Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 15741
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har vore ei systematisk liberalisering av alkoholtilgangen dei siste tjue åra.
Vis hele sitatet...
Nå får du gi deg, er det derfor nesten alle drar over grensa for å kjøpe alkoholen i Sverige? Er det derfor det går dårligere og dårligere for utelivsbransjen i Norge generelt? Den strenge reguleringa av alkoholsalget har ødelagt nordmenns forhold til alkohol fullt ut. Istedenfor å kose seg med en pils heller nordmenn i seg pils og shot som aldri før og man ser det når det gjelder bråk på byen. Sjenketidene innstrammes også mer og mer.
Med drita mener jeg overstadige der man ikke vet hva man gjør eller ikke husker noe dagen derpå. Blir selvfølgelig veldig ruset, men det er jo det som er meningen med å drikke, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Typisk norsk dette, å bli mest mulig ruset. Samme hva det gjelder.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Vinmonopolet er stengt for at vi lever i et sosialistisk paradis hvor staten vet best hva som er bra for deg og meg.
Vis hele sitatet...
så de blå stemte ikke det samme som dem røde i denne saken? som dem gjør i mange andre saker? skjønner at dere som er lamme i panna og stemmer blått . tror at hver bidige regel her i landet er bare stemt og lagd av dem røde
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
La meg introdusere planlegging, ArtOfHacking. Google it, for det er simpelthen genialt.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi skal stenge butikker på lillejulaften også da? Siden vi kan planlegge?
Can't see why we shouldent
Hehe, de som ikke rakk polet klikker og raser mot den Norske stat, maktsyke politikere og radikale sosialister. Men vi som rakk polet sitter her og godter oss!

Godt nytt år, med eller uten champagne!
Mener å ha hørt at dette stammer fra riktig gamle dager da kristendommen fortsatt hadde stålgrep om befolkningen. Folk drakk jo da det de kom over med en gang. Dette var for at ingen skulle ha noe grunn for ikke å gå i kirka på helligdagen. De ville ikke ha fulle eller fyllesjuke folk i kirka. Staten (statskirka) stolte ikke på at folk klarte å holde seg edru. (Med god grunn har jeg hørt) :-)

Gammel lov som sitter igjen med andre ord.
Selv er jeg glad for at alkoholsalget er stengt. Vedder på at det redder flere hus fra å bli brent ned av naboer på mongofylla. Slike folk skaper ikke bare problemer for seg selv (men det har jeg ikke noe imot, siden det er ens egen skyld), men de skaper også potensielt katastrofale problemer for andre uskyldige.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Can't see why we shouldent
Vis hele sitatet...
Å argumentere for stenging av polet på nyttårsaften med at "folk må kunne planlegge" blir for dumt. Samme argumentasjon kan brukes for å holde polet stengt hele desember, eller kun åpent tirsdager fra 10-14.

Det bør jo være en reell grunn til at alkoholloven forbyr vinmonopolet å holde åpent disse dagene som ikke er helligdager. Hvis ikke bør forbudet fjernes.

Raketter har nok lite med saken å gjøre. Det skytes få raketter opp på julaften og påskeaften.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Er vel kanskje noen som ikke har tid de andre dagene? Bare fordi du har god tid hele tiden betyr det ikke at andre har det.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt! Man har over 300 andre dager å kjøpe alkohol på! Så viss man absolutt skulle være så jævlig opptatt hele forbanna året, er det ens egen feil. At folk angriper staten for at vinmonopolet holder stengt selveste nyttårsaften er en bagatell! Finn noe annet å klage på. Folk stresser som noen idioter fordi de akkurat bare må kjøpe alkohol denne jævla dagen!
Sist endret av ClaesGreve; 31. desember 2011 kl. 01:10.
Dette må du utdype litt, hvorfor er det "skammelig" av meg å "lire" av meg denne setningen?
Vis hele sitatet...
Fordi Norge er et velfungerende kapitalistisk land med en samtidig sterk velferdsstat attåt. Kapitalismen fungerer svært godt innenfor Norges grenser, og du personlig har f.eks stor økonomisk frihet.
Samtidig; mye større grad av likhet enn andre land. (slå den USA, UK og Japan sier jeg bare..)


Jeg synes du for det meste høres forrvirende ut, du er imot privatisering men du stemmer blått?
Vis hele sitatet...
Privatisering har lite eller ingenting å gjøre med den stadige alkoholtørsten til folk!! (kan ikke dere ta litt "annet" ^^ på nyttårsaften, mindre jævli enn alkohol)
Jeg stemte lyseblått fordi jeg mente det passet best dèr og da.


