Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 16354
Hei! Har fått en oppgave i dag: Lag en treretter til under hundre kroner. I den sammenheng tenkte jeg å lage en tråd som kunne bli brukt av fattige studenter og folk som liker å spare penger. Derfor ber jeg dere dele deres forslag med resten av freakene!

Jeg tenkte selv å lage noe spaghetti bolognese-ish til hovedrett og vaniljeis, appelsinfilét og pasjonsfrukttopping til dessert. Forrett aner jeg ikke... Kanskje litt derfor jeg lagde denne tråden.

Anyways! Del et forslag til en billig treretter du også!
Kylling er ihvertfall veldig billig. Til dessert kan du kjøre karamelliserte epler og is.

Eplene: http://www.dinmat.no/Julemat/Karamelliserte-epler
Enkel løksuppe kan jo være en grei forrett. Koster typ 5-10 kr.
Kjøttdeig-ish rett havner du på ca 50 kr.

Og så har du 40 kr igjen til dessert =)
Forrett:

Kjøp buljongpulver og lag en enkel suppe. Bruk det du finner i krydderhylla for å gi den en spennende smak.

Hovedrett:

First-Price varer kan man mekke mye med, og det er dritbillig. Kjøp pasta og hakkede tomater, så har du masse mat for 20-25 kroner.

Dessert:

Kommer ikke på noe spesifikt, men hjemmelaget iskrem kan da ikke koste all verdens å lage? Dessuten smaker det mye bedre enn ferdigkjøpt .
Sist endret av Ketenna; 19. januar 2012 kl. 21:14.
suppe er en god rett som kan lages ganske billig og funker fett som forett, wok er simpelt og billig perfekt som hoved og hermetisert frukt og vanilje is er ikke så dyrt og digg.
Den ekstra billige varianten.

Forrett: Tunfisk på boks på en rista loffskive med litt smør.
Hovedrett: Grandis Pepperoni.
Dessert: Mørk muffin med ekstra sjokolade.

Loff 5 kr, tunfiskboks 10 kr, Grandiosa 40 kr, Muffin 10 kr.

Under 70 kr.


En litt oppgradert versjon

Forrett: Loff med laks og sennepssaus.
Hovedrett: Nakkekoteletter med potet, grønsaker og en god saus.
Dessert: Hjemmelaget karamellpudding.

Loff 5 kr, laks får du billig som pålegg hvis du orker lete litt, sennepsaus 15 kr, nakkekoteletter 2 kg 30 kr, poteter 10 kr, grønnsaker 20 kr, saus 20 kr, hjemmelaget karamellpudding kan man fort lage av ting man har til vanlig i skapet/kjøleskapet. Fløte må vel kjøpes utenom 20 kr.

140,- men da har du fortsatt koteletter og loff til overs. Det er vanskelig med en skikkelig treretters til under 100 kr.
Sist endret av stagg; 19. januar 2012 kl. 21:17.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
har ikke rema1000 noe sån. "middag for under 100lappen" nå da?
3 liter vaniljeis koster bare 25 kr på Rema(Rema sin is)
Forrett:
Suppe av noe slag med litt ristet loff uten skalk på siden.

Hovedrett:
Koteletter med stekte potetbåter og brun saus.

Firstprice koteletter og firstprice brun saus koster liiiiite. Potetene er ikke dyre de heller.
Stek koteletten brun i panna før du hiver faenskapet inn i oven liggende i en ildfast form.
Stek så potetene i samme panne og vær raus med krydderet.
Kok så opp sausen som etterpå fordeles over de ferdigstekte potene og koteletten.

Dessert:
Billig vaniljeis med pittegrann raspet sjokolade på toppen. Med sjokolade så holder det med en liten eventyrsjokolade til 5-6kr. Det er mer pynt enn smak.


Burde gå for under hundrelappen det til to personer.
Sist endret av Bombasa; 19. januar 2012 kl. 21:37.
Kjøpe brunsaus?!?

