Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5858
Hvordan er det mulig å ha to liv uten at noen skal kunne oppdage det?

Tenker på følgende scenario: Du er kun én person. Du skal oppholde deg i utlandet i ubestemt tid - hvilket land det er spiller ingen rolle, og ingen skal vite du er i utlandet. Samtidig som du som person er i utlandet, skal det virke som at du befinner deg her i Norge. Det vil si at du gjerne må gjøre dagligdagse kjøp på rema1000, kjøpe deg klær, eller være på byen for å feste.

Du som skal til utlandet:
Du skal komme deg ut av landet. Hvordan gjøre dette uten å bli oppdaget? Jeg vil tro at du må bruke kontanter for det meste. Samtidig også ha noen venner som kan bruke sine bankkort til å betale evt. flyreiser med, som du riktignok har betalt til de kontant. Slik at ingenting kan spores tilbake til deg. Riktignok trenger man ikke pass dersom man reiser innen schengen landene. Når man likevel ikke kommer unna passkontrollene, må man ha pass. Eneste måten å ikke bruke sitt eget Norske pass blir å skaffe et illegalt. Men det er vel lettere sagt enn gjort. Så jeg tror utgangspunktet blir å bruke sitt norske pass i nødstilfelle.

Uansett. Dersom man bestiller fly fra en av de Norske flyplassene og til utlandet, vil det vel være enklere å finne igjen deg i passasjerlistene enn om du kommer deg eksempelvis til Frankfurt uten å bruke VISA kortet ditt. Før du har kommet deg til eksempelvis Frankfurt eller en annen stor flyplass tar du ut kontanter, slik at du kan gi disse til en venn av deg, som igjen kan sette disse pengene inn på kontoen sin. En overføring fra din konto over til vennen din sin konto vil kunne lett ses på som at han betaler denne billetten for deg mtp overføringen. Deretter bestilles det opp en flybillett fra Frankfurt og til et annet land i ditt navn. Her har man riktignok ikke klart å eliminere bruken av ditt navn, så dette er jo et spor som kan være vanskelig å skjule. Så sant man ikke har et falskt pass.

På vei ut av Norge sørger du for å ha store kontantbeløp på deg. Det smarteste er kanskje å ta et tog fra Oslo, gjennom Sverige, deretter Danmark og så Tyskland. Før du setter deg på et fly til valgt destinasjon som er betalt av kompisen sitt VISA kort.
Om du kommer fra Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim eller Tromsø og må inn til Oslo før du tar toget ned til Tyskland. Vil nok det beste være å ha kontantene tilgjengelig før du reiser fra den aktuelle byen. Poenget er jo at du fremdeles skal "bo og leve" i Norge. Og da gjerne uten for mye forstyrrelser i området du befinner deg i. Du "bor" jo fremdeles i byen, så hvorfor skal man gi noen et påskudd til å si at du var på tur til Oslo da og da? Som igjen kan knyttes opp til at du egentlig befinner deg i utlandet?

Når du endelig har kommet deg til valgt destinasjon, må du riktignok sørge for å ha riktig valuta. Ved å veksle. Etter du har forlatt byen eller stedet du reiser fra kan du ikke bruke noe elektronisk spor som kan røpe hvor du befinner deg. Dette gjelder da spesielt bankkort og mobiltelefon med norsk nummer. Resten av oppholdet ditt i utlandet vil da kun basere seg på bruk av kontanter. Her tjener du penger svart, slik at innrapportering av skatter ikke skjer. Da vil som regel det landet du oppholder deg i sende denne informasjonen til Norske skattemyndigheter.

"Personen" som er igjen i Norge
Likevel om du befinner deg i utlandet, skal du klare å være den samme personen i Norge. Du skal kjøpe maten din på Rema 1000 eller Meny. Du skal ut på byen å drikke, du skal betale husleie, strøm, mobilutgifter og annet. Penger kommer uansett inn på konto månedlig i form av jobben i Norge ikke har behov for fysisk tilstedeværelse. Videre betaler du skatter og avgifter, eneste forskjellen er at du egentlig er i utlandet.

