Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 7823
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
jeg tror at hvis man ikke prater med folk på bussen så prater man ikke med randoms på en konsert eller mens du venter på bussen
Vis hele sitatet...
Så du ser ikke forskjellen på sosiale situasjoner man har valgt å dra på, betalt gode penger for, gleder seg til og er i utgangspunktet positivt innstilt på og en busstur til/fra jobb?
Sist endret av Mith; 10. november 2011 kl. 10:46.
jo, selfølgelig gjør jeg det, men jeg mener at det som skjer på bussen reflekterer det norske samfunnet godt.
man holder seg helst for seg selv, jeg jobber i en stor bedrift i tromsø, ¨selv om jeg sitter på pauserommet er det mange som heller setter seg ned med ipaden å lesre nyheter i stedet for å prate med folk man arbeider med.
spesieltfolk med høyere stilling enn meg.
Sist endret av tromsøfreaken; 10. november 2011 kl. 10:53.
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
jeg tror at hvis man ikke prater med folk på bussen så prater man ikke med randoms på en konsert eller mens du venter på bussen
Vis hele sitatet...
Men her er det vel snakk om visse forskjeller i detaljer. På et busstopp vil det ikke være noe som tilsier at to personer har noe felles utover det at de tar bussen. Mens på en konsert vil man ha musikk og det aktuelle bandet som felles grunnlag for en prat. Samtidig som man nok er i litt mer "koselig" humør

Er selvsagt helt avhengig av individet, men har også inntrykket av at vi nordmenn er litt for innesluttede.

Ser nå at Mith allerede har svart
Sist endret av Wolfe707; 10. november 2011 kl. 10:51. Grunn: tema allerede adressert
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
jo, selfølgelig gjør jeg det, men jeg mener at det som skjer på bussen reflekterer det norske samfunnet godt.
man holder seg helst for seg selv, jeg jobber i en stor bedrift i tromsø, ¨selv om jeg sitter på pauserommet er det mange som heller setter seg ned med ipaden å lesre nyheter i stedet for å prate med folk man arbeider med.
spesieltfolk med høyere stilling enn meg.
Vis hele sitatet...
Vel, der tar du nok feil. Det er ganske spesielt for Norden at sjefen i det hele tatt spiser på pauserommet sammen med de ansatte, klasseskillene slik sett er mye mye større så og si verden over.
Vi har ekstrem tillit til hverandre, vi har tillit til systemene rundt oss og vi har stor sosial kapital og vi har gode muligheter til å sosialt bevege oss opp og ned uavhengig av klasse. I tillegg så står troen på fellesskap og demokrati sterkt, noe som gjør at det er naturlig for sjefen å spise med sine ansatte fordi han er en del av "gjengen" og ikke bare sitter på toppen og styrer som han vil.
Dette er kjennetegn på velfungerende sosiale samfunn.

Som jeg har sagt før, det er ikke usosialt at man følger skikkene dit man kommer og på bussen så er det ikke vanlig å snakke med fremmede, derfor er det heller ikke så mange som gjør det.
Sist endret av Mith; 10. november 2011 kl. 11:10.
ja kanskje han spiser med oss men ikke fan at de faktisk kan snakke til oss, eller engang si hei når jeg møter han i kantinekøa
Men hvorfor er det ikke vanelig? Når startet det å bli unormalt å snakke med fremmede.
nettop, jeg er født i 95 og jeg sysnes ikke det er unormalt men hvis jeg er med venner og prater med noen jeg ikkje kjenner synes de at det er totalt merkelig, den yngre generasjon er kanskje mer innesluttet
Min nåværende kjæreste ble jeg kjent med gjennom ei jeg begynte å prate med på bussterminalen. Det er ikke unormalt. Terskelen var dog endel lavere når jeg pleide å røyke. Da hadde jeg en unnskyldning for å ta kontakt, i tillegg til at man har noe til felles. Ikke alltid like lett å starte en samtale uten at det ender opp på været uten å ha litt "trening". For min del hjalp det faktisk å lese the game. Det har jo kun med psyken å gjøre alt sammen. Folk er sjenert fordi awkward silence er ubehagelig.
the game? [COLOR="White"] mangemangemangemangetengn[/COLOR]
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
nettop, jeg er født i 95 og jeg sysnes ikke det er unormalt men hvis jeg er med venner og prater med noen jeg ikkje kjenner synes de at det er totalt merkelig, den yngre generasjon er kanskje mer innesluttet
Vis hele sitatet...
jeg er født i 89, er 22 år og vil si at det er like uvanelig med oss, selvfølgelig er det noen som skiller seg ut og er veldig sosiale av seg. Men dette er jo fordelt ujevnt utover hele menneskeheten, det er en del av personelighetentil folk å være enten asosiale eller sosiale osv.

