Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 7831
Jeg satt å leste i tråden om hvordan man kan sjekke opp en jente ved å skrive en historie. Men så kom jeg til å tenke, hvorfor er det så merkelig i Norge å snakke med folk man ikke kjenner.
Jeg var i slalombakken i Tromsø. Da jeg satt der å sippet på kakaoen min kom en mann bort til meg.
Han sa hvem han var å hilste hyggelig på engelsk vi begynte etterhvert å prate å vi kom inn på hva en mann fra Australia gjorde i Tromsø.

Denne mannen fortale at han jobbet som advokat i austalia, men en dag hadde han blitt lei. han hadde sakt opp jobben å dratt verden rundt, denne mannen hadde brukt et år av livet sitt på å reise rundt uten mål å mening.
han prattet om hvor fantastisk tromsø var å alt sånn.

Men etter vi hadde pratet i nesten en time kom jeg til å tenke: dette er helt normalt i utlandet, jeg har jo vert borti dert selv, men hvis jeg hadde gått bort i til noen andre nordmenn å begynt å prate hadde jeg blitt sett på som gal.

så hva i det norske samfunnet gjør det at man blir sett på som gal hvis man prater med noen man ikke kjenner.


kanskje dette ble litt langt men jeg mente jeg måtte skrive så mye for å få ned hva jeg mente.

PS: Denne samtalen med han fikk meg til å endre syn pa hva man bør gjøre, dra rundt å oppleve verden
Hvis folk ser på deg som gal hvis du prøver å prate med dem så får du bare prøve å prate med noen andre da vettu. Jeg veksler til stadighet noen ord med fremmede og har ikke noe spesielt inntrykk av at folk tror jeg er gal.
Virker ut som om det er den yngre generasjonen som er sjenerte. Når jeg sitter på bussholdeplasser så kan det fort hende det kommer noen gamle folk som slår av en prat
Helt enig. Jeg er dessverre blitt smittet, å sliter med å ta kontakt med fremmede. Trist. Men det er jo et faktum at verden har blitt et mer asosialt samfunn. Mye mere depresjoner og angst.

I Bulgaria snakket jeg med alle, jævlig mange greie å sosiale folk. (Kan ha vært promillen tough). Satt liksom sammen tattoværen min å snakket i mange timer.
Sist endret av TheGloryHole; 9. november 2011 kl. 10:55.
Den travle hverdagsnordmann er selvsagt vanskelig å komme i kontakt med, alle land har slike mennesker. Når man er på vei hjem fra jobb, til noe, har dårlig tid, ikke er spesielt i form osv osv, det er ikke noe vi nordmenn ene og alene har.

Kjenner ikke igjen det du skriver, har selv hatt mange gode prater med nordmenn titt og ofte. Men da har tid og sted vært passende.

Har ikke dette vært oppe til diskusjon mang en gang?
det er ikke jeg som er sjenert, tvert imot men da jeg var i spania ingenting unormalt der med å prate med den du sitter ved siden av på bussen.
men hjemme..... det er bare ikke normalt
Det er klart det er forskjell på å prate sammen med fremmede på bussen, der er man tross alt er tvunget til å være sammen til man kommer fram. Hvis du heller prøver å så av en prat når du er ute å går tur eller andre fritidsaktiviteter der man er langt friere til å _velge_ om man vil prate eller ikke så vil du nok få en annen respons.
Sist endret av Mith; 9. november 2011 kl. 11:04.
jo men er ikke det jeg mener...
i andre land er det bortimot normalt å prate med folk på bussen, det er det ikke i norge. hvorfor
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
jo men er ikke det jeg mener...
i andre land er det bortimot normalt å prate med folk på bussen, det er det ikke i norge. hvorfor
Vis hele sitatet...
Det er det ikke noe konkret svar på, men det er ikke noe unikt for nordmenn. Jeg vet ikke hvilke andre land du liker å sammenligne deg med, men i feks. Sverige og Danmark så finner man akkurat det samme som her til lands.
Det er vel en del av denne kulturarven FRP prater om.
Sist endret av Mith; 9. november 2011 kl. 11:34.
Det er vel dokumentert at Norge er et svært asosialt land. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men det har på en måte blitt en norm å ikke komme i kontakt med fremmede. Alle prøver å unngå hverandre, sette seg mest mulig fra hverandre og ikke snakke et ord.

