Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6030
Før saken:

Leste på nettet at mange allerede sto i kø, dette var ca kl 7 om morgenen. Da jeg kom ned kl 9 viste det seg at dette var tull fra medias side. Det var hverken kø eller mange folk, det var ikke engang væpnet politi til stede ved hovedinngangen. Jeg gikk inn i lokalet, henvendte meg i luken og adresserte meg selv som publikum. Jeg fikk en kølapp og et stempel på hånden som ga med adgang til rettsalen.

Kl 10 åpnet dørene til rettsal 227, hvor det var smekket med folk og utenlandsk presse.

Selve fengslingsmøtet:

Rettsmøtet begynte kl 11. Og etter innledning fra dommeren med en påfølgende pause grunnet teknisk svikt, ble ABB ført inn i salen. Her følger referat direkte fra partene i saken. Jeg har utelatt det jeg ikke fikk med meg eller som er helt irrelevant, samt at jeg ikke alltid kan sitere ordrett, men likevel:

Dommeren: Jeg vil i slutten av rettsmøtet informere om referat- og fotoforbudet for pressen (...) Før inn siktede (henvender seg til politiet).

Inn kommer en nyklippet og nybarbert ung mann i sort genser med hvit skjorte som er åpen i toppen. Han virker noe nøytral, men samtidig litt nervøs.

Dommeren: Har partene noen innvendinger mot dommeren, altså min habilitet?
Lippestad: Nei.
Aktor: Nei.
Dommeren: Behring Breivik, jeg har allerede din personalia, så jeg skal ikke bruke tiden på det. Du har erkjent de faktiske forhold, men ikke straffeskyld. Hvordan er situasjonen nå? Aksepterer du fortsatt fengsling?
ABB: Jeg er militærkommandør Anders Behring Breivik (...). Jeg erkjenner ikke straffeskyld fordi (...) Jeg aksepterer ikke denne domstolen.
Dommeren: Ja ja (avbryter ABB). Men ønsker du deg løslatt?
ABB: Ja.
Dommeren: Så du ønsker deg løslatt?
ABB: Ja.
Dommeren: Da synes jeg vi skal gå over til påtalemyndigheten. Vær så god, aktor.
Aktor: Ærede rett. Jeg viser til (...) Vi ønsker å oppheve brev-, besøks- og medieforbudet til Breivik, til fordel for en tilsvarende kontroll i 8 uker av totalt 12 ukers forlenget varetekt. Så langt har etterforskningen ikke gitt sterke grunner til å tro at Breivik har hatt medhjelpere til hverken selve handlingen eller forberedelsen. (...) I henhold til Straffeprosessloven § 172 begrunner vi fengslingen med at en løslatelse åpenbart vil støte allmennhetens rettsfølelse. Vi ber derfor om forlenget varetekt i 12 nye uker.
Dommeren: Et øyeblikk, aktor. Hvor langet er dere kommet i etterforskningen? Når vil den avsluttes?
Aktor: Jeg kan ikke si noe for sikkert, men hen mot slutten av fengslingsperioden, altså i februar. Samtidig vil det på etterforskning av noe mindre format under tiltalen.
Dommeren: Greit. Da går vi over til forsvaret. Lippestad har ordet.
Lippestad: Ærede rett. Det vises til Lovtidene (...) Det er viktig å hindre isolasjonsskader som lett kan oppstå under varetekt. Vi mener derfor at det bør lempes på restriksjonene. Dette har fortsatt gyldighet selv om politiet vil oppheve fobudet til fordel for kontroll, da siktede i praksis sitter under et regime som tilsvarer full isolasjon. Principalt må siktede løslates, binærtTakk.
Dommeren: Ønsker akoratet å komme med en kommentar?
Aktor: Ærede rett. Viser til Lovtidene (...), skal jeg lese den kjennelsen?
Dommeren: Kjenner til den. Det er ikke nødvendig med opplesning.
Aktor: Greit. Vi viser til DOK 78(...) side 11, 13, avsnitt 7 på side 13 (...)
Dommeren: Har bistandsadvokatene noen sluttkommentar?
Bistandsadvokatene: Nei (alle svarer nei/nikker på hodet).
Dommeren: Da kommer vi snart til slutningen, og (...)
ABB: Kan jeg få si noe?
Dommeren: Etterpå.
ABB: Jeg har forstått det slik at de pårørende er tilstede. Jeg vil gjerne henvende meg til dem i fem minutter og (...)
Dommeren: Nei.
ABB: Nei vel.
Dommeren: Retten opphever referatforbudet, og vil trekke seg tilbake for kjennelsen som blir offentliggjort kl 13. Kjennelsen blir meddelt Breivik i fengslet. Har Harald Stanghelle fra Presseforbundet en anmerkning om referatforbudet? Ja vel. Da er rettsmøtet hevet.