Og så? Gro Harlem Brundtland sa at det er "typisk norsk å være god",Einar Førde sa at "vi er alle sosialdemokrater" og Henrik Ibsen sa "Norge er et fritt land befolket av ufrie mennesker" bare for at en politiker lirer( hehe) av seg en kommentar betyr det ikke at det nødvendigvis stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nordmenn har strengere sosiale normer i edruelige tilstander enn situasjonen er for endel andre land, si f.eks Spania.
Men du blir ikke hensynsløst straffet for en handling ute i det offentlige her på berget, som andre steder.
Jeg tror det kan være grunnen til at enkelte nordemenn føler seg som frie i et ufritt land(..)


Jeg bør være glad for at staten prøver å kontrollere hvor mye alkohol jeg konsumerer? Og DU stemmer blått og er ikke sosialist? Go figure....
Vis hele sitatet...
Jeg mener vi alle skal være littegrann glade for at myndighetene prøver å dempe mulighetene til flatfyll NOEN ganger i løpet av året.
Er selv ikke kjempetilhenger av reguleringene, men forstår at de må være der.
Har vi ikke mange andre dager av året til å drikke oss drita på??

ANg blå politikk og alkohol.; Tror vel det er kun FrP som profilerer seg på en horete måte med å bruke alkoholkortet for alt det er verdt.
Høyre og Venstre er for mindre regulering, men har selvfølgelig mange andre viktigere ting enn '"belli sprit', shvæære veiær, bort med skattene - for så og voldta en mindreåring på et utdrikningslag..."'
Sist endret av aeon_illuminate; 31. desember 2011 kl. 01:09.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt! Man har over 300 andre dager å kjøpe alkohol på! Så viss man absolutt skulle være så jævlig opptatt hele forbanna året, er det ens egen feil.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med et argument for hvorfor vinmonopolet ikke skal få ha åpent jul- nyttårs- og påskeaften? (altså noe annet at man må kunne planlegge, som ikke er et argument for at disse dagene skal behandles annerledes enn andre "dager før helligdag"-er)
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jaja, sånn som sjefa i hovedstaden holder på nå og kommer med forbud etter forbud så er det ikke så lenge igjen til hverken fyrverkeri eller alkohol finnes mer på nyttårsaften. Nyt det så lenge det varer sier jeg bare



Argumentet ditt er ikke valid og du kan spare deg for angrep på folk bare fordi du ikke tåler hvor de står politisk. Hva er da vitsen med å stenge vinmonopolet på nyttårsaften da alle kan kjøpe alkoholen sin dagen før, hva er vitsen da?

Ja spander gjerne en flybillett til Nord-Korea til vedkommende hvis du tror man bare trenger det får å komme inn i verdens mest lukkede land. Tenk over litt av det du skriver først før du fortsetter med den idiot-slenginga de
Vis hele sitatet...
Hva er du redd for? At staten skal få for mye makt? Tydeligvis er det jo noe du frykter da du er så redd for denne statlige kontrollen. Vi nordmenn har hundrevis av andre dager å kjøpe alkohol på. Viss folk er så tilbakestående at de ikke klarer å kjøpe noe alkohol før nyttårsaften, så har de et stort problem. Ikke rart det blir krig i verden, når folk klager over den minste ting. Dette er ikke et problem engang, det er dere som lager et!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva er du redd for? At staten skal få for mye makt? Tydeligvis er det jo noe du frykter da du er så redd for denne statlige kontrollen. Vi nordmenn har hundrevis av andre dager å kjøpe alkohol på. Viss folk er så tilbakestående at de ikke klarer å kjøpe noe alkohol før nyttårsaften, så har de et stort problem. Ikke rart det blir krig i verden, når folk klager over den minste ting. Dette er ikke et problem engang, det er dere som lager et!
Vis hele sitatet...
Måten du skriver på og holdning så tenker jeg at du ikke er gammel nok til å kjøpe øl i butikken en gang. God Natt
Sitat av oro2 Vis innlegg
Kan du komme med et argument for hvorfor vinmonopolet ikke skal få ha åpent jul- nyttårs- og påskeaften? (altså noe annet at man må kunne planlegge, som ikke er et argument for at disse dagene skal behandles annerledes enn andre "dager før helligdag"-er)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har mange andre personlige argument, men de sparer jeg dere for siden dere sikkert synes det er latterlig. Men greit. Jeg forbinder slike "helligdager"/fylledager der en god del folk hamstrer som faen for å drikke seg drita til nyttårsfeiringen for så å skyte opp raketter i hytt og pine.