Enig med -hypernuke- at det er den yngre generasjonene som har fått det asosiale "genet". Veldig få som hjelper hverandre her i landet også. Synes rett og slett det er skammelig og flaut..
et godt eksemplet er jo kanskje på bussen, det er mange som heller står enn å sitte med en vilt fremmed
Jeg har fått litt inntrykk av det samme, men dette gjelder overhode ikke alle nordmenn. I byen jeg bor i er det ganske vanelig at eldre personer slår av en prat med den yngre generasjonen, men den yngre genereasjonen slår ikke av en prat med andre på sin aldre som de ikke kjenner, kun folk de kjenner. Er litt sånn "hold deg til de du kjenner, og drit i resten".
Men når det kommer til byen, når det er alkohol inne i bildet så snakker alle med alle uansett, så har tenkt litt på hvor "viktig" alkohol er for å komme i kontakt med fremmede for enkelte, tenk hvis alkohol ikke hadde vært funnet opp i det hele tatt. Tror det hadde vært ganske trist på byen da egentlig, hvis det ikke hadde vært andre rusmidler inne i bildet som var lovelig, eller at folk var mer utadvente pga dette.

Men uansett så vil jeg si at det er bare å begyne å prate, så får man nok svar tilbake utenom å bli sett på som gal, er bare det at ingen omtrent tør/gidder å starte en samtale med fremmede.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Det er vel dokumentert at Norge er et svært asosialt land.
Vis hele sitatet...
Hvor er dette dokumentert og hva mener du med svært asosialt land?

Vi har kanskje et strengere forhold til sosiale normer og forventet oppførsel, men det er ikke det samme som å være asosial.

Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
et godt eksemplet er jo kanskje på bussen, det er mange som heller står enn å sitte med en vilt fremmed
Vis hele sitatet...
Vi har alt en tråd om bussturer med ukjente hvis du absolutt skal henge deg opp i det: http://freak.no/forum/showthread.php?t=171202
Riktignok med erfaringer stort sett fra gutter under 18år, men men.
Sist endret av Mith; 9. november 2011 kl. 11:50.
Jeg tror kanskje dette har mye med kulturen i Norge å gjøre, jeg klarer ikke helt å sette ord på hva med kulturen som gjør dette. Men kanskje fordi vi nordmenn er så stolte av oss at vi ikke tør å begynne å snakke med fremmede med tanke på at det er en viss sjangse for at den personen bare kikker dumt på deg å går?

Vet ikke?
tromsfreaken: Morsomt at du skulle nevne folk fra Australia i tråden din, for det var det første jeg tenkte på når jeg leste navnet på denne tråden. Selv opplever jeg ikke å bli sett på som gal om jeg prøver å føre en samtale med en fremmed person, men jeg opplever at en god del fort kan synes det bli ubehagelig. Jeg tror noe av problemet her ligger i folks intimgrenser, og det kan virke som om nordmenns intimgrense spenner flere meter i alle retninger. Jeg har oppholdt meg i Australia, samt Asia i omtrent et halvt år, og på den tiden snakket jeg med fremmede mennesker over alt, på bussen, i heisen, på flyet; på alle tenkelige plasser. Dette er noe jeg savner med nordmenn som folk. Jeg har selvfølgelig hatt lange og givende samtaler med fremmede mennesker i Norge, men dette skjer langt sjeldnere enn det ville gjort i et stort antall andre land.

Selv synes jeg dette er veldig synd, for jeg vet at mange har mye bra å fortelle, og jeg tror også at folk ville hatt det bedre med seg selv ved å ikke være så inadvendt, sjenert og egosentrisk som jeg tør påstå at nordmenn er. Fremmede mennesker er ikke farlige, se heller hvor mye man kan lære av andre folks opplevelser og historier.

