Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5681
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenker å slutte nå etter 6 år med daglig snusing.
Tannkjøttet mitt er så ødelagt nå at et par år til med snusing så har jeg ikke fortenner igjen.

Har dere noen tips til hvordan jeg skal klare å holde meg snusfri?
Er vel en del folk på bruket her som har klart å komme over den kneika.
Om du er serr med at du ikke har fortenner igjen om du snuser ett par år til så burde det gi deg en ganske god motivasjon for å slutte. Det som er med med alle stoffer egentlig er at du må bare bestemme deg skikkelig for at nå er det nok, halvhjerta forsøk fungerer aldri, det må nesten bare gå opp for deg på ett tidspunkt om at nå er det nok å slutt på sekundet selv om du skulle ha ett torn liggende igjen, la det ligge... Nikotin har ikke så sterke abstinenser at det er vits å trappe ned imo. Trappe ned nikotin har fungert dårlig for meg, blir bare til at jeg aldri finner helt tidspunkte til å slutte helt på og vips så røyka jeg mer enn hva jeg gjorde når jeg starta å trappe ned. Mine 5 cent.
Sist endret av Alge; 21. oktober 2020 kl. 14:24.
Av og på i 10 år her. Aner ikke hva det blir til sammen. Har ikke ødelagt tannkjøtt, så skjønner ikke hvordan du kan ha det.

Jeg bruker Wellbutrin som antidepressiva men den er også en nikotinslutt medisin. Jeg fikk kraftig nedtur første uken og kjøpte meg da snus (igjen) og den virket...men den ga ikke samme positive følelse.
Hva føler du når du snuser? Avslappet? Økt energi?

Hva veier mest? Nå vet ikke jeg hvilken type du bruker heller men de som bruker svart får ekstremt stygge tenner. Gule/brune.

Du kunne jo fått Champix eller Wellbutrin hos legen, men jeg aner ikke hva som skjer når du slutter igjen da. Hva med apotekvare? Det er for meg bare å utsette problemet men..De har spray

Du må bare veie det negative mot det positive tror jeg. Hvor mye penger du har brukt på det. Hver gang du vil kjøpe så sett heller de pengene på en konto. Dette har funket for mange.
Men faktisk så er det ikke sikkert du hadde spart så mye egentlig..for da bruker man gjerne disse pengene på noe annet.

Tannhelsen din kan være en motivasjon.

Prøv å gjør noe bra for deg selv. Løp så du får opp pulsen eller annen trening. Når jeg gjør slik så mister jeg ofte all lyst på usunne ting. Sett at jeg tenker å kjøpe meg noe «søppelmat» men vil trene først. Etter trening har jeg heller lyst på en salat med fisk ) gjør noe bra og du får lyst på noe bra. Lev usunt og du får lyst på mer usunt
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er ikke sikker på om jeg mister tenna om noen år, men snusinga går hardt utover tannkjøttet.
Snuser G4 deep freeze som er ganske sterk, og den har en tendens til å løsne på huden inni der.
Tok en titt under leppa for litt siden og da var det hvitt og ekkelt der.

Det å bytte ut snusen med legemidler er nok ikke noe tema.
Har lastet ned slutta appen og stilt den inn på 8. November med tanke på å ta min siste snus 7.
Vet ikke om det er dumt at jeg tar meg så god tid, men håper det hjelper på å gro litt baller og slutte.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Har selv vært ivrig bruker av snus i godt over ti år. Tannlegen min sier at han kan se at jeg snuser, men at tannkjøttet ikke er noe jeg skal miste nattesøvnen over. Det han frarådet meg på det sterkeste var bruken av helt hvit snus. Snus som G4-serien og Epok er syndebukken til de jævligste skadene han har sett på tannkjøtt, selv etter kun måneder med daglig bruk. "Det ser ut som noen har gått løs på tannkjøttet med tapetkniv", for å sitere helt ordrett.

I første omgang kan du kanskje bytte snustype og gå litt ned i styrke?

