Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5841
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener selv jeg har et sunt forhold til rus.
Visse i min nærkrets mener at jeg er misbruker.

Likevel er jeg kun på ulovlige rusmidler 2-3 ganger i året. Og aldri tyngre opiater.

Alkohol er gjerne noen pils på lønningspils med jobb.

Så det jeg ønsker en god og saklig debatt om er hvor går grensa fra bruker til misbruker?

Merk bruker selv Aas 12 uker sammenhengende hvert år utenom det andre.
Den grensa tror jeg er veldig flytende og individuell.
Misbruker er når du er avhengig og så og si alt du tenker på er å ruse deg. Det er alt du ser frem til, du dropper gjerne en tur på kino med venner eller kjæreste og heller blir sittende hjemme og ruser deg. Og du verken vil eller klarer å slutte.

Det er min definisjon av å være en misbruker. Men fleste vil nok se på deg som misbruker når stoffet du bruker er ulovlig skaffet.

Ta benzoer f.eks. Tar man valium hver dag som er lovlig skaffet gjennom resept av lege så vil de fleste sannsynligvis ikke se på deg som en misbruker. Men er valiumen skaffet på ulovlig vis så er du i deres øyne en misbruker. Det hykleriet altså...
Problemet her er at det ikke er noen fastsatt definisjon på en rusmisbruker. Hva er riktig rusbruk? Det finnes ganske enkelt ikke et svar og det er en helt unødvendig tittel.
Anonym bruker
"Identisk Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva mener du å si her? At du bare ruser deg 2-3 ganger i året på andre ting enn alkohol, eller at du ruser deg 12 uker sammenhengende disse 2-3 gangene i året?

Hvis du bare ruser deg 2-3 ganger i året på andre ting og drikker alkohol til lønningspils 1 gang i måneden er du hvertfall ikke det man umiddelbart vil definere som rusmisbruker. Men hvis de i nærmeste krets kaller deg det så kanskje du er nødt til å se på hva du gjør de gangene du inntar alkohol eller andre rusmidler. Klarer du å stoppe? Eller ruser du deg i svære mengder? Fører rusen til problematisk oppførsel, for eksempel vold, bevisstløshet, idiotoppførsel, hærverk, grenseløse handlinger som tyveri eller klåfingrethet på andres kropper, seksuell trakassering, psykoser eller noe? Hvis rusen misbrukes på dette nivået så kan man kalle deg misbruker selvom det skjer sjeldent.

Jeg tenker at de i nærkretsen din er folk som vil deg vel og som påpeker ting du selv fornekter. Det er typisk misbruker å fornekte sitt misbruk og avproblematisere bruken eller oppførselen man får i rus og venner slenger ikke rundt seg med anklager om misbruk helt ut fra ingenting.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mener selv jeg har et sunt forhold til rus.
Visse i min nærkrets mener at jeg er misbruker.

Likevel er jeg kun på ulovlige rusmidler 2-3 ganger i året. Og aldri tyngre opiater.

Alkohol er gjerne noen pils på lønningspils med jobb.

Så det jeg ønsker en god og saklig debatt om er hvor går grensa fra bruker til misbruker?
Vis hele sitatet...
Du er ikke misbruker om det er snakk om 2-3 ganger i året + lønningspils. Det er enkelte som ikke skjønner at det går ann å bruke ulovlige rusmidler.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Merk bruker selv Aas 12 uker sammenhengende hvert år utenom det andre.
Vis hele sitatet...
Er det en ny forkortelse for noe eller prøver du å si at du drikker øl sammenhengende 1/4 av året? I så fall er du alkoholiker 1/4 av året.
Forskjellen på bruk og misbruk kan f.eks være når bruken får overveiende negative konsekvenser...
Sitat av Defending Vis innlegg
Ta benzoer f.eks. Tar man valium hver dag som er lovlig skaffet gjennom resept av lege så vil de fleste sannsynligvis ikke se på deg som en misbruker. Men er valiumen skaffet på ulovlig vis så er du i deres øyne en misbruker. Det hykleriet altså...
Vis hele sitatet...
Du mener altså at det er hyklersk å skille mellom å ta hva man får forskrevet av lege og kjøpe fake reseptbelagte tabletter på Brugata for så å svelge hele boksen?
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei,
For å oppklare litt, de 2-3 gangene i året er enten en kveld med litt cola eller litt amf. Evt en røykings. Aldri planlagt kun spontant.

