Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2896
Hei, jeg har spekulert litt i hvordan jeg kan tjene meg litt ekstra penger. Dealextreme er jo kjent for å være billig, og tenkte derfor jeg kunne bestille noen ting derfra for å så selge for en litt høyere pris.

Jeg så nettopp en i en kjøp/salg-gruppe på facebook som fikk solgt 10 iPhone-deksler til 200kr/stk på under et døgn, så det må jo funke?

Hva synes dere om idéen? Noen tips til hva som kanskje er lettest å selge? Noen tips til hvordan jeg kan selge det?
Sist endret av dolan_duck; 12. februar 2012 kl. 05:52.
Vel dette er jo ikke noe nytt mr duck. Du er jo inne på selve kjernen i alt salg. Kjøp billigst mulig og selg dyrest mulig.
Tidligere var det jo langt enklere å få agenturer eller like til produktrettigheter for hele land eller liketil verdensdeler.

Nå er vi litt mer globaliserte og det er mer kamp om kundene da "alle" kan bestille fra feks dealextreme. Det kanskje viktigste er jo om du kan å selge. Gode selgere klarer alltid å selge sine produkter. Om du liker salg og liker det spillet salg er så bør du absolutt prøve deg. Du taper jo i ikke mer enn du selv ga for varene om alt skulle gå dritt. På den annen side så kan du bli en virkelig ener på salg.

Videre-salg på den måten du skisserer kan være litt svett for du må treffe også på timingen. Om du har handlet 100 flotte lommelykter til 10 kr og du ønsker å selge dem for 30 kan det bli vanskelig om europris plutselig kjører tv reklame for samme lykten til 12 kroner. Men det er jo ikke umulig, du må bare forsøke å selge til de som ikke ser reklame eller handler på europris.

Du kan jo forsøke å selge lokalt via word-of-mouth selvsagt men også legge inn annonse på finn, det er vel gratis for privatpersoner? Eller du kan gjøre forsiktige fremstøt på facebook uten å spamme eller kjøre så hardt at folk begynnerå hate deg, men en smart kommentar om en knallgod lommelykt du har kjøpt kan jo få noen av dine venner til å spørre deg hvor du kjøpte den, og da kan du jo si at du bestilte 2 for faren din skulle også ha men så fikk han en fra jobben. ja du skjønner jo at dette bare er et eksempel.

Finner du et spesielt produkt som feks hodelykt som er spesielt bra og billig kan du jo forsøke å selge til orienteringsløpere. Snike litt på o-løp forum og "snik" reklamere for produktet. Også her må du trå varsomt så det ikke blir for opplagt at du egentlig forsøker å selge noe for da blir innleggene bare slettet som reklame.

Poenget er jo at du lærer mer etterhvert. Du forsøker først med få produkter og med så lav innpris at du har råd til å tape alt, så når du blir tryggere og finner flere måter å selge produktene så kan du øke utvalget og kanskje starte deg en liten nettbutikk.

Det finnes jo andre nettsteder, feks alibaba som mange bruker. Der er vel også dritlave priser fordi du handler rett fra produsent. Men ofte kreves større kvanta typisk 1000 enheter for å få handle.

Husk alle som er blitt store på sitt felt har startet i det små. IKEA var også liten engang og kun en 1mannsbedrift. Nå er han over hele kloden.
Sist endret av random67489; 12. februar 2012 kl. 08:32.
Nå vet jeg ikke noe om historien til IKEA, men kan tenke meg det er stor forskjell fra det TS prøver å gjøre og hva ikea-"mannen" gjorde, mtp. at DX er 90% piratkopierte varer.
Tusen takk MyBallantine!

Finn er jo den letteste plassen å få ting solgt (etter erfaring) men tror de skal ha 25kr pr. annonse der, så taper jo litt på det. En annen ting er om man skal bestille produkter, lagre dem hjemme for å så selge dem, da kan man jo i værste fall bli sittende igjen med ting man ikke trenger.
Du kan jo eventuelt lage en egen nettbutikk hvor du selger tingene dine, men da må du kunne reklamere litt for siden
Sitat av dolan_duck Vis innlegg
Tusen takk MyBallantine!