Så hvordan gjøre dette?
Her bør du nok ha noen gode venner du stoler på. Når de går på butikken, så gjør "du" også det. Kompisen din kjøper mat på sitt bankkort, og kjøper en tyggispakke med ønske om uttak med et valgt beløp. Det er nok lurt å ikke la beløpene være de samme hver gang, men gjerne bytte ut tyggispakken med noe annet. Pengene kompisen din tar ut for deg i butikken, legger han til side og venter til du er kommet hjem fra utlandet. Videre sørger du for at kompisen din drar på byen med bankkortet ditt, for å så drikke litt på din regning. Evt. at han betaler deg tilbake når du er kommet hjem i kontanter.

Når du skal betale husleie, strøm og andre regninger sørger du for at de kommer på e-faktura, avtalegiro eller faktura på e-post. Og betaler regningene som vanlig i nettbanken.

Riktignok kan du ikke slutte å få brev i den postkassen du har fysisk utenfor der du egentlig bor i Norge. Så du må ha noen til å hente posten for deg, eller så må du melde midlertidig omadressering. Ved å velge sistnevnte, vil dette kunne by på problemer. Med tanke på at dette kan være et tegn på at du ikke er tilstede der du egentlig bor. Så en god venn må nok trå til nok en gang. Hente posten din, åpne den, og scanne og sende den på e-post.



Hvordan ville dere har løst dette gitte scenarioet? Eller hva ville dere gjort annerledes? Eller hva mer eller mindre burde man ha gjort for å ikke røpe at man er i utlandet.

Riktignok må det finnes en grense hvor manisk man må være. Likevel om kompisen din bruker kortet ditt, kan det likevel være et overvåkingskamera der.
Sitat av swey Vis innlegg
Hvordan ville dere har løst dette gitte scenarioet? Eller hva ville dere gjort annerledes? Eller hva mer eller mindre burde man ha gjort for å ikke røpe at man er i utlandet.

Riktignok må det finnes en grense hvor manisk man må være. Likevel om kompisen din bruker kortet ditt, kan det likevel være et overvåkingskamera der.
Vis hele sitatet...
En viktig faktor her er å få vite hvem du gjemmer deg for.
Ettersom du alt har venner som handler for deg i Norge, så er du jo allerede "røpt", da de vet du ikke er i landet.

Edit: Den mest lettvinte metoden er jo å få to pass med forskjellige navn, men samme passbilde.
Da kan du være deg selv i Norge, og "noen andre" i utlandet.
Sist endret av Grimdoc; 9. april 2011 kl. 16:04.
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
En viktig faktor her er å få vite hvem du gjemmer deg for.
Ettersom du alt har venner som handler for deg i Norge, så er du jo allerede "røpt", da de vet du ikke er i landet.

Edit: Den mest lettvinte metoden er jo å få to pass med forskjellige navn, men samme passbilde.
Da kan du være deg selv i Norge, og "noen andre" i utlandet.
Vis hele sitatet...
Utangspunktet er å gjemme seg for alle. Det gjelder da staten Norge, eller andre personer eller bedrifter. Du skal ikke være fysisk tilgjengelig for noen av de. Og du skal ikke kunne å bli sporet opp. Du skal kun være på papiret.
Riktignok du skjuler deg ikke for vennene dine, da disse vet hva du gjør. Og du betror deg dem.

Å fremskaffe et nytt pass med et annet navn er jo lettere sagt enn gjort. Så hvordan gjøre dette da liksom? Du må da fremskaffe det andre passet utenfor Norges grenser?
Sitat av swey Vis innlegg
Å fremskaffe et nytt pass med et annet navn er jo lettere sagt enn gjort. Så hvordan gjøre dette da liksom? Du må da fremskaffe det andre passet utenfor Norges grenser?
Vis hele sitatet...
Forfalskes?
Eller eventuelt kjøpe pass i utlandet og bare endre bildet (slik som diverse mafiavirksomheter gjør med norske pass som stjeles).
Sist endret av Grimdoc; 9. april 2011 kl. 16:17.
Velge å forflytte seg ved hjelp av den aller mest overvåkede transportruten som finnes høres ganske dumt ut om man prøver å holde seg skjult. Ja, jeg snakker om fly.
Unlicensed Surgeon
Scenario:
Motar penger fast på konto hver månede, skal egentlig være i Norge, men vil være i utlandet. Må ikke bli oppdaget!

