Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2088
Med lanseringen av den nye Xbox one ser man at spillene du kjøper er unike, det vil si at når man kjøper et spill blir den installert på din Xbox, med en kode blir platen ubetydelig for andre personer ettersom den koden bare fungerer en gang, for å låne et spill av en kompis må man kjøpe en ny kode for så å innstallere spillet.

Min personlige spådom for dette er døden for bruktspill-butikker rundt om i landet. Bakgrunnen for dette antar jeg er anti-piratvirksomhet, men man vet jo hvordan det gikk med seriekoder på pc-spill.
Jeg er en av de som gjerne handler brukte spill til 50-75% avslag mot 5-600 kroner for et nytt spill, dette blir altså ikke mulig lengre.

Hva tror dere, vil bruktspill-butikker overleve? Vil dette senke piratvirksomheten eller vil de bare finne nye måter å omgå sperringer på slik som skjedde med ps3?
Finnes det noen bruktspillsjapper igjen i det hele tatt a?
Eneste spillsjappa mitt fylke er en Game-butikk som selger Nintendo 64-spill til 500kr.
Shady Banana
Quix's Avatar
Har en Gamestop her i Harstad som har en god mengde bruktspill til PS2, PS3, 360 og Wii.
Mens det vil være noe kjipt å ikke kunne kjøpe et spill litt billigere så håper jeg virkelig ikke at det blir 100% digitalt enda. En av gledene med å dra på Gamestop å handle er folkene som jobber der. Jeg ender fort opp med å stå å prate med han i kassa hvis det er lite trafikk i butikken. Er ikke like ''gøy'' å sitte hjemme å laste ned
Dette er jo ikke anti-piratvirksomhet, men ment for å hindre videresalg av kjøpe spill. Industrien tjener ingenting på videresalg - og vil heller at alle skal kjøpe nye kompier.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nå husker jeg hvorfor jeg kjøpte PS3..
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Er vel bare å anskaffe seg en PS4 istedet hvis bruktspillkompabilitet er et problem.
Trådstarter
Sitat av Polar- Vis innlegg
Er vel bare å anskaffe seg en PS4 istedet hvis bruktspillkompabilitet er et problem.
Vis hele sitatet...
Har en Xbox 360 og ps3, samt flere eldre konsoller, hvorfor?
Jo, fordi ikke alle spill blir utgitt til alle plattformer, noen liker de ekslusive spillene til f.eks. Xbox som Halo serien.

Har også en bruktspillbutikk i Mo i Rana og Tromsø. Synes egentlig det er synd om det blir slik som Microsoft ønsker, mer bruk og kast er vell strengt talt ikke det vi trenger?

Lurer også på hvordan de skal gjøre det med hackede kontoer o.l.
Antar at din live-id har alle spillene koblet opp mot seg, slik at blir kontoen hacket, må man da kjøpe nye spill? Eller om man ønsker å bytte navn/konto?
Sitat av Sterain Vis innlegg
"It has been confirmed that there are additional fees for the ability to play pre-owned games. However, this service allows you to install the game to the XBOX so the disc is no longer needed again. It appears Phil Harrison was wrong! The XBOX support twitter have confirmed that there will be no charge for playing used games"

Fra reddit linken fra OP
https://twitter.com/XboxSupport2/sta...67192799223808
https://twitter.com/XboxSupport/stat...57014729175040
https://twitter.com/XboxSupport3/sta...37800702238722
Vis hele sitatet...
Håper dette er korrekt
Virker som om det er litt forvirring internt i selskapet også :P
får vente å se
Høres mer ut som døden for Xbox spør du meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Høres mer ut som døden for Xbox spør du meg.
Vis hele sitatet...
Enig der, kommer nok til å hoppe over til ps4 ved neste korsvei. Xbox har bare tapt seg mer og mer i forhold til å ta vare på kundene sine, Xbox One var vel spikeren i kista. Når alt annet i samfunnet går ut med større valgfrihet av medier,så skal Microsoft snevre det inn.
Har tidligere jobbet hos Gamestop og kan si at de ikke vil klare seg uten bruktmarkedet. Kanskje i USA men ikke her i Norge ettersom Elkjøp og nettbutikker selger spill til ekstremt lave priser.
Gamestop er problemet i markedet, så jeg håper de dør ut. Det er også grunnet GameStop Microsoft gjør dette. At en enkeltperson solgte et spill til en venn var aldri et problem - heller hvordan GameStop direkte skyver brukt spill på folk som vurderer å kjøpe nye spill og dermed hindrer utgiver ene i å tjene penger på salg.

Om man går på GameStop og vurderer å kjøpe et nytt spill, henter det fra hylla og går for å betale så er du et sikret salg. Men i kassa vil de som jobber der sjekke om de har en brukt versjon og spørre om du heller vil ha dette til redusert pris (noe de fleste sier ja til siden et brukt spill er akkurat like bra som et nytt). Da er plutselig dette salget tapt for utgiver ene og de får ingen penger.
Sitat av etse Vis innlegg
Gamestop er problemet i markedet, så jeg håper de dør ut. Det er også grunnet GameStop Microsoft gjør dette. At en enkeltperson solgte et spill til en venn var aldri et problem - heller hvordan GameStop direkte skyver brukt spill på folk som vurderer å kjøpe nye spill og dermed hindrer utgiver ene i å tjene penger på salg.

Om man går på GameStop og vurderer å kjøpe et nytt spill, henter det fra hylla og går for å betale så er du et sikret salg. Men i kassa vil de som jobber der sjekke om de har en brukt versjon og spørre om du heller vil ha dette til redusert pris (noe de fleste sier ja til siden et brukt spill er akkurat like bra som et nytt). Da er plutselig dette salget tapt for utgiver ene og de får ingen penger.
Vis hele sitatet...
Akkurat, skjønner Microsoft her. GameStop har jo også veldig bra garantier på bruktspill du kan ha et bruktspill i 10 dager og returnere det om du ikke likte det f.eks.