Til Mith: Man trenger vel ikke å dokumentere at nordmenn er langt mer inadvendt enn folk i fra for eksempel Australia, det er nok å gjøre seg egne erfaringer. Tar du bussen hver dag til og fra skolen, og har gjort det samme i mange andre land, finner man fort ut hvem som er mest snakkesalige. Svaret er ikke Norge.
Sist endret av mandelbrot; 9. november 2011 kl. 12:20.
jeg tror du er inne på noe der.
Reis litt rundt, og dere vil se at intimgrensene blir mindre og mindre jo tettere folk har vokst opp og levd, samt at jo mer teknologi de omgir seg med, jo vanskeligere kan det være å komme i kontakt med den "yngre" garde.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Til Mith: Man trenger vel ikke å dokumentere at nordmenn er langt mer inadvendt enn folk i fra for eksempel Australia, det er nok å gjøre seg egne erfaringer. Tar du bussen hver dag til og fra skolen, og har gjort det samme i mange andre land, finner man fort ut hvem som er mest snakkesalige. Svaret er ikke Norge.
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg tar ikke anekdoter fra turister på heisatur som et seriøst argument for at Norge er innadvendt.
For å gjenta meg sjøl: Vi har kanskje et strengere forhold til sosiale normer og forventet oppførsel, men det er ikke det samme som å være asosial.
Sist endret av Mith; 9. november 2011 kl. 12:31.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er klart det er forskjell på å prate sammen med fremmede på bussen, der er man tross alt er tvunget til å være sammen til man kommer fram. Hvis du heller prøver å så av en prat når du er ute å går tur eller andre fritidsaktiviteter der man er langt friere til å _velge_ om man vil prate eller ikke så vil du nok få en annen respons.
Vis hele sitatet...
Synes det som står i fet skrift er bittelitt grovt.
Selv om man sitter i buss, har jeg litt problemer med å skjønne med at det er *tvang*...
Det virker som om man bør i utgangspunktet være asosial mener du, og man skal helst holde seg for seg selv.

Er ikke du også rød/til venstre politisk?? Jeg trodde dere var menneskevennlige, men mange venstre-folk jeg kjenner er ganske asosiale bortsett fra det rent politiske.

Er ikke rart USA blir hatet av mange pga misunnlighet, iom at de smelter sammen masse individualisme sammen med et sterk sivilt samfunn som tar vare på mange - ikke bare staten som tar ansvar.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Synes det som står i fet skrift er bittelitt grovt.
Selv om man sitter i buss, har jeg litt problemer med å skjønne med at det er *tvang*...
Det virker som om man bør i utgangspunktet være asosial mener du, og man skal helst holde seg for seg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener absolutt ikke vi er asosiale, men at man ikke vil tvinge seg inn på andre intim sone i en setting hvor man i praksis ikke kommer seg unna har jeg forståelse for.

I en tenkt situasjon: Hvis jeg sitter på bussen og begynner å snakke til sidemannen så er det forventet av han at han svarer hyggelig tilbake. Han kan ikke bare si, "sorry, jeg har ikke tid til å prate nå, må videre", så han er tvunget til å føre en samtale med noen han i utgangspunktet ikke vil snakke med.
Det er absolutt ikke alltid sidemannen føler det slik, men det kan ikke jeg som tar initiativ til samtalen vite noe om, derfor føles det som om jeg trenger meg unødvendig mye på når jeg prøver å snakke med noen på bussen.

Det at jeg og alle andre på bussen forventer at sidemannen svarer hyggelig tilbake er sosial kontroll, forventet oppførsel eller tvang om du vil.
Sist endret av Mith; 9. november 2011 kl. 12:42.
Sitat av Mith Vis innlegg
Beklager, men jeg tar ikke anekdoter fra turister på heisatur som et seriøst argument for at Norge er innadvendt.
For å gjenta meg sjøl: Vi har kanskje et strengere forhold til sosiale normer og forventet oppførsel, men det er ikke det samme som å være asosial.
Vis hele sitatet...
At du oppfatter det jeg sier som spøkefullt, klarer ikke jeg å forstå. Turist på heisatur? Det er ikke nok å ha vært utvekslingsstudent i Australia for å være kvalifisert til å snakke om menneskene der? Du trenger ikke å godta det jeg sier, men folk i Norge er mer innadvendte enn folk i for eksempel Australia.

For all del, skrik etter dokumentasjon.
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Virker ut som om det er den yngre generasjonen som er sjenerte. Når jeg sitter på bussholdeplasser så kan det fort hende det kommer noen gamle folk som slår av en prat
Vis hele sitatet...
Det stemmer det

68 generasjonen førte ikkenoe bra verdier og barneoppfostring med seg for å si det mildt
Sist endret av MerPenger; 9. november 2011 kl. 12:56.
Påstand; genererasjonen født ca fra 1970-1992/3 har oppvokst med den litt asosiale oppførselen ovenfor folk.'

tør da å påstå at jeg ikke har sett det hos folk som er over 40-45, pluss folk/ungdom som er tre-fire år-og mer
yngre enn meg (er 22)
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
At du oppfatter det jeg sier som spøkefullt, klarer ikke jeg å forstå. Turist på heisatur? Det er ikke nok å ha vært utvekslingsstudent i Australia for å være kvalifisert til å snakke om menneskene der? Du trenger ikke å godta det jeg sier, men folk i Norge er mer innadvendte enn folk i for eksempel Australia.