Førståfremst ville jeg skaffet meg en god venn i Norge som kunne benyttet VISA kortet mitt, kjøpt ting til meg for mine penger, hentet posten, kort og godt en person som kunne tatt seg av alle mine forettninger i Norge.

For å komme meg vekk fra landet hadde jeg først tatt tog fra Oslo, til Gøteborg, så fra Gøteborg til København, så videre til Rotteredam, betalt kontant. Da det ikke er noe pass kontroll ingen Schengen kan man gjøre dette uten å bli registert noen steder, der hadde jeg kjøpt bilett ombord i et container skip fra Rotteredam til Singapore. Dette etterlater seg svært lite "papir" og er vanskelig å spore.

I Asia hadde jeg reist mellom Thailand, Hong Kong, og Singapore. Da dette er land man kan oppholde seg i intill 30/90 dager uten Visum så lenge man har Norsk pass. Såvidt meg bekjent er det ikke automatisk varsling til Norske myndigheter så fort man ankommer et annent land, og går i mellom passkontrollen (dette kan være feil).

For å betale for varer i Asia hadde jeg benyttet Neteller Mastercard. Hadde fått vennen min i Norge til å kjøpe ukash kuponger, så sendt meg disse via epost, så jeg kunne fylt på Neteller kontoen med disse. Hadde selvsagt hatt en OK cash buffer i en bankboks som ikke akuratt koster mye i Thailand.

Nettbank, hadde jeg tatt via en laptop i Norge (logmein), og post hadde jeg fått vennen til å hentet og videresendt til meg på epost. Betaling av regninger hadde selvsagt blitt gjort som normalt, samme med innkjøp av matvarer, klær, og andre ting fra VISA kortet, dette hadde tilfallt vennen min.

Hadde hatt en mobiltelefon koblet opp mot en PC i Norge så jeg kunne sende sms som normalt, hadde også forsøkt å gjort så innkomende samtaler ble viderekoblet til Skype via 2-3 andre mobiler men forsøkt å holde telefonsamtaler til et minimum.
Sist endret av dafog; 13. april 2011 kl. 01:40.
DLD ser deg, vær forsiktig med hvordan du kommuniserer med dine medhjelpere i gamlelandet. Gmail, skype etc er "trygt nok" men man kan selvsagt gjemme seg dypere i nettet's bakgård om man ønsker. Tilgang til den norske nettbanken din fra utlandet kan du glemme, med mindre du gjennom proxier kan logge deg på gjennom ditt eget internett abonoment i Norge.

Det smarteste ville vært å leid et hus/leilighet sammen med en kompis i Norge, og så la han bo der, bruke ditt internetabbonoment, visa kort etc slik at folk og "myndighetene" ser at det bor noen i huset ditt.

Og så ville jeg snarest investert i et 'skikkelig' flaskt pass. Fly hadde jeg holdt meg unna uansett men i lengden er eneste holdbare løsning for identifikasjon et pass. Etterhvert kan du jo også skaffe deg et førerkort i feks. Tailand i det falske passets navn.
Trådstarter
Sitat av dafog Vis innlegg
I Asia hadde jeg reist mellom Thailand, Hong Kong, og Singapore. Da dette er land man kan oppholde seg i intill 30/90 dager uten Visum så lenge man har Norsk pass. Såvidt meg bekjent er det ikke automatisk varsling til Norske myndigheter så fort man ankommer et annent land, og går i mellom passkontrollen (dette kan være feil).
Vis hele sitatet...
Er det noen som vet det med sikkerhet om at passet blir registrert noe sted og så videresender denne informasjonen? Ved passkontrollen på gardermoen (på utenlandsterminalen hvor fly utenfor schengen går) sitter det gjerne en person og sjekker pass. Det jeg har lagt merke til der er at de har en scanner for den nye passtypen for å se om det er noe som er registrert på deg. Men vil denne scanningen bli registrert på noen som helst måte og så videresendt til andre myndigheter?


