Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3550
Hei Freaks!

Hver eneste dag går jeg rundt med en forferdelig dårlig samvittighet.
På skolen, på bussen, på vei hjem.

På observerer jeg at det er en rekke mennesker der som ikke har det så bra. Mange har problemer hjemme, som jeg vet om, andre har bare få venner og passer dårlig inn i klassemiljøet.

På bussen ser jeg fattige tiggere som knasker på gamle brødskiver og teller de siste myntene de har i den uvaskede hånden sin mens jeg ser et skuffet sukk i ansiktet dems.

På vet hjem er det også mange tiggere og mennesker som står alene. Jeg kan tydelig se på dem at dette er mennesker som ikke har det like greit som alle andre i hverdagen.
Jeg lever at alle mennesker er like mye verd, uansett hva!
Alle har de samme rettighetene, og absolutt alle har rett til å ha et lykkelig liv.

Anyhow, jeg går rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke har den minste anelse om hvordan jeg kan hjelpe slike mennesker. Jeg kan riktignok hjelpe noen ved å skaffe meg jobb i Røde Kors ungdom, noe jeg har planer om, men.. Resten av menneskene.

Alle forteller meg at jeg ikke kan valse rundt å synes synd i alle mennesker jeg kommer over. Men jeg klarer det ikke. Jeg hater urettferdighet mere enn noe annet i verden!

Noen som har noen gode ideer så jeg kan lyse opp dagen til mennesker som sliter i hverdagen?

Takker for alle seriøst svar!
Sist endret av dead_rat6; 9. november 2011 kl. 22:24.
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.

Noe jeg gjør:
Samler småpenger (1 kroninger og 50 øringer) som jeg har i en skål, og når den er fylt opp så går jeg ut på byen og leter etter en NORSK tigger.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.

Noe jeg gjør:
Samler småpenger (1 kroninger og 50 øringer) som jeg har i en skål, og når den er fylt opp så går jeg ut på byen og leter etter en NORSK tigger.
Vis hele sitatet...
Det var en flott ting å gjøre, Per!
Men igjen, tiggerne er jo ikke alle. Elevene på skolen som ikke passer inn i miljøet og føler seg utenfor. Jeg har prøvd flere ganger å dra de inn i gjengen, alle gutta er også med på å prøve å lyse opp hverdagen til klassekameratene våre!
Men det går bare ikke..
sliter en del med det samme, tar det litt for mye "inn" på meg, men en ting jeg har funnet ut er at det også er noe positivt med alle mennesker og deres tilværelse. Bare slå av en prat med dem, hjelper dem utrolig mye og du får deg kanskje en god latter, noe å tenke på osv =) hvertfall det jeg pleier å gjøre da, hver sin smak, smak på alt før du sier æsj!
Som "Dreaming" sier, det skal ikke mer til enn å bare slå av en prat, få dem med på gruppearbeid i timen/ sett deg med dem i friminuttene og sentre ballen til dem i gymmen. Bra du tar initiativ !
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Utenlandske tiggere er det ikke synd på , det er et folkeslag som ikke på noen måte har lyst til å jobbe, bare stjele å tigge, så. se en annen vei å dytt dem unna!
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/11/08/n...avid/18928974/

Jeg vet ikke med deg, men jeg syntes synd på denne dama selv om hun er en utenlandsk tigger..
Sitat av Eucaa Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2011/11/08/n...avid/18928974/

Jeg vet ikke med deg, men jeg syntes synd på denne dama selv om hun er en utenlandsk tigger..
Vis hele sitatet...
Hvorfor? , dem lever jo gatelangs, det er livet / kulturen dems, hvorfor i huleste skal mann synes synd på dem?
Sist endret av Notoneofthem; 9. november 2011 kl. 22:46.
Innvandrere og narkomaner har jeg overhodet ingen symapti for. Å blir narkoman er deres egen feil, og hvis de har det så forferdelig så burde de skjønne at de ikke skal bruke pengene sine på kjall.

Var i Polen for et par uker siden, og der var det folk som lå på bakken og spillte død med en tiggeskål forran dem.