For all del, skrik etter dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det ikke humoristisk, jeg finner det uinteressant. Hva du har sett og opplevd som enkeltperson over en svært begrenset periode er da på ingen måte nok til å stemple et helt land som noe som helst.
Så nei, å ha vært der som utvekslingsstudent kvalifiserer ikke til noe som helst annet en at du kan fortelle noen historier fra ditt opphold.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Påstand; genererasjonen født ca fra 1970-1992/3 har oppvokst med den litt asosiale oppførselen ovenfor folk.
Vis hele sitatet...
Og hva backer du denne påstanden din med?
Påstand: Du drar ting ut av løse luften uten å ha noe mer å vise til enn din egen erfaring. Som jeg nettopp har forklart mandelbrot, det er ikke nok til å påstå noe som helst.
Sist endret av Mith; 9. november 2011 kl. 13:05.
Derfor sier jeg påstand.. Basert på mine egne opplevelser. Hakke tung dokumentasjon

:P
Ok, men da er min påstand om at vi kanskje har et strengere forhold til sosiale normer og forventet oppførsel enn andre en del sterkere vil jeg si.
http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290460
Nordmenn er et hyggelig folkeslag! Og vi elsker aa smaaprate med folk vi kjenner halveis.

Dog naar det kommer til a sla av en prat med ukjente blir vi litt mer utrygge en en del andre folkeslag er mitt inntrykk. Ikke at det er en regel som gjelder for alle, og om du er en person som lett snakker med ukjente naar du venter pa trikken saa vil du sikkert ikke oppleve det slik. Men om du ikke er det, sa vil du ikke like ofte havne i smaprat med andre heller.
Tror heller det kanskje kan vær at nordmenn er utrolig fordomsfulle og rett og slett ikke tar kontak med fremmede på grunn av det?
aeon_illuminate&mandelbrot:
Eneste grunnen til at Mith etterlyste dokumentasjon, er jo at det ble hevdet tidligere i tråden at nordmenns asosiale adferd er dokumentert. Jeg ser ikke noe galt i å følge opp den påstanden for å få klarhet i om det faktisk stemmer.
Sist endret av mentalmelt; 9. november 2011 kl. 15:24.
Jeg mener at det er den yngre generasjonen som er for sjenerte. Jeg er 15 år og jeg bruker å stoppe å slå av en prat når jeg møter gamle folk som ser hyggelige ut. Dem er bestandig snille og greie, men straks man gjør det med noen som er litt yngre en 60 så blir man sett på som gal.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Jeg mener at det er den yngre generasjonen som er for sjenerte. Jeg er 15 år og jeg bruker å stoppe å slå av en prat når jeg møter gamle folk som ser hyggelige ut. Dem er bestandig snille og greie, men straks man gjør det med noen som er litt yngre en 60 så blir man sett på som gal.
Vis hele sitatet...
Hvis ditt nick er berettiget. Så kan jeg se grunnen til at du blir oppfattet som gal.

Nordmenn er et sært folkeslag. En eller to pils innabords så trekkes buksa på knærne fortere enn du klarer uttale ordet "pule".
Er vel derfor nordmenn er uglesett på ferie. Vi må ta igjen for for den asosiale hverdagen vi opplever til vanlig.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Påstand; genererasjonen født ca fra 1970-1992/3 har oppvokst med den litt asosiale oppførselen ovenfor folk.'

tør da å påstå at jeg ikke har sett det hos folk som er over 40-45, pluss folk/ungdom som er tre-fire år-og mer
yngre enn meg (er 22)
Vis hele sitatet...
støttes......
Sist endret av ferrys; 9. november 2011 kl. 17:28.
Tilbøyeligheten til å slå av en prat med en fremmed mener jeg mer er et et spørsmål om storby/småby-mentalitet, og i mindre grad et spørsmål om hvilket land man befinner seg i. Jeg har vært i flere land der har folk har rykte for å være mer sosiale og utadvendte i møte med fremmede enn i Norge, og jeg mener, så lenge man er i storbyen (Buenos Aires, Barcelona, Oslo og London f.eks) er denne "kalde/innadvendte tendensen" tilstede. Har aldri sett så pissesure folk som på t-banen i Barcelona. Kommer man seg ut på landet derimot, til en av landsbyene, blir det helt andre boller. Det er nu min erfaring.
Blir litt dumt hvis man skal gå rundt og prate med alle som om man kjenner alle hele tiden da! Folk har ting de skal gjøre, ting å tenke på, ikke alle som har tid, lyst eller ork til å prate med totalt ukjente hele tiden.