Sitat av dafog Vis innlegg
Hadde hatt en mobiltelefon koblet opp mot en PC i Norge så jeg kunne sende sms som normalt, hadde også forsøkt å gjort så innkomende samtaler ble viderekoblet til Skype via 2-3 andre mobiler men forsøkt å holde telefonsamtaler til et minimum.
Vis hele sitatet...
Hva mener du her? Hvordan skal oppsettet liksom bli?
Det er vel lettere sagt enn gjort?


Sitat av emphi Vis innlegg
Og så ville jeg snarest investert i et 'skikkelig' flaskt pass. Fly hadde jeg holdt meg unna uansett men i lengden er eneste holdbare løsning for identifikasjon et pass. Etterhvert kan du jo også skaffe deg et førerkort i feks. Tailand i det falske passets navn.
Vis hele sitatet...
Å skaffe seg et sånt er vel lettere sagt enn gjort?
Unlicensed Surgeon
Sitat av swey
Hva mener du her? Hvordan skal oppsettet liksom bli?
Det er vel lettere sagt enn gjort?
Vis hele sitatet...
Nokia telefoner kan man styre via PCsuite, så man kan sende og mota sms mellom pc. Samtaler ville jeg viderekoblet fra telefon1 -> telefon2 -> telefon3 -> skype nummer. Andreveien blir litt værre, som sagt prøve å holde telefonsamtaler til et minimum.

Å skaffe et pass, den er vrien! Min løsning her hadde vært å funnet en uteligger i et øst-europeisk land, og betalt han for å hente ut et pass, så kjøpt det. Han hadde fått penger til 100 big-mac, og jeg hadde fått identitetn hans.
Sitat av dafog Vis innlegg
Å skaffe et pass, den er vrien! Min løsning her hadde vært å funnet en uteligger i et øst-europeisk land, og betalt han for å hente ut et pass, så kjøpt det. Han hadde fått penger til 100 big-mac, og jeg hadde fått identitetn hans.
Vis hele sitatet...
Man burde vel finne en uteligger som man ligner på?
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
vennene dine kan late som de er deg, men de ligner vell ikke spess på deg. blir det ikke LITT misktenkelig når ingen får tak i deg, mens du fortsatt lever ett normalt liv? Tror venner/andre fort skjønner at det ikke er ren tilfeldighet at de ikke finner deg i det hele tatt.
fin tråd, btw! KP
Sitat av swey Vis innlegg
Å skaffe seg et sånt [et falskt pass] er vel lettere sagt enn gjort?
Vis hele sitatet...
Meh, det er klart det koster penger og det er ikke hvem som helst som selger falske pass - men det skjer, og det er fullt mulig om man har pengene og de riktige kontaktene.

Som nevnt over er det også mulig å prøve å betale noen for å overta passet deres, hvis du leter finner du nok noen som gjør det for noen tusenlapper men bildet må fortsatt byttes om på en eller annen måte med mindre du skyter gullfuglen og finner en som ligner på deg og er villig til å selge passet sitt..

Verdt å merke seg er jo at i Schengen så trenger man ikke pass som ID, eneste grunnen til at vi nordmenn alltid må reise med pass er fordi ingen annen ID er godkjent internasjonalt. Andre EU-borgere derimot kan reise rundt med spesielle ID-kort, hvordan disse fungerer og er sikret vet ikke jeg men det er muligens enklere å få tak i et falskt slikt ett enn et pass (men det er bare noe jeg antar, jeg vet ikke det helt sikkert).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av swey Vis innlegg
Er det noen som vet det med sikkerhet om at passet blir registrert noe sted og så videresender denne informasjonen? Ved passkontrollen på gardermoen (på utenlandsterminalen hvor fly utenfor schengen går) sitter det gjerne en person og sjekker pass. Det jeg har lagt merke til der er at de har en scanner for den nye passtypen for å se om det er noe som er registrert på deg. Men vil denne scanningen bli registrert på noen som helst måte og så videresendt til andre myndigheter?
Vis hele sitatet...
Når det har skjedd ulykker eller lignende i utlandet har jo det vært noenlunde klart hvor mange nordmenn som befinner seg i området, kan det være en følge av at man registreres når du scanner det elektroniske passet?


