Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1057
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5076908.html

Dette er helt sykt.. nå får amerikanerne kjenne hard konsekvens på kroppen som super våpen og høy-teknologisk krigføring ikke hjelper mot..
Det hagler jo med usannsynlige orkaner over ffs.

Jeg fant det ikke igjen, men leste her om dagen at Bush fortsatt står for at vi ikke kan vite at utslipp av gasser fører til global oppvarming, og vil derfor fortsette i samme løp som før.. Tenk at sånne folk kan komme til makta Sannheten er at de ikke tror de har "råd" til å leve på mindre olje.. men huh.. råd til at folk og byer blir rasert, råd til at verden ødelegges, DET har det råd til.. Holy maccarony

Sku likt å bindt Han godeste Herr Bush fast i en lyktestolpe der orkanen vil treffe og stikke
Også er det nok en gang meldt om høyere priser på bensin pga denne orkanen
Nasa driv å evakuerer også kjett ått mei
Hah! Guds land my ass:P
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det er ikke snakk om å trappe ned utslippene. Det er snakk om å finne maskinen som forårsaker dette, og ødelegge den!
Madstyle; tydelig at mediesirkuset har nådd huet ditt. .

Orkaner har og vil alltid være en del av denne planetens klima. Selv om media og noen politikere krever at noen skal henges vær gang en orkan forekommer burde de tenke mer over det. Envher orkan kan ikke klandres på utslipp av USA.

Det som derimot kan diskuteres er frekvensen og muligens størrelsen av orkaner og andre ekstremvær (selv om det klart har vært større orkaner som har forekommet i historien). Det virker mer og mer sannsynlig at ekstremvær som f.eks orkaner forekommer oftere pga utslipp av CO2 og andre klimagasser som vi mennesker forårsaker. Problemet er å skille disse "menneskeskapte" orkanene fra helt naturlige fenomen i naturen, noe som jo er umulig.

Jeg mener det er helt legitimt å fokusere på de problemene utslipp fører til og advare mot de generelle klimaendringene, men å rope "USA den store forurenser!" hver gang en orkan forekommer blir helt feil.
Dette er et område hvor alltid har vært orkaner. Denne tiden av året er orkan-sesong i Karibien. Disse orkanene er like naturlige som jordskjelv ved forkastninger. Problemet er jo at det bor utrolig mange mennesker akkurat i disse områdene, både de orkan-utsatte og jordskjelvsutsatte. Florida var mye tynnere befolket for 50 år siden. Miami, Los Angeles, Tokyo, alle disse byene ligger i utsatte områder. Halve Bangladesh er jo under vann hvert år, pga. monsunen. Slik har det alltid vært. Mulig utslipp har bidratt litt til disse stormene, men de skjer jo uansett.
Ja, såklart har KGB startet orkanen. Hørte også at ETA planlag å skape en istid..

Håper de amerikanske myndighetene takler denne situasjonen bedre en forrige gang. De burde ha lært å være føre var nå da, etter Katta.
Håper bensinprisen her hjemme bikker 20 kroner, så kanskje det blir litt mindre kø til og fra jobb. Pluss at politikere kanskje begynner å skjønne at de må utvide og sponse det kollektive mer enn idag
Sitat av Kinseek
Madstyle; tydelig at mediesirkuset har nådd huet ditt. .

Orkaner har og vil alltid være en del av denne planetens klima. Selv om media og noen politikere krever at noen skal henges vær gang en orkan forekommer burde de tenke mer over det. Envher orkan kan ikke klandres på utslipp av USA.
Vis hele sitatet...
Orkaner er naturlig selvsagt, men her er det snakk om at 2 av de 3 største orkanene treffer nesten samme spot på kartet med bare et par ukers mellomrom.. Orkaner har vi uansett, men klimaendringer gjør de helt klart mer voldelige og enorme..(forårsaker nok flere også)
Enhver orkan som er påvirket av klima endringer som Usa er en av de store slemme på kan settes i direkte sammenheng med da nettop forurensing. Jeg sier at vi må finne oss en ny sti
ikke at alle som er med å styrer sirkuset skal få svi
MEN.. et stort men ja..:P som nevnt tidligere så nekter bush å forholde seg til fakta uansett hvilke konsekvens som måtte følge og er forberedt til å fortsette som før..
DET er grunn til lynsjing
Nå skal jeg ikke ta opp hele skytset her, men han har driti seg på leggen før:P