Blir aldri noe mer enn maks 4 enheter alkohol på en kveld og jeg blander ikke rusmidler.

Aas som i at jeg bruker androgene anabole steroider på et nivå som ca er dobbelt av min egenproduksjon.

Men har ingen venner som har rørt noe mer en absinth på en ferie en gang i tiden.
Anonym bruker
"Nyfiken Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker man ett rusmiddel så er man rusmisbruker, man trenger dog ikke å misbruke ett stoff av den grunn, det er fult mulig å bruke uten å misbruke.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Problemet her er at det ikke er noen fastsatt definisjon på en rusmisbruker. Hva er riktig rusbruk? Det finnes ganske enkelt ikke et svar og det er en helt unødvendig tittel.
Vis hele sitatet...
Jeg havnet på kant med en lege som mente at bruk en gang gjør deg til misbruker og dermed må fratas rettigheter.
Jeg ble fratatt medisiner og førerkort av den grunn, jeg googlet meg grønn etter en definisjon av hva misbruk er og det er som du sier, det finnes ikke en klar definisjon.

Men det finnes flere avspring som definerer hva som er skadelig og hva som ikke er skadelig, både for brukeren og samfunnet, uten at jeg gidder å lete de opp nå så ligger spredt rundt på NHI sine nettsider.
Disse støttet jeg meg på i en klagesak som tok veien fra lege til fylkesmannen, til politiet og tilbake til fylkesmann, en tur innom kommuneoverlege og til slutt endte sin gang på fylkeslege sitt kontor, en åtte måneder lang prosess.

Førstnevnte lege og fylkesmann kunne begge konkludere med at jeg var misbruker og en fare for samfunnet, deretter gikk det videre til politiet med skriv om å ta fra meg rettigheter.
Politiet vurderte saken, og for engangs skyld var de villig til å se hele bilde i saken og kunne konkludere med at her var det ingen grunnlag.
De sendte saken tilbake til fylkesmannen og ba han se grundigere på saken og innhente faktiske opplysninger og ikke bare lene seg på denne ene trangsynte legen, fylkesmannen tok kontakt med kommuneoverlege og innhentet all tilgjengelig informasjon og sendte det videre til fylkeslege som også kunne konkludere med at her var det ikke grunnlag for å ta noen ting og ba om at førerretten min ble innvilget igjen.

Mens denne saken gikk sin gang hadde jeg kjøreforbud i åtte måneder for tull og tøys, inndratt resept på adhd medisiner, resepten fikk jeg tilbake fra spesialist som hadde skrevet den ut til å begynne med, han mente også at tilbakekall av resepten var et overtramp som jeg burde ta videre, noe jeg gjorde uten å få noen respons på det.

Det er problematisk at det er opptil enhver å definere som er innafor og hva som ikke er det.
Selv om jeg opplever at det er en uskreven norm for hva som definerer en rusmissbruker blandt autoriteter som ganger de fleste brukere med et "sunt" bruksmønster, så er det altså noen som har en helt annen oppfattning av hva en missbruker er, og som sitter i en posisjon hvor de kan gjøre livet ditt skikkelig kjipt.
Hvis rusinga stadig får negative konsekvenser for deg uten at du klarer å slutte er min tommelregel for rusavhengighet.
Det er lett å bare fokusere på frekvens, men modus og motiv (hvordan og hvorfor) er minst like viktig.

Hvis TS har rett i at han maks drikker fire pils på en måned og noe illegalt tre ganger i året så ville ikke jeg kalt ham misbruker, men tviler nesten på at dette er tilfellet siden noen andre kaller ham det. Det kan jeg selvfølgelig ikke vite.

Typisk misbruker atferd er å peke på noen med et større problem for å trygges rundt egen bruk, men dette er igjen ikke noe annet enn en indikasjon. Vanlige spørreskjemaer (feks AUDIT) gir økt misbruker score til folk som oppgir at andre har utrykket bekymring for deres alkoholbruk. Igjen, dette betyr ikke at man er det, men hva skal man si, øker sannsynligheten for det?