Folk har liv! Finn deg en venn å ringe hvis du er pratesjuk.
Sitat av ferrys Vis innlegg
støttes......
Vis hele sitatet...
Dersom dette støttes så burde du være kar nok til å komme med argumentasjon for å støtte opp om denne påstanden.
At man bare plumper ut påstander og "støtte" til påstander fører bare til den vanlige sirkelargumentasjonen som vi har sett oss lei på for lenge siden ettersom det er så jævlig unødvendig.

For at nFF skal bestå som et fullverdig diskusjonsforum fremfor et tåpelig søppelnettsted der man bare skal velge en av to sider av en sak, er dette med argumenter og kildehenvisninger et ufravikelig krav.
Hvis ikke denne regelen/normen etterfølges blir man bare sittende som en flokk sirkelrunkende sjimpanser.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ok, men da er min påstand om at vi kanskje har et strengere forhold til sosiale normer og forventet oppførsel enn andre en del sterkere vil jeg si.
http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290460
Vis hele sitatet...
Hva slags sosiale normer og forventet oppførsel er det du snakker om? At det er uhøflig å snakke med fremmede? At man på død og liv ikke skal sette seg ved siden av noen på bussen, så fremt det er mulig å stå? Artikkelen som du linker til nevner bare sosiale normer som en fellesbetegnelse, så jeg vil gjerne høre din mening på dette.

Er glad jeg som menneske er åpen for spesielle folk, og ikke forventer at alle skal være like - som en flokk med sauer. Men det er bare meg, da =)
Sist endret av mandelbrot; 10. november 2011 kl. 02:15.
Merker selv stor forskjell på her og i utlandet. Var nettopp i Spania, og når jeg satt alene i en "to seter" på bussen, tok det ikke lang tid før det satte seg noen ved siden av og begynte å prate.
Imens her i Norge når jeg sitter på bussen, velger 99 % av de som går på å sette seg så mye alene som mulig. Ingen som setter seg ved siden av andre så lenge det er en "to seter" igjen.
Vil ikke si at jeg ser veldig unormal eller skremmende ut heller. Så etter min mening virker det som vi nordmenn har vanskeligheter for å prate med ukjente (med mindre alkohol er inne i bildet). Snakket en del med kompiser og venninner om dette, og de deler samme mening. Men mange av de innrømmer også og ha veldig vanskeligheter med å prate med ukjente.
Om jeg prøver å sette meg ved siden av noen ukjente på bussen her hjemme og forsiktig starte en samtale, virker det fort som jeg blir sett på som veldig "merkelig/unormal".

Slik som Mandelbrot, er jeg veldig glad for at jeg er åpen for de som vil prate med meg, kjente eller ukjente har ingenting og si. Liker å bli kjent å prate med nye folk, neste uansett hvordan de er.
Jeg tror utlendinger er mer åpne, men at de snakker om mer overfladisk drit. Når vi nordmenn først åpner kjeften har vi som regel noe vettugt å si.
Aldri vaert en hemmelighet at Norge er et asosialt land. Herregud, snakker man til jevnaldrige jenter i butikken uten noe spesiell mening tenker de "Still got it " og vet ikke helt hva de skal si fordi de blir nervose og tror du sjekker de opp..

Snakker du derimot med en eldre kvinne eller mann, saa faar du veldig ofte respons og leder faktisk til en samtale.

