgn etter inntak av en vanlig dose. Etter inntak av mange doser, kan positiv prøve ses omkring en uke etter siste dose. Analysene kan ikke skille mellom inntak av kokain hydroklorid salt som gjerne "snortes" eller kokain base ("Crack") som gjerne røykes. Kokain har blitt vesentlig vanligere i Norge den senere tid. "

Ellers vil du nok teste positivt for cannabis.
Sist endret av SkammeligNykter; 4. mai 2022 kl. 16:10.
Er du sikker på at du ble rustestet?

Tok EKG, blodtrykk, og blodprøver i sammenheng med ADHD-medisinering i dag. Spurte hva de testet for, og de svarte at det var for leververdier og andre ting som kan være problematisk med for medisinering.

Fra helsedirektoratet:

Rusmiddeltesting kan som utgangspunkt kun utføres dersom den som avgir prøven, har
samtykket.

I tillegg finnes det enkelte lovhjemler for å avkreve rusmiddeltesting uten samtykke. Rekvirent
må sette seg inn i relevant regelverk på sitt område. Regler knyttet til avleggelse av
rusmiddeltester finnes for eksempel i straffegjennomføringsloven, barnevernloven, psykisk
helsevernloven, helse- og omsorgstjenesteloven og helsepersonelloven.

Prøvetaking skal skje med respekt for prøvegivers integritet så langt dette er mulig. Prøvetaker
må være oppmerksom på at prøvetaking kan oppleves krenkende og må derfor legge forholdene
til rette slik at situasjonen blir minst mulig belastende for prøvegiver. Det bør også reflekteres
over hvordan relasjonen til prøvegiver blir påvirket av prøvetakingen.

Denne prosedyren er en medisinskfaglig beskrivelse av krav knyttet til prosedyrer ved
rusmiddeltesting. Rusmiddeltesting reiser mange rettslige og etiske problemstillinger som ikke
omtales i prosedyren.
Sist endret av DetOrdnerSeg; 4. mai 2022 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 1
Skal sies at jeg kun tok blodprøver. Urinprøver har ikke vært et tema (enda)..

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
https://www.furst.no/analyse-og-klin...alyser/kokain/

"Screeninganalysen påviser kokain og metabolitten benzoyl-ecgonin ved immunoassay. Positiv screening bekreftes med LC-MS-MS analyse av omdanningsstoffet benzoylecgonin som gir meget høy grad av sikkerhet. Kokain har relativt kort halveringstid, som gir en kortvarig stimulerende rus.

De aller fleste urinprøver blir negative i løpet av 2 - 3 døgn etter inntak av en vanlig dose. Etter inntak av mange doser, kan positiv prøve ses omkring en uke etter siste dose. Analysene kan ikke skille mellom inntak av kokain hydroklorid salt som gjerne "snortes" eller kokain base ("Crack") som gjerne røykes. Kokain har blitt vesentlig vanligere i Norge den senere tid. "

Ellers vil du nok teste positivt for cannabis.
Vis hele sitatet...
Lenken du sendte er for urinprøve. Men du mener thc kan spores i blodet etter 11-12 dager?
Sist endret av Noisiv; 5. mai 2022 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tipper du tok blodprøve for å utelukke f. eks stoffskiftesykdommer osv. Skal du rustestes er det urinprøve de bruker.
Trådstarter
5 1
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tipper du tok blodprøve for å utelukke f. eks stoffskiftesykdommer osv. Skal du rustestes er det urinprøve de bruker.
Vis hele sitatet...
Alright, da stoler jeg på det!
Updater neste uke
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja hvis du ikke har tatt urinprøve så¨er du good Prøv å utsett den så lenge som mulig hvis du har muligheten?`for å være safe
Vi tar omtrent aldri blodprøver for analyse av rusmidler. Stort sett kun urinprøver. Kun alkoholmarkører vi tar i blod.

Før oppstart ADHD-medisiner, er det ofte at vi ønsker urinprøve 3 uker på rad for å avdekke om det kan foreligge samtidig bruk av rusmidler. Jeg pleier også av og til å kalle inn pasientene mine som bruker ADHD-medisiner til stikkprøver på kort varsel for ruspanel i urin. Dette mest for å sjekke at de faktisk tar ADHD-medisinen selv.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Vi tar omtrent aldri blodprøver for analyse av rusmidler. Stort sett kun urinprøver. Kun alkoholmarkører vi tar i blod.