Jeg har troen på uteligger-metoden, men for å skape mest mulig avstand fra Norge, ville jeg kjøpt en identitet fra en uteligger i et annet land, kanskje hvor myndighetene ser gjennom fingrene på enkelte forskjeller i utsende. På dette viset har man nå mulighet til å opprette en helt ny identitet fra utlandet, med kontanter fra den norske kontoen.
Hvordan man skal overbevise om at en fremdeles bor i Norge er jeg mer usikker på, ettersom å stole på venner er å etterlate bevis. Kanskje å få seg en sykdom som gjør at ingen forventer at du forlater leiligheten mye?

"Hvorfor er ikke hun her? Å, det er sant, hun er jo utmattet og hviler hjemme"
Bare meny eller rema 1000?
Med andre ord, du bor i området øvre del av majorstua/volvat? xD

Det enkleste er nok å la noen andre få leve ditt liv i Norge, i den form som du selv forklarer, la personen benytte seg av kortet ditt til mat/alkohol og gjerne bo i leiligheten din også, slik at posten blir hentet inn o.l.
Det er generelt ikke så mange andre måter å gjøre det på.

Skal du ut av landet, må du selvfølgelig kjøre bil. Fly går ikke å benytte seg av =)
Få kompisen din til å ha kortet ditt og bruke dine penger hjemme i norge. Få han til å ta overføre de pengene han bruker via western union til en annen venn du har i utlandet.. Få vennen din i utlandet til å ta ut pengene kontant og gi de til deg. Så dere bytter på en måte penger. litt dårlig til å forklare, men dere bytter på en måte penger med hverandre.

Får å komme deg ut av landet anbefaler jeg bare og ta toget nedover europa enn hvor du vil bo.

Leie, betaling av regninger etc må stå på en venn du har i utlandet.
Sitat av Artemis Vis innlegg
Når det har skjedd ulykker eller lignende i utlandet har jo det vært noenlunde klart hvor mange nordmenn som befinner seg i området, kan det være en følge av at man registreres når du scanner det elektroniske passet?
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke feil så kommer slik info fra de forskjellige norske flyreisebedriftene evnt. de som charter....

Skal du holde deg skjult? Kjør bil/ta tog o.l. ikke ta fly...
Ikke kommuniser mye her til lands.
Falsk pass i Norge koster en del, ca. 50k++, Du kan sikkert skaffe mye billigere/enklere i utlandet...
Ikke overfør penger fra din konto til en annen konto... buster deg selv bare...
Be en kompis kle seg ugjenkjennelig og få han til å ta ut f.eks 2000kr hver uke, samtidig som alle regninger betales! (Din leilighet, ditt nett-abonno)...

Lykke til, men hvis staten er så mye etter deg, er det nok ikke lurt i å skrive slikt fra din ip og poste det her på nFF :P
Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at du planlegger og stikke til USA og rane verdensbanken
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at du planlegger og stikke til USA og rane verdensbanken :|
Vis hele sitatet...
Strengt tatt vet vi vel ikke bedre :)
Trådstarter
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at du planlegger og stikke til USA og rane verdensbanken
Vis hele sitatet...
Sitat av Sio Vis innlegg
Strengt tatt vet vi vel ikke bedre
Vis hele sitatet...
Nei, strengt talt vet dere ikke bedre
spendon gavekort og lånt bort kortet til broren min
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg tror det ville vært bedre om dere hadde hentet inspirasjonen i fra f.eks. romaner som omhandler agenter, flukt/jakt etc. Du kan også for eksempel si at du er på forretningsreise eller at du sengeliggende. Det er ganske få som tror at du faktisk lever et normalt liv når man overhodet ikke ser deg ute av huset eller er å handler. Tenk litt logisk. (kanskje jeg tenker litt mere kontra-etteretning etc. etter jeg har lest over 300 romaner^^)
Den mest suverene måten å reise under radaren på, i motsetning til bil, tog, fly, buss, taxi og slikt som på en eller annen måte involverer at du blir tatt bilde eller registrert en eller annen plass.

