Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 903
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Heisann, lider valgets kvaler. Skal kjøpe en ny studiomikrofon og har funnet to jeg kunne tenke meg, men greier ikke å velge. Noen som har tips å komme med?

Mik 1: AKG C414B-XLII

http://musikklink.no/WebPages/Produk...io+stormembran


Mik 2: Neumann TLM 49

http://belco.no/ds_product_info.php/products_id/1013

Jeg har faktisk AKG'en du linker til. Valget mitt sto mellom U87 og XLII. Du vil finne mange reviews hvor 'eksperter' sier at X er bedre enn Y og omvendt. Jeg endte opp med 414 grunnet dens allsidighet med bl.a flere patterns og en fin pris der man ikke betaler for en Neumann-logo montert på mikrofonen.

Skal du kun bruke mic til vokal så er ikke Neumann et dumt valg. Mange sier og at membranen i nye mikrofoner (uansett merke) er av lavere kvalitet, så en vintage 414/U87 o.l. er preferert så lenge de er i god stand.

Microtech Gefell er også verd å titte på, eks. UMT70S. Du kan alltids selge mikrofonen dersom du ikke skulle like den.
Som ne0 sier kan justerbar karakteristikk være kjekt om du tenker å bruke den til litt forskjellig. Ellers så har C414'en jevnere frekvensgang (liten bump i toppen lik TLM'en), og går lengre ned enn TLM'en, TLM'en har en slight dip i lo-mid og en bump i toppen, sannsynligvis fordi den er beregnet på vokalopptak. Det beste hadde jo vært en lytte-sammenligning, er jo ikke bare småpenger det er snakk om heller hehe.
Sist endret av Fonzey; 9. november 2011 kl. 18:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Valget falt på AKG'en, grunnet dens allsidighet. Kjører den med en UA 710 Twin-Finity preamp igjennom en LA-2A kompressor, og det låter varmt og fint