Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8183
Heisann. Jeg har ganske dårlig tid, så jeg skal prøve å gjøre denne tråden så kort og forståelig som mulig.

Det har seg slik at jeg fikk besøk av politiet for noen dager siden. Da ble jeg fortalt at de hadde mottat bekymrings meldinger fra skolen og foreldre angående hasj. Det ble litt snakking, og etter hvert innrømte jeg at jeg hadde røyket det 2-3 ganger for en stund siden. Etter jeg sa det, så nevnte han at jeg kunne risikere en bot etc siden jeg hadde innrømt dette. Jeg prøve da å bytte innrømmelsen til "kansje".(jeg vet det var dumt). ¨

Så nå skal jeg på avhør litt senere i kveld, og jeg lurer på om noen kunne delt noen erfaringer eller kansje noen rettigheter? Hva burde jeg si? Burde jeg trekke tilbake at jeg har røykt?
Jeg er ikke en person som røyker hasj regelmessig, så å bli tatt for noe jeg aldri gjør ønsker jeg ikke.

Er veldig klar over at det finnes mange tråder angående dette her, men jeg hadde satt pris på svar som angår denne saken.

Takker for svar.
Ikke si en drit. Simple as that
fortell sannheten å få enn liten bot,
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Ikke si noe uten en advokat, som du har rett paa gratis.
Sitat av steppyZz Vis innlegg
fortell sannheten å få enn liten bot,
Vis hele sitatet...
Om han hadde nektet hadde han ikke fått noe. Man innrømmer ikke cannabisbruk til politiet - punktum.
Trådstarter
2 0
Sitat av Skateward Vis innlegg
Om han hadde nektet hadde han ikke fått noe. Man innrømmer ikke cannabisbruk til politiet - punktum.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, men jeg var desverre ikke meg selv på tiden politiet kom. Har jeg noe å forsvare meg med? Burde jeg trekke tilbake innrømmelsen?
Forsvar deg med at du ikke var deg selv på tidspunktet. Nekt, nekt, nekt.
Du kan jo si at du blir nervøs foran politi og bare svarte noe du tror de ville høre?
Sitat av Canto Vis innlegg
Det er jeg klar over, men jeg var desverre ikke meg selv på tiden politiet kom. Har jeg noe å forsvare meg med? Burde jeg trekke tilbake innrømmelsen?
Vis hele sitatet...
Ikke deg selv? Mener du beruset? Har du skrevet under på et forelegg eller lignende? Evt. har du skrevet under på en forklaring? Hvis ikke ville jeg nok prøvd å ro meg unna dette. Prøv å vri det på det du sa til poltimannen; f.eks at du røyka noe du trodde var en sigarett på en fest en gang, men merka ikke noe særlig til det fordi du var full.

Hvis du ikke har signert noe eller det var noen andre vitner til stedet kan du prøve å nekte. Da kan du sitte gjennom mesteparten av avhøret og svare: "Det husker jeg ikke, det vet jeg ikke, det var ikke meg, det ønsker jeg ikke å svare på" og da kanskje slippe unna.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Ikke si noe uten en advokat, som du har rett paa gratis.
Vis hele sitatet...
Bare om du er siktet eller mistenkt for lovbrudd som kan gi fengsel (dealing, vold etc).
Sitat av Huztle Vis innlegg
Du kan jo si at du blir nervøs foran politi og bare svarte noe du tror de ville høre?
Vis hele sitatet...
Du kan jo også si det var noen som lurte deg og du ikke egentlig røyket hasj, men heller strå.. da må du kunne levere en rein urin prøve da

si det var en type hasj som heter legal bud so man kan kjøpe på internett og at du ikke trodde det var ulovlig.. for det er det jo ikke, men da må du kunne levere rein pissings igjen