Har selv vært ivrig bruker av snus i godt over ti år. Tannlegen min sier at han kan se at jeg snuser, men at tannkjøttet ikke er noe jeg skal miste nattesøvnen over. Det han frarådet meg på det sterkeste var bruken av helt hvit snus. Snus som G4-serien og Epok er syndebukken til de jævligste skadene han har sett på tannkjøtt, selv etter kun måneder med daglig bruk. "Det ser ut som noen har gått løs på tannkjøttet med tapetkniv", for å sitere helt ordrett.

I første omgang kan du kanskje bytte snustype og gå litt ned i styrke?
Sist endret av Hydra; 22. oktober 2020 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg snuste vel over 20 år og sluttet for nå snart(for det jeg tror)er 1.5 år siden. Etter og ha prøvd cold turkey utallige ganger, fant jeg min egen langt lettere metode å slutte på. Trikset var rett og slett nikotinplaster, og ikke rushe det med å slutte med plasteret. Plasteret er dyrt, men likevel mye billigere en å snuse. Jeg begynte på den sterkeste styrkegraden og gikk nedover til det svakeste. Når jeg gikk på det svakeste, merket jeg ikke at jeg rev dete av meg en gang. Da venner man seg av med det psykiske og psykiske på en gang, og det så gradvis overgang at det knapt merkes.

En ting til...Selskapene som promoterer plaster er og ute etter å prakke på en nikotintyggis med spray å andre "hjelpemidler". Hold deg kun til plasteret er mitt råd. Og husk at indutstrien som lager nikotinerstatninger lever av at mennesker synest det er vanskelig å slutte. Den enes død, den andre brød. Det var faktisk super enkelt å slutte og jeg har ikke savnet det en dag siden jeg laget en tilsvarende tråd som deg på freak.


https://freak.no/forum/showthread.php?t=310265
Sist endret av pipestilk; 22. oktober 2020 kl. 21:38.
Du klarer det! Holdte på selv siden jeg var 15 til 21, slutta bare for at jeg ville spare penger. Last ned slutta appen. Du kommer til å slite mest den første uken, så vil det være moderat vanseklig i 1-2 måneder. Etter dette er du så inntrent med å velge nei.

Jeg får det som minner om snus sug fortsatt et år etter, men disse er veldig små og korte. Noen dager får jeg ikke i det hele tatt, noen dager 1-2.

Det krever selvdisiplin, men det er noe du også bygger opp. Bare vær steinhard på denne _ene_ tingen, og belønn deg selv med hva enn du liker litt ekstra i starten.

De 50 første sugene er tunge å motstå. Etter 600 snussug som ikke lengre er i nærheten til hva det var det første dagene er utrolig lett å si nei til.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne gamle tråden isteden for å lage en ny om samme greia, da jeg nå sitter med min (forhåpentligvis) siste pris snus. Eska er tom og jeg får ikke kjøpt før jobb i morgen. Motivasjonen er økonomi samt at jeg har litt høyt blodtrykk.
Jeg bruker general extra strong porsjon, ca ei eske om dag. Tanken er å sette 2000 kroner i indeksfond pr måned isteden for å kjøpe snus.
Del gjerne erfaringer, og om flere vil henge seg på er det topp!!
Kan legge til at jeg har snusa i ca 20 år, med noen opphold der jeg har slutta iblant. Nå er håpet å slutte for godt.
Lag en ball av dopapir og putt under leppa. Av og til gjør jeg det for å spare snus, og det kan gå timesvis før jeg innser at det faktiskt er papir og ikke snus jeg har i kjeften.
Når jeg slutta for siste gang var det pga økonomi, hvor jeg innså at 1 boks dagen var forbanna mye penger selvom jeg hadde råd til at det ikke var av betydning. Etter det hadde jeg ikke samvittighet til å ta en ny snus, de 3 snusene i boksen ble liggende til den dag i dag (2 år siden).

