Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1525
Har letet litt på internett men finner ikke noe. Finnes det et program (utenom word) som er egnet til å skrive en bok?

Takker for svar!
me>you
Openoffice http://no.openoffice.org/ er gratis og ligner på word
Send mail til et par forlag, og spør hvordan de hadde foretrukket at du skrev den.

Ofte har de egne templates til Word o.l.
me>you's Avatar
Trådstarter
Sitat av Coco Jamboo Vis innlegg
Openoffice http://no.openoffice.org/ er gratis og ligner på word
Vis hele sitatet...
Jeg har word, men lurer på om det finnes noen mer praktiske program..

Sitat av The Freak Vis innlegg
Send mail til et par forlag, og spør hvordan de hadde foretrukket at du skrev den.

Ofte har de egne templates til Word o.l.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen avtaler.. tenkte bare å skrive som hobby..
Sist endret av me>you; 10. februar 2009 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av me>you Vis innlegg
Jeg har word, men lurer på om det finnes noen mer praktiske program..
Vis hele sitatet...
Notisblokk? Hva i all verden er det du er ute etter?
Sitat av me>you Vis innlegg
Jeg har word, men lurer på om det finnes noen mer praktiske program..



Jeg har ikke noen avtaler.. tenkte bare å skrive som hobby..
Vis hele sitatet...
Selv om du bare har tenkt å skrive som hobby, så går det vel å spørre et eller annet forlag?

Men jeg vet at han derre Google vet litt av hvert...
me>you's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Notisblokk? Hva i all verden er det du er ute etter?
Vis hele sitatet...
slappav...! lurte på om noen har erfaring og vet om programmer som er greiere å skrive i. Eller jeg vet vel ikke jeg om vanlige forfattere bruker word..
http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

LaTeX er visstnok brukt endel i diverse publikasjoner. Det er ikke wysiwyg.
Sist endret av bobbo; 10. februar 2009 kl. 23:20.
Hva i all verden skal du med et forfatterprogram? Du skal skrive, og det kan være greit med automatisk stavekontroll. Altså word eller openoffice. Hvilken funksjonalitet er du egentlig ute etter som kan gjøre det mer "praktisk" å skrive bok?

Fantasien må du uansett stille med selv...
Jeg ville ha begynt med en idè, skrevet et synopsis, fortsatt med utbrodering og historien til hovedkarakterene, fylt ut med miljøbeskrivelser, underplot/karakterer, handlingsklimaks, balanse og den underliggende muligheten for videre tolking. Deretter ville jeg ha funnet ut hvilket dataprogram jeg skulle skrive boka med.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg ville ha begynt med en idè, skrevet et synopsis, fortsatt med utbrodering og historien til hovedkarakterene, fylt ut med miljøbeskrivelser, underplot/karakterer, handlingsklimaks, balanse og den underliggende muligheten for videre tolking. Deretter ville jeg ha funnet ut hvilket dataprogram jeg skulle skrive boka med.
Vis hele sitatet...
Kanskje han er ute etter et program som kan gjøre alt dette for han?
Penn og papir funker best til slikt. KISS
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
http://ask.slashdot.org/article.pl?sid=08/12/21/1837256 <- Slashdot har en fin diskusjon om programmer for å skrive tekniske fagbøker. Det er ikke konsensus for hva som er den beste løsningen, eller om hva forlagene foretrekker, men generelt så anbefaler mange å skrive i Office eller lignende program med støtte for formateringsstiler. Det er også noen som sverger til LaTeX eller lignende, men det ser jeg ikke helt poenget i med mindre boken er full av matematiske formler som er vanskelig å formulere på annen måte.
Sist endret av Tias; 11. februar 2009 kl. 00:09.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Var da svært så kritiske folk skulle være da...

LaTeX, som et par har nevnt, blir mye brukt til lærebøker o.l. på universitetet. Det er nok mest fordi det har mange verktøy for å skrive matematikk, er en del knoting for å få ting i gang, men sitter dog igjen med et ganske profft resultat. Lett output til pdf og korrekt deling av ord ved linjeskift (med bindestrek og greier) er to fordeler jeg ser i hvert fall.

Det er iallefall et "program" (er tross alt et språk) som du er ute etter. Selv bruker jeg mitex og skriver i texniccenter (google de + guide eller noe) og er veldig fornøyd. Lykke til!
Det kommer litt an på hva slags forfatter du er, hvis du har tenkt å publisere ting på egenhånd kan det vært lurt å bruke noe ala latex som gir gode muligheter for å produsere noe trykkbart forholdsvis lettvient. Hvis du har tenkt å bli forfatter med forlag og greier så er det gjerne de som tar seg av layout og alt slikt - konsentrerer deg heller om selve skrivinga. Til det vil jeg enten anbefale en hjemmesnekra mappestruktur samt en teksteditor ala word (dette er hvis du er flink til å organisere) eller bruke en eller annen innebygd prosjektstyrer som sikkert finnes i word.
Jeg har vært på utkikk etter et slikt program selv.

Ting som hadde vært fint hadde for eksempel vært en løsning for persongalleriet, eventuell oversikt over kapitler etc.
One of the good guys
2rs1's Avatar
http://heim.ifi.uio.no/~dag/latex-li...ybegynnere.pdf - veldig fin demonstrasjon av latex
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg har vært på utkikk etter et slikt program selv.

Ting som hadde vært fint hadde for eksempel vært en løsning for persongalleriet, eventuell oversikt over kapitler etc.
Vis hele sitatet...
.PDF ftw!
Du kan prøve å skrive det i PDF.
Få deg tak i FoxitPRO som kan lage nye og redigere gamle PDF filer..
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg har vært på utkikk etter et slikt program selv.

Ting som hadde vært fint hadde for eksempel vært en løsning for persongalleriet, eventuell oversikt over kapitler etc.
Vis hele sitatet...
Bruk et eller annet program for tankekart eller diagramtegning, eksempelvis Microsoft Visio, MindManager eller FreeMind.

Hvis penn og papir ikke er bra nok altså.
me>you's Avatar
Trådstarter
takker for svar!
Jeg sendte i dag mail til et forlag, og de syns Word er helt greit...