Har man smør og mel stående, så har man brunsaus gratis.
Forrett: Eggerøre

pakke med 6stk Egg(25kr), 4ss vann, klem fett ut av de gigantiske kvisene dine til å steke med. evt hent litt gressløk fra hagen til naboen om det ønskes. visp, stek og strø

Hovedrett: Torskefilet med poteter og brokkoli

Torskefilet kr 30ish, løspoteter kr 10ish, brokkoli kr 13. stek og kok

Dessert:
Melonyoughurt med diverse bær

Melonyoughurt kr 15, bærene kan du finne i noen busker og kratt utenfor der du bor. kanskje til og med få litt trim mens du leter

Da har du igjen 7 kroner, kanskje sleng en potet eller 2 til med i handlevognen om du er av den sultne typen
Sist endret av ali88; 19. januar 2012 kl. 21:51.
Før jeg gidder å poste...
Går du ut ifra at man har noe tilgjengelig fra før? Som feks olje, smør, buljongterninger eller lignende.
Denne siden vil nok være av interesse : http://www.studentmat.net/
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Forrett:

Kjøp buljongpulver og lag en enkel suppe. Bruk det du finner i krydderhylla for å gi den en spennende smak.

Hovedrett:

First-Price varer kan man mekke mye med, og det er dritbillig. Kjøp pasta og hakkede tomater, så har du masse mat for 20-25 kroner.

Dessert:

Kommer ikke på noe spesifikt, men hjemmelaget iskrem kan da ikke koste all verdens å lage? Dessuten smaker det mye bedre enn ferdigkjøpt .
Vis hele sitatet...
Støtter is-greia her... Prøvde en gang å gjøre det, og det smakte kjempe godt! Vet ikke helt om vi mener det samme, men jeg hadde krem osvosv og rista det med salt? om du skjønner :S
Sitat av SileX Vis innlegg
Støtter is-greia her... Prøvde en gang å gjøre det, og det smakte kjempe godt! Vet ikke helt om vi mener det samme, men jeg hadde krem osvosv og rista det med salt? om du skjønner :S
Vis hele sitatet...
Har faktisk aldri prøvd å lage is selv, men jeg har fått det servert mange steder, og det er nydelig hjemmelagd .
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kjøpe brunsaus?!?

Har man smør og mel stående, så har man brunsaus gratis.
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett, nei.
Forrett:
Løksuppe gratinert i ovn med loffskive med smeltet ost.
Løk 2kr, loffskive 1kr, ost 2kr = Totalt 5kr per porsjon

Hovedrett:
Appelsinmarinert kyllingbryst med hjemmelagde ovnsstekte amandinebåtpoteter med urter og en frisk salat med ruccola, tomat og balsamico.
Kyllingbryst 13kr, poteter 5kr, ruccola 4kr, tomat 3kr = Totalt 25kr per porsjon

Dessert:
Kandiserte eplebåter med kanel og vaniljeis.
Epler 6kr, vaniljeis 5kr = Totalt 11kr per porsjon

Totalt for en herlig treretters middag: 41kr per person
Hjemmelaget is kan ikke sammenlignes med det du får kjøpt på dagligvarebutikk. Samme med karamellpudding. Hjemmelaget karamellpudding er noe av det beste jeg får. Enkelt og billig er det også.
Forrett: Nudler (3kr)
Hovedrett: Hva som helst til 77 kr! Da kan man like gjerne spise biff, men svinekjøtt er i allefall veldig billig og veldig godt kjøtt (etter min mening) om man vil ha penger til overs!
Dessert: 10pk pinne-is. 20 kr. Da har du jo dessert i over en uke også, om du holder deg til kun en etter middagen
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kjøpe brunsaus?!?