Jeg tenkte bestandig på den snusboksen med 3 snuser igjen, men tenkte «nå har jeg holdt meg 3 timer uten, tar jeg en nå er de 3 timene med lidelse bortkastet», så var det 12 timer, 2 dager osv osv. Nå brekker jeg meg av lukta, men Kløen i lippa forekommer også den dag i dag i ny og ne, men langt i fra like sterk.
Ferdig med første arbeidsdag uten snus, har perioder der det kribler / klør i overleppa, og jeg kjenner meg rastløs med cravings som f...
Men det får i grunn ganske bra, dog kommer denne kløen /kriblingen og rastløsheten 3-4 ganger i timen.
Ubehagelig som fy, men det må da vel bli lenger i mellom etterhvert? Blir det ikke bedring etter noen dager driter jeg i hele opplegget, dette et verre enn jeg trodde faktisk. Har sluttet flere ganger før, aldri vært i nærheten av dette..
Hold ut! Du er på vei over den værste kneika nå. Selv syns jeg første uka var desidert værst. Men jeg var så dum at jeg tok meg noen sigg her og der som jeg følte satte meg tilbake på dag 1. Det var ikke før jeg holdt meg helt unna all nikotin at jeg kjente at cravingsene begynte å dabbe av etterhvert.

Tyggis, doc osv er å annbefale for å "belønne" seg selv i stedet for snus.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Ferdig med første arbeidsdag uten snus, har perioder der det kribler / klør i overleppa, og jeg kjenner meg rastløs med cravings som f...
Men det får i grunn ganske bra, dog kommer denne kløen /kriblingen og rastløsheten 3-4 ganger i timen.
Ubehagelig som fy, men det må da vel bli lenger i mellom etterhvert? Blir det ikke bedring etter noen dager driter jeg i hele opplegget, dette et verre enn jeg trodde faktisk. Har sluttet flere ganger før, aldri vært i nærheten av dette..
Vis hele sitatet...
Det tok meg over en drøy uke og to før kløen og rastløsheten ga seg, hold ut!
Enig med dopapir! Funker helt sjukt bra. Tenk også at den lille drittposen ikke skal ha makt over deg. Hilsen meg som har holdt seg i 277 dager.
Sist endret av Ngldoefrfr; 6. april 2021 kl. 22:08.
"Endelig ikkerøyker", les den, gjelder for snus også. Han har en metode som ikke går på viljestyrke eller nedtrapping.
Ett døgn nå. Var slitsomt deler av dagen i går, men til å leve med. Verste var etter måltider og etter sex, og når jeg kjeda meg på kontoret. Litt når jeg kjører bil.
Satser på en bedre dag i dag!
Noen observasjoner fra mange snusslutt:

- Det fungerer ikke å "prøve å slutte", det som funker er å slutte. Samme med nedtrapping, dropp det.
- Vit at du er en slave av nikotinet, det handler bare om avhengighet. Du er ikke svak fordi du driver med det, det er mer som en sykdom.
- Du vil få en følelse av å mangle noe, gå glipp av noe når du slutter. Vit at dette er en del av avhengigheten.
- Abstinensene ved nikotinslutt er faktisk milde. De fysiske. Jeg blir bare litt trøtt, jeg kan kjenne ørlite ulike steder i kroppen. Den psykiske avhengigheten er den vanskelige biten. Snusen som sutteklut, krykke i hverdagen, følelsen av at ting blir bedre med det. Men dette handler kun om avhengighet til nikotin.
- Rusen er jo faktisk ikke spesielt god, om det kan kalles rus! Man jager hele tiden den første gode opplevelsen, som man aldri får igjen. Kanskje en sjelden gang, ved lang tids pause f.eks. For meg er alkohol og weed mye bedre.
- Unngå å ta én etter å ha sluttet, eller ta en for å kjenne at du har kontroll og at det ikke er godt, da er det på'n igjen etter min erfaring. Jeg gjorde nylig det, endte med å like det litt, så følte jeg bare hodepine og generelt ubehag i kroppen og droppet det igjen.
- Les boken jeg nevnte over.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Bumper denne gamle tråden isteden for å lage en ny om samme greia, da jeg nå sitter med min (forhåpentligvis) siste pris snus. Eska er tom og jeg får ikke kjøpt før jobb i morgen. Motivasjonen er økonomi samt at jeg har litt høyt blodtrykk.
Jeg bruker general extra strong porsjon, ca ei eske om dag. Tanken er å sette 2000 kroner i indeksfond pr måned isteden for å kjøpe snus.
Del gjerne erfaringer, og om flere vil henge seg på er det topp!!
Kan legge til at jeg har snusa i ca 20 år, med noen opphold der jeg har slutta iblant. Nå er håpet å slutte for godt.
Vis hele sitatet...
Personlig valgte jeg å slutte og beholde snusboksen min å ha den liggende. Det var på en måte beroligende å vite at jeg HADDE snus og alltid kunne "feige ut" selv om at jeg ikke gjorde det. Etter 4 mnd kastet jeg snusboksen, da jeg hadde kommet såpass langt at jeg ikke tenkte veldig mye på snus lengre ihverdagen.