Jeg selv snakker heller ikke så veldig mye med fremmede i den yngre genereasjonen sånn helt random på gata eller på buss stoppene, ser folk i øynene og smiler fordet Men gamle blir det lett mange samtaler med.

Cluet hvis man skal snakke med fremmede, motsatt kjønn eller ikke, er vel å ikke tenke så veldig mye på hva man skal si og hvordan man skal være, dette gjelder forsåvidt det meste, hvis du over tenker en situasjon så ender det som regel med at man ikke utfører.
Sist endret av fth; 10. november 2011 kl. 11:24.
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
ja kanskje han spiser med oss men ikke fan at de faktisk kan snakke til oss, eller engang si hei når jeg møter han i kantinekøa
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt gang på gang, det er rimelig uinteressant hvordan du selv opplever det. Du er bare en person som tydeligvis ikke snakker med en annen person. Det er ikke godt nok til å hevde at nordmenn er usosiale, spesielt ikke når det finnes masse faktorer som peker i motsatt retning av det du sier.
Sist endret av Mith; 10. november 2011 kl. 11:25.
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
ja kanskje han spiser med oss men ikke fan at de faktisk kan snakke til oss, eller engang si hei når jeg møter han i kantinekøa
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt avhengig av hva slags selskap du jobber i, blant annet hvor stort det er. I en bedrift med 50 ansatte er det ikke uvanlig at sjefen ikke kjenner til alle som jobber der og er på fornavn med dem.

I mindre bedrifter med 10-15 ansatte vil jeg absolutt påstå at sjefen ofte har en "en av gutta"-innstilling, selvsagt med diverse variabler.

Tror ikke det er sånn at det er enten/eller med nordmenn og sjefer. Noen er sånn, andre er slik.
jeg jobber for avinor, har en lav stilling. jeg snakker ikke om lufthavnsjefen, jeg snakker om MIN sjef.
Hva kan jeg si da? Synd på deg? :/ Det betyr likevel ikke at alle sjefer er slik.