Før oppstart ADHD-medisiner, er det ofte at vi ønsker urinprøve 3 uker på rad for å avdekke om det kan foreligge samtidig bruk av rusmidler. Jeg pleier også av og til å kalle inn pasientene mine som bruker ADHD-medisiner til stikkprøver på kort varsel for ruspanel i urin. Dette mest for å sjekke at de faktisk tar ADHD-medisinen selv.
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke er tidligere rushistorikk? Ingen jeg kjenner som ikke har rushistorikk har måttet levere urinprøver? Kanskje individuelt fra lege til lege?
DPS lokalt som pleier å be om dette ved oppstart. Ikke noe jeg initierer. Sikkert noe lokale retningslinjer da.
Sitat av dadyd Vis innlegg
DPS lokalt som pleier å be om dette ved oppstart. Ikke noe jeg initierer. Sikkert noe lokale retningslinjer da.
Vis hele sitatet...
Har dere noe opplegg for de som ikke får klemt ut piss ved en urinprøve? Fastlegen min godtok blodprøve 1 gang i mnd da jeg mista lappen for alkohol å pillemisbruk.
For alkohol er det helt greit med blodprøve 1-2 ganger i måneden. PEth er en knallbra monitoreringsprøve.

For benzo ville jeg nok hatt urinprøver som stikkprøver eller fast. Pasientene får sitte så lenge de vil og får rikelig med drikke. Har aldri vært borti at det ikke blir resultat bare man tar tida til hjelp. I verste fall er det mulig å bruke engangskateter om pasienten ønsker dette. Dette har jeg aldri vært borti at trengs og er heller aldri noe jeg hadde tvunget noen til.
Sitat av dadyd Vis innlegg
For alkohol er det helt greit med blodprøve 1-2 ganger i måneden. PEth er en knallbra monitoreringsprøve.

For benzo ville jeg nok hatt urinprøver som stikkprøver eller fast. Pasientene får sitte så lenge de vil og får rikelig med drikke. Har aldri vært borti at det ikke blir resultat bare man tar tida til hjelp. I verste fall er det mulig å bruke engangskateter om pasienten ønsker dette. Dette har jeg aldri vært borti at trengs og er heller aldri noe jeg hadde tvunget noen til.
Vis hele sitatet...
Ok, de tok stikkprøve da jeg var lagt inn på rusbehandling og satt fra 07.00 til klokka 12.00 uten å få pisse. Fikk bare jævlig vondt i blæra. Da fikk jeg tilslutt ta en uovervåka prøve men da fikk jeg ikke til det heller.
Er hårprøve uaktuelt om man betaler dette selv?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ok, de tok stikkprøve da jeg var lagt inn på rusbehandling og satt fra 07.00 til klokka 12.00 uten å få pisse. Fikk bare jævlig vondt i blæra. Da fikk jeg tilslutt ta en uovervåka prøve men da fikk jeg ikke til det heller.
Er hårprøve uaktuelt om man betaler dette selv?
Vis hele sitatet...
Som sagt ikke vært borti problemstillinga før. Måtte ha undersøkt dette. Enkleste løsninga ville vært engangskateterisering (tynn gummislange med glidemiddel opp i blæra) som er en enkel og smertefri prosedyre, men ville som sagt kun gjort det hvis du selv ønsket å prøve dette.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Som sagt ikke vært borti problemstillinga før. Måtte ha undersøkt dette. Enkleste løsninga ville vært engangskateterisering (tynn gummislange med glidemiddel opp i blæra) som er en enkel og smertefri prosedyre, men ville som sagt kun gjort det hvis du selv ønsket å prøve dette.
Vis hele sitatet...
Det høres helt forferdelig ut, da søker jeg heller uføre
Sist jeg hadde utredning til dps brukte jeg vival jeg fikk fra lege, men dette sa de var greit. Er det normalt? Beklager å kuppe tråden men venter på ADD/ADHD utredning selv.
Sist endret av NokErNok; 5. mai 2022 kl. 21:21.
Trådstarter
5 1
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det høres helt forferdelig ut, da søker jeg heller uføre
Sist jeg hadde utredning til dps brukte jeg vival jeg fikk fra lege, men dette sa de var greit. Er det normalt? Beklager å kuppe tråden men venter på ADD/ADHD utredning selv.
Vis hele sitatet...
Null problem Mer info om dette er bare positivt

Sitat av dadyd Vis innlegg
Vi tar omtrent aldri blodprøver for analyse av rusmidler. Stort sett kun urinprøver. Kun alkoholmarkører vi tar i blod.

Før oppstart ADHD-medisiner, er det ofte at vi ønsker urinprøve 3 uker på rad for å avdekke om det kan foreligge samtidig bruk av rusmidler. Jeg pleier også av og til å kalle inn pasientene mine som bruker ADHD-medisiner til stikkprøver på kort varsel for ruspanel i urin. Dette mest for å sjekke at de faktisk tar ADHD-medisinen selv.
Vis hele sitatet...
Jeg går på Dps. Ingen rushistorikk og heller ikke blitt nevnt av min lege. Vil du tro jeg må begynne med pissinga allerede fra mandag?