Halvannet år etterpå så får jeg småsug (å skrive denne teksten og å lese innlegget ditt har gitt meg et sug nå som sikkert går over om 2 minutter)



Stå på, lommeboka og helsa di vil takke deg. Last ned slutta appen også. Når det har gått noen måneder og suget er mer håndterbart kan du slette den. For min del kom det i hvertfall et punkt der jeg ikke trengte motivasjon lengre, og alle påminnelser og referanser bare blir irriterende.
Arbeidsdag nr 2 ferdig. Det gikk vel kanskje littegrann lettere enn i går? Akkurat spist middag, og det er desidert verst etter måltidet. Sleit i lunsjen og sliter nå. Men utenom det så et det muligens litt lettere enn i går. Virker som jeg skal klare dag 2.
Nå er jeg et par timer unna å ha klart meg en uke uten snus. Fortsatt er det slik at jeg mange ganger pr dag får noe så inni helv..... med snus-sug! Det er kanskje skjeldenere, muligens ikke like kraftig og langvarig heller, men jeg begynner å bli seriøst lei. Trodde faktisk det skulle begynne å gi seg litt etter en ukes tid! Kveldene hjemme er verst, da blir det gjerne spist mengder med mat. Suget på jobb er også jævlig. Gir dette en uke til, men det er faktisk begrenset hvor lenge jeg orker uten tydelig framgang.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Nå er jeg et par timer unna å ha klart meg en uke uten snus. Fortsatt er det slik at jeg mange ganger pr dag får noe så inni helv..... med snus-sug! Det er kanskje skjeldenere, muligens ikke like kraftig og langvarig heller, men jeg begynner å bli seriøst lei. Trodde faktisk det skulle begynne å gi seg litt etter en ukes tid! Kveldene hjemme er verst, da blir det gjerne spist mengder med mat. Suget på jobb er også jævlig. Gir dette en uke til, men det er faktisk begrenset hvor lenge jeg orker uten tydelig framgang.
Vis hele sitatet...
Gratulerer!!!!Jeg er nå pasert over mitt 2 år uten, og startet på det 3. Og det beste er at jeg ikke savner det en plass, og jeg har spart om ikke jeg tar feil, rundt 80.000 kroner. Helsen føles bedre generelt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Update: dette forsøket gikk et par måneder, før jeg begynte igjen. Jeg sparer fortsatt i indeksfond da, i tillegg til snusen..


Men, Nå er jeg akkurat inne i nytt forsøk. Nå for tiden brukte jeg ca en boks General porsjon nr 4 pr dag, eller snus for over 2000 kroner pr måned. I tillegg drar det fort med seg en cola og noe annet smådritt når jeg er innom et sted for å kjøpe snus, så totalt drar snusbruken med seg minimum 30.000 kr pr år for meg. Det er min motivasjon til å slutte. Kan kjøpe en kurant bruktbil hvert 5. år for de penga jeg bare putter i munnen og spytter ut, det er til å bli kvalm av.

Uansett! Siste snus tatt på søndag før senga, altså klart to arbeidsdager uten. I går var det ille og jævlig, bedre i dag men jeg sliter litt på kveldene og når jeg kjører bil. Målet er å legge bort snusen for godt denne gangen, gleder meg til abstinensene slipper. I natt sov jeg dårlig for å si det sånn, og jeg har fått diaré, sikker på at manglende snus er årsaken der også. Kommer vel bedre dager!

