Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 26710
God ettermiddag!

Jeg føler en sterk trang etter å forbedre ordforrådet mitt, jeg mener det er viktig i hverdagen. Det kan komme godt med på forumet her også, merker fort at jeg mister lysten til å lese en tråd med dårlig variert språk.

Jeg er ikke serlig glad i å lese bøker, er det noen andre måter å få inn flere 'voksne' ord?
Se nyheter eller noe i den duren?
Du må nok nesten oppsøke miljøer eller settinger hvor avanserte ord er oftere brukt.
Hvis du ikke liker å lese, kan du prøve å se på faglige debatter e.l. innen for ditt interesseområdet? Hvis du gjør det og slår opp alle ord du ikke forstår, vil du fort plukke med deg noen ord.
Det er ikke en dum ting med større ordforråd, men du må være forsiktig. Føler det er veldig mange som går inn for å snakke mer intelligent, men ender ofte opp med unødvendig avanserte formuleringer eller grovt feilbruk av ord. Noen ganger er det enkle ofte det beste.. Men hvis du blir dreven på det er det bare tøft!
Blir brukt mye avanserte ord her på forumet. Det jeg foreslår for deg, er at når du ser et ord du ikke forstår, slår du opp ordet på nettet (f.eks. dokpro.no)
At nettleseren din automatisk markerer skrivefeilene dine gjør deg kjapt mer oppmerksom også.
Sist endret av Life Goes On; 20. februar 2012 kl. 19:06.
Lære ord / lære å formulere seg.

Mange gode forslag i den tråden.
Såpekoker av rang
Les aviser/nyheter og selvfølgelig bøker. Finn nogenlunde lettfattelige bøker som ikke er så lange og tunge, og bruk http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi hvis det er ord du lurer på. Av bøker kan jeg anbefale f.eks. 'Doppler' av Erlend Loe. Han skriver mye rart og humoristisk med et - synes jeg - variert og godt språk. Funfact: Boken 'Fakta om Finland', av samme forfatter, ga meg ny og mye bedre forståelse av bruken av komma. Du forstår det nok hvis du prøver deg på den. Jeg likte heller ikke så godt å lese bøker tidligere, men det meste han gir ut sluker jeg, og bøkene hans har fått øynene mine opp for at bøker ekke så ille når det kommer til stykket, samt har jeg blitt mer glad i å skrive selv, på et generelt plan.

Vel, vel. Lykke til.
Sist endret av monoid; 20. februar 2012 kl. 19:13.
Les fagblader om tema som interesserer deg!
Lese masse bøker!!
Les mye på freak, spesielt fra brukere slik som er spesielt flinke til å skrive. Provo, Nitrofis/knask og mentalmelt noen flotte eksempler på noen som utmerker seg spesielt. Les masse bøker, noe sakprosa, men for det meste litteratur. Det hjelper ikke å kunne bruke drøssevis av av kompliserte fagord vist ingen forstår hva du prøver å formidle. Så til slutt, kom deg ut å prat, bli oppmerksom på hvilke ord folk bruker og hvordan de formulerer dem.
Wordfeund eller scrabble med gode venner da lærer du som oftest nye ord og betydningen bak de.
Jeg forelår at du leser i aviser og bøker. Gjerne sakprosa. Og finn deg en god kamerat som du kan diskutere alt mellom himmel og jord med, hver eneste dag. Det, og å jobbe med å aldri banne, vil utvide din verbale horisont.
Kjenner selv at det å aldri banne, er en vanskelig oppgave. Banner en del selv uten at jeg er klar over det, det virker så harmløst til tider.
Jeg er ikke noen kløpper på å lese bøker, så jeg lytter til podcast.
Et annet tips er å bare skrive masse rundt på f.eks forum. Jo mer du deltar aktivt i diskusjoner jo flinkere blir man.
Sist endret av Vangen; 20. februar 2012 kl. 20:10.
Du må rett og slett lese

Eventuelt se masse film med undertekster kanskje? Var sånn jeg ble god i engelsk hvertfall.

