Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 14459
Hei.

Juli i år mottok jeg et brev fra politiet om at jeg måtte komme til avhør om ca et par uker. Merkelig nok hadde jeg klart å rote bort brevet, og åpnet det ikke før jeg skulle ha møtt opp til avhøret.

Jeg ringte de med en gang og forklarte hvorfor jeg ikke hadde møtt opp, og det gikk greit. Jeg skulle motta ny innkalling på et senere tidspunkt.

Han jeg snakket med sa at de hadde mottatt en pakke med "kratom" fra tollvesenet med mitt navn på. Han sa ikke stort annet enn at jeg kunne forvente meg en bot pga dette. (siden det var et "forbudt legemiddel", og er ulovlig å innføre). Det var det han sa.

Han prøvde å spørre om litt forskjellig, men jeg sa at det får vi heller ta i avhøret. Med tanke på at jeg ikke skulle si noe "dumt", for min del.

Nå har vi kommet til november og har enda ikke mottatt noe innkalling.

Hvis jeg skulle ende opp i et avhør pga dette, hva burde jeg si? (og ikke si)

Noen erfaringer?

Vil ikke ha på rullebladet, at jeg har forsøkt å innføre narkotika.
(Noe jeg har lest om at har skjedd andre som har godtatt boten ang innførsel av kratom)

Kratom (Mitragyna speciosa) står jo ikke oppført som noe stoff på lovdata her i Norge.

Takker for svar
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Nekt nekt og nekt. Henlagt.

OT: Hva bruker du Kratom til?
Jeg burde altså si at jeg ikke vet hva de snakker om, og at jeg ikke vet hvorfor navnet mitt står på pakka?

Bruker det for å slappe av. Er ikke bra, men gjør det nå likevel.

Er kanskje 1 av 20 pakker som har blitt stoppet i løpet av et år. Kun denne ene som ble sendt til politiet.
Det som skjer er at de legger fram sine beviser. Som jeg vil tro kun er at pakken har ditt navn og var på vei til din adresse ? Så vil han lokke deg med at om du innrømmer alt og gjør jobben lett for politiet så blir det strafferabatt og at han anbefaler deg til å godta dette. Om du ikke gjør det så blir det etterforskning og det blir rettsak osv osv. Skremmer deg litt til å godta forelegget her, og gjør strafferabatten enda mer fristende for deg.
Det du bør gjøre er å si at du ikke har peiling på hva han snakker om, at du aldri har rørt stoffet før og aldri bestilt dette før... Sånn kommer det til å gå fram og tilbake en stund helt til de må la deg gå. Bare nekt på alt, uansett hvor fristende det er til å innrømme det du har gjort. Husk at de har sine teknikker på å gjøre det veldig fristende for deg å innrømme alt....bare fortsett å nekt!
Det du kan forvente deg i etterkant er at de kommer på døra di med en ransakingsordre, men du er selvfølgelig smart nok til å ha kvittet deg med alt du eventuelt skulle ha i hus til den tid. De kan også ta inn mobil og pc om de er grinete, men der har du også slettet alt av meldinger og bilder som kanskje skulle avslørt deg.
Siden du nektet og de ikke finner noe hjem til deg eller på din mobil og PC så får du et brev i posten etter noen uker der det står at saken er henlagt pga. manglende beviser.
Gratulerer, du vant mot politiet denne gangen!
Sist endret av random72742; 1. november 2013 kl. 16:30.
Har det vært tilfeller hvor politiet gjør alt dette? (Pga innførsel av kratom eller lignende stoffer..)

For å være helt ærlig, så tar jeg heller et forelegg enn at bekjente/familie får greie på at jeg er under etterforskning,
og ransaker boligen.
Politiet har ikke lov til å nevne at du er under etterforskning til noen andre enn deg. Og når de ransaker så er det som oftest to stykker i sivilt som kommer på døra. De kan ha med seg hund også..

