Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1333
Hei!

Jeg fikk nytt rutermodem fra telenor idag, Og i den forbindelse så måtte jeg bytte splitter osv, Men det jeg lurer på er, Kan jeg fint brukte nettet uten å ha "Telefon" delen koblet inn i splitteren? Jeg får jo nett osv så ikke problem sånn sett, Men hva har det å si? Vil ikke fast telefonenfungere?


Problemet er det at når det ble montert så hadde jeg en splitter der alle 3 pluggene er på samme side, Noe som resulterte i at telefon og linje/veggkontakt ledningen ble lagt sammen og er bare separert på slutten med veldig korte ledninger. Men på den nye splitteren så skal linje inn på ene siden og Modem og telefon på den andre..... Dette er ikke ledningene lange nok til....



Jeg prøvde først koble Linje inn til modem og veggkontakt siden til modemet, Det endte med at jeg bare fikk nett på eks, TS3, skype osv, men ikke nettlesere.

Så nå koblet jeg linje inn i veggkontakten slik det som det står i bruksansvisningen og modem inn i modem, Nå fungerer alt fint, men telefon ledningen er altså ikke koblet inn.

Hva har det å si? Vi bruker ikke fasttelefonen om det har noe å si.



Beklager rotete innlegg, Dette er virkelig ikke min sterke side
Sist endret av Rammlied; 5. august 2015 kl. 20:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du ikkje har fasttelefon så treng du jo åpenbart ikkje kople den til. Poenget med filteret er at DSL og telefoni opererer på forskjellige frekvensområder. Det opptrer som eit filter, som hindrar at dei forstyrrar kvarandre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om du har vdsl (i motsetning til adsl) vil det for mange være lurt å ha splitteren, ettersom den skal filtrere ut noen frekvenser så signalet mellom modemet og sentralen blir litt "renere" (ellernosånt..). Men er vel bare å teste?

Og om det viser seg å være nødvendig å bruke splitter, så kan du bruke den gamle, om ikke den er ødelagt.
Om du ikke benytter deg av splitteren, så vil du mest sannsynlig miste internett hver gang noen ringer.
Om du ikke har et aktivt abm på telefon, slik at ingen kan ringe til deg, har du ingen behov for splitteren.