Men å lese tror jeg er den beste metoden. Tror det er lettere å ta til seg ord og dets betydning om man ser det foran seg.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg har faktisk fått bedre ordforråd av å høre på alle sesongene av Radioresepsjonen flere ganger!
Overasket over at ingen har nevnt kryssord
Snøbark: Har faktisk nevnt scrabble, samt wordfeund som nesten er det samme som kryssord.
Sitat av monoid Vis innlegg
Les aviser/nyheter og selvfølgelig bøker. Finn nogenlunde lettfattelige bøker som ikke er så lange og tunge, og bruk http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi hvis det er ord du lurer på. Av bøker kan jeg anbefale f.eks. 'Doppler' av Erlend Loe. Han skriver mye rart og humoristisk med et - synes jeg - variert og godt språk. Funfact: Boken 'Fakta om Finland', av samme forfatter, ga meg ny og mye bedre forståelse av bruken av komma. Du forstår det nok hvis du prøver deg på den. Jeg likte heller ikke så godt å lese bøker tidligere, men det meste han gir ut sluker jeg, og bøkene hans har fått øynene mine opp for at bøker ekke så ille når det kommer til stykket, samt har jeg blitt mer glad i å skrive selv, på et generelt plan.

Vel, vel. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Hvis man skal få bedre ordforråd er vel Erlend Loe noe av det siste man burde kaste seg over, da hans kanskje fremste kjennetegn er den naivistiske stilen. Bøker er selvfølgelig bra uansett, og Loe kan i så måte fungere som en slags gateway-forfatter.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Snøbark: Har faktisk nevnt scrabble, samt wordfeund som nesten er det samme som kryssord.
Vis hele sitatet...
Scrabble og kryssord har ikke så mye til felles.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Wordfeund eller scrabble
Vis hele sitatet...
Wordfeud, virkelig? På Wordfeud er jo til og med "håheimalfakeiskå" et norsk ord. TS, les bøker. Les litt gamle, klassikere, nye, debattinnlegg etc. Kutt ut VG og Dagbladet helt, og start og les Aftenposten, Dagsavisen og Klassekampen. Kronikkene der er ofte veldig gode.

Jeg kan også anbefale Wikipedia som hobby. Jeg har skrevet en god del artikler på Wikipedia, og jeg regner med at det har hjulpet meg en del.

Edit: Jævli noia på skrivefeil når man diskuterer ordforråd og grammatikk etc. Usikker på om det skal være 'og' eller 'å' mellom "start" og "les", men landet på en "og"! Ble også usikker på sitattegn eller anførselstegn i editen .. natta.
Sist endret av Chronic420; 20. februar 2012 kl. 23:16.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Edit: Jævli noia på skrivefeil når man diskuterer ordforråd og grammatikk etc. Usikker på om det skal være 'og' eller 'å' mellom "start" og "les", men landet på en "og"! Ble også usikker på sitattegn eller anførselstegn i editen .. natta.
Vis hele sitatet...
[offtopic]Begge er riktige, men det er nok versjonen med "å" du var ute etter.

"Start og les aftenposten" blir samme som "løp og skyt". Før en heldagsprøve vil en lærer f.eks. kunne si "Start og les aftenposten", i betydning "Start prøven og les aftenposten". Det er med andre ord to separate ting som skal gjøres: starte *og* lese.

"Start å les aftenposten" derimot er kun en kommando.

Hele spørsmålet mellom om hvilken av "og" og "å" som er riktig er jævli misvisende egentlig. Hadde det ikke vært tilfeller hvor begge kunne brukes og meningen ble forskjellig avhengig av hvilken du valgte hadde det vært helt meningsløst å fortsatt hatt dem som forskjellige ord.[/offtopic]
Sist endret av DumDiDum; 20. februar 2012 kl. 23:30.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Scrabble og kryssord har ikke så mye til felles.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at begge er ord-baserte spill-
Personlig synes jeg det blir feil at en må ha et bra ord forråd for å bli tatt seriøst,
en person som skriver noe rett ut verker mer eller mindre intelligent, kan ha like mye rett
som en person som bruker lang tid på å formulere seg selv.

Eksempel:

Samme som jeg skrev over men mindre gjennomtenkt.


lol! hva faen.. folk kan nå faen meg ha rett sjøl om de ikke høres så jævla snobbete ut! hahahah


Stor forskjell på hvordan de blir oppfattet, men personene vil jo frem til det samme.