Og med tanke på at det er så mange som er imot at vinmonopolet har stengt nyttårsaften, tipper jeg det er noen som ikke får kjøpt alkohol til denne dagen i det hele tatt, og det synes jeg er bra da jeg ikke liker at folk drikker og sender opp raketter i beruset tilstand, slik folk har gjort i massevis, som igjen har ført til et forbud mot pinneraketter, noe jeg synes er ufattelig trist og urettferdig. Den siste setningen min tror jeg ganske mange deler.

Jeg var forresten ikke klar over at vinmonopolet har stengt påskedag/julaften, da jeg ikke forbinder disse dagene med direkte fyll, men der tar jeg nok feil.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Måten du skriver på og holdning så tenker jeg at du ikke er gammel nok til å kjøpe øl i butikken en gang. God Natt
Vis hele sitatet...
Da tenker du feil. Måten du skriver på så tenker jeg at du elsker å drikke deg drita, og er særdeles bitter fordi du ikke rakk polet i dag. God natt
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Fordi Norge er et velfungerende kapitalistisk land med en samtidig sterk velferdsstat attåt. Kapitalismen fungerer svært godt innenfor Norges grenser, og du personlig har f.eks stor økonomisk frihet.
Samtidig; mye større grad av likhet enn andre land. (slå den USA, UK og Japan sier jeg bare..)[/i]
Vis hele sitatet...
Vel, dette kan diskuteres, i et "velfungerende kapitalistisk" land er Laissez-faire prinsippet et viktig prinsipp. Her har du et bra eksempel på statlig innblanding i det frie markedet.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Privatisering har lite eller ingenting å gjøre med den stadige alkoholtørsten til folk!! (kan ikke dere ta litt "annet" ^^ på nyttårsaften, mindre jævli enn alkohol)
Jeg stemte lyseblått fordi jeg mente det passet best dèr og da. [/i]
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at privatisering har noe med alkoholtørsten til folk aå gjøre?!? Jeg siktet til ditt utsagn om at "Arbeiderpartiet har delprivatisert flere statseide bedrifter (som de egentlig ikke burde)" Altså du er imot privatisering av statseide bedrifter men stemmer fortsatt blått?


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg tror nordmenn har strengere sosiale normer i edruelige tilstander enn situasjonen er for endel andre land, si f.eks Spania.[/i]
Vis hele sitatet...
Dette må du forklare nærmere...

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men du blir ikke hensynsløst straffet for en handling ute i det offentlige her på berget, som andre steder.
Jeg tror det kan være grunnen til at enkelte nordemenn føler seg som frie i et ufritt land(..)[/i]
Vis hele sitatet...
Hvilken hensynsløse handlinger sikter du til?


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg mener vi alle skal være littegrann glade for at myndighetene prøver å dempe mulighetene til flatfyll NOEN ganger i løpet av året.
Er selv ikke kjempetilhenger av reguleringene, men forstår at de må være der.
Har vi ikke mange andre dager av året til å drikke oss drita på??[/i]
Vis hele sitatet...
Statens rolle burde strengt tatt ikke være å regulere alkohol inntaket til borgerne.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vet du i det hele tatt hvordan fantastisk demokratisk paradis vi lever i ? Jeg skal spandere en flybillett på deg til Nord-Korea, så kan du få si det du skrev ovenfor en gang til..
Vis hele sitatet...
Nei jeg vet tydeligvis ikke hvilken demokratisk paradis jeg lever i...men greit vi har en deal, hvis jeg ordner visum til Nord Korea står du for bilettene?!?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, jeg har mange andre personlige argument, men de sparer jeg dere for siden dere sikkert synes det er latterlig. Men greit. Jeg forbinder slike "helligdager"/fylledager der en god del folk hamstrer som faen for å drikke seg drita til nyttårsfeiringen for så å skyte opp raketter i hytt og pine.
Vis hele sitatet...
Igjen, venter fortsatt på et godt argument for hvorfor det skal være stengt.
De personene som skal drikke seg fulle på nyttårsfest kommer til å drikke seg fulle på nyttårsfest uansett åpningstidene til vinmonopolet.

Faktisk ville jeg tørre å påstå at det at polet stenger tidlig øker salget og forbruket av hjemmebrent/smuglersprit. Ser for meg mange som ringer rundt til "bekjente" for å få tak i noe å drikke.

Og som en sidenote, hva skjer med all banninga di?
Jeg mister ihvertfall all respekt for deg som debattant.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, jeg har mange andre personlige argument, men de sparer jeg dere for siden dere sikkert synes det er latterlig. Men greit. Jeg forbinder slike "helligdager"/fylledager der en god del folk hamstrer som faen for å drikke seg drita til nyttårsfeiringen for så å skyte opp raketter i hytt og pine.