Når de ransaker så pleier det ikke å være noe styr, med mindre du lager det. De banker på døra og viser deg papirene og trer inn og ser seg rundt. Det hele foregår meget "casual" og tiltrekker seg ikke mye oppmerksomhet.
Ok, ja det skjønner jeg. Kjempeflott å vite dette.

Men igjen, med tanke på familien min som bor her, kan jeg ikke risikere at de i det hele tatt mistenker
at jeg er involvert eller holder på med noe slikt.

Blir for dumt å finne på en unnskyldning. for at politiet kanskje kommer med hund å snuser rundt.

Hva skulle jeg i tilfelle forklart?
Siden du sier du bor hjemme, så antar jeg at du er student eller går på skole av et eller annet slag. Om det er tilfelle kan du jo si at det er et prosjekt skolen har der de (politiet) viser elevene konsekvensene av å drive med knark?
Sist endret av MasterCorruptor; 1. november 2013 kl. 17:59.
ESM
Lazy Generation
Med tanke på resten av livet ditt og rent rulleblad osv ville jeg godtatt en ransakelse selv om familien visste det, du sier at du er uskyldig og ikke aner noenting. Noen uker senere viser du dem henleggelsesbrevet og de puster ut. Så kan du leve livet med rent rulleblad.
Vært gøy å fått høre hvordan det gikk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke si noe, du har ikke bestilt noe. Noen må ha bestilt i ditt navn. Bla bla bla. De har ingen bevis på at du har bestilt noe som helst. Si haha, morsom du vist de ringer igjen. Skal være 100% umulig å bli tatt for dette med mindre du sier rett ut at du har bestilt det.
Det aller viktigste er at du spiller med åpne kort. Innrøm alt, så går det gjerne bra. Politiet er til syvende og sist bare opptatt av å hjelpe deg, og hvis du er en lagspiller blir det enklere for begge parter.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Det aller viktigste er at du spiller med åpne kort. Innrøm alt, så går det gjerne bra. Politiet er til syvende og sist bare opptatt av å hjelpe deg, og hvis du er en lagspiller blir det enklere for begge parter.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har lest på en god stund.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Det aller viktigste er at du spiller med åpne kort. Innrøm alt, så går det gjerne bra. Politiet er til syvende og sist bare opptatt av å hjelpe deg, og hvis du er en lagspiller blir det enklere for begge parter.
Vis hele sitatet...
Dette vil bare hjelpe deg til å bli straffa og komme gjennom systemet kjappere.
Du slipper noen ubehagelige stunder og kan late som du er kompis med politipersonell som har sittet og løyet og manipulert deg, men du må betale noen tusen for denne luksusen.
Si heller "dette kjenner jeg ikke til" og "det ønsker jeg ikke svare på" på alt de spør om, hold maska og vent på et halvt år på et brev der det står "saken er henlagt grunnet bevisets stilling".
Sist endret av Bothrops; 18. november 2013 kl. 08:19.
du burde selvfølgelig si minimum og ellers nekte/ikke svare på alt annet!
nekt.. må ha vært noen som har bestillt i ditt navn det er hvertfall ikke deg.. politiet har ingen bevis hvis du ikke innrømmer det
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blæ har bestilt kratom i 6 måneder. Bestilt Over 100 pakker. Alt fra 250 gram til 500 gram til 1 kg i en pakke Og alt har komt gjennom uten problem. 3/100 har blitt sjekka i tollen. Og sendt videre til meg. Ser ut som Dei har blitt strengere i 2014. Eller bare uflaks. Alle pakken eg bestilte i år. Har blitt sjekka av tollen har fått 3 av Dei. Men 2 ligger fortsatt får tollbehandling. Fikk brev at den ene inneholder legemiddel. Og må sende inn resept. Den andre pakken har låge i tollen i 12 dager . Så plutseligt sto det at eg må sende inn kvittering/innholdet. Har gjort dette og krysse fingrene. Noen som bestille kratom her/bruke. Kan eg forventa uventa besøk av lovens lange arm?. Kanskje på tide og legga tee koppen på hylla ^^ begynte med 12 g om dagen. Så opp til 20 g. Og heilt opp til 30 g 2 ganger til dagen.