Finn er jo den letteste plassen å få ting solgt (etter erfaring) men tror de skal ha 25kr pr. annonse der, så taper jo litt på det. En annen ting er om man skal bestille produkter, lagre dem hjemme for å så selge dem, da kan man jo i værste fall bli sittende igjen med ting man ikke trenger.
Vis hele sitatet...
Ja du har helt rett. Det er dette som kalles risiko. Og uttrykket ingen gevinst uten risiko gjenspeiler dette problemet. Ønsket om gevinst og risiko bør ha en sammenheng. Om det var null risiko og ALLE kunne være gode selgere ville jo ingen orket å ha vanlige jobber. Alle ville bare sitte hjemme foran dataen og bestilt varer billig fra dx og solgt dem dyrt. Til sist så ville konkurransen vært så knallhard at samtlige ville opplevd tilnærmet null gevinst.

Det er derfor jeg sier du begynner i det små. Kjøper du inn feks 20 stk produkt A til 10 kr stk og worst case blir da at du faktisk ikke får solgt noen. Worst case du taper 200kr pluss frakt. Hva er egentlig 200 kr? 3 pils på byen. Er nok mer lærdom av å bruke 200 kr på et slikt prosjekt enn å ta 3 ekstra pils på nattklubb.

Best case scenario blir jo at du selger alt. 20 stk produkt A solgt til feks 25 kr stk gir omsetning på 500 og netto 300 - evt. frakt og salgskostnader.

Best case så kan du gjøre gode kroner.



Sitat av xcitu Vis innlegg
Nå vet jeg ikke noe om historien til IKEA, men kan tenke meg det er stor forskjell fra det TS prøver å gjøre og hva ikea-"mannen" gjorde, mtp. at DX er 90% piratkopierte varer.
Vis hele sitatet...
Du tar skammelig feil det er ganske så likt starten på IKEA. Hvorvidt DX selger piratvarer er jo HELT utenfor sakens kjerne, og jeg velger derfor ganske enkelt å se totalt bort ifra det.

Ikea mannen startet også som ung og han startet heller ikke Ikea slik vi idag kjenner den som første ide. Han solgt kulepenner og annet småtteri. Ideen om møbler ble til etterhvert som ikeamannen spisset til talent for salg og økte tilgangen på kapital.


Fra wikipedia:
IKEA ble stiftet av Ingvar Kamprad da han var 17 år gammel, i 1943. Navnet IKEA er en forkortelse av Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Elmtaryd er gården der Kamprad ble født, og Agunnaryd tettstedet der gården ligger.

Til å begynne med solgte IKEA penner, lommebøker, rammer, klokker, smykker og nylonstrømper – praktisk talt alt som Kamprad følte det var behov for, og som han kunne selge til redusert pris. Det første møbelet ble introdusert i produktporteføljen i 1947, og i 1955 begynte selskapet å designe sine egne møbler.

I begynnelsen solgte Kamprad møbler fra hjemmet sitt og via post. Men etterhvert ble den første butikken åpnet i nærheten av byen Älmhult. Dette var også stedet der det første IKEA-varehuset kom, som skulle bli en modell for resten av IKEA-varehusene som åpnet. I 1963 åpnet den første butikken utenfor Sverige, på Nesbru i Asker.

I 2010 hadde IKEA 127 000 medarbeider i 31 land. IKEA-katalogen, som er kjedens viktigste reklame-verktøy og som omfatter 70% av IKEAs reklamebudsjett, ble da trykket i 175 millioner eksemplarer og på 27 språk.
Vis hele sitatet...
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Du kan jo eventuelt lage en egen nettbutikk hvor du selger tingene dine, men da må du kunne reklamere litt for siden
Vis hele sitatet...
Tja det kan du gjøre - men er en nettbutikk den mest kostnadseffektive måten å selge produktene på? Neppe helt i starten. Husk hovedmotivet her er å tjene penger på salg av produkter. Da er det viktig at ikke støttefunksjoner som nettbutikk og løsninger for betaling med kort, webserver og evt. kodehjelp spsier mer penger enn ts har tilgjengelig.

Altså i starten er risikoen svært lav fordi innsatsen er begrenset. For å få mest mulig overskudd av en begrenset tilgjengelig pengemengde må utgiftene holdes nede.

Tar finn betalt for annonser så heng opp tilsalgs lapper og evt. bilder på butikker, kjøpesenter, ungdomsklubber etc. Evt. regn inn kostnaden av en finn annonse i ditt opprinnelige regnestykke når du beregner pris til kunde. Hva med tekst tv? Forsatt noen som bruker txt tv. Har de fortsatt gratis annonsering fra private? koster annonsen på finn 25 kr så tjener du inn den kostnaden ved å øke prisen på produktet tilsvarende, eller aller helst noen kroner ekstra

Poenget er jo at vi på forumet skal jo ikke løse dette for deg. Vi skal hjelpe deg å få tankene på rett spor, og jo mer du tenker over dette selv og jo mer du aktivt jobber med å nå ditt mål med å selge varer fra DX med fortjeneste jo flere muligheter vil du se. Plutselig mens du er opptatt med å pakke varer hjemme så får du en ny idé om hvor du kan selge produktet, eller hvilket nytt produkt du skal bestille. Eller hvordan du kan selge mange ganger mer av samme produktet.

