Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4224
Har noen erfaring med NAV i forhold til dette?
Finner de ut hvis jeg har brukt kortet i utlandet hvis de ikke har noe å mistenke meg for på forhånd?

Jeg hadde håpt på å få fylle ut meldekortet som normalt, da jeg tenker selv de på AAP fortjener ferie,

Det kan nevnes at jeg har dratt kortet for et engangsbeløp nær 20k for et kjøp eg gjorde. Får de melding om dette og hvor det er gjort?

Please ikke syns, jeg vil høre fra de som VET eller fra erfaring.

TAKK
Du kan ta kontakt med NAV og din saksbehandler og evt. få avklaring og godkjenning FØR du reiser på ferie. Da risikerer du ikke politianmeldelse og tilbakebetaling. Snakk med NAV og søk om å beholde AAP mens du er på ferie i utlandet. Det kan gies anledning til 4 uker utenlandsopphold per år uten å få avkortning i AAP utbetalingen. Men som sagt, du må søke før de reiser.

https://www.nav.no/no/Person/Skjemae...nad-aap-utland

Det er nærmest ikke mulig å vite om det du spør om. For endrer stadig sine metoder for å avsløre svindel og de har relativ dyp tilgang til informasjon, de kan feks se at kort er brukt utenlands. Om en sier at det har gått bra så kan vedkomne har vært en som var heldig. Neste som forsøker det samme kan sitte i saksa.
Sist endret av random67489; 6. juli 2018 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Nav kan også søke opp annen informasjon fra Skatteetaten, herunder valutaregisteret, der din kortbruk i utlandet på beløp over 5.000 kroner, blir innrapportert."

https://www.dinside.no/okonomi/her-e...indel/68734732https://www.dinside.no/okonomi/her-e...indel/68734732
Random, kan NAV virkelig gå inn på kontoen min og se at jeg har brukt kortet mitt i utlandet?? Trodde ikke NAV hadde slik myndighet med mindre dem lukter mislighold. Er på AAP selv.
Som sagt, søk om godkjennelse til utenlandsopphold elektronisk på NAV.no. Tar bare et par dager før man får det godkjent.
Sist endret av Artic; 6. juli 2018 kl. 18:57.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Random, kan NAV virkelig gå inn på kontoen min og se at jeg har brukt kortet mitt i utlandet?? Trodde ikke NAV hadde slik myndighet med mindre dem lukter mislighold. Er på AAP selv.
Vis hele sitatet...
Det kan de ved mistanke om svindel. Det skjer uten at du får vite det på forhånd.
Send søknad. Er bare å skrive i søknaden at utenlandsoppholdet kan anses som rehabilitering. Tar ikke lang tid før du får svar om at søknaden er innvilget.

Er det derimot snakk om to dager i Sverige, så ville jeg bare dratt og holdt kjeft om det.
Ta det helt med ro. De sjekker ikke kontoaktiviten din med mindre de mistenker deg for grov svindel. Er en grunn til at de ber om kontoutskrift og skattemelding ved sosialstønad eller AAP. Ellers kunne jo de bare sjekket det selv.
Sist endret av A-tillah; 6. juli 2018 kl. 22:03.
Jeg gikk på aap og dro til new Zealand. Dro midt i toukersperioden så jeg fikk en kompis til å sende meldetkortet for meg da jeg var litt bekymret for at det ville ringe en bjelle hvis meldekortet ble sendt fra utlands ip. Mulig jeg var paranoid, men better safe than sorry. Ved siden av dette la jeg ingenting ut på sosiale medier før noen dager etter meldekortet ble sendt.
Utenlandsk IP trigger alarmen hos NAV, det har det vært skrevet om tidligere. https://www.nettavisen.no/nyheter/na...423300575.html

Metodene til NAV er jo ikke statiske og forblir uendret for alltid. De endres og hva skjer om feks saksbehandler forsøker å ringe deg og får en spansk stemme i røret som på spansk sier at du er utenfor dekning?

Jeg ville avstått av 2 grunner. Både fordi det er risiko for å bli tatt, og da blir det fort anmeldelse. Og sist men ikke minst å dra utenlands når du mottar støtte fra NAV og ikke på forhånd har innhentet tillatelse til å beholde inntekt mens du er utenlands og likevel velger å sende meldekort faktisk svindel. Og svindel av nav systemet er slik jeg ser det et større problem enn at syke folk blir uføre eller at folk er sykemeldte ved sykdom.

Og her kan du jo faktisk velge å gjøre ting korrekt, du bare søker om å få dra på ferie.
Enig med de fleste her, søk om å få dra på ferie. Ta gjerne en tur innom fastlegen der du forklarer at du sliter med å sitte mye inne og å bare være i de samme omgivelsene uten å få gjort noe fornuftig. Si at du tror en ferie ville hjelpe på selvfølelse og motivasjon til å komme i arbeid. En slekning av meg ble anbefalt ferie av nav og fastlege for å komme seg bort for å tenke på noe annet enn sykdom og følelsen av å ikke kunne bidra i samfunnet.
Trådstarter
Jeg søkte om ferie selv om den var en uke uti 2ukersen. Håper jeg får positivt svar. Venter med å sende meldekortet til jeg får svar.
Gidder ikke stress med svindel ass.
Jeg visste ikke om søknadsprosessen engang, trodde man bare ikke kunne reise punktum. Gir lyd når jeg får svar. Vet ikke noe om hvordan det er å søke om ferie etter du faktisk har reist. Men er her enda så krysser fingrene. Takk for innspill alle.
Trådstarter
Jeg fikk innvilget ferie selv om jeg søkte for sent
pew, glad jeg gjorde det på den rette måten

takk for innspill alle sammen! <3