Så ned til 20 g. 1 gang om dagen. Likte faktisk den effekten bedre mer energi ^^ nå tar eg det 3 ganger I uka 10 -15 g

Btw kjede meg på jobb ^^ veldig mye off topic. Bruke eller denne tråden en å starta ny.
Nekt! Nekt! Nekt! Det blir bare henlagt=)
Kratom er forøvrig klassifisert som et legemiddel.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskr...1565?q=kratom*
"§ 4.Urtelisten1
Urter er legemidler.2 Dette gjelder likevel ikke urter som i det følgende er merket med H (handelsvare). Urter som under er merket med L og LR er klassifisert som henholdsvis legemiddel og reseptpliktig legemiddel."
Vis hele sitatet...
Sist endret av toolate; 21. januar 2014 kl. 14:13.
Når politiet er slappe nok til å ikke kalle deg inn så får det bare være, med mindre du har ymse hjemme hos deg selv så la dem komme til deg.

Når det angår avhøret så har politiet en tendens til å si at det og det er ulovlig legemiddel, selv om det faktisk ikke er det.
Vist du innrømmer straffeskyld får du sikkert noen tusenlapper i forelegg for dette.

Det som er best her er å nekte, "jeg vet ikke hvorfor noen har sendt denne pakken i mitt navn"
Vil ikke tro de prioriterer dette noe særlig, blir mest sannsynlig henlagt.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Det aller viktigste er at du spiller med åpne kort. Innrøm alt, så går det gjerne bra. Politiet er til syvende og sist bare opptatt av å hjelpe deg, og hvis du er en lagspiller blir det enklere for begge parter.
Vis hele sitatet...
Ja politiet er egentlig bare engler, som er sendt fra himmelen for å hjelpe oss!


Min erfaring med å være lagspiller er at de rævkjører deg så mye som mulig, og at den eneste som tjener på en innrømelse, er politiet.
Sitat av angell Vis innlegg
Nekt! Nekt! Nekt! Det blir bare henlagt=)
Vis hele sitatet...
Jeg fikk syv brev i postkassen med "saken blabla er henlagt" på samme dag med bruk av denne metoden.


Nei, jeg overdriver ikke.

Eller var det over 2 dager? Hmm, uansett.
Sist endret av SkittenKanyle; 21. januar 2014 kl. 15:12.
Og to av sakene ble jeg tatt på fersk gjerning.

(dette innlegget skulle egentlig migrere inn til mitt forrige innlegg)
Sist endret av SkittenKanyle; 21. januar 2014 kl. 15:17.
Ka skjer her :S?
Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt
21.01.2014 06:39 1470 LØRENSKOG

Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.
17.01.2014 19:55 0024 OSLO

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
17.01.2014 15:16 0024 OSLO

Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling
16.01.2014 22:17 1470 LØRENSKOG

Sendingen er ankommet mottakerlandet
16.01.2014 19:38 OSLO LETTER CENTER

Sendingen er sendt fra avsenderland
12.01.2014 00:55 LANGLEY HWDC, Storbritannia
Sitat av Dr.House Vis innlegg
Ka skjer her :S?
Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt
21.01.2014 06:39 1470 LØRENSKOG

Sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker.
17.01.2014 19:55 0024 OSLO

Sendingen er under importbehandling og er midlertidig lagret
17.01.2014 15:16 0024 OSLO

Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling
16.01.2014 22:17 1470 LØRENSKOG

