Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1585
Vurderer en Sterling 42 LCD TV - FULL HD

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp...r=20&PageNum=1

Hva tror dere? Er det trygt å kjøpe den eller bør jeg "safe" med samsung som alle andre?

Noen anbefalninger? Helst under 8.000,-
Tror ikke jeg ville satset på den der, med mindre du finner noen objektive tester som sier at den er fantastisk. Full hd lcd til under 8000 begrenser jo utvalget litt
Hvis du har lyst å prøve noe utradisjonelt så får denne gode kritikker: http://prisguide.hardware.no/product...ew=productinfo
Ellers kan det være lurt å kikke her:
http://avforum.no/forum/tv-apparater/

Eller varierende kritikker kanskje, dingz.no har en test av miraien som ikke var så veldig bra akkurat
Jeg skal selv snart kjøpe meg en tv med like spesifikasjoner som du beskriver, men jeg nekter da å kjøpe annet en annerkjente, gode merker.. Når jeg først skal ut med en slik sum liker jeg å vite at jeg har kvalitet og at produsenten har et par år på beina når det gjelder utvikling av produkttypen.. Samsung, LG eller Philips er det jeg har sett på..
www.prisguide.no

Zepto har en billig en, men jeg aner ikke hvordan kvaliteten er desverre.
Hvorfor Full HD? Full HD er poengløst på skjermer som er mindre enn 52", du kommer ikke til å se forskjell på annet enn prisen. Gå for HD-ready og spar inn litt penger.
Personlig gikk jeg for en Elfunk 42"-HD-ready Plasma. Kjøpte den på COOP OBS for 7999,- for ett år siden.
Jeg satt å angret hele bilturen hjem, med tanker som "hvorfor ventet jeg ikke bare til jeg hadde litt mer kapital?" Men jeg tenkte at jeg fikk da prøve den. Satt inn HD-dekoderen og fikk et stjerneklart bilde. Har kanskje mye med HD-dekoderen å gjøre, da det er dårligere kvalitet når jeg ser DVD.

Jeg er svært fornøyd med akkurat den TV'en som er mye bedre enn mange jeg kjenner som har lagt mye mer penger i kjent merkeprodukt.

Jeg vil likevel i etterkant anbefale deg å se bildet før du kjøper TV'en. Gå på Lefdal eller Elkjøp og se deg litt rundt. Det er ikke alltid dyrere for god kvalitet.
Gode hdready plasmaer får du for mellom 7 og 8000 kr.
LG PG6000 og Panasonic PX80 har fått veldig mye skryt.

http://prisguide.hardware.no/product...roductId=92775
http://prisguide.hardware.no/product...roductId=90942

Men plasma har litt snål oppløsning, mye gjenskinn, innbrenning (hvis man skal være pirkete )
Sitat av skaarj
Hvorfor Full HD? Full HD er poengløst på skjermer som er mindre enn 52", du kommer ikke til å se forskjell på annet enn prisen. Gå for HD-ready og spar inn litt penger.
Vis hele sitatet...
Feil.

Samsung sin 48" som er Full HD har jeg sett i action, magisk.
Den ble forøvrig også kåret til årets TV.

Men den koster også svinemye.
Sist endret av HStern; 22. august 2008 kl. 17:46.
Sitat av skaarj
Hvorfor Full HD? Full HD er poengløst på skjermer som er mindre enn 52", du kommer ikke til å se forskjell på annet enn prisen. Gå for HD-ready og spar inn litt penger.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke poenget med HD ready når de fleste tver ikke har oppløsning som tilsvarer 1080, hva er poenget med 1080i når man kun ha 720 linjer? Greit, annenhver linje blir oppdatert, men det er fremdeles 720! Uansett hva man sier....
Sitat av bo1e
Hvis du har lyst å prøve noe utradisjonelt så får denne gode kritikker: http://prisguide.hardware.no/product...ew=productinfo
Vis hele sitatet...
Den så meget fin ut

men det står "Det er kun via hdmi inngangene man får 1080P". Hva betyr det?

Ingen komponent-inngang
Støtter ikke 1080P via VGA

hva betyr dette? Jeg vil bruke tv'en til å se filmer, spille xbox 360 og koble til PC.

det lar seg vel gjøre?
Cyberblack: Om du ikke har en HD kilde vil ikke tven vise HD bilde uansett. For å overføre HD signal trenger du en HDMI kabel. Derfor får du bare full HD gjennom HDMI inngangen...
Sitat av tore-
Jeg ser ikke poenget med HD ready når de fleste tver ikke har oppløsning som tilsvarer 1080, hva er poenget med 1080i når man kun ha 720 linjer? Greit, annenhver linje blir oppdatert, men det er fremdeles 720! Uansett hva man sier....
Vis hele sitatet...
Mulig(sannsynlig) jeg er dum. Men jeg skjønner ikke hva du mener i innlegget ditt.