Poenget mitt er: Innvandrere trenger ikke å komme til Norge for å tigge, og narkomaner har bare dem selv å skylde på.
Vil du gjøre en forskjell i hverdagen til mennesker som sliter, smil og si hei. Som før nevnt er det som regel ikke mer som skal til. Men husk og at mange av de du ser som regel har "verre" ting de sliter. Ting som bare helsepersonell kan ta tak i.
Hva med en jobb i helsevesenet? Der kan du virkelig utgjøre en forskjell for mennesker som sliter.
Sitat av Er0 Vis innlegg
Å være et godt menneske har sin pris, deadrat. Gi en hyggelig kommentar, kanskje prøv å snakke med de du ser ikke har det så bra, og gi penger til tiggere og gjerne et smil.
Vis hele sitatet...
Ved å gi penger til tiggere støtter du opp under den kyniske utnyttingen av mennesker som disse organiserte tiggerbandene driver med.

Skjønner at du mener det godt, men det er din jævla naivitet som gjør at disse folkene sitter ute i kulda og fryser, slik at sjefene deres kan kjøpe seg en mercedes til..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvorfor? , dem lever jo gatelangs, det er livet / kulturen dems, hvorfor i huleste skal mann synes synd på dem?
Vis hele sitatet...
Så det er aldri synd på folk i andre kulturer?
Sitat av Eodor Vis innlegg
Poenget mitt er: Innvandrere trenger ikke å komme til Norge for å tigge, og narkomaner har bare dem selv å skylde på.
Vis hele sitatet...
Et års forbruk med heroin koster mindre å produsere enn du betaler for 6 halvlitere på butikken. Det er bare staten sin feil at junkiene er desperate kriminelle rasshøl som stjeler alt som ikke er skrudd fast.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Utenlandske tiggere er det ikke synd på , det er et folkeslag som ikke på noen måte har lyst til å jobbe, bare stjele å tigge, så. se en annen vei å dytt dem unna!
Vis hele sitatet...
Ja, for det mye mer synd på norske tiggere? Som har valgt å bruke alle penga på narko? Og du tror det er like lett å få jobb om du heter Mohammed?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Ja, for det mye mer synd på norske tiggere? Som har valgt å bruke alle penga på narko? Og du tror det er like lett å få jobb om du heter Mohammed?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noe lettere når du er en 20 år gammel, høygravid, rumener med to års skolegang i Norge.
Noen ganger kan det være nok med et vennlig hei
Eller et lite smil
Hva med å kjøpe =Oslo. Flott at tunge narkomane kan tjene penger på et 100% ærlig vis.
Kreds til de som velger å tjene pengene på denne måten!
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Ja, for det mye mer synd på norske tiggere? Som har valgt å bruke alle penga på narko? Og du tror det er like lett å få jobb om du heter Mohammed?
Vis hele sitatet...
Vel nå har vel ikke dem romanske tiggerne norsk statsborgerskap tenker jeg,men mohammed med norskstatsborgerskap og som prøver å få seg jobb står heller ikke på gata å tigger
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.
Vis hele sitatet...
Så folk som er født med vanskelige psykiske lidelser som gjør livet vanskelig for en, så er det vedkommende sin feil?

Sitat av Eodor Vis innlegg
Innvandrere og narkomaner har jeg overhodet ingen symapti for. Å blir narkoman er deres egen feil, og hvis de har det så forferdelig så burde de skjønne at de ikke skal bruke pengene sine på kjall.

Var i Polen for et par uker siden, og der var det folk som lå på bakken og spillte død med en tiggeskål forran dem.

Poenget mitt er: Innvandrere trenger ikke å komme til Norge for å tigge, og narkomaner har bare dem selv å skylde på.
Vis hele sitatet...
Veldig mange av de narkomane har levd vanskelige liv, veldig ofte ligger det også psykiske ting under som gjør at det å ruse seg letter mye på livet.

Ja, det å bli narkoman er et valg man tar, men for noen så er det valget eneste utvei for å orke å leve det livet de har fått "tildelt".
Man velger ikke å bli utsatt for overgrep, født med psykiske lidelser eller bli misshandlet hele livet (osv). Derimot velger narkomane den utveien ved å ruse seg fordi det får de forferdelige tankene til å forsvinne, om så bare for noen timer. Desverre er det vanskelig å komme ut av det når man først har blitt for glad i stoffet.
Men at du ikke har sympati for dem, det får være opp til deg. Men du bør kanskje prøve å se ting fra andres vikler en gang i blant?