Konklusjon: Mitt møte med ABB gjorde at jeg fikk et annet inntrykk enn det ''monsteret'' som media skriver om. Jeg fikk en slags sympati for mannen. For meg var det åpenbart at dette rettsmøtet viser en mann som er helt alene i verden, en mann som har gjort seg forhatt. Dette er en mann som samtidig viste sympatiske trekk før og under rettsmøtet. En mann som virket flau og så ned i bordet når aktor pratet.
Sikker på at du ikke har et video eller lydopptak?

Kan du si noe om stemmen til Breivik? Leste i Aftenposten at den var litt i overkant lys. Stemmer det?

Hvordan så han ut kontra hvordan så ut på sine selvutnevnte pressebilder?

Hvorfor er det rapportert at enkelte unge AUF'ere lo?
Jeg er bare glad for at dommeren hindret han i å snakke dritt til de pårørende..
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
Sikker på at du ikke har et video eller lydopptak?

Kan du si noe om stemmen til Breivik? Leste i Aftenposten at den var litt i overkant lys. Stemmer det?

Hvordan så han ut kontra hvordan så ut på sine selvutnevnte pressebilder?

Hvorfor er det rapportert at enkelte unge AUF'ere lo?
Vis hele sitatet...
1. Nei, det er ingen video. Alle fikk beskjed av tingrettsdommenren at enhver filming, bildetaking eller lydopptak av siktede ikke var tillatt. Alle som brøt dette ville risikere å bli utvist av politiet, som forøvrig holdt hele salen under oppsikt. Siktede ønsket heller ikke å bli filmet, og det er bare noe man må akseptere.

2. ABB har en noe lys stemme, men den er ikke feminin.

3. Han lignet litt på profilbildet fra Facebook, men kortbarbert og litt medtatt. Han var pent kledd og var veldig høflig. Han er slank og en relativt pen ung mann.

4. Det var enkelte som lo under saken. Jeg vet ikke om det var pga ABBs kommentarer, eller om det var en sorg/stressreaksjon. Jeg fikk følelsen av at det var pga stress.
Sist endret av hafnor; 14. november 2011 kl. 13:57.
noen burde ha tatt opp dette møtet. er jo ikke vanskelig å ta opp lyden med en mobil i lomma eller kjøpt noe som dette her og tatt opptak:
http://www.dealextreme.com/p/recharg...blue-4gb-19636
vet ikke hvor strenge de er, men bør vel ikke være vanskelig å komme inn med noe sånt som dette?
Det er en del spekulasjoner rundt ABBs kommentar om tortur i fengslet, så jeg skal prøve å avklare det her:

Under møtet spurte dommeren om forholdene i fengslet. ABB sa at han slet i begynnelsen, men har nå innrettet seg i fengslet. Ordet tortur dukket opp, og Breivik sa at han opplevde oppholdet som en konvensjonell form for tortur, som ikke engang hadde noen nytte for politiet. Da hadde det vært bedre med metodene fra Saudi-Arabia for informasjonsuthenting.

Carl Bore påstod at ABB virket ustabil. Jeg er uenig. Jeg oppfattet ikke dette som en abnorm uttalelse, men heller at ABB følte det som en form for tortur, som attpåtil var helt hensiktsløs.