Kjøp en seilbåt, Du blir ikke registrert noenplass, og båten trenger aldri registreres i norge.. fra norge til middelhavet langs europa fins det omtrent ikke kontroll av sjøveien så sant du holder en noelunde lav profil.. (ikke kjøp en 50 foter, og dropp landigsplass for heli på dekk )

har selv seilt til middelhavet og besøkte nesten det som er av havner på veien.. måtte aldri vise noe form for id.
Sitat av swey Vis innlegg
Å fremskaffe et nytt pass med et annet navn er jo lettere sagt enn gjort. Så hvordan gjøre dette da liksom? Du må da fremskaffe det andre passet utenfor Norges grenser?
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig med å skaffe deg et nytt pass, idet du skaffer deg pass nummer 2 så blir ditt norske statsborgerskap annulert, kan det se ut til( Jeg leste om en fyr, denne uka eller forrige, som var flyver i USA, men som var kommet hjem igjen nå, og pga at han har amerikansk pass ble hans norske statsborgerskap annulert. )
Sitat av fxxked Vis innlegg
Vær forsiktig med å skaffe deg et nytt pass, idet du skaffer deg pass nummer 2 så blir ditt norske statsborgerskap annulert, kan det se ut til( Jeg leste om en fyr, denne uka eller forrige, som var flyver i USA, men som var kommet hjem igjen nå, og pga at han har amerikansk pass ble hans norske statsborgerskap annulert. )
Vis hele sitatet...
Ja for det var sikkert å søke statsborgerskap og få ett lovlig pass han tenkte på...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vil mene at hovedproblemet ditt er livet ditt her i Norge.
Å komme seg ubemerket til et annet land er kun et spørsmål om penger, og i hovedsak å unngå fly.

Som noen sier, kjøp en båt (kontant, og uten å oppgi noen form for konaktinfo) - passe stor til å krysse Øresund, og kom deg til Danmark el. Der finner du en brygge og fortøyer båten, og lar den ligge. Så bruker du tommelen nedover Europa, evt kjører du tog eller buss som du betaler kontant.
For å komme deg ut av Europa trenger du en frakteskute som er villig til å ta deg med. Igjen, en slump penger og alt ordner seg...

Problemer: For å leve anonymt trenger du ganske mye kontanter, helst dollar. Du løper hele tiden en risiko for å bli lurt, f.eks. kan kapteinen på frakteskuten finne ut at han bare dumper deg i en eller annen havn som blindpassasjer. Selv om du ikke registreres løper du risikoen for å bli stoppet. Selv en båt kan praies av tollere, og når du forlater Norge kan de beslaglegge kontantene dine (alt over 25000). Selv om det ikke er grensekontroller i Schengen kan du møte på politi eller tollere som sjekker deg.

Hovedproblemet er livet i Norge. Folk vil kunne stusse på kompisen din som betaler med flere kort, og han risikerer å bli stoppet for å bruke ditt kort. El-kontrolløren kan komme på døra di, eller huseieren må inn for å fikse en lekkasje på badet. Du risikerer også at naboene blir bekymret, slik at politiet bryter seg inn.
Det trenger ikke å være så avansert; Kompisen kan gå i to forskjellige butikker når han handler, så han slipper å bruke to forskjellige kort på samme butikk.
Bosette seg et sted man ikke har naboer, så man ikke trenger å tenke på at naboene bekymrer seg for at de verken ser eller hører fra deg. Om du har et hus på landet, og noen til å sjekke innom huset i ny og ne er det problemet løst.
Finn en person i utlandet som ligner på deg, og som er interessert i det samme.

Problem solved.