Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8325
Hei!

Endte opp på ett nachspiel i går som jeg vanligvis ikke ender opp på.
Da jeg kom dit drev de å røykte cannabis. Jeg ville tro jeg hadde max 3-4 trekk. Jeg har aldri prøvd før noen narkotiske stoffer før, og selvfølgelig kom politiet da jeg prøvde min første gang...

Jeg ble fortalt at jeg ville få ett forelegg i posten på ca 2-3 tusen kroner.
Det jeg lurer på er om noen vet hvor lenge dette blir på rullebladet?
Og ettersom jeg ikke har vært i noen kontakt med politiet tidligere, er det mulig at jeg får påtaleunnlatelse? Isåfall, viser det på rullebladet?

Takker for svar
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
du får nok ikke påtaleunnlatelse for å ha røyka cannabis, du brøt norsk lov med viten og vilje, og derfor får du et Forenklet forelegg, dette vises ikke på en vanlig vandelsattest såvidt meg bekjent.

Bota kan du dessverre ikke vri deg unna hvis du vedtok forelegget.

Tok de pissings av deg? eller så de at du røyka? hvis du ikke har innrømt noe kan du prøve å benekte alt, men enkleste vil nok være å bare ta bota og holde seg unna slike nachspiel i fremtiden

Edit: Velkommen til Freak.no
Sist endret av Gig; 5. august 2012 kl. 14:26.
Er du ung så kan det jo hende du får påtaleunlatelse mot pissings i 6-12 mnd.
Max uheldig du var.

Hvis ikke polisen har noe bevis på at du har røyka så kan det være en mulighet å klage. Nekt for alt, som nevnt over.
Nei, de tok ingen pisseprøver. de tok ett avhør på hver å en av oss i huset på ett rom. Innrømma det for å håpe på noe goodwill hos politiet om det var mulig å se igjennom fingrene, men hadde nok litt for store forhåpninger der ja...

@Gig
Etter det jeg har lest litt rundt omkring på nettet så virker det ikke som det blir gitt forenklede forelegg på cannabis, siden det er en mer alvorlig sak.

Takker
Du var jo veldig uheldig da, men ville nok bare tatt boten. Ihvertfall tenker jeg sånn på det når det gjelder cannabis, blir jeg tatt får jeg ta smellen. Blir litt som å kjøre for fort i trafikken, man vet det er ulovlig og det er kjipt å måtte betale, men så slipper man også unna med forenklet forelegg =)

Bare at interesse, for jeg har "røyke-nach" tilnærmet hver gang jeg er ute (noen ganger i uka), har du noe ide om hvordan det kan ha seg at politiet plutselig oppsøkte plassen dere var på? Men jeg regner med at det har mye med hvor man bor å gjøre.. Bor i Bergen, og regner med at politiet har nok å ta seg av i gatene og på store fester fremfor et "rolig" nach på det store utedagene i uken,
@dvs
Ja, jeg har ikke noe problem med å ta boten, eneste kjipe er jo at dette blir på rullebladet.

Ja, når de kom inn i huset så var det første de sa at naboene hadde klaget på støy.. Etterfulgt av "her lukta det canna!"
Vi spilte nok litt for høy musikk, samt alle dører sto åpne.. Så har ingen andre enn oss selv å skylde på vil jeg tro.
Parkettetterligning
Hva har det å si med rullebladet? Kan hende du ikke kommer deg til usa samt politi og fengselsbetjentskolen. De fleste andre bedrifter kan ikke kreve annet enn en vanlig vandelsattest og der skal det ikke stå. Barnehager og skoler skal jo kreve politiattest men da får de visstnok bare ting som er koblet til barn og forbrytelser anngående barn.
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Hva har det å si med rullebladet? Kan hende du ikke kommer deg til usa samt politi og fengselsbetjentskolen. De fleste andre bedrifter kan ikke kreve annet enn en vanlig vandelsattest og der skal det ikke stå. Barnehager og skoler skal jo kreve politiattest men da får de visstnok bare ting som er koblet til barn og forbrytelser anngående barn.
Vis hele sitatet...
Vill bare nevne at det er en myte at man ikke kommer inn i usa hvis man blir tatt med cannabis. Arild Knutsen ahr blitt tatt med hasj flere ganger, og han har vert i usa for kun noen år siden.

Kilde:http://www.youtube.com/watch?v=XHrPW...ailpage#t=236s
Som jeg og andre har nevnt i tidligere tråder, så er det ikke forenklet forelegg i slike saker som dette. Forenklet forelegg får man kun i trafikk og tollsaker.