Til TS.
Ofte vil et hyggelig hei være nok til å lyse opp en ellers vanskelig hverdag. Du kan desverre ikke hjelpe alle, ingen klarer det alene. Men ved å gjøre noe så hjelper du ihvertfall noen!
I stedet for å gi narkomane penger (som vi alle vet hva de bruker det på), gå å kjøp ett brød eller noe annet de kan spise. De trenger mat, men når de har penger i hånda er det viktigere for dem å kjøpe rus enn å kjøpe mat.
Gi en kald uteligger en jakke på en kald dag, eller et pledd!
Små ting kan gjøre hverdagen til mange MYE bedre. Slå av en prat, kjøp =oslo. Mange ting du kan gjøre =) Stå på!
Den holdninga om at narkomane har kun seg selv å takke, skulle vært utdødd. Jeg forstår veldig godt at folk blir narkomane, fylliker, rusmisbrukere. Livet kan være hardt og brutalt, særlig hvis man er en som vil andre vel!
Jeg skjønner overhodet ikke hvordan folk fortsatt kan si at det er narkomane sin feil at de har det sånn som de har det. Etter å ha pratet med en narkoman, er jeg fullt klar over at de har hatt et hardt liv og bare prøver å få smerten til å forsvinne. Skuffelser, tap av noen de er glad i, barndomsproblemer osv..
Hvordan forventer dere at de skal komme seg ut av den brutale livsstilen når det er drittsekker som spytter på dem og slenger dritt til dem?
Ser enda den narkomanen i sentrum og smiler for å understreke at det ikke bare finnes drittsekker som ser ned på dem.

Hvis det er megafon i byen din kan du jo kjøpe et og når det kommer til dem som er aleine på skolen vil du bli overrasket hvor mye et smil og et hei kan gjøre.
Hvis du er 18 eller nærmer deg kan du jo vurdere å bli støttekontakt under kommunen din der du kan hjelpe dem som ikke har det så lett, gammel eller ung

(beklager leifer)
Vil du gjøre noe godt for noen, som virkelig setter pris på det og fortjener det foreslår jeg at du blir besøksvenn, noen ganger i måneden for en gammel dame eller mann på sykehjem f.eks De blir så glade! Og muligheten for at du kan lære noe er veldig stor også
Sitat av Eodor Vis innlegg
Innvandrere og narkomaner har jeg overhodet ingen symapti for. Å blir narkoman er deres egen feil, og hvis de har det så forferdelig så burde de skjønne at de ikke skal bruke pengene sine på kjall.

Var i Polen for et par uker siden, og der var det folk som lå på bakken og spillte død med en tiggeskål forran dem.

Poenget mitt er: Innvandrere trenger ikke å komme til Norge for å tigge, og narkomaner har bare dem selv å skylde på.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke syns synd på en narkoman som startet å ekprimintere med dop i ung alder pga en helt jævlig oppvekst med overgrep og faenskap er du jævlig ignorant. Forskjell på 'hobbynarkiser' som har hatt alle forutsetningene men likevel havner på kjøret. På en annen side er det ingen som planlegger å bli narkoman! Lite å gjøre noe med da ruspolitikken i landet er på trynet pga folk flest har samme syn som deg. Velkommen til en syk verden!
Jeg kjøper heller en god og saftig baguett til Ev. uteliggere eller tiggere. Da slipper du at de kaster bort enda mer på ev. rus og tull. Så får de heller et godt og sundt måltid!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Utenlandske tiggere er det ikke synd på , det er et folkeslag som ikke på noen måte har lyst til å jobbe, bare stjele å tigge, så. se en annen vei å dytt dem unna!
Vis hele sitatet...
Prøver så godt jeg kan, men jeg har en stygg tendens til å være i overkant generaliserende så jeg ender alltid opp med å dytte alle jeg ser rundt meg bare for å være sikker.
Dersom jeg er så uheldig å dytte borti en nordmann deler jeg ut gavekort.