Har man smør og mel stående, så har man brunsaus gratis.
Vis hele sitatet...
First Price saus koster jo 12-13 kr for 3 poser da. En pose holder fint til 2 personer.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
First Price saus koster jo 12-13 kr for 3 poser da. En pose holder fint til 2 personer.
Vis hele sitatet...
Det er mye billigere å lage brun saus fra grunnen av.
Alt du trenger er å lage en jevning (mel og smør) og tilsette kraft/buljong/fond.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Forrett:
Løksuppe gratinert i ovn med loffskive med smeltet ost.
Løk 2kr, loffskive 1kr, ost 2kr = Totalt 5kr per porsjon

Hovedrett:
Appelsinmarinert kyllingbryst med hjemmelagde ovnsstekte amandinebåtpoteter med urter og en frisk salat med ruccola, tomat og balsamico.
Kyllingbryst 13kr, poteter 5kr, ruccola 4kr, tomat 3kr = Totalt 25kr per porsjon

Dessert:
Kandiserte eplebåter med kanel og vaniljeis.
Epler 6kr, vaniljeis 5kr = Totalt 11kr per porsjon

Totalt for en herlig treretters middag: 41kr per person
Vis hele sitatet...
Men her har du jo regnet med at man har alle ingrediensene fra før, og at du beregner prisen utifra mengde. Skal man feks ha ost, får man ikke kjøpt ost for 4 kr i butikken (Til to personer).

Får prøve meg med en handleliste; For 1 pers vell og merke.


Forrett;
2 x cheeseburgere fra maccern = 20 kr
Hovedrett;
1 x Tacopizza (Ikke frossen) fra Rema = 25 kr
Dessert;
1L med skikkelig vaniljeis laget av ekte fløte = 55 kr

= 100 kr

Dette er altså den usunne, men dog ekstremt raske og enkle måten å gjøre det på. Kan også moderere seg med gelè + vaniljesaus til dessert, for å spare ca 25 kr.


Hvis det skal serveres til noen kan dette funke;

Forrett;
Tomatsuppe = 10 kr
Stor fersk baguette = 20 kr (Bruker 1/3 til forrett)

Hovedrett;
Roastbeef fra kjøttdisk = 30 kr
Stekt løk = 10 kr
Bruker 2/3 av den ferske baguetten her

Dessert;
Gelè = 5 kr
Vaniljesaus = 20 kr

------------------------------

95,-
En skikkelig kokk må vel kunne klare å lage noe bedre enn det som er i tråden her!

Men 100 kr til en treretters var lite..

Man skal ikke kalle seg kokk hvis man kjøper ferdigkjøpt heller! Da kjøper man noe som er .... ferdiglagt. Da er man ikke kokk lenger.
Her har du tilgang til ubegrenssa hovedrett , så kan du sanke noe skjell i fjæra som forett og om årstiden tilater det plukke noen bær til dessert

Gratis å høste av naturen vet du !
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Tror man må få litt mer info av ts, så skal jeg gi den et skikkelig knekk.
Hvis du skal lage 3 retters til 4 pers og har 400 kr så får jeg til mye mer enn om du skal lage 3 retters alene.
Og som moret sa, må nesten vite hva du får lov å bruke av sånne ting som mel, maizenna, olje, krydder, smør, osv.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Kul tråd!

Viss dette er en oppgave du fikk av skolen vil jeg gå utifra at det skal være "litt utenom det vanlige" ellerno?
Har du hørt om en rett kalt "Crêpe" eller lettere sagt tynne pannekaker?
I Frankrike er pannekaker mer en bare stekt røre med smør og sukker, du finner restauranter over alt som serverer Crêpes i forskjellige varianter med alt mulig av sauser og tilbehør, enkelte plasser kan du bestille Crêpes tre, fem & syv-retters. Dette høres kanskje jævla merkelig ut men det er sinnsykt morsomt å få servert noe slikt da dette er skikkelig seriøs business i store deler av Frankrike. Helt fantastisk å surre rundt high as a motfherfucker i Frankrike og spise pannekaker dagen lang. Var innom en knøttliten by der det bodde ca 2-3k inbyggere, fant 7 Crêpes restauranter bare her!
Hadde denne plassen ligget i Norge hadde vi vært heldige om vi fant et gatekjøkken langs veien eller en dagligvare med en varmdisk.
Om du skulle hatt Crêpes som tema til denne oppgaven har du både historie og funfacts som du kan dra frem i forhold til din egen 3-retter som kansje kan være inspirert av french classics eller en twist av modern american.