Og med tanke på at det er så mange som er imot at vinmonopolet har stengt nyttårsaften, tipper jeg det er noen som ikke får kjøpt alkohol til denne dagen i det hele tatt, og det synes jeg er bra da jeg ikke liker at folk drikker og sender opp raketter i beruset tilstand, slik folk har gjort i massevis, som igjen har ført til et forbud mot pinneraketter, noe jeg synes er ufattelig trist og urettferdig. Den siste setningen min tror jeg ganske mange deler.

Jeg var forresten ikke klar over at vinmonopolet har stengt påskedag/julaften, da jeg ikke forbinder disse dagene med direkte fyll, men der tar jeg nok feil.
Vis hele sitatet...
Jeg liker heller ikke at raketter skytes opp (eller biler kjøres) i beruset tilstand.
Men jeg mener at en slik innskrenking i åpningstiden mest er til irritasjon for "vanlige" (lovlydige) folk som vil kjøpe en flaske vin.
Ditt argument kan jo også brukes for å argumentere for å stenge polet hver fredag og lørdag, da disse dagene er typiske festdager.

Så jeg ser fortatt ikke hva som skiller disse 4 dagene fra resten, bortsett fra muligens raketter, selv om jeg syns det er et dårlig argument, og da burde det i så fall bare gjelde nyttårsaften.

Polets åpningstider er forresten regulert her:
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-005.html
Sist endret av oro2; 31. desember 2011 kl. 01:48.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Drit i å dra inn andre ting da, alle vet at Norge egentlig er et bra land å bo i. Men hvorfor i helvette skal jeg være glad for at staten ønsker å kontrollere alkoholhungeren til folk? Å stenge polet på nyttårsaften gjør absolutt ingen annen forskjell enn at jeg må kjøpe drikke dagen før. Maktdemonstrering kaller man det
Vis hele sitatet...
Ja, Norge er egentlig et bra land å bo i. Du burde være glad for at staten ønsker å kontrollere alkoholhungeren til folk. Vi nordmenn er kjent for fyllekulturen vår. Ikke bare i Norge, men også i utlandet.

Ja, det å stenge polet gir ikke noe vinning, viss folk kjøper dagen før. Så da er det jo ikke noe problem at polet er stengt nyttårsaften.

Maktdemostrering? Tja. Polet taper blant annet enormt på dette.

Dette med at staten har satt forbud mot pinneraketter irriterer meg noe så inn i helvete. Viss det ikke hadde vært forbud mot pinneraketter hadde jeg sett litt annerledes på denne saken. Dumt at noen idioter klarer å ødelegge for alle.
For min del så syntes jeg ikke det er ett særlig tap at noen ikke får kjøpt alkoholen sin på enkelte dager i året. Men jeg syntes også at det er latterlig at man ikke kan få lov til å selge alkohol disse dagene dersom butikkene selv ønsker det. Jeg kan være enig i at forbudet kanskje var mer rasjonelt i gamle dager, men når man nå kan gå ut på byen og drikke seg full der, så ser jeg ikke noe annet enn ren meningsløshet ved ett fortsatt forbud. Like meningsløst er f.eks forbudet mot søndagsåpne butikker, noe som førte til at vi i dag fremdeles har såkalte "brustadbuer", der hvor de store kjedene gjerne har en mindre butikk ved siden av den vanlige større butikken for å omgå lovverket. Slik har det vært i over ett tiår.. Men dette er jo langt i fra det særeste. Vi har jo hatt forbud mot både skateboard, parabolantenner, jøder, munker, katolikker, jesuitter og farge-tv for å nevne noe.
Sitat av oro2 Vis innlegg
Jeg liker heller ikke at raketter skytes opp (eller biler kjøres) i beruset tilstand.
Men jeg mener at en slik innskrenking i åpningstiden mest er til irritasjon for "vanlige" (lovlydige) folk som vil kjøpe en flaske vin.
Ditt argument kan jo også brukes for å argumentere for å stenge polet hver fredag og lørdag, da disse dagene er typiske festdager.

Så jeg ser fortatt ikke hva som skiller disse 4 dagene fra resten, bortsett fra muligens raketter, selv om jeg syns det er et dårlig argument, og da burde det i så fall bare gjelde nyttårsaften.