Flere som er i gang å slutte for tiden?
Sitat av Astennu Vis innlegg
Update: dette forsøket gikk et par måneder, før jeg begynte igjen. Jeg sparer fortsatt i indeksfond da, i tillegg til snusen..


Men, Nå er jeg akkurat inne i nytt forsøk. Nå for tiden brukte jeg ca en boks General porsjon nr 4 pr dag, eller snus for over 2000 kroner pr måned. I tillegg drar det fort med seg en cola og noe annet smådritt når jeg er innom et sted for å kjøpe snus, så totalt drar snusbruken med seg minimum 30.000 kr pr år for meg. Det er min motivasjon til å slutte. Kan kjøpe en kurant bruktbil hvert 5. år for de penga jeg bare putter i munnen og spytter ut, det er til å bli kvalm av.

Uansett! Siste snus tatt på søndag før senga, altså klart to arbeidsdager uten. I går var det ille og jævlig, bedre i dag men jeg sliter litt på kveldene og når jeg kjører bil. Målet er å legge bort snusen for godt denne gangen, gleder meg til abstinensene slipper. I natt sov jeg dårlig for å si det sånn, og jeg har fått diaré, sikker på at manglende snus er årsaken der også. Kommer vel bedre dager!

Flere som er i gang å slutte for tiden?
Vis hele sitatet...
Slutta for en stund siden beste middelet er å distrahere seg selv. Aldri start å diskutere med deg selv om du skal ha snus eller ikke fordi det beste er å tenke på noe annet med engang du får den tanken. Fortell deg selv at snus det trenger du ikke og det er noe dritt.
Tren, spis no junk, drikk brus, godteri, ha sex. Slutta med nikotin etter å ha brukt det i seks år her rundt mars i år. Beste jeg har gjort! Nå om dagen er suget helt borte og jeg blir bare litt sånn "æsj" når jeg ser noen som tar en sigg. Det er helt hundre prosent mulig, men det kan gjøre at du får en del angst, kanskje noe depresjon pga angsten, men det varer ikke. MAKS 3 mnd før det begynner å ordne seg!
Jeg sluttet å snuse for snart ett år siden, egentlig uten å forsøke. Jeg hadde da brukt snus i rundt 15 år, tidvis så avhengig at jeg sto opp om natten for å [b]skifte[b] snus.

Jeg var kun nysgjerrig på nikotinplaster, da jeg leste en artikkel om ar de var mer effektive for snuser enn "de burde være".

Oppsettet var da:
-kjøp en stabel 18-timers plaster
-monter plaster på kroppen kvelen for du skal slutte
-Skift plaster hver 18 time (ikke ihht manual)
-legg under leppa/spis ingefær når snusen savnes.
"Trapp ned" til å ra på plaster om morgenen, og følg anvisning i plaster-pakken

PS: jeg leste i ettertid at det var en anbefalt føgngrense for inntak av ingefær, den var jeg laaangt over, så ha det i bakhodet

Er da snart ett år siden jeg snuste sist, savner den ikke, og unngår ingen situasjoner. Lukter til stadighet på snus av nysherrighet
Takk for svar ��

