Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 682
Sitter her å stusser litt over rambruken som task-manager mener jeg har.
Som dere ser på bildet jeg legger ved så kan dere se at jeg bruker 949MB RAM som task-manager mener tilsvarer 66% minne. Dette vil jo tilsi at jeg har ca.1,5GB RAM til bruk, noe som er feil.

På del 2 av bildet kan man se noe annet, nemlig at 10,6GB er i bruk og at 5,2GB er tilgjengelig.

I mitt hodet er det noe som definitivt ikke stemmer her. Noen som kan hjelpe med oppklaring?

Takk på forhånd.



Edit: Kjører Windows 8 Pro 64bit og har innstaler 16GB RAM
Du har totalt 16 GB ram, du har brukt 10++, og har dermed 5++ å bruke.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Så det vil si at windows bruker ca.9GB RAM så lenge mine prosesser bare tar en gig?

Det får jeg absolutt ikke til å stemme.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Så det vil si at windows bruker ca.9GB RAM så lenge mine prosesser bare tar en gig?

Det får jeg absolutt ikke til å stemme.
Vis hele sitatet...
Det bildet du har til høyre er oversikt over det fysiske minnet, altså hvor mye av RAM'en din du bruker.

Det er den som er viktig.

Det under Users antar jeg er oversikt over hvor mye av RAM'en, som er reservert til windows, som er i bruk.
Ellers er det det virtuelle minnet.
Dette vil jo tilsi at jeg har ca.1,5GB RAM til bruk, noe som er feil.
Vis hele sitatet...
Etter XP la Windows om hele minne håndteringen.
En av forandringene var at mye mer minne blir allokert i cache klar til bruk.

Kan vel si det enklere at mye mer minne blir last inn enn du bruker,når du først trenger minne så brukes det som allerede er lastet inn.
Derfor kan det se ille viss du tro at alt minne som er lastet inn faktisk er i bruk.
Don't be fooled by these 10 PC performance myths
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar, høres ut som situasjonen er bedre enn det ser ut til.
Sist endret av Az0g; 6. januar 2014 kl. 08:15.
Se under fanen "prosesser", der står det hvor mye RAM hvert enkelt program bruker. Jeg har selv hatt 16 GB ram i noen få år nå. Og jeg har til dags dato, ikke klart å bruke så mye, hverken i Linux eller Win7.

Eneste jeg kommer på, som kan bruke så mye RAM, er firefox med 5000+ faner oppe samtidig (noe som jeg heller ikke har fått til, da firefox crasher).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Se under fanen "prosesser", der står det hvor mye RAM hvert enkelt program bruker. Jeg har selv hatt 16 GB ram i noen få år nå. Og jeg har til dags dato, ikke klart å bruke så mye, hverken i Linux eller Win7.

Eneste jeg kommer på, som kan bruke så mye RAM, er firefox med 5000+ faner oppe samtidig (noe som jeg heller ikke har fått til, da firefox crasher).
Vis hele sitatet...
Les det snippsat skriver, windows har begynt å håndtere ram slik det skal: Allokere så mye som mulig, og skrive inn data (buffrer etc) i det som ikke brukes.

Å "ha ledig ram" er teknisk sett ikke en bra ting, om RAM ikke brukes er de bare dyre varmeelement, nå fortiden så fyller OS'et inn ledig minne med midlertidig data den mener kan være nyttig (raskere oppstart av programmer etc..) noe Unix/Linux har gjort i mange år.