Dermed vil et eventuelt forelegg du måtte få, komme på rullebladet.
Jeg vet at når det gjelder å ha ren vandel så henger et forelegg for litt hasj med deg i 2år. Det er som regel om du har Ren vandel eller ikke som betyr noe.

Ren vandel har man etter:
0år hvis man alldri har vært i kontakt med politiet.
2år etter Forelegg
5år hvis man har vært i fengsel 6mnd eller mindre
10år hvis man har vært i fengsel mer enn 6mnd
Sitat av Sondre Vis innlegg
Jeg vet at når det gjelder å ha ren vandel så henger et forelegg for litt hasj med deg i 2år. Det er som regel om du har Ren vandel eller ikke som betyr noe.

Ren vandel har man etter:
0år hvis man alldri har vært i kontakt med politiet.
2år etter Forelegg
5år hvis man har vært i fengsel 6mnd eller mindre
10år hvis man har vært i fengsel mer enn 6mnd
Vis hele sitatet...
Viktig å legge til at den vil for alltid finnes i den uttømmende politiattesten. Som man trenger f.eks. når man skal søke skole/jobb i politiet.
Kommer man inn på lærerskolen med forelegg pga cannabis?
Sitat av Isbjørnen Vis innlegg
Kommer man inn på lærerskolen med forelegg pga cannabis?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør man. Når man søker jobb som lærer er det kun seksuelle forbrytelser de ser etter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet om de ser på uttømmende eller ordinær politiattest når man skal inn på styrmannskole (bachelor i nautikk)?

Har fått forelegg på mellom 2 og 4 tusen kroner etter å ha tatt en urinprøve med positivt resultat for THC.
Benektet forøvrig å noen gang ha inntatt stoffet på eget initiativ, og stilte meg totalt uvitende til hvordan det kan ha endt opp i kroppen. Har ikke tidligere hatt noe sammenstøt med lovens lange arm.
Sitat av trappetryne Vis innlegg
Hva har det å si med rullebladet? Kan hende du ikke kommer deg til usa samt politi og fengselsbetjentskolen. De fleste andre bedrifter kan ikke kreve annet enn en vanlig vandelsattest og der skal det ikke stå. Barnehager og skoler skal jo kreve politiattest men da får de visstnok bare ting som er koblet til barn og forbrytelser anngående barn.
Vis hele sitatet...
Dette er kun en myte som folk må begynne å skjønne!

Jeg kjenner en som har fyllekjøring, hasj og vold mot tjenestemann på rullebladet, og han kom inn uten særlige problemer. Det går bra.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Dette er kun en myte som folk må begynne å skjønne!

Jeg kjenner en som har fyllekjøring, hasj og vold mot tjenestemann på rullebladet, og han kom inn uten særlige problemer. Det går bra.
Vis hele sitatet...
Må man dra til den amerikanske ambassaden for å få visum da eller? Eller kan man fortsatt gjøre dette på nettet?

Kan se for meg at det kan bli litt trøblete om man f.eks har en jobb hvor man reiser til statene ofte.
Har hørt at hvis du blir tatt for noe så lite alvorlig som hasj, så havner du på en prøvetid å hvis du ikke klare å holde deg unna polititrøbbel så avbrytes prøvetiden å rullebladet ditt blir permanent
Sorry for at jeg stjeler tråden.

Krasjet bilen og ble tatt inn til blodprøve. Hadde drukket og røyket weed dagen før. Hadde ikke alkohol i kroppen når jeg kjørte, men jeg lurer på om jeg blir tatt for å ha kjørt i beruset tilstand hvis de finner cannabis i blodet. Noen som vet det?
"Cannabis (THC) kan bare spores i noen timer etter siste inntak ved blodprøver".

Kilde: http://rustelefonen.no/index.php?opt...svar&Itemid=46
ArbeidsledigProletar
Og nå... NEKTER du for at du har røyka, gamle forklaringer er bare bull, du røyka sigaretter eller rullings der inne om de så deg med noe i munnen. De tar pisseprøve og du slipper unna da de ikke vil sitte med bevis. Sitter ikke i urinen lenge om du røyka én gang.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Og nå... NEKTER du for at du har røyka, gamle forklaringer er bare bull, du røyka sigaretter eller rullings der inne om de så deg med noe i munnen. De tar pisseprøve og du slipper unna da de ikke vil sitte med bevis. Sitter ikke i urinen lenge om du røyka én gang.
Vis hele sitatet...
Støtter den, du er ren maks 1 - 5 dager etter at du har røyket. Pluss at du tok bare 4 trekk, så det er helt sikkert borte allerede.