Men Norge er ikke verst etter det jeg har sett. Ost-Eurpoeere virker helt sosialt tilbakestaaende
Janteloven lyder slik:
Du skal ikke tro at du er noe.
Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
Du skal ikke tro du er mere enn oss.
Du skal ikke tro at du duger til noe.
Du skal ikke le av oss.
Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Vet ikke jeg, men jeg tror janteloven står sterkt i Norge. Nordmenn generelt har så god selvtillit at de tror de er bedre enn alle andre, for god for alle andre. Vi hører fra første dag på barneskolen at Norge er et så mye bedre land å bo i enn resten av verden, og dette har gått litt til hodet på oss. Dette er selvsagt bare synsing. Merker også at generasjonen født etter år 2000 virker mye mer utadvent, men mulig det bare er nysgjerrige barnesinn.
Jeg synes det er bare bra at nordmenn er asosiale. Trenger jeg ikke å ha folk som stadig blander seg inn i livet mitt og vil prate når jeg er sur eller bare lite pratsom den dagen. Jeg føler ihvertfall ikke behovet for å ha en drøss mennesker som maser om alt mulig når jeg er på vei til skolen.
Jeg tror ikke nordmenn er mindre sosiale enn andre landsmenn innad deres eget land. Jeg opplever det slik at mennesker med forskjellige opphav (kan være nasjonalitet, religion, by, osv..) har lettere for å snakke med hverandre, enn feks en nordmann til en annen nordmann, eller fra en greker til en annen greker.

Hvorfor det er slik har jeg ikke peiling på, men det kan vel henge sammen med at det er mer spennende å ha en samtale noen som er annerledes, og at alle er mer åpen for samtale når man er andre steder i verden.

Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg synes det er bare bra at nordmenn er asosiale. Trenger jeg ikke å ha folk som stadig blander seg inn i livet mitt og vil prate når jeg er sur eller bare lite pratsom den dagen. Jeg føler ihvertfall ikke behovet for å ha en drøss mennesker som maser om alt mulig når jeg er på vei til skolen.
Vis hele sitatet...
Vi er den eneste arten på jorda, av mange mange millioner, som har evnen til å kommunisere. Prøv å sett litt pris på det da!
Sist endret av jegermeg; 10. november 2011 kl. 06:59.
Jeg er enig med TS og mange andre her.
Mange som ikke skjønner greia om man bare snakker til noen random om hva som helst. Min erfaring er at det er mest gamle folk som ikke har noe i mot det. Eller folk av det motsatte kjønn. Og om jeg setter meg ned ved siden av noen på feks buss eller tog når det er andre ledige seter blir de snurt.
Jeg er enig med mandelbrot. Folk opplever det nok som mer ubehagelig fremfor å tenke at man er gal. Nordmenn er ikke så flinke på smalltalk. Jeg har selv tenkt wtf og blitt satt ut når fremmede har snakket til meg. Det blir jo av og til kleint. Janteloven har kanskje også noe å si?
Støtter det med at mennesker med forskjellig opphav har lettere for å komme i kontakt. Da er det vel mer å snakke om. Jeg synes også det er mer spennende.
Samtidig kan man vel si at smalltalk er noe (unge(?) nordmenn blir gode på under et vorspiel til eksempel.
Det har jeg ihvertfall fått et inntrykk av, folk prater om alt fra himmel og jord, gjerne med det motsatte kjønn, imens utenlandske studenter som jeg har vært med under samme vorspiel blir mere innadvendte og mer sjenerte.

Men det har vel sikkert med å gjøre med norske fest-holdningen, som er mye mer åpen og utadvendt enn ellers, imens utlendinger lett føler seg små under sånne situasjoner.
Dette kommer også litt an på hvor i landet man er... Har inntrykk av mange oppe i nord er mer åpne og folkelige en her i Oslo, her går man helst og ser ned i bakken og hvis det sitter en på bussen, så setter man seg helst helt i andre enden.
Husker i f.eks NZ hvor jeg satt alene på bussen noen ganger, da var det naturlig for mange som kom på å sette seg ved siden av meg å slå av en prat.
Norge har sosial angst langt inne i folkesjela.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg synes det er bare bra at nordmenn er asosiale. Trenger jeg ikke å ha folk som stadig blander seg inn i livet mitt og vil prate når jeg er sur eller bare lite pratsom den dagen. Jeg føler ihvertfall ikke behovet for å ha en drøss mennesker som maser om alt mulig når jeg er på vei til skolen.
Vis hele sitatet...
Glad ikke alle tenker som deg. Sorry mac

Forøvrig er nordmenn hyggelige, men man må komme mere 'innpå dem'

Sitat av Cheese Vis innlegg
Norge har sosial angst langt inne i folkesjela.
Vis hele sitatet...
Er nå litt enig med denne. Desverre
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Samtidig kan man vel si at smalltalk er noe (unge(?) nordmenn blir gode på under et vorspiel til eksempel.
Det har jeg ihvertfall fått et inntrykk av, folk prater om alt fra himmel og jord, gjerne med det motsatte kjønn, imens utenlandske studenter som jeg har vært med under samme vorspiel blir mere innadvendte og mer sjenerte.