Polets åpningstider er forresten regulert her:
http://www.lovdata.no/all/tl-19890602-027-005.html
Vis hele sitatet...
Jeg ser veldig godt hva du mener. Men hva skal vi gjøre med det? Ha polet åpent på nyttårsaften og sette en max-grense på 1 flaske vin pr kunde? Jeg tror og at disse "vanlige" (lovlydige) folkene ikke har noe problem med å kjøpe den dagen før, eller uken før.

Argumentet mitt kan brukes for å argumentere for å stenge polet hver fredag og lørdag ja, siden disse dagene er typiske festdager. Men det er jo en absurd tanke. Da ville nok minst 90% av landets befolkning protestere. I dette tilfellet da polet ikke holdes åpent nyttårsaften vil jeg tørre å påstå at de færreste bryr seg. ( Bortsett fra de som irriterer seg over at de ikke fikk kjøpt en flaske vin, og de som mener at staten er maktsyke da)
Er jo ikke verdens undergang om polet er stengt på nyttårs aften.
Sitat av CookieY Vis innlegg
Er jo ikke verdens undergang om polet er stengt på nyttårs aften.
Vis hele sitatet...
Er det verdens undergang om polet holder åpent?
Sitat av caperno Vis innlegg
Er det verdens undergang om polet holder åpent?
Vis hele sitatet...
Vil nå ikke påstå og si det nei
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva er du redd for? At staten skal få for mye makt? Tydeligvis er det jo noe du frykter da du er så redd for denne statlige kontrollen. Vi nordmenn har hundrevis av andre dager å kjøpe alkohol på. Viss folk er så tilbakestående at de ikke klarer å kjøpe noe alkohol før nyttårsaften, så har de et stort problem. Ikke rart det blir krig i verden, når folk klager over den minste ting. Dette er ikke et problem engang, det er dere som lager et!
Vis hele sitatet...
Jo mindre makt staten har jo bedre.Vi skulle hatt mulighet til og kjøpe alkohol 24/7 365 dager i året,som fungerer helt fint i en haug av andre land.Utenlandske turister i Norge synes det er helt latterlige alkohol-reguleringer her,og ler av hele greia.
Det er du som virker tilbakestående i denne tråden.Og jo,det er ett problem at staten skal bestemme når vi skal få kjøpe alkohol.
Sitat av CookieY Vis innlegg
Vil nå ikke påstå og si det nei
Vis hele sitatet...
Nei, så hvorfor bryr vi oss egentlig? Kan ikke de butikkene som ønsker det holde åpent? Hva er hensikten - i år 2011 - å nekte voksne myndige personer å handle alkohol på nettopp disse dagene?
Vel, dette kan diskuteres, i et "velfungerende kapitalistisk" land er Laissez-faire prinsippet et viktig prinsipp. Her har du et bra eksempel på statlig innblanding i det frie markedet.
Vis hele sitatet...
Laissez-faire-politikken har failet i en rekke store land, sett over tid. Muligens den funker bra i HongKong og Singapore, men laissezfaire er usosialt og urettferdig, over tid.


Har jeg sagt at privatisering har noe med alkoholtørsten til folk aå gjøre?!? Jeg siktet til ditt utsagn om at "Arbeiderpartiet har delprivatisert flere statseide bedrifter (som de egentlig ikke burde)" Altså du er imot privatisering av statseide bedrifter men stemmer fortsatt blått?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke direkte imot privatisering som så. Arbeiderpartiet har under Stoltenberg 1 f.eks delprivatisert som bare det, tom Høyre ikke våget mer. AP er det nye Høyre.
Det at AP gjør dette og ikke høyrepartiene viser at Norge er ikke et sosialistisk paradis slik du begynte med.

Jeg kan godt stemme blått hvis jeg ønsker det og samtidig være mot privatisering av Statoil f.eks. Jeg vil ikke personlig at Norges rikdommer skal havne i lommene på sleske krokodiller.
Grunnen til at jeg stemte lyseblått var pga deres konservative økonomiske politikk og ikke minst verdivalg.


Dette må du forklare nærmere...
Vis hele sitatet...
I Norge er det strengere normer og uskrevne regler for hvordan en kan te se og hva en skal og kan gjøre i det offentlige rom og i ukedagene - sammenliknet med andre kulturer. Derimot skeier alt ut i helgene...


Hvilken hensynsløse handlinger sikter du til?
Vis hele sitatet...
I Norge blir du ikke fengslet og torturert hvis du gjør noe dumt offentlig, som f.eks å spytte på Knut Storberget.