Gikk greit i går, sleit litt på kvelden men nå igang med arbeidsdag nr 3, i kveld har jeg spart meg for tredje snusboksen allerede. Det går litt lettere på jobb i dag sjøl om jeg fortsatt har lyst på snus. Jeg kjenner at dette kan bli levelig etterhvert, sjøl etter 20 år med snus.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutta med snus etter å ha brukt det i 21 år. Motivasjonen var mest at jeg var lei av avhengigheten og ulempene. Ulempene er mange og enkle å finne som f.eks økonomi, tannhelse, flørting med damer, snusbokser osv. Men når det kommer til stykket er det avhengigheten som står igjen. Fant ut at til slutt var det kampen meg vs avhengigheten stod igjen. Mye enklere å forholde seg til enn å liste opp ulemper og fordeler. Når jeg fikk abstinenser reflekterte jeg over dette. Nikotinen prøver hele tiden å finne svake punkter og unnskyldninger i det mentale, særlig å få en til å synes synd på seg selv. Jeg fokuserte kun på den mentale kampen og nektet å la meg lure av nikotinen. Enklere enn jeg trodde. Det tok minst et par år før alle gamle vaner og lyst var borte, men sprakk ikke en eneste gang. Nå er snusbruk historie. Gevinstene (store) kommer på rad og rekke i år etter år i etterkant, både helsemessig og økonomisk.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gikk tom for snus mens jeg avrusa meg fra alkohol. Etter 20 år med hard drekking (og snusing) hver dag slutta jeg cold turkey. Dag 1-3 var helt jævlig, så fikk jeg delirium tremens og var helt borte ei lita uke før ting begynnte å normalisere seg. Uti uke 2 fikk jeg plutselig kramper å ble lagt på sjukehus i tilsammen 12 dager.
Dette er 5 år siden og jeg har fortsatt ikke rørt snus eller alkohol etter dette.

Men grunnen til at jeg skreiv dette er at snus suget satt i mye lenger enn alkohol suget merkelig nok. Alkohol suget var borte etter 3mnd, men det gikk i hvertfall 1år før snus suget var borte..
Dere som har sluttet etter over 10 år og nevner helsemessige fordeler, kan dere nevne hva dette innebærer annet enn at tannkjøttet sikkert er mer i orden?
Personlig har jeg høyt blodtrykk fra før og da hjelper ikke akkurat nikotin… har ellers litt mistanke om at lukt og snakssansene blir litt nummen av snusen. Men for min del er det pga økonomi, får dårlig samvittighet både for meg selv og min familie når jeg bruker 30.000 kr i året på noe som attpå til kan ldelegge helsa mi. Snakk om egoisme liksom. De penga kan brukes til andre ting, og komme hele familien til gode isteden for å havne i munnen min som illeluktende tobakksmasse.
Så økonomi og samvittighet, rett og slett. Jeg har råd til det, det går ikke på bekostning av noe annet, men synes det er for jævlig likevel.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mulig avsporing, men er snus egentlig så helsefarlig? Tenker sammenlignet med vanlig røyk. Ja, det kan skade tannkjøttet, noe mer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mulig avsporing, men er snus egentlig så helsefarlig? Tenker sammenlignet med vanlig røyk. Ja, det kan skade tannkjøttet, noe mer?
Vis hele sitatet...
Snus er giftig
Sluttet med snus 4 mnd siden og har kjøpt kryptovaluta istedenfor! Første dagene dokumenterte jeg meg selv på tyngste tidene, når jeg fikk dårlig dag så jeg på videoen!

Sa noe ala dette i videoen:

Hvorfor i faen tape over snusen? Er jeg en jævla bitch eller mannn?!? Tar du snus nå, vil du være en taper resten av livet, en quiter!

Ingenting bra kommer av komfort, slutte snus er utenfor komfort
Sist endret av alphamale1; 23. desember 2021 kl. 00:23.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Snus er giftig
Vis hele sitatet...
Kilder?
Gikk rett på tyggis, extra. Tygde og la den i leppa, funka flint,
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker å slutte nå etter 6 år med daglig snusing.
Har dere noen tips til hvordan jeg skal klare å holde meg snusfri?
Vis hele sitatet...
Snus er et helvete. Dette er ingen hemmelighet. Kanskje på grensen til sigaretter - nikotin er nikotin?

Har selv klart å "slutte" med snus fire-fem ganger, men etter ett par øl, så er vi tilbake til start, takk gud for bensinstasjonen...

Du må bare være psykisk sterk, finnes ingen hemmelig oppskrift.
Finn deg noe å sløse vekk tiden med slik at du ikke tenker på snus 24/7. Ikke gi opp.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
^ btw, så ikke før nå at denne tråden er over ett år gammelt.