Må nesten legge til, at eksempelet mitt var litt drøyt, og jeg støtter det ikke på den måten.
Men håper dere skjønner hva jeg vil fram til.
Sist endret av Zherxyl; 21. februar 2012 kl. 00:04.
Ser du ikke vil lese, men jeg anbefaler uansett Ordboken eller en synonymordbok, der finner du nok mange nye ord. Følger som regel med en forklaring på hva det betyr. De har den på biblioteket.

Du kan jo lage deg et lite fengselsopplegg med at du leser en side om dagen.
Legg ordboken på dass og du vil se ditt språk blomstre
Ordforråd er det fint å utvide, så lenge du ikke blir av den "overintelligente" typen og begynner å snakke som Morten Harket..
Kryssord er nok bedre å prøve seg på enn scrabble. Hvis du skal få til et kryssord må du vite flere ord med samme betydning, mens i scrabble bruker du somregel ordene du kan fra før.
Lese om ting som interesserer deg (forskningsartikler f.eks), delta aktivt i diskusjoner på forum, skrive dagbok..? Nevner bare ting som har hjulpet meg. Det jeg har funnet ut er at man må rett og slett bruke språket for å bli bedre.

Kanskje det arrangeres skrivekurs i nærheten av der du bor?

Bare noen tanker som dukket opp..
▼ ... flere år senere ... ▼
Klimafiendtlig troll
Pugg synonymer og slå opp alt du er usikker på i en god tjeneste, ordnett.no er dritbra.

Utsett deg for fremmedord og litteratur. Les en bok av Nietzsche.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Venn deg til å slå opp ord du ikke kan definere nøyaktig, i en ordbok som gir definisjoner, og ikke bare synonymer. Det norske akademis ordbok er grei: https://naob.no/

Les, og legg merke til språkføringen i det du leser. Det øker faktisk lesegleden også.

Endelig kan du som en annen (lovende) tenåring skrive ned og pugge lister med fremmedord, for så å høres helt tullete ut en periode. Etter hvert stabiliserer det seg, du får en fornemmelse for stil, og har beriket ordforrådet (og språkforståelsen) din.
Jeg vil slå et slag for både lese mye og skrive mye. Om du ikke leser bøker idag så forsøk å start med noe skjønnlitteratur. Krim feks? Eller romaner? Også bør du skrive. Skriv historier, skriv poesi eller sangtekster. Noter dato for når du skrev teksten og bla tilbake og les hva du skrev tidligere. Evt. så kan du bruke typ leksehjelp eller let opp noen som kan lese det du skriver og kommentere språket, og kanskje komme med innspill på alternativ ordbruk eller setningsoppbygning. Men hovedfokus på å lese bøker. Også kan du starte og avslutte dagen med å løse kryssord. Gjør det til en rutine, så blir det nesten som om du mediterer over kryssordet. Alt stress slipper taket og du får konsentrert deg slik at du over godt, og på morningen slik at du kickstarter hjernen med kaffe og kryssord.
Les artikler på internett om emner som interesserer deg. Wikipedia, Illustrert Vitenskap, det er uendelig med informasjon der ute på internett. Når du kommer over ord og formuleringer du ikke forstår, så slår du opp betydningen av ordet du ikke forstår. Står det pragmatisk i en setning, og du ikke forstår hva det betyr? "Google: Pragmatisk betydning"

Å lese om mye forskjellig er en fantastisk måte å utvide ordforrådet sitt på.

Synonymer er også fantastiske greier, forskjellige ord med samme betydning. Finn synonymer på ord du bruker ofte, så kan du veksle bruken (om det passer seg) slik at måten du skriver og snakker på blir mer variert.

Du kan også begynne å diskutere skriftlig her på freak slik at du får øvd deg på å aktivt formulere deg i stedet for å passivt lese ting andre har formulert.
Om du kommer over ord du ikke vet betydningen av - Google it.