Har du noen flere tips?

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.

Noe jeg gjør:
Samler småpenger (1 kroninger og 50 øringer) som jeg har i en skål, og når den er fylt opp så går jeg ut på byen og leter etter en NORSK tigger.
Vis hele sitatet...
Dersom en svær mann med AIDS hadde voldtatt deg så ville du hatt evnen til å leve videre i en salig lykkerus pga. du har så gode evner til å ta kontroll over livet ditt?

Eller hva om du plutselig stod på bar bakke uten penger, venner, familie eller utdannelse - hva hadde du gjort da?
Bare tatt kontroll over livet ditt igjen?

Hva gjør en norsk tigger bedre en enn som ikke er norsk?

Syns forøvrig du burde ta en tur til øyelegen ettersom du bare er i stand til å se verden i svart/hvitt.
Mang en person med et snevert syn på andre.

Lett for dere å sitte med rævva plantet i godstolen hjemme å si at narkomane og alkoholikere har seg selv og takke. Folk er forskjellige, ikke alle får livet "servert" på et gullfat. Psykiske lidelser er ofte en grunn som ligger bak en alkoholikers/narkoman sitt missbruk. Ja de valgte selv den sprøyta/drammen, men det ligger alltid en eller annen grunn bak det. Ingen velger livet som rusmisbruker om de er klar over følgene som kommer i ettertid, et liv i helvete.

-Et barn velger ikke sin egen forelder. De fleste som sliter med et misbruk er de som har opplevd negative episoder rundt seg sev i sin oppvekst, mens du/dere som sitter der med fordommer ikke har opplevd noe som kan kalles negativt. Kanskje en liten ørefik eller litt ris på stompen er det verste som har skjedd dere. Voks opp, se verden rundt dere med et litt annet syn enn deres egen egoisme. Still opp som frivillig på et suppekjøkken en dag, så er jeg overbevist om at dere vil forandre mening. Mang en person som trenger noen rundt seg i juletider for eksempel. Hev dere over deres eget syn på andre, bidra litt. Så skal dere se at dere vil vokse litt på det selv også.

Når det kommer til tiggere så er jeg heller ikke helt enig i alt som blir skrevet her. Noen av tiggerne dere ser rundt dere er kommet til Norge under tvang. De får også bare en liten brøkdel av pengene som ramler opp i koppen til seg selv. Tigging er ofte organisert på samme måte som de som blir lurt ut i prostitusjon. Har selv vært vitne til aggressive bakmenn som kjefter opp tiggere som sitter på gata, da de ikke har fått inn nok penger. Ikke noe artig syn.

Hilsen en som blir like forbanna hver gang han hører at narkomane/alkoholikere og tiggere bare har seg selv å takke. I enkelte situasjoner kan jeg si meg enig, men i de fleste tilfeller så ligger det noe bak, som mannen i gata ikke kan sette seg inn i. Bedre om dere heller holder kjeft da, da dere/vi ikke kan komme med slike idiotiske utsagn da vi på langt nær har opplevd det det de har gjort. Et menneske blir formet av sine omgivelser.

Kp til trådstarter som deler sine gode meninger her blant oss andre. Blir glad da jeg leser det du skriver. Ikke om andres elendighet, men at du så gjerne vil bidra til at andre kan få det litt bedre. Bare det at du tar deg tid til å snakke med dem, samt et smil. Vil garantert lyse opp dagen deres, da de er vant med stygge blikk fra før. Selv tar jeg meg tid til de som selger gateavisa da jeg kjøper det her i Tr.heim. Ender ofte opp med 4 utgaver av samme avis. Klemmen jeg får fra de da de da jeg kjøper, betyr så utrolig mye mere enn den klemmen jeg får til vanlig. Får alltid en klump i halsen, en god en.