Forøvrig viste jo Lippestad i sin kommentar til dommeren til FNs torturkommisjons stadige kritikk av Norges bruk av varetekt, som jo nettopp kan oppleves som torturlignende.
Er det noen som har ettklipp av stemmen hans? Kan ikke finne det noe sted..
Gjerne fra når han ringte politiet 22 Juli.
Hvorfor vil du høre stemmen hans?
Takk for et fint referat
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
Hvorfor vil du høre stemmen hans?
Vis hele sitatet...
Jeg som mange andre jeg vet om ønsker å høre stemmen hans. Har ikke satt meg ned og reflektert over hvorfor, men i korte trekk, så er det et steg videre til å knytte en identitet til denne ukjente forhatte mannen som vi kun har bilde av.
Sist endret av M72; 14. november 2011 kl. 15:32.
Er vel garantert en eller annen som har filmet eller tatt et bilde. Kommer sikkert på liveleak i løpet av dagen.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Er vel garantert en eller annen som har filmet eller tatt et bilde. Kommer sikkert på liveleak i løpet av dagen.
Vis hele sitatet...
Isåfall finner du det må du poste det her. Flott post av deg TS, godt vi har freaks som møter opp ^^ KP fra meg
Det jeg ikke helt skjønner er at når hvem som helst kan komme og følge fengslingsmøte med egne øyne. Hvorfor skulle det da ikke kunne bli filmet? Jeg har trodd nå i en uke at idag var dagen jeg skulle få høre og se video av denne mannen.
Sitat av Hackett Vis innlegg
Det jeg ikke helt skjønner er at når hvem som helst kan komme og følge fengslingsmøte med egne øyne. Hvorfor skulle det da ikke kunne bli filmet? Jeg har trodd nå i en uke at idag var dagen jeg skulle få høre og se video av denne mannen.
Vis hele sitatet...
Var vel fordi Breivik ikke ønsket dette, og har dermed loven på sin side.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Takk for at du delte referatet.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Var vel fordi Breivik ikke ønsket dette, og har dermed loven på sin side.
Vis hele sitatet...
Ikke dermed loven på sin side, nei. Han ønsket ikke å bli tatt bilde av, og har loven på sin side. Men ikke fordi han ønsket det.

Viktig presisering.
Det er helt utrolig at mediene dagen før skriver att det vil være en stor kø med publikum utenfor tinghuset, så sier jo TS her att det er feil. Hvordan de kan utnytte denne saken slik er for meg helt uforståelig.
Syns selv det er fryktelig å lese de overtabloidiserte overskriftene nettavisen og i særskille vg kommer med rundt hver minste detalj. Leste "liveoppdateringene" til vg fra fenslingsmøtet og for hver oppdatering de kom med satt de nærmere og nærmere ABB. Først var det 5-6 meter, mens de til slutt nærmest ga inntrykk av at de satt på fanget hans og kjente pusten hans.

Hvordan synes du det er å se alle overskriftene hafnor?
Sitat av hafnor Vis innlegg
Konklusjon: Mitt møte med ABB gjorde at jeg fikk et annet inntrykk enn det ''monsteret'' som media skriver om. Jeg fikk en slags sympati for mannen. For meg var det åpenbart at dette rettsmøtet viser en mann som er helt alene i verden, en mann som har gjort seg forhatt. Dette er en mann som samtidig viste sympatiske trekk før og under rettsmøtet. En mann som virket flau og så ned i bordet når aktor pratet.
Vis hele sitatet...
Han er vel sett på som et monster, fordi han drepte en haug med uskyldige ungdommer og mennesker? Greit at du kan ha sympati for at han har følt seg alene og slike ting, men du kan ikke gi sympati med hans handlinger. Sympatiske trekk før og under rettsmøtet? "Jeg er en militær kommandør og knight justicar i en verdensomspennende organisasjon" og "Du har fått mandat fra dem som støtter multikulturalismen. Det er en hatideologi som støtter dekonstruksjonen av det norske samfunnet". Har han fått lov til å få si ord til de fornermede, har han garantert sagt noe "sjokkerende". Men for all del, jeg kjenner ikke fyren, og vet alt jeg vet om han gjennom media, men herregud, han har gjort noe helt sinnsykt, og jeg føler ingenting annet enn avsky for mannen. At han virker flau og så ned i bordet når aktor snakket, er på en måte det motsatte av hva han selv vil fremstå som. Han vil jo ha oppmerksomhet og slike ting, men det virker som at det bare er et skjold. Men uansett, bra du har et lite referat!
Nrk nå. 3 stk fra Utøya som var der i dag.
Var det ikke referatforbud fra fengslingsmøtet? Dagbladet
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det er helt utrolig at mediene dagen før skriver att det vil være en stor kø med publikum utenfor tinghuset, så sier jo TS her att det er feil. Hvordan de kan utnytte denne saken slik er for meg helt uforståelig.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å si at de utnytter fengslingsmøtet? Hvis signalene dagen før tyder på at det vil være stor pågang; skal de da ikke rapportere det?