Begynn gjerne å diskutere og snakke om forskjellige temaer med kompiser, venninner, foreldre, onkler, besteforeldre osv. slik at du får øvd deg muntlig også Snakker du med mennesker som er mye eldre/yngre er det nok mer sannsynlig at du hører ord og måter å formulere seg på som du ikke har hørt før. Deretter kan du inkorporere dette i språket ditt, både skriftlig og muntlig

Kort sagt: Les, les og atter les. Det du ikke forstår slår du opp på nettet. Småprat med folk på jobb, ha dialoger og diskusjoner med venner, familie og kanskje fremmede, snakk om ting du interesserer deg for og konverser & flørt med damer Så skal du nok se at vokabulæret utvider seg fort!
Sist endret av krystallkongen; 26. oktober 2020 kl. 16:36.
Les bøker. Det finnes også fiffige dassruller med ord for dagen på.
Tråden er 8 år gammel, men ...
Jeg føler jeg har et rimelig rikt ordforråd, og det syns jeg at jeg kan takke høgskolen for... Vi hadde et eget kurs for "akademisk skriving" på høgskolen (lærer), og det handlet enkelt og greit om å føye inn nok ord om enkle ting på en innlevering/eksamen, til at det ble "komplekst" nok til at folk tok det på alvor. Jævlig teit i grunn, da Ola Nordmann ikke gidder å lese det.

Nok en måte å fordumme "folk flest" på, spør du meg. Føles ut som en hersketeknikk. Men jeg skal ikke ljuge, det har hjulpet meg - både skriftlig, og muntlig i jobbsituasjoner.
Nok en måte å fordumme "folk flest" på, spør du meg. Føles ut som en hersketeknikk. Men jeg skal ikke ljuge, det har hjulpet meg - både skriftlig, og muntlig i jobbsituasjoner.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Om en voksen mann snakker som om han er en pubertal cool 17 åring med kule saggebukser og caps med rett flaps så blir det vanskelig å ta fyren seriøst, spesielt i settinger der fyren kanskje ønsker eller trenger å fremstå som seriøs. Om du må holde et foredrag og har et dårlig muntlig språk så blir det jo det deltakerne blir å huske fremfor at de husker budskapet.

Hvordan kan du mene at et bra ordforråd er en hersketeknikk? Hersketeknikker er vel først å fremst å rakke ned på andre som et ledd i å forsøke å fremheve seg selv. Feks å tillegge andre ugreie egenskaper, slik som å si til debattmotstander feks "så så lille pike". Underforstått så har du da både rakket på motstanders kjønn og indirekte sagt at dette kan ikke kvinner noe om, og du har sidestilt henne med en "mental dverg" eller et lite barn, altså hun mangler både forståelse og erfaring til å mene noe vettugt som saken. Det var jo hersketeknikk i sin styggeste form, og mange bruker jo hersketeknikker langt mer subtilt.

Om du feks har et foredrag innen ditt eget fagfelt, og du taler til likemenn og kvinner så kan du fritt slenge rundt deg med faguttrykk uten at noen reagerer. Om du også har et språk og ordforråd som går utover fagterminologi så kan det hende noen ramler av lasset, men da er det faktisk ikke din skyld, da går det på dem selv. Og da er det ikke en hersketeknikk.

Det er jo likevel verdt å understreke at å ha et godt muntlig språk og et stort ordforråd ikke er det samme som å spist og fordøyd en hel fremmedordbok, det blir vel til syvende og sist en form for balanseøvelse. Too little blir lame too much vel det er lame det og.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvordan kan du mene at et bra ordforråd er en hersketeknikk?
Vis hele sitatet...
Å bruke et bevisst innfløkt og vanskelig språk kan opplagt være en hersketeknikk, for å få folk til å føle seg underlegne fordi de ikke forstår. En ganske lett gjennomskuelig teknikk, da. Det kan også være et forsøk på å skjule at det ikke er så mye substans i det du kommer med, typisk politikerspråk.