Statens rolle burde strengt tatt ikke være å regulere alkohol inntaket til borgerne.
Vis hele sitatet...
Ja og nei samtidig. Gjerne få vekk den verste detaljreguleringen, men ja behold alkoholstengt før viktige høytider og helligdager. Hvordan ville 17.mai sett ut med alkohol f.eks, drita full nasjonalstat foran hele verden??- seff det var annerledes 17. og nyttårsaften, men mange steder feires den hakket mer edru..


Nei jeg vet tydeligvis ikke hvilken demokratisk paradis jeg lever i...men greit vi har en deal, hvis jeg ordner visum til Nord Korea står du for bilettene?!?
Vis hele sitatet...
Norge er fint land, det. Tross alt.
Har ingen avtale med Kim Jong-sun(feitegutten), men jeg kan prøve å ringe og høre om de har ett stykk ledig kommunist-LearJet.
Sist endret av aeon_illuminate; 31. desember 2011 kl. 02:06.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg ser veldig godt hva du mener. Men hva skal vi gjøre med det? Ha polet åpent på nyttårsaften og sette en max-grense på 1 flaske vin pr kunde? Jeg tror og at disse "vanlige" (lovlydige) folkene ikke har noe problem med å kjøpe den dagen før, eller uken før. Argumentet mitt kan brukes for å argumentere for å stenge polet hver fredag og lørdag ja, siden disse dagene er typiske festdager. Men det er jo en absurd tanke. Da ville nok minst 90% av landets befolkning protestere. I dette tilfellet da polet ikke holdes åpent nyttårsaften vil jeg tørre å påstå at de færreste bryr seg. ( Bortsett fra de som irriterer seg over at de ikke fikk kjøpt en flaske vin, og de som mener at staten er maktsyke da)
Vis hele sitatet...
Da er vi tilbake med at du mener at det ikke er noe problem å planlegge. Jeg mener det er en avsporing. Det skal ikke være nødvendig å planlegge hva du har tenkt å drikke i flere dager før du skal drikke det. Hvis jeg finner ut i kveld at jeg vil ha en bestemt vin til nyttårsaften, så bør jeg få lov å kjøpe den på nyttårsaften.
Denne planleggingen fører jo bare til at alle har et lager med alkohol stående, og tilgangen blir enda større.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nei, så hvorfor bryr vi oss egentlig? Kan ikke de butikkene som ønsker det holde åpent? Hva er hensikten - i år 2011 - å nekte voksne myndige personer å handle alkohol på nettopp disse dagene?
Vis hele sitatet...
point taken
Dette ser jeg på som et like stort problem som at jeg ikke kan handle Grandiosa på Kiwi klokka fire på natta.
det er da heimkok å få kjøpt.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, Norge er egentlig et bra land å bo i. Du burde være glad for at staten ønsker å kontrollere alkoholhungeren til folk. Vi nordmenn er kjent for fyllekulturen vår. Ikke bare i Norge, men også i utlandet.



Ja, det å stenge polet gir ikke noe vinning, viss folk kjøper dagen før. Så da er det jo ikke noe problem at polet er stengt nyttårsaften.
Vis hele sitatet...
Argumenteringen din er jo totalt på jordet. Du innrømmer at det ikke gir noe samfunnsmessig vinning, men alikevel er du for det. Som en fyr skrev tidligere, hva med å stenge polet hele desember? Folk kan jo hamstre inn måneden før, så hva er problemet? Åja, vi skal være glade for at staten ønsker å passe på alkoholvanene våres.. Jeg er gratefull, Jens. <3
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Maktdemostrering? Tja. Polet taper blant annet enormt på dette.
Vis hele sitatet...
Ok ehm, du sa nettopp at vi ikke får noe vinning, jeg regner med at med det mener du at folk ikke drikker mindre fordi polet er stengt på nyttårsaften. Likevel presterer du å si at polet taper enormt. Logic?! Du vet selv at du bare prøver å presse ut argumenter for en sak som ikke har noen.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Dette ser jeg på som et like stort problem som at jeg ikke kan handle Grandiosa på Kiwi klokka fire på natta.
Vis hele sitatet...
Det er ingen lov som nekter Kiwi å ha åpent kl 4 om natta med mindre det er en søn- eller helligdag.
Jeg prøver igjen: Stenger ølsalget 13:00 i dag i vanlige butikker? I så fall hopper jeg snart til køys tenker jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Nå får du gi deg, er det derfor nesten alle drar over grensa for å kjøpe alkoholen i Sverige?
Vis hele sitatet...
Så auka opningstider på ølsal og vinmonopol, ekstrem vekst i tal polutsal, vekst i tal sjenkestader, frislepp av sjenketidene, sjenking av brennevin på søndager m.m. er ikkje ei systematisk liberalisering? Ved kvar korsveg har alkoholtilgangen vorte liberalisert.