Sitat av Poison Vis innlegg
Var det ikke referatforbud fra fengslingsmøtet? Dagbladet
Vis hele sitatet...
Det ble opphevet etter møtet.
Sist endret av aioe; 14. november 2011 kl. 19:40. Grunn: Inkluderte svar til Poison
Sitat av aioe Vis innlegg
Hva får deg til å si at de utnytter fengslingsmøtet? Hvis signalene tyder på at de vil være stor pågang; skal de da ikke rapportere det?
Vis hele sitatet...
Poenget er att det aldri var noe å kø, og hva baserte de dette på? Kun spekulasjoner, for lesernes del.
Vg skrev jo faktisk at folk hadde sittet i kø siden tidlig tidlig på morgenen. Dette blir feil i mine øyne, når det faktisk ike var snakk om kø i det hele tatt...
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Poenget er att det aldri var noe å kø, og hva baserte de dette på? Kun spekulasjoner, for lesernes del.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg er en ganske kynisk måte lese media på. Jeg regner med at når det står i pressen at det er ventet en stor på gang, så er det fordi opplysningene de sitter på skulle tilsi det. Pressen tjener ingenting på å fare med ubegrunnede spekulasjoner.

Det er - selv om det faller enkelte vanskelig å innrømme det - forskjell på Se & Hør og Dagbladet.
Sitat av aioe Vis innlegg
Det er - selv om det faller enkelte vanskelig å innrømme det - forskjell på Se & Hør og Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det, men begge deler tjener penger per løssalg (eller i dette tilfellet klikk på nettet). Du kan da ikke mene at du ikke syns f.eks Dagbladet har misledene overskrifter og urelevante artikler?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Ja, det er det, men begge deler tjener penger per løssalg (eller i dette tilfellet klikk på nettet). Du kan da ikke mene at du ikke syns f.eks Dagbladet har misledene overskrifter og urelevante artikler?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i er mange misvisende overskrifter. Men irrelevante artikler? Debatten om hva som er av allmenn interesse er vanskelig. Noen føler de trenger å vite lite. Andre føler de trenger å vite mye. Min holdning er at pressen bare må kjøre på, og overlate vurderingen av hva som er interessant til leseren.

Hvis jeg måtte velge mellom å la noen få vite for mye, eller å la noen få vite for lite, spesielt i denne saken, ville jeg valg det første.
Sist endret av aioe; 14. november 2011 kl. 20:29. Grunn: La til "hvis jeg måtte velge..."
Bra du delte opplevelsen og fint referat, har sendt det videre til noen venner som jeg diskuterte fengslingsmøtet med istad. Må si det var ganske oppsiktsvekkende å nå få vite hvor tona ned hele seansen faktisk var. I forhold til hvordan media framstilte det, blir ganske irritert merker jeg..

Jeg mener, de klarer å gjøre så ekstremt mye ut av vær minste lille detalj, leste en egen artikkel om: Hvordan ABB introduserte seg, at han nevnte tortur, at noen i salen lo, at han ville henvende seg til de pårørende osv. Det blir rett og slett for dumt.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Syns selv det er fryktelig å lese de overtabloidiserte overskriftene nettavisen og i særskille vg kommer med rundt hver minste detalj. Leste "liveoppdateringene" til vg fra fenslingsmøtet og for hver oppdatering de kom med satt de nærmere og nærmere ABB. Først var det 5-6 meter, mens de til slutt nærmest ga inntrykk av at de satt på fanget hans og kjente pusten hans.