si du ikke har røyket cannabis, men canabis.. du vet ikke hva det egentlig heter men det er det du og din vennekrets kaller muskat nøtter blandet med bananskall.. det siste du gjør er iallefall å være ordentlig å innrømme noe mer.. juging å nekting er alt som duger om du vil overleve lovens lange hånd!!
Sitat av Hynne Vis innlegg
Du kan jo også si det var noen som lurte deg og du ikke egentlig røyket hasj, men heller strå.. da må du kunne levere en rein urin prøve da

si det var en type hasj som heter legal bud so man kan kjøpe på internett og at du ikke trodde det var ulovlig.. for det er det jo ikke, men da må du kunne levere rein pissings igjen

si du ikke har røyket cannabis, men canabis.. du vet ikke hva det egentlig heter men det er det du og din vennekrets kaller muskat nøtter blandet med bananskall.. det siste du gjør er iallefall å være ordentlig å innrømme noe mer.. juging å nekting er alt som duger om du vil overleve lovens lange hånd!!
Vis hele sitatet...
TS: Hver så snill, ikke prøv deg på noen av disse eksemplene. De er svært lite gjennomtenkte og vil fungere dårlig i praksis. Bare nekt og hold deg til historien. Nekt også på å ta pisseprøve.
Sitat av Hynne Vis innlegg
si det var en type hasj som heter legal bud so man kan kjøpe på internett og at du ikke trodde det var ulovlig.. for det er det jo ikke, men da må du kunne levere rein pissings igjen
Vis hele sitatet...
Legal bud er jo det jo somregel JWH-xx i og det er ulovlig.
kjedelig streiting
Prøv og snakk deg bort ifra. Om du ikke har tenkt til å røyke i fremtiden, kan du jo også si at du er villig til å ta en pisseprøve eller to for å bekrefte at du ikke røyker. Det er jo sikkert det politiet vil uansett, og sier du det frivillig kan det jo hende at han driter i å prøve og straffeforfølge deg.

Evt så kan du jo leke dum og si at du trodde det var hasj da røyken kom fra en rød plastpakning som det var bilde av en rev på og stod eventyr på den.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Snakk deg bort, med fks "Tror kanskje jeg smakte det på fest" o.l

Ellers enn det ikke ta urinprøve og nekt, nekt & nekt (y)
Sitat av Skateward Vis innlegg
TS: Hver så snill, ikke prøv deg på noen av disse eksemplene. De er svært lite gjennomtenkte og vil fungere dårlig i praksis. Bare nekt og hold deg til historien. Nekt også på å ta pisseprøve.
Vis hele sitatet...
Hvis han nekter pisseprøve kan de vell kreve blodprøve? noe som er mere safe siden THC'en ikke holder seg like lenge i blodet som i urinen etter det jeg har skjønt.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Sånn går det når man bryter loven, tenk deg litt om før du støtter den illegale narkotikabusinissen neste gang.
Vis hele sitatet...
Du er litt av en fri tenker du ja..
Vårt motto, kompis "nekt, nekt, nekt".
god som gull
kan du levere en ren pisseprøve? Hvis jeg var sikker på at alle sporstoffer var ute av urinen min hadde jeg kanskje foreslått det til og med Forøvrig er nekting den sikreste teknikken jeg kan komme på. Har fungert for meg tidligere å bare blånekte, selv under påvirkning.
Støtter den. Be om å få avgi pissings om du tror den er clean, og ellers nekt
Fortell de at du følte deg presset til å innrømme det. Deretter trekker du det tilbake utspillet ditt, og endrer det til at du ikke har røyket.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg hadde nok bare innrømmet det og tatt boten så slipper jeg å krangle rundt med politiet.
Du får nok bare et forenklet forelegg på en tusenlapp eller to uansett.
Sist endret av Bombasa; 14. mai 2012 kl. 17:07.
Si du var påvirket når du pratet med dem, eller full når du røyket de få gangene.. Hardt på hardt men ta i mot et forelegg hvis det er nødvendig slik at du slipper en værre vei.
Nekt nekt nekt, lag et helvettes arbeid for politiet... Kanskje di ikke gidder å bry seg til slutt om sånne lumske saker
Sist endret av aidem; 14. mai 2012 kl. 17:28.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg hadde nok bare innrømmet det og tatt boten så slipper jeg å krangle rundt med politiet.
Du får nok bare et forenklet forelegg på en tusenlapp eller to uansett.
Vis hele sitatet...
Man får aldri forenklet forelegg i narkosaker, og det kan godt hende den boten blir så høy som 5000kr, om ikke høyere.
Di høyeste bøtene som er gitt for cannabisbruk i Norge ligger på 12.000kr, så man skal være bra heldig om man slipper unna med en bot på 2000kr, selv om det er første gang man blir
nekt nekt nekt.... dem kan jo ikke bevise noe
▼ ... over et år senere ... ▼
men jeg har avhør om 6 dager, og jeg røyka senest igår.. Kan de ta fra meg billappen også?
Sitat av Lookback Vis innlegg
men jeg har avhør om 6 dager, og jeg røyka senest igår.. Kan de ta fra meg billappen også?
Vis hele sitatet...
Faen til idioti.. Bare hold opp med røykinga en liten stund i tilfelle pisseprøver da.. (facepalm)