No offense
Sjefen min kjøpte muffins til deg på bursdagen min, ga meg en t-skjorte og spiser lunsj med oss og chillern rett og slett! Så alle er overhode ikke like nei
nei selfølgelig ikke, men jeg har jobbet flere plasser hvor jeg har hatt sjefer som er over meg å bestemmer over kanskje 10 stykk.
men det er bare en av dem som faktisk har pratet med de ansatt, og man kunne merke at alle hadde mye mer respekt for sjefen.
Til trådstarter: Meget godt poeng. Nordmenn er lit inneslutta og mer "kalde", sammenlignet med andre land
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
nei selfølgelig ikke, men jeg har jobbet flere plasser hvor jeg har hatt sjefer som er over meg å bestemmer over kanskje 10 stykk.
men det er bare en av dem som faktisk har pratet med de ansatt, og man kunne merke at alle hadde mye mer respekt for sjefen.
Vis hele sitatet...
Men tar dere initiativ til å snakke med sjefen da? Selvom han er sjef, så er han fortsatt ett menneske som deg og meg. Hvis alle har enorm respekt for sjefen og ikke tør å starte en samtale eller kødde litt så legger man jo opp til det sånn selv egentlig.
ingen der jeg jobber har respekt for sjefen, fordi han er en selvopptatt idiot som tror han er bedre enn oss fordi han tjener mer.
Okay vært borti de.
Men da gjør du som meg, bare spill det samme spillet han gjør, gjør jobben, dra hjem og nyt livet uten om å tenke for mye på det.
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
ingen der jeg jobber har respekt for sjefen, fordi han er en selvopptatt idiot som tror han er bedre enn oss fordi han tjener mer.
Vis hele sitatet...
Nei jasså sier du det. Hadde du vært utenfor Norden så hadde du antagelig tatt det som en selvfølge at sjefen oppførte seg slik.
Lurer på hvorfor du forventer at folk som tjener både to og tre ganger mer, er dobbelt så gamle som deg og har jobba i bedriften siden lenge før du ble født skal gidde snakke til deg.
yup doing it.
sjefen min er et rasshøl som svindler på lønna vår å driter i alle
Sist endret av tromsøfreaken; 10. november 2011 kl. 11:43.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei jasså sier du det. Hadde du vært utenfor Norden så hadde du antagelig tatt det som en selvfølge at sjefen oppførte seg slik.
Lurer på hvorfor du forventer at folk som tjener både to og tre ganger mer, er dobbelt så gamle som deg og har jobba i bedriften siden lenge før du ble født skal gidde snakke til deg.
Vis hele sitatet...
Det der er riktig
MEN, jeg syns at sjefene i det minste skal si hei og smile. Trenger ikke å ha en dyp og lang samtale om livet akkurat. Uansett så ser jeg ikke helt problemet heller om sjefen ikke snakker så mye til personer, jeg hadde driti i det. bare smil og si hei når du ser han, ferdig med det.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei jasså sier du det. Hadde du vært utenfor Norden så hadde du antagelig tatt det som en selvfølge at sjefen oppførte seg slik.
Lurer på hvorfor du forventer at folk som tjener både to og tre ganger mer, er dobbelt så gamle som deg og har jobba i bedriften siden lenge før du ble født skal gidde snakke til deg.
Vis hele sitatet...
Sjølsagt skal en sjef ha makt og autoritet. Sjølsagt. Heltenig, og hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg ikke vært nådig i enkelte ting ang sjef-ansatt-forhold.
Men tilsier ikke den røde ideologien din at arbeidstaker skal behandles godt,m.a.o likeverdig, iallefall relativt sett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
ja kanskje han spiser med oss men ikke fan at de faktisk kan snakke til oss, eller engang si hei når jeg møter han i kantinekøa
Vis hele sitatet...
Eg var i Singapore for ei tid tilbake, hos eit firma med norsk sjef der. Sekretæren der var i sjokk når vi kom med et par bagger fulle av deler, slengte dei ifra oss, og ba om å få snakke med sjefen, uten avtale.

I Noreg har eg gjort liknande ting i langt større bedrifter, utan at nokon rynker på nasa. Det er ein ekstrem skilnad på norden og resten av verda i det å ha kontakt vertikalt i ei bedrift - og det er ein skilnad du ikkje kan lære deg å settje pris på før du har sett alternativet.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Sjølsagt skal en sjef ha makt og autoritet. Sjølsagt. Heltenig, og hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg ikke vært nådig i enkelte ting ang sjef-ansatt-forhold.
Vis hele sitatet...
Det var et såkalt retorisk spørsmål, ment til å få deg/dere til å tenke over hvorfor det er slik at vi her i Norge forventer at sjefen skal være en trivelig og jordnær person som snakker med gutta på gølvet, selv om noe slik er helt utenkelig i store deler av verden.

Særlig satt i sammenheng med at folk mener at samfunnet er kaldt og trist fordi det ikke skjer. Hvor kommer denne denne forventningen fra i utgangspunktet? Jo nettopp, den kommer av at vi er vandt til at folk er trivelige, jordnære og sosiale mennesker og blir skuffet når enkeltperson ikke oppfører seg som forventet, i denne sammenhengen; en sjef som oppfører seg som et rasshøl.
Sist endret av Mith; 10. november 2011 kl. 12:11.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men tilsier ikke den røde ideologien din at arbeidstaker skal behandles godt,m.a.o likeverdig, iallefall relativt sett?
Vis hele sitatet...
Begynner ikke dette å bli litt OT? Vi trenger ingen "jævla kommunist!"/"kapitalistsvin!"-diskusjon.