Edit: et smil betyr ikke vanligvis så mye for oss "normale", men kan gi mye til en som ikke opplever det til vanlig
Sist endret av stagg; 10. november 2011 kl. 02:07.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du legger i "ens eget liv", men realiteten er vel at våre liv heller er produkter av omstendighetene. Kanskje litt deterministisk, men som Knask skriver så er det svært lite man har kontroll over hva sitt eget liv gjelder. Nansen formulerte det greit: "Et individ kan derfor i virkeligheten ikke mer skape sin egen karakter enn et tre kan skape sine grener. Den eneste trøst er at i det øyeblikk vi handler tror vi alle at vår beslutning er fri."

Tar man alkoholikere og narkomane som eksempel, skyldes det ofte foreldre som allerede er misbrukere, ustabil oppvekst og dårlige miljøer (osv). Slike faktorer virker ganske deterministisk spør du meg. I den sammenheng er det å avfeie noens tragedie med at "det er deres egen skyld" forferdelig ignorant.

Til trådstarter: Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og har selv vært ekstremt frustrert etter å ha sett vanskeligstilte rundt om. Likevel har jeg ikke greid å motivere meg til å gjøre stort for å hjelpe dem. Støtter diverse organisasjoner, men har aldri foretatt meg noe aktivt for å bedre situasjonen til noen. Har konkludert med at jeg er i overkant emosjonell. Ikke at tankene dine (som jeg deler til en viss grad) er gale på noen måte, tvert imot! Du skal ha kudos for gode verdier. Å gå aldri den i fellen ved å tro at folk har "100 % kontroll på sitt eget liv". Hvordan kan du da vise noen form for empati for noen?


Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Utenlandske tiggere er det ikke synd på , det er et folkeslag som ikke på noen måte har lyst til å jobbe, bare stjele å tigge, så. se en annen vei å dytt dem unna!
Vis hele sitatet...
Er utenlandske tiggere et folkeslag?
Sist endret av Trymba; 10. november 2011 kl. 02:26.
Er utenlandske tiggere et folkeslag?
Vis hele sitatet...
Utenlandske tiggere = sigøynere

Alstå signøyere er et folkeslag som lever av å tigge, stjele, gatemusikant og prosituerere seg. Men ikke alle gjør disse tingene, men de fleste ja.

For min del deler bommer jeg en sigg til narkomane som oftest, men en gang gav jeg full røykpakke og lighter til en narkoman som var ganske røykesugen, og der fikk jeg et smil fra han Noen ganger gir jeg dem småpenger, fordi jeg vet hvordan det er å ha abistenser. Snakker av egen erfaring (cannabis).

Jeg gir aldri penger til signøyere, og få ganger har jeg gitt dem sigg, men ikke mer enn det!
Sist endret av Tokis; 10. november 2011 kl. 02:45.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Utenlandske tiggere = sigøynere
Vis hele sitatet...
Smak litt på dette ordet; utenlandsk.

Sitat av Tokis Vis innlegg
Alstå signøyere er et folkeslag som lever av å tigge, stjele, gatemusikant og prosituerere seg. Men ikke alle gjør disse tingene, men de fleste ja.
Vis hele sitatet...
Ettersom innlegget ditt begynner såpass dårlig må jeg nesten få be om å få se kilder på dette.


Sitat av Tokis Vis innlegg
For min del deler bommer jeg en sigg til narkomane som oftest, men en gang gav jeg full røykpakke og lighter til en narkoman som var ganske røykesugen, og der fikk jeg et smil fra han Noen ganger gir jeg dem småpenger, fordi jeg vet hvordan det er å ha abistenser. Snakker av egen erfaring (cannabis).
Vis hele sitatet...
Et smil fra en narkoman er mer verd enn et smil fra en som du velger å kalle sigøyner altså?
Vinningskriminalitet og prostitusjon i narkomiljøene rundt i landet er to meget vektige årsaker til at mange er for legalisering av narkotiske stoffer.
Trodde nå at dette var allmenn kunnskap...