Grunnen til at jeg nevner akkurat dette er fordi du har et stramt budsjett å forholde deg til, det eneste du trenger for å lage crêpe er en røre som er enkel å lage samtidig som den er grei billig.
Dermed kan fokuset ditt gå til å velge skikkelig tilbehør som skaper variasjon i de 3 rettene dine. Du må være smart og velge en sesong på menyen din slik at noen av ingrediensene kan finnes utendørs på egenhånd, noen kroner spart der også.. Let the fantasy begin!

Har et forslag som kunne vært lættis å servert.
____
[CENTER]High on Crêpes [/CENTER]

Crêpe with portobello beef, baked cherry, deep fried onion rings and fresh pesto with roasted pine nuts.
Smør et tynt lag med pesto over crêpen, brett den en gang slik at den blir halv, legg tilbehøret "flott" oppå og dra et par fancy striper over det hele med pesto'n for fargen sin skyld.

Crêpe with grilled chicken, sauteed squash and creamy risotto with a touch of warm chili oil.
Her smører du risotto utover flate før du bretter den sammen til et kvadrat.
Legg en stor skje med sautert squash på flaten og legg kyllingen oppå der igjen. Oljen som ble igjen etter stekinga av squashen kan freses opp med litt chili og lime før du danderer det over den jævla lekre retten.

Flamed Crêpe Suzette with orange filet, orange chocolate sauce and whipped cream.
Dette er kansje den mest spiste dessert crêpen i hele verden, denne er legendarisk i pannekakeverden. Denne desserten kom til verden via en tabbe som ble gjort da en fransk kjøkkensjef skulle servere pannekaker i likør til Kong Edvard den syvene av England. Han satte med et uhell fyr på pannekakene men ga faen i å fikse det opp, det ble en suksess da likøren hadde satt sin egen smak på det hele. Navnet suzette kommer fra en random jente såvidt jeg vet.
Den må selvfølgelig være med på menyen da den gir det hele en klassisk slutt med din egne lille touch, tenker da på valg av fremgangsmåte og tilbehør.

______

Menyen er skrevet detaljert på engelsk fordi enhver skrubbsulten dude på cannabis blir helt revet med av å lese om mat. Menyen heter trossalt "High on crêpes".

Dette ser kansje mye ut til å bare være 100,- spenn, men det er faktisk mulig å få dette til for 2 personer viss man bare tenker litt smart.


Jeg bodde lenge på en øy som var omringet av drivhus som produserte tomater. 5 min å gå til nærmeste bondegård som alltid hadde noen egg til overs. To portebello sopper koster under tiern og løken ligger vell på et par kroner. En potte fersk basilikum til pesto ligger vell på 15,- kroner, verdt penga!

Kyllingfilet får man på kiwi for 16,- og man trenger bare en filet til to personer.
Vet ikke helt hva squashen koster men tror ikke det er skal være helt på trynet. Risottoen kan lages på grøtris, da denne er luftig og alltid på plass i kjøkkenskapet. Kraften til risottoen lages på hønse/grønnsaks buljong sammen med stekesjyen etter å ha "grilla" kyllingen på en grillpanne, for å få mer veske fra sjyen kan du hive oppi en stor klatt med smør rett før du tømmer sjyen oppi buljongkrafta. Kremfløte koster 15 - 19,-, gjerne let i butikken etter en som nettopp har gått ut på dato eller prøv kiwi garanti men er selvfølgelig ingen krise om du må betale for den.