Du vil ikke bli super-rik av å selge en ladning med varer fra DX. Men du vil få viktig erfaring og du vil øke din tilgang på kapital som kan investeres i nye forsendelser fra DX. Det var slik IKEA-mannen startet. I det små. Så det betyr at han bygde bedriften sten for sten.

Også må du huske den kanskje aller viktigste tingen. Omsetning er ikke det samme som overskudd.
Det betyr at om du selger varene for 500 kan du ikke løpe rett ut å kjøpe deg et nytt spill til playstation. Da sløser du bort fremtiden. Du må alltid huske å sette tilside penger for å kjøpe inn mere varer og få flere forsendelser hjem. Når du har den tankegangen kan du bli virkelig rik.
Jeg holdt på med dette en stundt. Jeg la ut annonse på FINN for ørepropper til iPod/iPhone. Disse solgte jeg for 99kr, og kjøpte for 0.99$. Jeg opplyste også om ekstrem lang sendetid - da jeg sendte øreproppene direkte fra DX til kjøperen (og la selvfølgelig til gift-option som fjerner all DX logo og informasjon fra pakningen).

Dette er jo small-time, men hvis jeg solgte kun 1 slik ørepropp, så tjente jeg ca. 69 kr. (99kr - 5kr (kjøp av ørepropp) - 25kr (annonse på finn)). Så det er lett å tjene seg en ekstra slant på slikt, men det krever selvfølgelig litt arbeid.
Jeg solgte en del lasere og annet på QXL for et par år siden som dropshipping. Inkluderte i auksjonen at sendingstiden var 10-21 dager pga. at det sendtes direkte fra utlandet for å unngå fordyrende mellomledd. Fikk omtrent bare gode tilbakemeldinger på QXL. Jeg solgte kun varer som jeg visste det ble solgt mye av på DX og som forholdsvis raskt ble sendt derfra. Tjente vel en 30,000kr på ganske lite jobb på et par måneder. Satte bare av en time etter skolen hver dag til å følge opp ordre og bestillinger.
Genialt! Begge av de ovenfor. Blir bare mer og mer gira

Skapte det aldri problemer med sendetid, og fikk du betalt etter de mottok produktet?
Hva gjør du med forbrukerkjøpslov, samt angre og returrett?
Dette har jeg også lenge tenkt på, men på grunn av tidsmangel og hvor jeg skal begynne har det stått stille. Har sikret meg et par "toppdomener" som er attraktivt, men tror det er best å starte på FINN og markedsføre seg der, eller gjennom Facebook.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Hva gjør du med forbrukerkjøpslov, samt angre og returrett?
Vis hele sitatet...
Man kjøper stort sett et kvantum (flere varer av samme). Det som er mest vanlig er bare å sende en ny etter at feilen er dokumentert.
dolan: Jeg ville nok valgt noe annet enn DX nå siden de har vært veldig ustabile på leveringstid det siste året. Jeg tok betalt på forskudd ved innskudd på PayPal eller overførsel til konto. De gangene det tok lengre tid ga jeg feks. 50% rabatt eller heving av kjøpet dersom varen fortsatt sto på backorder på DX.

Turbo: Jeg hadde så stor avanse på produktene at dersom det var noe feil eller problemer ga jeg bare pengene tilbake. Gode karakterer på QXL var viktigere for å tjene penger enn det jeg fikk igjen ved å kverulere ang. feil på et produkt.

Edit: Jeg drev dropshipping, altså var produktet aldri innom meg før det havnet i postkassa til kjøperen. Solgte produkter jeg selv hadde kjøpt et eksemplar av og testet at var fin kvalitet.
Sist endret av dadyd; 12. februar 2012 kl. 17:22.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Hva gjør du med forbrukerkjøpslov, samt angre og returrett?
Vis hele sitatet...
Det ble heller aldri noe problem i mitt tilfelle, da jeg kunne gi kjøperen 13 ørepropper for å bli fornøyd og fortsatt tjene penger.