Et godt språk er et språk som kommuniserer det du vil si. Man trenger et visst ordforråd, også fremmedord, for å få til det, men like viktig er det å vite når du skal la være å bruke dem. Det er derfor det årlig deles ut en klarspråkpris i statsforvaltningen og ikke en fancyschmancyspråkpris.
Sist endret av *pi; 26. oktober 2020 kl. 23:57.
Hør på Podcasten til Anne Lindmo! Der lærer man et og annet, de har et fantastisk ordforråd
Why waste time say lot word when few word do trick
Denne tråden var 8 år gammel og død inntil Taert fikk søkt på et eller annet for en uke siden og svarte. Lurer på hvordan det går med TS, har hen bedre ordforråd nå?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Why waste time say lot word when few word do trick
Vis hele sitatet...
Vel en godt ordforråd betyr ikke at det sløses med ord. Tvert imot så trenger en kanskje færre ord om en velger riktige ord. Også når det kommer til fagterminologi så sparer en ofte både ord og tid om en bruker ord andre i bransjen bør kjenne til og som er ord som er gangbar mynt. Det kommer jo selvsagt at på hvem ditt publikum er. Snakker du til likemenn om et prosjekt er det naturlig å benytte fagsjargong. Skal du forklare prosjektet til kona som jobber med noe helt annet så må du bruke ord hun kan forstå, uten at hun trenger å slå opp eller google.

Sitat av *pi Vis innlegg
Å bruke et bevisst innfløkt og vanskelig språk kan opplagt være en hersketeknikk, for å få folk til å føle seg underlegne fordi de ikke forstår. En ganske lett gjennomskuelig teknikk, da. Det kan også være et forsøk på å skjule at det ikke er så mye substans i det du kommer med, typisk politikerspråk.

Et godt språk er et språk som kommuniserer det du vil si. Man trenger et visst ordforråd, også fremmedord, for å få til det, men like viktig er det å vite når du skal la være å bruke dem. Det er derfor det årlig deles ut en klarspråkpris i statsforvaltningen og ikke en fancyschmancyspråkpris.
Vis hele sitatet...

Ja mulig du har rett, men det vil vel være en svært rar hersketeknikk, og en hersketeknikk som brukeren ikke aner utfallet av. For kanskje har den han snakker med et ennå større ordforråd og da blir han jo bare den flaue taperen. Eller vent, taper blir jo en naturlig konsekvens av å forsøke å bruke hersketeknikker så det blir han jo uansett. Og en skal vel også passe seg for å stemple noen som har et godt ordforråd eller et bra muntlig språk som en som bruker hersketeknikker, det kan jo faktisk være at det bare er måten den snakker på?

Uansett, poenget jeg forsøkte å få frem tidligere er at et godt muntlig språk det handler ikke om kaste rundt seg med fremmeord, kompliserte ord eller tøffe seg med mest mulig fagsjargonger. Et levende og bra muntlig språk er jo også det å kunne si ting på flere måter, at en unngår å gjøre samtalen kjedelig og veldig forutsigbar. Og leser man bøker så tar en fort opp slikt. For de som virkelig er dedikerte til å forbedre språket så er kombinasjonen å lese bøker samt skrive tekster en sikker vinner.
Sist endret av _abc_; 27. oktober 2020 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvordan kan du mene at et bra ordforråd er en hersketeknikk? Hersketeknikker er vel først å fremst å rakke ned på andre som et ledd i å forsøke å fremheve seg selv. Feks å tillegge andre ugreie egenskaper, slik som å si til debattmotstander feks "så så lille pike". Underforstått så har du da både rakket på motstanders kjønn og indirekte sagt at dette kan ikke kvinner noe om, og du har sidestilt henne med en "mental dverg" eller et lite barn, altså hun mangler både forståelse og erfaring til å mene noe vettugt som saken. Det var jo hersketeknikk i sin styggeste form, og mange bruker jo hersketeknikker langt mer subtilt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke svare for hva andre mener ,men hvis man gjør kunnskap utilgjengelig for de som ikke
behersker et oppstylta akademisk språk, så er jo det en slags hersketeknikk.

En sier "Narrativ" en annen sier "Fortelling"
De blir nok sett og mottatt forskjellig. Den ene tjener antagelig bedre også.
Men gjør det innholdet dårligere?

Jeg syns det viktigste er at folk snakker punktum.
Sist endret av vindaloo; 27. oktober 2020 kl. 19:25.
Les fagstoff generelt. Om du lærer deg fransk / latinsk kommer du til å lære/se ting i flere språk du ikke har sett før.
Bli en selger. Da utvider du ordforrådet og tjener penger samtidig. Evig søken etter mer ord og mer penger
Jeg har lært sykt mye her på Freak. Men som med alt annet; ''Jo tidligere du starter, jo lettere er det''. Evnen til å lære taper seg enormt etter hvert som tenårene forsvinner. Det er derimot ikke sakt at det er håpløst.
Heldigvis (Min mor ville vært uenig) ble jeg tidlig med på Freak, å ble tvunget til å søke opp de ordene jeg ikke forstod for å delta i de diskusjonene jeg ønsket.