Som dokumentasjon kan du lese OT. prop 7 (1996-1997), som går på endringer i alkohollova. Du kan google 'nytt vinmonopol' og få opp kor dei har fått pol siste tiåret. Du kan samanlikne alkoholpriser med KPI. Du kan samanlikne sjenketider no og for 10-15 år sidan...
Sist endret av vidarlo; 31. desember 2011 kl. 06:45.
Om det selges brennevin på Nyttårsaften så kan det forekomme skumle ting som å holde i hender, kyssing og samleie!
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Argumenteringen din er jo totalt på jordet. Du innrømmer at det ikke gir noe samfunnsmessig vinning, men alikevel er du for det. Som en fyr skrev tidligere, hva med å stenge polet hele desember? Folk kan jo hamstre inn måneden før, så hva er problemet? Åja, vi skal være glade for at staten ønsker å passe på alkoholvanene våres.. Jeg er gratefull, Jens. <3

Ok ehm, du sa nettopp at vi ikke får noe vinning, jeg regner med at med det mener du at folk ikke drikker mindre fordi polet er stengt på nyttårsaften. Likevel presterer du å si at polet taper enormt. Logic?! Du vet selv at du bare prøver å presse ut argumenter for en sak som ikke har noen.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Jeg sier det som er fakta jeg. Vi får ikke noe økonomisk vinning, ikke polet heller. Hva er det du ikke forstår her? Polet taper selvfølgelig enormt siden de holder stengt denne dagen.
Man kan godt snakke om at alkoholtilgangen har blitt liberalisert, men når jeg fant ut for en stund siden at jeg ikke kunne få kjøpe mer sprit på byen fordi klokka var over 01:00, da ble jeg regelrett forbannet!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva er du redd for? At staten skal få for mye makt? Tydeligvis er det jo noe du frykter da du er så redd for denne statlige kontrollen. Vi nordmenn har hundrevis av andre dager å kjøpe alkohol på. Viss folk er så tilbakestående at de ikke klarer å kjøpe noe alkohol før nyttårsaften, så har de et stort problem. Ikke rart det blir krig i verden, når folk klager over den minste ting. Dette er ikke et problem engang, det er dere som lager et!
Vis hele sitatet...
Klarer du virkelig ikke å argumentere med annet enn å kalle folk tilbakestående hele tiden? Eneste du har sagt er at man kan kjøpe alkohol nesten alle andre dager i året, hvis du vil stenge vinmonopolet på nyttårsaften bare av den grunn må det være du som er den tilbakestående idioten her inne! Hva faen har det å si? Skal staten få lage problemer for folk bare fordi de kan? Det drittargumentet ditt kan brukes om hva som helst. Kanskje vinmonopolet bare skulle vært åpent på mandager, da kunne du fortsatt brukt det argumentet ditt om at folk var tilbakestående som ikke klarer å kjøpe sprit på mandag.. Hva faen vet du om folks grunner til å vente til nyttårsaften? Kanskje noen ikke har planer før noe tilfeldigvis dukker opp den 30., kanskje noen ikke har penger før nyttårsaften, skal de virkelig måtte utebli fra nyttårsfesten pga det?
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Klarer du virkelig ikke å argumentere med annet enn å kalle folk tilbakestående hele tiden? Eneste du har sagt er at man kan kjøpe alkohol nesten alle andre dager i året, hvis du vil stenge vinmonopolet på nyttårsaften bare av den grunn må det være du som er den tilbakestående idioten her inne! Hva faen har det å si? Skal staten få lage problemer for folk bare fordi de kan? Det drittargumentet ditt kan brukes om hva som helst. Kanskje vinmonopolet bare skulle vært åpent på mandager, da kunne du fortsatt brukt det argumentet ditt om at folk var tilbakestående som ikke klarer å kjøpe sprit på mandag.. Hva faen vet du om folks grunner til å vente til nyttårsaften? Kanskje noen ikke har planer før noe tilfeldigvis dukker opp den 30., kanskje noen ikke har penger før nyttårsaften, skal de virkelig måtte utebli fra nyttårsfesten pga det?
Vis hele sitatet...
Utebli fra nyttårsfesten. Høres ut som om noen ikke klarer å ha det gøy med mindre man er dritings.. c:

Syntes det er helt greit at det er stengt. Skulle gjerne kjøpt sprit, men det ble øl istedenfor. Billigere og bedre. Hadde bare blitt spydritings likkavæl
Jeg syns det er kjedelig å være edru på fest og jeg liker heller ikke øl, dermed hadde det blitt uaktuelt å gå om jeg ikke hadde hatt et lager med sprit/vin eller fått låne av noen..
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Jeg syns det er kjedelig å være edru på fest og jeg liker heller ikke øl, dermed hadde det blitt uaktuelt å gå om jeg ikke hadde hatt et lager med sprit/vin eller fått låne av noen..
Vis hele sitatet...
Butikken er full av rusbrus. Det smaker så og si det samme som sprit og brus blandet.
Kalinka red star for eksempel, smaker så og si sprite. Det koster mellom 20-25kr pr flaske og det er mer innhold og alkohol i det enn i smironoff ice.