Nei, de kan kun ta bil-lappen fra deg om de mistenker at du kjører ruset.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Faen til idioti.. Bare hold opp med røykinga en liten stund i tilfelle pisseprøver da.. (facepalm)

Nei, de kan kun ta bil-lappen fra deg om de mistenker at du kjører ruset.
Vis hele sitatet...
Feil, om politet mener at personen ikke er edruelig nok til å lappen så er de lov å inndra den. Har hørt at dette har skjedd personer tatt for cannabis, fins eksempler på det her på forumet.

ang avhøret om 6 dager så er det bare å nekte så vil saken mest sannsynlig bli henlagt. Følg tipsene som de fleste gir som er nekt, nekt og nekt.
"Hvorfor lyver dere?" "Jeg har aldri innrømt bruk"

Tviler sterkt på at de gidder å bruke noe serlig ressurser på dette.
Ja skal nekte for alt, jeg er bare veldig nervøs for det at de drsr opp facebook og teleefonsamtaler/meldinger..kan jo ikke nekte når de kan sitte å høre på hva vi har sagt til hverandre?
Sitat av Lookback Vis innlegg
Ja skal nekte for alt, jeg er bare veldig nervøs for det at de drsr opp facebook og teleefonsamtaler/meldinger..kan jo ikke nekte når de kan sitte å høre på hva vi har sagt til hverandre?
Vis hele sitatet...
Slett samtalen da din idiot. Kan også være lurt å ikke snakke om sånt over meldinger.
Sitat av Relevant Vis innlegg

Nei, de kan kun ta bil-lappen fra deg om de mistenker at du kjører ruset.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en quiz, når du ikke har peiling så trenger du ikke å svare.

ett søk på google, så kunne du spart oss for den der

Peace
tl;dr nekt
Lookback: Leser du ikke hva som blir skrevet til deg? Det tok de et halvt år med Breivik sine kontoer! Hva får deg til å tro at de har fisket frem dine samtaler på kort tid? Det kommer ikke til å skje. Og legg igjen mobilen din hjemme før du drar inn til avhør.
Sitat av flexx Vis innlegg
Lookback: Leser du ikke hva som blir skrevet til deg? Det tok de et halvt år med Breivik sine kontoer! Hva får deg til å tro at de har fisket frem dine samtaler på kort tid? Det kommer ikke til å skje. Og legg igjen mobilen din hjemme før du drar inn til avhør.
Vis hele sitatet...
kan være så enkelt at de har lest fra en samtale mellom nevnte å en annen, og at de har lest det via en annen profil..