Håper du er ferdig med snuslivet, OP.
Respekt.
Dag 4. betraktelig bedre idag. Lyst på snus for all del, overspiser også, men suget og lysten er merkbart svakere, sånn halvveis til å leve med faktisk.
Hvis du virkelig vil slutte så får du det til, Last ned slutta appen og gi det et forsøk.
Astennu - du skriver lengere opp i tråden. "Nå er håpet å slutte for godt". Du må slutte med en gang å håpe. I flere innlegg ordlegger du deg litt annerledes, men det er et håp hele tiden. Jeg ønsker så inderlig sterkt at dette skal du klare å slutte med, og slutt da og ordlegge deg som om det er et håp, og begynn både verbalt, her på forumet og i hodet og ordlegge deg slik at dette er ikke et håp med et valg du tar NÅ. Så får det bli det det blir. Jeg snakker av erfaring og det var en "fagansvarlig" i rusomsorgen i Oslo som forklarte meg det i detaljer for mange år siden. Dette har med mekanismer i hjernen og gjøre. Jeg er nikotinfri og det skal du også være når vi snakkes om et år her...
Oggen: takk for kommentar med fornuftige betraktninger. Jeg skjønner hva du mener, men det med «håp» er vel mer en upresis måte å uttrykke seg på. Jeg er inne på dag 6, og nå kan jeg jo bare fortsette , det blir ikke verre fra nå av antar jeg. Det er likevel med fasinasjon jeg kjenner på at trangen til å snuse plutselig er større i dag enn i de to siste dagene. Merkelig egentlig, nesten komisk med mer sug på dag 6 enn 4. Mulig det er fordi jeg er litt stillesittende i ferien og får tid til å kjenne etter.

Men går greit dette altså, er bare å unngå å begynne igjen.
Astennu: Du startet jo på verst tenkelige tidspunkt, dette med jul, stillesitting, fri fra jobb osv. Når du er over denne perioden og tilbake til normal hverdag da fokuset er mer differensiert skal du se at plagene kommer mer og mer på avstand. For min del kan jeg si at det gikk nok 6 mnd. før jeg var Konge over Nikotin og ikke Nikotin Konge over meg, som den hadde vært i mange år. Men suget, rastløsheten ble jo bedre og bedre for hver dag i den 6 mnd. perioden. Jeg lærte også av han fagperson at jeg måtte ha 0 (null) inntak av nikotin i kroppen da det bare vil forlenge den plagsomme perioden grunnet belønningssystemet i hjernen som da trigges tilbake til Nikotin perioden som den ble så glad i. Det er så «deilig» i dag under alle omstendigheter som oppstår i hverdag og helg og kan minne seg selv på at jeg er sjefen hva dette angår, uten plager. Hipp hurra at jeg tok på meg oppgaven med de tross alt plagsomme månene jeg gjorde. Det må presiseres at plagene avtok jo gradvis i den perioden og lengere og lengere tid gikk det mellom hver gang det røynet på. Jeg skriver dette for å prøve og sette ord på hvordan andre kan oppleve det …om det hjelper. I dag er jeg en 100% fri mann hva dette (Nikotin) angår, herlig.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Oggen: takk for kommentar med fornuftige betraktninger. Jeg skjønner hva du mener, men det med «håp» er vel mer en upresis måte å uttrykke seg på. Jeg er inne på dag 6, og nå kan jeg jo bare fortsette , det blir ikke verre fra nå av antar jeg. Det er likevel med fasinasjon jeg kjenner på at trangen til å snuse plutselig er større i dag enn i de to siste dagene. Merkelig egentlig, nesten komisk med mer sug på dag 6 enn 4. Mulig det er fordi jeg er litt stillesittende i ferien og får tid til å kjenne etter.

Men går greit dette altså, er bare å unngå å begynne igjen.
Vis hele sitatet...
Første 2 ukene hadde jeg en ruset følelse, men holdt fortet bra! Etter 1 mnd, hadde jeg putselig en hel uke med intens sug!

2 mnd senere, gradvis blir letter.

Nå 4 mnd senere, tenker svært lite på snus. Vet VET at det kommer dager med sug.

Ikke hør på han over meg, det er ALDRI en perfekt tidspunkt og slutte med snus.