Sitat av Tokis Vis innlegg
Jeg gir aldri penger til signøyere, og få ganger har jeg gitt dem sigg, men ikke mer enn det!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke heller være et godt medmenneske fremfor selvutnevnt dommer og bøddel?
Hva har du å tjene på å gjøre deg opp meninger om mennesker du ikke kjenner?
Naar jeg stod i kebabkoen etter jeg hadde vaert paa byen kjopte jeg en rullebab og cola til romeneren som stod utenfor og spilte trekkspill i kulda. Trodde aldri at en kebab kunne glede saa mye
Sist endret av Arigo; 10. november 2011 kl. 05:50.
Sitat av Dreaming dude Vis innlegg
sliter en del med det samme, tar det litt for mye "inn" på meg, men en ting jeg har funnet ut er at det også er noe positivt med alle mennesker og deres tilværelse. Bare slå av en prat med dem, hjelper dem utrolig mye og du får deg kanskje en god latter, noe å tenke på osv =) hvertfall det jeg pleier å gjøre da, hver sin smak, smak på alt før du sier æsj!
Vis hele sitatet...
Det tror jeg er noe av det beste og enkleste alle kan gjøre for folk utenfor sosialt eller økonomisk

Veksle noen setninger med dem..det lyser opp veldig tror ejg

Sitat av Lujei Vis innlegg
Jeg skjønner overhodet ikke hvordan folk fortsatt kan si at det er narkomane sin feil at de har det sånn som de har det.
(beklager leifer)
Vis hele sitatet...
jepp

La oss se "åra som gikk"dok`n så forstår vi mer

http://www.youtube.com/watch?v=_uf74FLOyAs
Sist endret av MerPenger; 10. november 2011 kl. 07:01.
Sitat av Knask Vis innlegg
Prøver så godt jeg kan, men jeg har en stygg tendens til å være i overkant generaliserende så jeg ender alltid opp med å dytte alle jeg ser rundt meg bare for å være sikker.
Dersom jeg er så uheldig å dytte borti en nordmann deler jeg ut gavekort.

Har du noen flere tips?



Dersom en svær mann med AIDS hadde voldtatt deg så ville du hatt evnen til å leve videre i en salig lykkerus pga. du har så gode evner til å ta kontroll over livet ditt?

Eller hva om du plutselig stod på bar bakke uten penger, venner, familie eller utdannelse - hva hadde du gjort da?
Bare tatt kontroll over livet ditt igjen?

Hva gjør en norsk tigger bedre en enn som ikke er norsk?

Syns forøvrig du burde ta en tur til øyelegen ettersom du bare er i stand til å se verden i svart/hvitt.
Vis hele sitatet...
Nå er det bare sigøynere som tigger på en plagsom aggresiv måte!
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.
Vis hele sitatet...
Denne uttalelsen syntes jeg er idiotisk. Man har da ikke kontroll over hvor i verden man blir født, eller hvordan oppvekstsvilkårene dine er?

Hvis noen har en jævlig barndom som følge av jævlige oppvekstsvillkår, f. eks. omsorgssvikt, så syntes jeg det blir helt galt å legge alt av ansvar på denne personen for at livet hans går i dass!

Hvis en person ender opp som pillemissbruker som følge av reglemessige tilfeller med voldtekt, er det da ikke BARE hans feil?
Sist endret av villmannen; 10. november 2011 kl. 14:34.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nå vil jeg først si: Man har 100% kontroll over sitt eget liv, hvis livet til en person suger er det den personen sin feil.
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg sier det, men det der er 100% bullshit. Forholdene i livet ditt er underlagt et uendelig antall faktorer som du har absolutt null kontroll over. Hvis du er heldig, så blir du tildelt forhold som gjør deg i stand til å styre livet ditt i en tilfredsstillende grad, slik at du kan føle på det vi kaller å ta kontroll over livet sitt. I praksis dog, så kontrollerer du bare et lite knippe forhold innenfor rammene av de uendelige tilfeldigheter som definerer dine begrensninger.

Prøv å lir av deg den frasen der til mennesker som lever av å rote etter mat og andre halvveis brukbare gjenstander på søppelfyllinga utenfor Kathmandu. De gjør det beste ut av situasjonen de er i, men jeg kan garantere deg at store deler av livet deres fortsatt "suger", slik du kaller det. Slike begrensninger har vi her i vesten også, selv om det ikke er like tydelig. Vi har forskjellig grad av intellektuelle evner og følelsesmesige begrensninger, vi har store materielle verdiforskjeller, og noen har lidelser og sykdommer som kommer i tillegg.