Hvordan synes du det er å se alle overskriftene hafnor?
Vis hele sitatet...
Jeg så på db.no at John Olav Egeland ble intervjuet av sin egen avis. Der sa han at han satt 2-3 meter fra Breivik. Men det er jo feil. Breivik ble flankert av Lippestad på sin venstre side og Hein Bæra på høyre side. Den som satt 3 meter fra Breivik var han unge advokaten jeg ikke husker navnet på. Egeland satt jo på tilhørerbenken.

Noen av overskriftene er jo korrekte, men problemet når man leser disse er at man får et annet inntrykk enn det som faktisk skjedde. Mange kan tro at det var mer dramatisk enn det egentlig var, og at Breivik prøvde å ''kuppe'' rettsmøtet.
Sist endret av hafnor; 14. november 2011 kl. 21:47.
Synst det er drøyt at det er vedtatt brev- og besøksforbud på Breivik i siste varetektshøyring. Eg er sjølvsagt innforstått med at han har gjort forferdelege handlinger, men å lempe på reglane i ein rettsstat på hans vegne synst eg berre er kvalmt. Uansett kven du er, skal du bli behandla likt av loven. Brev- og besøksforbud blir satt i verk når ein er redd etterforskninga skal bli forstyrra av mistenkte - ikkje når ein vil at ein kar ikkje skal uttale seg. Etterforskninga har jo pågått veldig lenge, og alle Breivik eventuelt hadde kontakt med veit heilt sikkert at han er tatt. Den norske rett skuffer meg!

Btw, er det nokon freaks som veit om det er vanleg å gje tiltalte lov til å tale i høringa? (Eg synst ikkje at det skal vere nokon forskjellsbehandling av Breivik, loven skal vere lik for alle)
Sitat av aioe Vis innlegg
Det synes jeg er en ganske kynisk måte lese media på. Jeg regner med at når det står i pressen at det er ventet en stor på gang, så er det fordi opplysningene de sitter på skulle tilsi det. Pressen tjener ingenting på å fare med ubegrunnede spekulasjoner.

Det er - selv om det faller enkelte vanskelig å innrømme det - forskjell på Se & Hør og Dagbladet.
Vis hele sitatet...
De tjener massehvis på å skrive om spekulasjoner og meninger som egentlig ikke har noe grunnlag i saken i det hele tatt. Kynisk er kanskje helt riktig ord ja, når det gjelder VG og DB. Andre aviser leser jeg litt med mer troverdighet.
Sist endret av ZionRoad; 15. november 2011 kl. 18:15.
http://www.dagbladet.no/2011/11/15/n...ivik/19017685/

Haha dette var egentlig latterlig og lese, hvordan dagbladet prøver så godt de kan og drite ham ut i hver setning.
Sitat av Hackett Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2011/11/15/n...ivik/19017685/

Haha dette var egentlig latterlig og lese, hvordan dagbladet prøver så godt de kan og drite ham ut i hver setning.
Vis hele sitatet...
Det var jo som å lese en dårlig bok det der.
Sitat av http://www.dagbladet.no/2011/11/15/nyheter/innenriks/terror/terrorangrepet/anders_behring_breivik/19017685/
Døden kom i silkeslips
Anders Behring Breivik ankom retten som den iskalde morder han er, kun med varme følelser for seg selv, sitt ytre og sine klær.

Mannen som på kaldeste vis likviderte og sprengte 77 liv én og samme dag.

Det besnærer publikum hvordan denne gjennombolede mannen med en rekke plastiske operasjoner bak seg, ikke klarer å gni vekk de feminine trekk han ifølge sitt manifest alltid har forsøkt å bekjempe.
Vis hele sitatet...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Poenget er att det aldri var noe å kø, og hva baserte de dette på? Kun spekulasjoner, for lesernes del.
Vis hele sitatet...
Sitat av FerieFyr Vis innlegg
Vg skrev jo faktisk at folk hadde sittet i kø siden tidlig tidlig på morgenen. Dette blir feil i mine øyne, når det faktisk ike var snakk om kø i det hele tatt...
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstod det av VG hadde folk stilt seg tidlig i kø før dørene åpnet, køen forsvant sikkert fort når dørene åpnet siden det var mindre pågang enn forventet.