Just saying. Om jeg misforstod beklager jeg det

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei jasså sier du det. Hadde du vært utenfor Norden så hadde du antagelig tatt det som en selvfølge at sjefen oppførte seg slik.
Vis hele sitatet...
Her har Mith helt rett. Det betyr selvsagt ikke at måten det gjøres på i utlandet er RIKTIG, men Norge skiller seg nok litt fra en del andre land på dette området.


Sitat av Mith Vis innlegg
Lurer på hvorfor du forventer at folk som tjener både to og tre ganger mer, er dobbelt så gamle som deg og har jobba i bedriften siden lenge før du ble født skal gidde snakke til deg.
Vis hele sitatet...
Dette går vel bare på vanlig høflighet, det å ikke bruke lønnsskille eller titler for å sette deg selv over andre Men man kan selvsagt ikke forvente at en sjef behandler deg som kompis.

Men et hyggelig "hei" og "ha en flott dag" vil jeg påstå er ren høflighet
Sitat av tromsøfreaken Vis innlegg
hvis jeg hadde gått bort i til noen andre nordmenn å begynt å prate hadde jeg blitt sett på som gal. (...) da jeg var i spania ingenting unormalt der med å prate med den du sitter ved siden av på bussen. men hjemme..... det er bare ikke normalt
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at noe av grunnen til at det er en forskjell mellom hvordan nordmenn og spanjoler oppfører seg overfor hverandre, er at spanjolene tilhører det katolske Syd-Europa og dets middelhavskultur, mens nordmenn tilhører den enkle og sparsommelige - puritanske - kulturtradisjonen som tilhører Nord-Europa? Husk at det er ikke bare nordmenn som blir beskyldt for å være asosial, bare fordi vi setter oss for oss selv og unngår kontakt med andre passasjerer, når vi reiser med bussen. Det blir de i mange andre land også.

Og er det egentlig rart? For mange er bussen til og fra jobb eller skole den eneste plassen der man kan være for seg selv og la tankene vandre i løpet av en dag, før man - med mindre man har samboer eller kone - legger seg om kvelden. Og da er man som regel for sliten. Da er det ikke rart at mange foretrekker å sitte for seg selv, i stedet for å konversere med noen vilt fremmede om været.

Hvem er det forresten som sier at de har det noe bedre der de samles fem generasjoner nede på piazzaen hver ettermiddag over løsprat? Klart det finnes visse fordeler. De eldre blir for eksempel mye bedre tatt vare på av familien. Om det skyldes nødvendighet, fordi de ikke har noe støtteapparat, vet jeg ikke. Og om de faktisk har det bedre, med tanke på pleiebehov, kan sikkert diskuteres. Men det er antagelig rimelig å anta at flere føler seg sett og inkludert. Men hvem er det egentlig som har tid? I Norge og i store deler av vesten skal barna hentes i barnehagen, kjøres til og fra trening og følges opp i leksearbeid. Middagen skal lages, klær skal vaskes, huset skal ryddes. Når du bare har fem-seks etter jobb hver dag, strekker ikke alltid tiden til.

Jeg synes denne tråden tydelig demonstrerer at nordmenn slettes ikke er så asosiale som noen vil ha det til. Bare det at vi diskuterer og drøfter det som en problemstilling, viser at vi tar det på alvor. Mitt inntrykk er at nordmenn er varme og inkluderende. Hardtarbeidende og omsorgsfulle. Vi går sammen som frivillige i vaffelsteik og dugnadsånd for å drive idretts-Norge. Og har et stort engasjement for de som ikke er like heldige som oss. Enten det er fattige her hjemme, eller nede i Afrika. Som f.eks. innsatsen som nettopp har vært for å få inn penger til sultkatastrofen i Somalia.