Men det har vel sikkert med å gjøre med norske fest-holdningen, som er mye mer åpen og utadvendt enn ellers, imens utlendinger lett føler seg små under sånne situasjoner.
Vis hele sitatet...
Joda, det er sant. Men jeg vil tro det er mest i festsammenheng og ikke noe man tar med seg ut på gata senere? Idunno.
Jeg har ikke noe å si på det med at utenlandske studenter blir mer innadvendte, det vet jeg ingenting om. Kan skjønne hva du mener tho.

Hahaha at nordmenn har sosial angst lang inne i folesjela er vel å ta litt i :P

Jeg er litt kritisk til Osloutsagnet. Ikke at jeg har vært særlig nord for Trondheim, men at Oslofolk bare går og ser i bakken er jeg svært uenig i. Når jeg er i Oslo blir jeg alltid kjent med noen nye folk på gata. Om jeg løfter blikket hvertfall
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Hva slags sosiale normer og forventet oppførsel er det du snakker om? At det er uhøflig å snakke med fremmede? At man på død og liv ikke skal sette seg ved siden av noen på bussen, så fremt det er mulig å stå? Artikkelen som du linker til nevner bare sosiale normer som en fellesbetegnelse, så jeg vil gjerne høre din mening på dette.
Vis hele sitatet...
I motsetting til en del andre her i tråden så syns jeg ikke akkurat at hvordan man oppfører seg på bussen er noen indikasjon på hvordan samfunnet vi lever i nødvendigvis er.
Så ja, vi er kanskje litt reservert når det kommer til bussen, men det betyr da ikke at vi er asosiale.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Norge har sosial angst langt inne i folkesjela.
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare slik vi er. På samme måte som at man ikke skal se folk i øynene i enkelte land, eller snakke i mobiltelefon på offentlig transport, at man ikke skal håndhilse når man møter noen osv osv.

Alle land har forskjellige skikker, væremåter osv. Vi er på død og liv ikke turistbyen New York, uansett hvor mye noen måtte ønske det.

Visst du vil sette ord på det og kalle det sosial angst, vel: da sier jeg at det kalles å være nordmann! Men som jeg sa i starten av tråden, jeg har ikke noe problem med det, jeg snakker med folk og folk snakker tilbake. Enkelt og greit. Ta nå ikke alle over en kam.

Ikke at denne filmen har så mye med emnet i tråden å gjøre, men det gir en god indikasjon på hvor forskjellig mennesker er fra land til land: http://www.liveleak.com/view?i=02b_1310616081 (se hele, den er utrolig genial).
Sist endret av tafsern; 10. november 2011 kl. 09:31.
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg synes det er bare bra at nordmenn er asosiale. Trenger jeg ikke å ha folk som stadig blander seg inn i livet mitt og vil prate når jeg er sur eller bare lite pratsom den dagen. Jeg føler ihvertfall ikke behovet for å ha en drøss mennesker som maser om alt mulig når jeg er på vei til skolen.
Vis hele sitatet...
ikke noe galt med deg, men jeg tror en stor del av den norske befolkningen deler dette synet med deg.
vil helst kanskje sitte alene på bussen å passe på dine ting.

Ser det har blitt mye prat om hvordan man er på byen, men kanskje litt OT
med en gang det er alkohol i bildet blir jo alle mer utadvendt.

Det med studenter tror jeg er feil, i tromsø hvor det er mye utenlanske studenter møter jeg ofte på en tysker eller en spanjol som vill slå av en prat mens man venter på bussen.


kanskje litt langt innlegg men får så være.

Sitat av Mith Vis innlegg
I motsetting til en del andre her i tråden så syns jeg ikke akkurat at hvordan man oppfører seg på bussen er noen indikasjon på hvordan samfunnet vi lever i nødvendigvis er.
Så ja, vi er kanskje litt reservert når det kommer til bussen, men det betyr da ikke at vi er asosiale.
Vis hele sitatet...
jeg tror at hvis man ikke prater med folk på bussen så prater man ikke med randoms på en konsert eller mens du venter på bussen