Jeg vil anbefale deg å søke opp alle ord du ikke vet betydningen av, for så å søke '' (ukjent ord) synonym'' på google. Da vil du sannsynligvis finne et synonymt ord som du faktisk vet betydningen av til sammenlikning. Vær oppmerksom på at det også kommer opp mye vas, men dette lærer du kjapt å skille ut.

Det er språkvitenskapelig lettere å lære nye ord dersom du har en parallell å støtte deg til.
Det er viktigere å gjøre seg forstått slik du ønsker istedet for å ha et stort ordforråd syntes jeg. Det er ikke i alle tilfeller det lønner seg å dra ut de mest kompliserte frasene. Jeg tror jeg har et relativt stort ordforråd, men har hittil begrensa det for å ikke høres ut som en overlegen nyhetsoppleser. Har prøvd i det siste å bruke en større del av ordforrådet, men ofte ender det opp med veldig klønete setninger eller en upassende tone. Og feil, fordi jeg er på, eller over kanten av hva jeg mestrer. Skjer stort sett hvis jeg er ganske kake. Er delvis besatt av etymologi så det har nok en betydning. Når slekta prater om ole brum på mcdonalds bursdag så er det teit å begynne å flexe med antropomorfisme og proletariatets diktatur. Å kjenne sitt publikum

Vær på vakt for ord som høres flotte ut men ikke betyr noe særlig. Dialog, bærekraftig og andre halvpolitiske buzzwords. Konsulenter(pisser ikke på dere bærekraftige dialogkonsulenter, bare navnet noen lengre opp valgte fordi de ikke visste hva jobben gikk ut på). Mulig jeg er partisk. Men tar det ikke så seriøst. Himler med øya hver gang jeg hører en politikker si ordet bærekraftig. Hvis de ikke bygger bro og jeg kjører tung bil over broen så kan det bety hva som helst afaik. Self om jeg skjønner hva de prøver å si.

Men hvis du ikke har interesse for språk så er det mulig det føles mer som en jobb og pugging enn en fascinerende interesse. Noen gjør matte og fysikk for moro skyld, det er uforståelig for meg. Liker du språk så gjelder det å finne riktig vei inn.
Sist endret av Bothrops; 28. oktober 2020 kl. 01:54.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er viktigere å gjøre seg forstått slik du ønsker istedet for å ha et stort ordforråd syntes jeg. Det er ikke i alle tilfeller det lønner seg å dra ut de mest kompliserte frasene. Jeg tror jeg har et relativt stort ordforråd, men har hittil begrensa det for å ikke høres ut som en overlegen nyhetsoppleser. Har prøvd i det siste å bruke en større del av ordforrådet, men ofte ender det opp med veldig klønete setninger eller en upassende tone. Og feil, fordi jeg er på, eller over kanten av hva jeg mestrer. Skjer stort sett hvis jeg er ganske kake. Er delvis besatt av etymologi så det har nok en betydning. Når slekta prater om ole brum på mcdonalds bursdag så er det teit å begynne å flexe med antropomorfisme og proletariatets diktatur. Å kjenne sitt publikum
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er viktigere å gjøre seg forstått enn å bruke store ord uten betydning.
Men samtidig er det uten tvil en kjempe fordel med stort ordforråd for å kunne representere seg selv best mulig.

Vi mennesker er gode på å basere, konkludere, å dømme ut ifra det vi har å forholde oss til.

Noen setninger på inngrodd nordnorsk dialekt fra en debutant med opplyst utdanning fra "livets harde skole" gir sjeldent kredibilitet.
Sist endret av random12345677; 28. oktober 2020 kl. 04:19.
Viktig å ikke bruke feil ord.

Det heter større ordforråd, ikke bedre ordforråd.
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Viktig å ikke bruke feil ord.

Det heter større ordforråd, ikke bedre ordforråd.
Vis hele sitatet...
Dama di lyver. Større er bedre