Litt teit at polet skal være åpent bare fordi du ikke gidder å lære deg å drikke øl. Ingen liker det første gang. Det er som kaffe, en vanesak.
Jeg har drukket mye øl, men syns det uansett er latterlig at du mener jeg må lære å drikke meg øl fordi polet skal være stengt på nyttårsaften tilsynelatende uten noen grunn.
Personlig så mener jeg det kan bli litt for mye "barnehage"-samfunn her i landet.


At man ikke skal få lov til å handle på vinmonopolet på nyttårsaften, og ikke handle alkohol i butikken etter 20:00(18:00) synes jeg blir tilsvarende som å sette leggetider hos barn. Dette er virkelig noe vi burde få lov til å avgjøre selv.


Jeg synes ikke man skal sette reguleringer på ting kun fordi det gir en positiv effekt. Skulle man fortsatt sånn, så ville det til slutt ende med at alle blir overvåket til hver eneste tid, kun fordi man skal sikre at de ikke blir begått lovbrudd.
Sist endret av MaG9z; 31. desember 2011 kl. 12:25.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Litt teit at polet skal være åpent bare fordi du ikke gidder å lære deg å drikke øl. Ingen liker det første gang. Det er som kaffe, en vanesak.
Vis hele sitatet...
Enda teitere å si at polet kan være stengt fordi alle kan drikke øl og rusbrus i stedet. Folk må få drikke det de vil så lenge det er en lovlig omsettelig vare og da er det unødvendig å holde stengt nyttårsaften. Sikkert en lov som "henger igjen" fra tidligere tider, men et hvert forsøk på en liberalisering av alkoholloven møter unødig stor motstand hos mange, så da blir den vel stående litt til.
Sitat av oro2 Vis innlegg
Enda teitere å si at polet kan være stengt fordi alle kan drikke øl og rusbrus i stedet. Folk må få drikke det de vil så lenge det er en lovlig omsettelig vare og da er det unødvendig å holde stengt nyttårsaften. Sikkert en lov som "henger igjen" fra tidligere tider, men et hvert forsøk på en liberalisering av alkoholloven møter unødig stor motstand hos mange, så da blir den vel stående litt til.
Vis hele sitatet...
Jepp, vi er en demonstrasjon unna nattåpent pol med dagens tilbud.
Folket vil ha spriten. Jævla regjeringshelvete.
La det være oppe døgnet rundt og la staten styre allt, trenger ikke privat næring !

Sitat av olaPola Vis innlegg
Jepp, vi er en demonstrasjon unna nattåpent pol med dagens tilbud.
Folket vil ha spriten. Jævla regjeringshelvete.
Vis hele sitatet...
Vel du og dine forfedre har vært med på å lage reglene
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva mener du? Jeg sier det som er fakta jeg. Vi får ikke noe økonomisk vinning, ikke polet heller. Hva er det du ikke forstår her? Polet taper selvfølgelig enormt siden de holder stengt denne dagen.
Vis hele sitatet...
Polet er ikke ute etter økonomisk gevinst uansett. De er 100 % eid av staten, og går uten overskudd.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
La det være oppe døgnet rundt og la staten styre allt, trenger ikke privat næring !



Vel du og dine forfedre har vært med på å lage reglene
Vis hele sitatet...

Vi trenger definitivt privat næring. Vi burde oppløse vinmonopolet og la alle butikker selge all spriten de vil. Man kan ikke øderlegge et lands drikkekultur med å irritere folk over korte åpningstider i moralistbutikken.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Vi trenger definitivt privat næring. Vi burde oppløse vinmonopolet og la alle butikker selge all spriten de vil. Man kan ikke øderlegge et lands drikkekultur med å irritere folk over korte åpningstider i moralistbutikken.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor trenger vi privat næring ? Feks strøm skulle bli billigere når det blei privat, men dyrere ble det.... absolutt allt hadde vært bedre statsstyrt !