En appelsin koster et par kroner. Skrallet som blir til over etter at du har fjernet det med rasp kan brukes i sjokoladesausen for smak & farge.
Skjær ut de filetene du trenger og skvis saften ut av resten.
Saften bruker du i karamellen som du har laget av sukker for å vende filetene i rett før servering.
Kokesjokolade koster 10,- bruk litt fløte til den og resten bruker du til å piske krem, trenger ikke supermasse krem da det fort blir mektig på slutten av en 3 retter.
Med mindre du er blakk eller avholds har du vell noe sprit stående i skapet som kan brukes til flambering, i nøden kan du vell kjøpe 2 dl hjemmebrent for en tier.. heheh


Nå har jeg laget en meny og som du sikkert ser har jeg tatt utgangspunkt i at du har litt basic ingredienser stående i skapet osv.
Men poenget er at viss det hadde vært meg selv personlig som skulle gjennomført dette hadde det blitt slik, du må tilpasse oppgaven etter din egen situasjon og se mulighetene du har til å spare penger. u feel me?


Lykke til med oppgaven!



Glemte å nevne at jeg er jævlig glad i pannekaker.

HUSK Å BRUK KRYDDER, SALT OG PEPPER NÅR DU TILBEREDER MATEN!
Sist endret av Kimbobo; 20. januar 2012 kl. 03:26.
krJo's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for flotte bidrag! Spesielt Kimbobo! Crêpes i forskjellige varianter hadde ikke vært dumt. Ja, dette er en mat og helse-oppgave, men det passet liksom fint å lage en tråd slik at fattige studenter kanskje fikk litt mer lyst til å lage ordentlig mat istedet for en grandis..

Den virkelig store utfordringen er at vi er fem personer... Derfor tenkte jeg å gjøre det minimalistisk. Veldig liten forrett, ikke så alt for mye hovedrett og bare litt dessert. Målet er ikke å bli mett, men å lage mat til under 100,- for fem personer. Det virker litt vanskelig, men hvis vi plukker opp noen idéer her så blir det sikkert konge!

EDIT: Og, btw. Noen som vet hvordan man lager crêpe uten en slik massiv stekeplate som franskmenn bruker?
Sist endret av krJo; 20. januar 2012 kl. 15:23.
Du kan lage hjemmelaget is ved å ta saft eller brus og fryse det ned en kopp med en pinne opp i. Du får sikkert ikke en super karakter, men billig er det.

Lykke til
Sitat av krJo Vis innlegg
Tusen takk for flotte bidrag! Spesielt Kimbobo! Crêpes i forskjellige varianter hadde ikke vært dumt. Ja, dette er en mat og helse-oppgave, men det passet liksom fint å lage en tråd slik at fattige studenter kanskje fikk litt mer lyst til å lage ordentlig mat istedet for en grandis..

Den virkelig store utfordringen er at vi er fem personer... Derfor tenkte jeg å gjøre det minimalistisk. Veldig liten forrett, ikke så alt for mye hovedrett og bare litt dessert. Målet er ikke å bli mett, men å lage mat til under 100,- for fem personer. Det virker litt vanskelig, men hvis vi plukker opp noen idéer her så blir det sikkert konge!

EDIT: Og, btw. Noen som vet hvordan man lager crêpe uten en slik massiv stekeplate som franskmenn bruker?
Vis hele sitatet...
100 kr tilsammen for 5 personer? . En sosialklient har mer penger til en middag for 5.


Forrett: Pannekaker. (Sirup eller syltetøy kan du låne til naboen.)

http://img841.imageshack.us/img841/7807/pannekakemiljo2web.jpg


Hovedrett: Koteletter med hjemmelaget potetmos. (Dropp asparges)

http://img641.imageshack.us/img641/2811/sn005.jpg


Dessert: Rema 1000 sin sjokoladekake.

http://img526.imageshack.us/img526/1501/ctart.jpg


Pannekaker 30,- Koteletter 30,- Potet 20 ,- Sjokoladekake 15,-



Gratis 3retters? Dumpster diving.

http://img15.imageshack.us/img15/7271/6a00d8341c767353ef0120a.jpg
Sist endret av stagg; 20. januar 2012 kl. 16:42.
gå på kiwi å let etter utgåtte varer, er du heldige så har du hele 100 lappen for deg sjøl og det er vell lærere som skal spise maten så det går jo meget fint om maten er litt gammel.
Den ekstra billige billige billige billige varianten.