Hva med å spørre hvorfor noen kaller deg misbruker? Kan jo godt hende de bare er noen fjerne prippne tullebukker som tror alk er satans piss.

Kjelldriver: kan jeg spørre hva du hadde tatt som gjorde legen så hissig?
Sist endret av Marlboro666; 19. november 2020 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Identisk Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Teit å tenke at folk som sier folk har et rusproblem å kalle de pripne. Nære venner ser ting du fornekter selv...
Når jeg bodde med en med rusproblem ble jeg kalt prippen og kontrollerende fordi vennene hans bare så han drikke og snorte et par ganger i måneden. De så ikke at han hver gang etterpå kom hjem å banka meg.Og da har man et problem med rus selvom det er sjeldent . Venna dine sier nok ikke det uten grunn!
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du mener altså at det er hyklersk å skille mellom å ta hva man får forskrevet av lege og kjøpe fake reseptbelagte tabletter på Brugata for så å svelge hele boksen?
Vis hele sitatet...
Tror nok du misforstod meg litt der.
Det jeg siktet til er at det er mange der ute som ikke vil kalle deg en misbruker om du tar èn valium du har fått av lege. Men tar du èn Valium som du kjøpte av f.eks. En venn eller dealer så er du plutselig en misbruker.

Hiver du i deg en hel boks med valium på en gang så har du selvfølgelig et problem. Og det jeg vil kalle å ha et usunt forhold til legemiddelet/rus. Veldig avhengig om du tar valiumen for å bli ruset eller om det er selvmedisinering for f.eks. Angst eller Søvnproblemer.

Tar du det for å bli ruset så er det per definisjon misbruk av legemiddelet. Men tar du det for f.eks. Sosial Angst, så du skal klare å bli mer sosial eller klare å møte opp i f.eks. Et bryllup så er ikke det misbruk, uavhengig av hvor du fikk det fra. Men de fleste norske innbyggerne vil mene det. Det er det hykleriet jeg snakker om.
Sist endret av Defending; 19. november 2020 kl. 01:53.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sier som de andre, det er vanskelig å dømme. Folk er forskjellige og reagerer forskjellig på stoffer, og folk har forskjellig moral, etikk og livssyn.
Den klassiske grensen jeg har hørt, ofte i forbindelse med alkohol.
Er at man er en misbruker dersom man nedprioriterer andre ting, og at rusbruket har negative konsekvenser for livet ditt på ett eller annet plan.

Kan ta eksempler fra eget liv.
Jeg ville for ordensskyld kalt begge deler misbruk utelukkende pga overforbruket jeg har.

Dersom jeg røyker cannabis store deler av dagen 300/365 dager i året, jeg bruker ingen andre stoffer enn alkohol og cannabis.
Begge stoffene er utelukkende rekreasjonelt.

Da misbruker jeg cannabis, som i at jeg bruker det uten fornuft. Godt over all sunn/medisinsk bruk av stoffet og bygger opp en toleranse og en avhengighet*.
Men jeg fungerer tilnærmet 100% normalt. Ingen merker at jeg er ruset, og det gjør forsåvidt ikke jeg heller. For meg er det den nye normalen. Jeg kan ta alle seriøse samtaler, ordner alle hverdagslige gjøremål og samboer merker lite til det foruten om at hun vet at jeg røyker jevnt og at jeg har veldig varierende åpenhet på øynene, tilsynelatende "tilfeldige" tidspunkt i løpet av dagen.

Men hva med om jeg drikker 3-4 dager i uken. Men det er samme scenario.
Jeg drikker og koser meg 3 dager i uken, hverdag eller helg er irellevant. Jeg møter på jobb, gjør alt jeg skal, ingen negative konsekvenser for mitt liv.

Men dersom det ikke fører med seg noe annet negativt enn pengebruken, og evnt sosiale konsekvenser. Er det da misbruk?

Forbruket i seg selv er jo på flere plan problematisk mtp avhengighet ol. Selve røykingen vil jo de fleste utenom stonere mene er åpenbart rusmisbruk, men alkoholen kan være alt fra fullblodsalkoholiker til gjennomsnittsungdom avhengig av personen og syn.