Sendingen er ankommet mottakerlandet
16.01.2014 19:38 OSLO LETTER CENTER

Sendingen er sendt fra avsenderland
12.01.2014 00:55 LANGLEY HWDC, Storbritannia
Vis hele sitatet...
Det står jo at pakken er nå på vei til deg, etter å ha vært tollbehandlet.
Sitat av Dr.House Vis innlegg
Blæ har bestilt kratom i 6 måneder. Bestilt Over 100 pakker. Alt fra 250 gram til 500 gram til 1 kg i en pakke Og alt har komt gjennom uten problem. 3/100 har blitt sjekka i tollen. Og sendt videre til meg. Ser ut som Dei har blitt strengere i 2014. Eller bare uflaks. Alle pakken eg bestilte i år. Har blitt sjekka av tollen har fått 3 av Dei. Men 2 ligger fortsatt får tollbehandling. Fikk brev at den ene inneholder legemiddel. Og må sende inn resept. Den andre pakken har låge i tollen i 12 dager . Så plutseligt sto det at eg må sende inn kvittering/innholdet. Har gjort dette og krysse fingrene. Noen som bestille kratom her/bruke. Kan eg forventa uventa besøk av lovens lange arm?. Kanskje på tide og legga tee koppen på hylla ^^ begynte med 12 g om dagen. Så opp til 20 g. Og heilt opp til 30 g 2 ganger til dagen.

Så ned til 20 g. 1 gang om dagen. Likte faktisk den effekten bedre mer energi ^^ nå tar eg det 3 ganger I uka 10 -15 g

Btw kjede meg på jobb ^^ veldig mye off topic. Bruke eller denne tråden en å starta ny.
Vis hele sitatet...

Åå? har vertfall fått alle mine pakker
90% av folka her har jo klinkende rett og forstanden i orden.
NEKT, NEKT OG NEKT.
Jeg ville vaert extra jaevlig mot jaevlene og tatt med en advokat og latt han fortelle de kjoettskallenne, som GARANTERT driver med det som ble beskrevet ovenfor her, blah, blah, blah, innroemm ditt og datt og strafferabatt. PISSPREIK.
Videre latt advokaten fortelle/minne de paa hvor jaevlig latterlig daarlig sak de har og hvilket misbruk av ressurser, og er ikke saken ferdig naa, saa blir det oppvask. Da blir de anmeldt for trakassering, fordi advokaten din har allerede fortalt kjoettskallene hvor landet ligger, og da blir det ALDI noe mer. Saann er det bare, har masse erfaring.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det "lov" og bestille? Ser at ett par har fått det igjennom etter at det har vært igjennom tollbehandling mens noen må i avhør. Er det noen som har blitt straffa eller fått pakker gjennom nylig og hva sier loven om innførsel av dette?
Jeg leste denne tråden her nå, og ser at det kan være noen misforståelser med horvidt politiet er ute etter å hjelpe oss. Politiet er et verktøy staten bruker for å til syvende sist hjelpe sivilbefolkningen, og gjøre Norge et tryggere sted, men politiet i seg selv er ute tter å ta alle. Du føler deg paranoid fremfor beskyttet da du møter et politi uansett. Når politiet speider rundt etter å ta alle for alt så hjelper de alle, untatt de som er i nærheten av politiet. På denne måten så er politiet kun ute etter å straffe, ta deg for alt mulig og gi deg en så hard straff som mulig - men for resten av sivilbefolkningen sitt beste. Jeg er så ufattelig glad for at vi har visse mennesker med autoritet over sivilbefolkningen som forhindrer kriminalitet selv om det alltid er litt kjipt å bli tatt, da spesielt da det kommer til cannabisrøyking. Cannabisrøyking (kratom i dette tilfelle) Er ulovlig, og det har ikke politiet noe med å gjøre. Politiet gjør bare jobben sin, og å innrømme noe til politiet er det dummeste du kan gjøre.
Sist endret av Relevant; 26. august 2014 kl. 01:33.
Admit to nothing that can't be proven.