Forrett: Nudler (3 kr på rema 1000 såvidt jeg kan huske)
Hovedrett: Pasta med smeltet ost (10kr <-- kiwi)
Dessert: liten melkesjokolade (7-9kr)

Total ; 20kr. + Vann til rettene <--- gratis.
krJo's Avatar
Trådstarter
Nå får vi faktisk karakter, og treretter med nudler til forrett er veldig lite delikatesse.
-A wild moret appears.
-He uses "gourmet".
-It's super effective!

Starter:
Stekt kamskjell med blomkålkrem og eple
(Alternativ: Krabberavioli med juksecarbonara(eggeplomme og en liten dæsj fløte/melk))
(Alternativ2: Østers naturell)

Hoved:
Confitert kylling med bønne cassoulet

Dessert:
Pikekyss
(Alternativ: Karamelisert banan med vanileinfisert youghurt)

Dette er sånn rundt 100,- etter min halvdårlige hoderegning, jeg handler stort sett aldri mat på butikken heller så prisene kan være litt skadeskutt. Uansett, jeg prøvde:
Kamskjell: 15,- (dette er per stk, om du skal lage til fem pers kan du heller kjøpe et stykke fisk)
Blomkål 10,-
Eple: 5,-
1 hel kylling: 40,-
Bønnecassoluet(noe forenklet versjon): 20,-
Pikekyss: 10,-

Her regner jeg selvfølgelig med at du har olje, smør og andre basic varer tilgjengelig.
Forslag til hovedrett (lagde i går)

Salt, pepper og timian i seterrømme. Rør godt og sett i kjøleskapet før du begynner på alt annet.

Hakk potet, gulrot i like store terninger. Brokkoli i små buketter, del gjerne i to. Surr i smør, ha i litt fløte underveis. Ha i litt worstershiresauce, salt pepper.

Salt og pepper på laksefilèter, stek i olje med skinnsiden ned 80% av tida, snu så det siste minuttet. Ha stekesjyen i grønnsaksgryta.


Billig, enkelt og sinnsykt digg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Dette avhenger helt av om oppgaven tillater at du regner på hva det du faktisk bruker koster, og ikke alle ingrediensene du må kjøpe. Skal du f.eks. bake et brød så vil alle ingrediensene koste deg kanskje 50 kroner i innkjøp, mens en skvett olje, litt salt, en teskje gjær og litt mel ikke koster mer enn toppen 7 kroner.
Vi hadde samme oppgave ifjor! Hvis du har kokeboka "fra boller til burritos", kan du prøve noe slikt, alle rettene står i boka;

Blomkålsuppe - 1 stk blomkål + buljongpulver + salt og pepper (alt burde holde 4 pers per rett)

Chilli glasert kylling med ris og paprika saus - 3pack paprika, 4pack kyllig fillet firstprice - Mat ris firstprice - Sweet and sour firstprice - krydder

Sjokolademousse - Smelt 2 plater kokesjokolade og rør inn 3 eggehvitter + sukker til du får en god blanding!

Oppskrifter finnes iboka/på nett, vi klarte dette til under 100 lappen!

Vi hadde samme oppgave ifjor! Hvis du har kokeboka "fra boller til burritos", kan du prøve noe slikt, alle rettene står i boka;

Blomkålsuppe - 1 stk blomkål + buljongpulver + salt og pepper (alt burde holde 4 pers per rett)

Chilli glasert kylling med ris og paprika saus - 3pack paprika, 4pack kyllig fillet firstprice - Mat ris firstprice - Sweet and sour firstprice - krydder

Sjokolademousse - Smelt 2 plater kokesjokolade og rør inn 3 eggehvitter + sukker til du får en god blanding!