Det hindrer meg ikke i hverdagen, jeg ordner alt jeg skal. Jeg har ingen psykiske problemer som depresjon, angst eller annet som plager meg i hverdagen. Så rusen er kun enkel underholdning og rekreasjonelt.


*Avhengighetsdiskusjonen kan vi ta i en annen tråd. Jeg kaller det avhengighet ettersom de fleste opplever kaldsvette, hetetokter og søvnvansker ved russlutt.
Sist endret av KjemikalieX; 19. november 2020 kl. 02:32. Grunn: Klump-formatering
Som jeg pleier å si, du har ikke et problem før du ikke har råd til det. Men 2-3 ganger i året med ulovlige rusmidler og lønningspils ++ er ikke i nærheten av å være misbruker. Det er ganske mange medlemmer på dette forumet som ruser seg jevnlig. Hver dag eller flere dager i uken. Når rus er blitt en integrert del av hverdagen bør en kanskje ta seg en runde med seg selv. Jevnlig rusing som er like integrert i hverdagen som middag eller snus er et dårlig dårlig tegn.
Den enkleste forklaringen på missbruker kontra bruker, er når du selv ikke bruker substansen/stoffet, men stoffet bruker deg. Det er når du ikke lengre har selv kontroll, blir lurt av din egen hjerne. Og det skjer med sjokolade, mat, tv, sex, og alt som kan nytes såvel som det som går inn under sekkebetegnelsen narkotika. Men man kan samtidig fint ha et sunt forhold til alt.
Et par spørsmål som kan klargjøre bruk/misbruk:
- Kan du ta lange pauser og velger du å ta lange pauser typ uker/måneder uten å bruke rusmidlet/er?
- Går din bruk utover deg selv eller andre? Eks ruset mens man har ansvar for barn eller får høyt blodtrykk.
- Er det ting du ikke får gjort pga rus eller gir det deg helseproblemer? Eks mista lappen pga rus, vil kjøre bil, men greier ikke levere rene prøver.

Hvis man tar lengre pauser uten problemer og bruken ikke går utover deg selv eller andre eller begrenser livet ditt vil jeg kategorisere det som bruk og ikke misbruk.
Sitat av Defending Vis innlegg
Tror nok du misforstod meg litt der.
Det jeg siktet til er at det er mange der ute som ikke vil kalle deg en misbruker om du tar èn valium du har fått av lege. Men tar du èn Valium som du kjøpte av f.eks. En venn eller dealer så er du plutselig en misbruker.

Hiver du i deg en hel boks med valium på en gang så har du selvfølgelig et problem. Og det jeg vil kalle å ha et usunt forhold til legemiddelet/rus. Veldig avhengig om du tar valiumen for å bli ruset eller om det er selvmedisinering for f.eks. Angst eller Søvnproblemer.

Tar du det for å bli ruset så er det per definisjon misbruk av legemiddelet. Men tar du det for f.eks. Sosial Angst, så du skal klare å bli mer sosial eller klare å møte opp i f.eks. Et bryllup så er ikke det misbruk, uavhengig av hvor du fikk det fra. Men de fleste norske innbyggerne vil mene det. Det er det hykleriet jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Synet på misbruk av reseptbelagte legemidler får du heldigvis ikke forandret så lett på nei, og det er jeg glad for. Brb må ha litt oxy før jeg orker å fortsette.

Var ikke misforståelse, men jeg satte det nok litt mere på spissen enn hva du mente, skal ikke nekte på det. Det var for å understreke hva som faktisk ofte skjer når folk driver med "selvmedisinering" for å få bukt med sosial angst. Skal man virkelig tillate seg å være sin egen doktor bare fordi man tror man ikke takler gitte situasjoner?

Da mener jeg man har valget. Ha det jævlig i lange tider fremover, oppsøke lege, eller starte symtombehandling med seg selv som spesialist-psykiater-apoteker som selvsagt alltid veit sitt eget beste? Starter man å deale med problemer på den måten er det misbruk, og veien til å noen gang takle situasjonene uten rus blir lenger og lenger hver gang man ikke "står i det".

Spørsmålet er hva med neste bryllupp, har du da snudd 180 grader og lært deg å takle situasjonen bedre, trenger du kanskje flere valium enn sist? Eller trenger du kanskje "noe som virker?
Sist endret av knert1; 19. november 2020 kl. 17:54.