Du skjønner ikke hva vitsen med HD ready(720) er når de fleste tver ikke har full HD(1080) oppløsning? Vi har en skjerm med 1080p og jeg ser rimelig stor forskjell på den når jeg sammenligner med en 720p skjermen vår.
Samsung Ikke kjøp ukjente merker!!
Sitat av Geordie
Mulig(sannsynlig) jeg er dum. Men jeg skjønner ikke hva du mener i innlegget ditt.

Du skjønner ikke hva vitsen med HD ready(720) er når de fleste tver ikke har full HD(1080) oppløsning? Vi har en skjerm med 1080p og jeg ser rimelig stor forskjell på den når jeg sammenligner med en 720p skjermen vår.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke poenget med HD ready, da skal tven støtte 720p/1080i. Men 1080i tver har ofte oppløsning til en 720, en 1080i kilde vil derfor måtte nedskalere bilde, og kun vise annenhver linje.

Vet ikke om jeg gjør meg forstått?
Sitat av tore-
Jeg skjønner ikke poenget med HD ready, da skal tven støtte 720p/1080i. Men 1080i tver har ofte oppløsning til en 720, en 1080i kilde vil derfor måtte nedskalere bilde, og kun vise annenhver linje.

Vet ikke om jeg gjør meg forstått?
Vis hele sitatet...
Du gjør deg forstått, men jeg tror du misforstod hva jeg prøvde å si her. Hva er poenget med Full HD (1080p) på en skjerm som er under 50", eller på 42" som er tilfellet her?
Du vil ikke klare å se forskjellen mellom 1080p og 720p med mindre du har skjermen 10 cm fra trynfestet. 1080i har jeg aldri pratet om, ingen med god forstand velger 1080i over 720p

I spill så vil faktisk 1080p reduserer frameraten over 720p i enkelte tilfeller, blant annet GTA4 osv.

Jeg skjønner at Full HD begynner å bli en ny standard, men ville aldri aktivt søkt å få annskaffet meg en med Full HD når skjermen er så "liten".
Jeg har ofte lurte på hvorfor enkelte fotballsendinger sendes i 1080i, men nå har jeg veldig lite erfaring med HD signaler i utgangspunktet så skal ikke si så mye om det.

Men, jeg støtter deg kun delvis ang. 1080p og 720p, hva angår store vs små skjermer. Det er mange som sier at man kun ser forskjell over 46", noen mener de kan se forskjell selv på 40".
Ok, jeg har landet på denne: http://prisguide.hardware.no/product...roductId=75512

Jeg vil helst slippe å dra på postkontoret for så å bære den helt hjem.

Hvordan får jeg den levert på døra?
De fleste har vel avtale med posten, slik at du kan få den levert på døren? koster vel 200-300kr ?
Betalte litt over 400kr. for å få min levert på dør. Det kommer litt ann på om det er Tollpost eller Posten som leverer. Lurt å sjekke litt hva frakten blir på forskjellige sider. Brukte kelkoo.no når jeg kjøpte min 40" samsung, og det varierte noen hundrelapper på frakten uansett om det var tollpost som leverte.

Når det gjelder full hd eller hdready, så er jo ikke det viktigst. Men det er klart du ser forskjell på 1080p og 720p på skjermer under 46". Det beste er viss du drar innom en butikk å ser på skjermene, å ber de vise filmer i 720p og 1080p, og så evnt kjøpe over nettet viss du vil det
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har hatt en sterling 42" lcd tv i et halvt år snart..
ikke en eneste ting å klage på her
kvaliteten var bra
skarpe og fine bilder
bra lyd
kontrastnivå var bra
lysstyrke var bra
mange støttede formater fra pc

rett og slett en knall tv.. måler seg godt med mye dyrere merker,
kanskje ikke når du først trenger service på den.. men jeg har ikke hatt en eneste feil med den

Sitat av skaarj
Hvorfor Full HD? Full HD er poengløst på skjermer som er mindre enn 52", du kommer ikke til å se forskjell på annet enn prisen. Gå for HD-ready og spar inn litt penger.
Vis hele sitatet...
det er et latterlig utsagn!!
jeg spiller data og xbox på min 42" full hd.. og merker STOR forskjell fra 720 til 1080p
aner jeg noen som angrer på at de kjøpte seg hdready og ikke full hd?

uansett.. min sterling 42" full hd til 6000,- er SUPERDUPER

hvorfor ikke kjøpe ukjente merker?
hvorfor betale svinmye for noe som fungerer like bra eller kanskje dårligere en noe billig? bare fordi det heter samsung,rolls royce eller iphone?

folk burde ikke være så redde for å satse litt...