Oppskrifter finnes iboka/på nett, vi klarte dette til under 100 lappen!
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av krJo Vis innlegg
EDIT: Og, btw. Noen som vet hvordan man lager crêpe uten en slik massiv stekeplate som franskmenn bruker?
Vis hele sitatet...
Du bruker bare en vanlig teflon/nonstick panne med god temp, funker kjempebra.
Grunnen til at du ser crêpe kokker bruke disse store platene er fordi det går mye fortere og gir et gjevnere resultat som er viktig når man skal steke flere hundre av dem til dagen i et jævla tempo.
Crêpes er egentlig bare kjempetynne pannekaker som har en litt tørrere konsistens, det brukes ganske lite røre pr. porsjon som gjør det veldig økonomisk i tillegg til at det schmaker kjempegodt!
Sist endret av Kimbobo; 20. januar 2012 kl. 23:12.
Sitat av moret Vis innlegg
-A wild moret appears.
-He uses "gourmet".
-It's super effective!

Starter:
Stekt kamskjell med blomkålkrem og eple
(Alternativ: Krabberavioli med juksecarbonara(eggeplomme og en liten dæsj fløte/melk))
(Alternativ2: Østers naturell)

Hoved:
Confitert kylling med bønne cassoulet

Dessert:
Pikekyss
(Alternativ: Karamelisert banan med vanileinfisert youghurt)

Dette er sånn rundt 100,- etter min halvdårlige hoderegning, jeg handler stort sett aldri mat på butikken heller så prisene kan være litt skadeskutt. Uansett, jeg prøvde:
Kamskjell: 15,- (dette er per stk, om du skal lage til fem pers kan du heller kjøpe et stykke fisk)
Blomkål 10,-
Eple: 5,-
1 hel kylling: 40,-
Bønnecassoluet(noe forenklet versjon): 20,-
Pikekyss: 10,-

Her regner jeg selvfølgelig med at du har olje, smør og andre basic varer tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Alle 3-retters koster under 100,- hos Mamma, det vet de fleste.
Sitat av Samhey Vis innlegg
Alle 3-retters koster under 100,- hos Mamma, det vet de fleste.
Vis hele sitatet...
Og hva mener du med dette utsagnet?
Sitat av Samhey Vis innlegg
Alle 3-retters koster under 100,- hos Mamma, det vet de fleste.
Vis hele sitatet...
Denne karen handler fra leverandørene selv. Ikke hos sin mor.

http://http://no.wikipedia.org/wiki/Kokk Les mer om kokkeyrket her.
Sitat av Killuminati Vis innlegg
Denne karen handler fra leverandørene selv. Ikke hos sin mor.

http://http://no.wikipedia.org/wiki/Kokk Les mer om kokkeyrket her.
Vis hele sitatet...
Aha, det han mente.
Ja. jeg får, eller handler, direkte av levrandør eller restaurantkompiser. Noe som gjør at mine utgifter til mat i butikk stort sett begrenser seg til småting, snacks og drikkevarer.
krJo's Avatar
Trådstarter
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
Vi hadde samme oppgave ifjor! Hvis du har kokeboka "fra boller til burritos", kan du prøve noe slikt, alle rettene står i boka;

Blomkålsuppe - 1 stk blomkål + buljongpulver + salt og pepper (alt burde holde 4 pers per rett)

Chilli glasert kylling med ris og paprika saus - 3pack paprika, 4pack kyllig fillet firstprice - Mat ris firstprice - Sweet and sour firstprice - krydder

Sjokolademousse - Smelt 2 plater kokesjokolade og rør inn 3 eggehvitter + sukker til du får en god blanding!

Oppskrifter finnes iboka/på nett, vi klarte dette til under 100 lappen!

Vi hadde samme oppgave ifjor! Hvis du har kokeboka "fra boller til burritos", kan du prøve noe slikt, alle rettene står i boka;

Blomkålsuppe - 1 stk blomkål + buljongpulver + salt og pepper (alt burde holde 4 pers per rett)

Chilli glasert kylling med ris og paprika saus - 3pack paprika, 4pack kyllig fillet firstprice - Mat ris firstprice - Sweet and sour firstprice - krydder

Sjokolademousse - Smelt 2 plater kokesjokolade og rør inn 3 eggehvitter + sukker til du får en god blanding!

Oppskrifter finnes iboka/på nett, vi klarte dette til under 100 lappen!
Vis hele sitatet...
Ser veldig bra ut, har også boka. Hvor mange var dere?