Den holdningen som du forfekter har en god grunntanke i seg, nemlig at det alltid finnes rom for å forbedre seg, og at man aldri bør gi opp. Dette er nok grunnen til at det har blitt en såkalt new age-frase. Men samtidig er den grovt urettferdig og stygt generaliserende. Det er denne holdningen som benyttes for å opprettholde det begredelige kastesystemet i India, og for å rettferdiggjøre grenseløs kapitalistisk vekst på bekostning av verdens mest ressurssvake mennesker.

Det er sikkert fint å tenkte slik hvis man tilfeldigvis er født inn under forhold som gir deg et hav av muligheter å velge mellom, men det er og blir en livsløgn, og en farlig en sådan, sett i et sosialpolitisk og historisk perspektiv.
Sist endret av mentalmelt; 10. november 2011 kl. 14:56.
Setter utrolig stor pris på alle de seriøse svarene jeg har fått hittil i denne posten, og jeg takke ikke minst for at folk diskuterer mitt lille "problem"

http://www.youtube.com/watch?v=_uf74FLOyAs, denne var dyp, MerPenger! Likte filmen!
Ta deg noen mnd i Afrika eller andre steder der det trengs. Koster selvfølgelig litt, men tenk hvor godt det føles å ha hjulpet de i senere tid. Jeg og kjæresten min skal ta 3-6 mnd i enten Afrika, Thailand eller Fiji om ikke lenge. Koster ikke allverden og tenk hvor bra opplevelse det kan være.

Send sms hvis du trenger info om dette, har mange nettsider og masse informasjon om akkuratt dette.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Når jeg gikk på skolen tok jeg alltid runden rundt i kantina og skolegården hver morgen og i friminuttene før timen starta.
Tok folk i hånda og sa god morgen til alle jeg møtte, slo av en prat med tilfeldige bare for å høre hvordan livet gikk.
Dette gjorde jeg for andre og min egen del, alle som drar seg selv utav senga hver morgen og sleper sekken sin til skolen fortjener å høre god morgen ilag med et solid håndtrykk, knoke eller en high five.
Det skal ikke mye til i det hele tatt og invitere noen ut i friminuttet på en sigarett og kaffekopp bare for å slå av en prat om alt mellom himmel og jord, hva dere prater om spiller ingen rolle.. så lenge dere prater!

Men det var en ting jeg alltid hadde i bakhue når jeg prøvde å få noen i humør, jeg gjorde ikke forskjell på kompiser, ensomme og populære elever.
For meg spilte ikke det noen rolle, jeg ville bare prate og henge med alle! Da ser folk at du ikke gjør forskjell og blir mer åpne med en gang, lettere å få på gli!
Folk som blir mobbet tror ofte at når du prater til dem gjør du det fordi du synes synd på dem, du må liksom fjerne den tanken fra disse menneskene slik at dere bare kan sitte å chille uten at noen av dere blir ukomfortable. Du skal gjøre det fordi du har lyst, ikke fordi du føler sympati.

Når det gjelder tiggere og sånn pleier jeg alltid å bomme vekk en sigarett til musikanter, samt slå av en prat med disse for å f.eks høre hvordan det er å klare seg på trekkspillet her i Norge. Hvis jeg er i godt humør kan det hende jeg tilbyr meg å kjøpe en kopp kaffe til dem etter at vi har røykt ferdig. Viss jeg betaler kaffen med en 50lapp gir jeg alltid vekslepengene ilag med kaffen til musikanten samtidig som jeg ønsker han en fin dag og lykke til videre i livet. Dette er noe de setter veldig stor pris på, har jeg merket.

Poenget mitt er at det er mye du kan gjøre, det er ingen fasit å følge.. bare vær deg selv og gjør akkurat det du tenker du vil gjøre!
Det er ikke så vanskelig egentlig, selvfølgelig kan man ikke løse verdensproblemer med disse ideene men man kan gi folk et smil rundt munnen.
Sist endret av Kimbobo; 10. november 2011 kl. 19:46.
Nordmenn har krav på støtte fra vår alles kjære oljefond. Det har ikke en flyktning.

Ergo; min sympati går nok utlendingen til gode.