å prate om sånt på FB er fyfy!
Sist endret av susiserken; 9. mai 2014 kl. 12:10.
Dette problemet har en enkel løsning. Har du skrevet under på noe? Hvis ja, så stiller du dårlig. Hvis ikke så kan du nekte. De må ha ganske sikre beviser for å tvinge deg til en pisseprøve. Og helt uten andre beviser så kan de strengt tatt ikke bøtelegge deg. De vil nok for den saks skyld tilby deg mindre bot eller lignende dersom du innrømmer det. Men som andre har sagt. Krev advokat.
Sitat av susiserken Vis innlegg
kan være så enkelt at de har lest fra en samtale mellom nevnte å en annen, og at de har lest det via en annen profil..

å prate om sånt på FB er fyfy!
Vis hele sitatet...
Kan ikke se for meg at det er gyldig som bevis bare fordi di har lest det fra en annen profil? Jeg ser heller ikke helt for meg det scenarioet, skulle motparten i samtalen bare gi fra seg passord helt uten videre? Det må nok gå gjennom facebook for å kunne brukes som bevis i en sak, tror jeg.
Tviler på at saken blir advokatmat. Aldri motta forelegg/forenklet, med mindre det er harde beviser. Selv om du bare får bot, kommer det likevel på rullebladet som om du skulle blitt dømt, men tilstått.

Ofte kan det høres fristende ut, når politiet truer om hjemme/jobb/skolebesøk, urinprøver osv. De gjør alt for en gratis tilståelse! Møter du feil politi i avhør, kan dette sammenlignes med skremselspropaganda. Ikke ta noe for god fisk med mindre det er klare beviser i saken.

Angående det med gyldig bevis, det holder med printscreen eller annet program for å bruke noe som bevis i retten. Måten det ble gjort på, er ikke hva denne saken handler om. Har selv vært i lignende situasjon og tok selv printscreen av chatlog og andre ting fra FB. Gyldig med mindre noen sier annet. Dette må selvsagt en advokat gjøre rede for i en evt rettsak. Tror det går bra for din del og lykke til!
Hvis dere som kaller meg "idiot" og andre ting hadde lest hva jeg skrev så hadde dere forstått.

Greia er at politiet tok telefonen hans og pcen hans. Selvom man sletter innholdet kan de fortsatt finne frem til det. Jeg var mistenkt i en ranssak, de tok telefonen min og facebooken min. De hørte på
Samtaler som var en måned gamle.

Men en liten oppdatering: han vennen min ringte meg igår å sa at det ikke gjaldt noe med hasj å gjøre. Han sa at det var en annen kompis av han som også ble ringt, og skal i avhør samme dag som meg, for en overfallssak. Aner ikke hvorfor jeg er innblandet i det, for jeg vet ingenting om det.

Greia er jo at han gutten de tok telefonen til, har ikke selv blitt innkalt til avhør. Og de tok telefonen hans på grunn av trusler, ikke pågrunn av hasj.. Jeg stresser fordi jeg ikke helt vet om det er pågrunn av overfallssaken (som han ikke engang har fått innkalling til avhør om). Eller om det er pågrunn av meldingene vi har skrevet til hverandre via. Telefon, men det har jo ikke noe med grunnen til at de tok telefonen hans.. Og det er mange andre av mine kompiser som har snakket mye med han.

Jeg fikk også høre at om det hadde gjeldt hasj, eller mistanke om salg, ville de ikke ringt meg og bedt meg komme på avhør, men kommet direkte hjem til meg, ransaaket huset mitt, også tatt meg med på avhør.. Blir bare gal av det her.. Hva tror dere?
Sitat av Lookback Vis innlegg
Blir bare gal av det her.. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Virker som ingen av dere er 100% sikre på hva dette gjelder, så mitt tips ville bare vært å slette alt av meldinger og slike ting for sikkerhetsskyld, kaste ut alt av greier som kan bli mistenksomme i huset ditt, og la tiden vise hva som skjer Er ikke vits å gå rundt og være bekymra for noe du ikke vet hva handler om