Sitat av Kinseek
Det som derimot kan diskuteres er frekvensen og muligens størrelsen av orkaner og andre ekstremvær (selv om det klart har vært større orkaner som har forekommet i historien). Det virker mer og mer sannsynlig at ekstremvær som f.eks orkaner forekommer oftere pga utslipp av CO2 og andre klimagasser som vi mennesker forårsaker. Problemet er å skille disse "menneskeskapte" orkanene fra helt naturlige fenomen i naturen, noe som jo er umulig.
Vis hele sitatet...
CO2 utslipp gjør været generelt mer ustabilt ja.. Man KAn ikke skille de menneskeskapte orkanene ifra naturlige av den grunn at man ikke kan kalle en orkan menneskeskapt og så peke på en annen og kalle den naturlig fordi alle sammen er en salig blanding av begge MEN så lenge vi fortsetter som vi gjør så må vi ratt lage enda en ny skala for styrke måling på de for å si det sånn!

Sitat av Kinseek
Jeg mener det er helt legitimt å fokusere på de problemene utslipp fører til og advare mot de generelle klimaendringene, men å rope "USA den store forurenser!" hver gang en orkan forekommer blir helt feil.
Vis hele sitatet...
USA og Kina er liksom største og værste i forhold til forurensing.. Klart folk klandrer dem for ikke ikke ta seg sammen når man ser konsekvensen av å ikke ta seg sammen
Sitat av Madstyle
Orkaner er naturlig selvsagt, men her er det snakk om at 2 av de 3 største orkanene treffer nesten samme spot på kartet med bare et par ukers mellomrom..
Vis hele sitatet...
Og? Som sagt; det er et utsatt område for orkaner. Det har nok forekommet både større og mer frekvente orkaner i det området før.

Sitat av Madstyle
Orkaner har vi uansett, men klimaendringer gjør de helt klart mer voldelige og enorme..(forårsaker nok flere også) Enhver orkan som er påvirket av klima endringer som Usa er en av de store slemme på kan settes i direkte sammenheng med da nettop forurensing. Jeg sier at vi må finne oss en ny sti ikke at alle som er med å styrer sirkuset skal få svi
Vis hele sitatet...
Godt mulig at klimaendringene fører til større orkaner, men poenget mitt var at det er tåpelig å gjøre politiske utspill basert på spesifikke orkaner ("Se! Se! En stor orkan rammet USA! Der har dere igjen for forurensingen!"). Det har utvilsomt forekommet større orkaner i det området før mennesket begynte å tukle med utslipp i stor skala.

Det jeg tenker litt på er at plutselig så skal naturkatastrofer være unormalt og nesten "syndig" i forhold til naturen. Mennesket må forstå at naturkatastrofer er en del av klimaet, og ikke plutselig nå finne ut at "å neeei, vi forårsaker alle disse katastrofene! noe må gjøres! noen må skytes!".

Sitat av Madstyle
MEN.. et stort men ja..:P som nevnt tidligere så nekter bush å forholde seg til fakta uansett hvilke konsekvens som måtte følge og er forberedt til å fortsette som før..
DET er grunn til lynsjing. Nå skal jeg ikke ta opp hele skytset her, men han har driti seg på leggen før:P
Vis hele sitatet...
Han har vedkjent at menneskeskapte utslipp fører til klimaendringer. Men selvsagt så bryr han seg ikke nok til å faktiskt gjøre noe med saken.

Sitat av Madstyle
USA og Kina er liksom største og værste i forhold til forurensing.. Klart folk klandrer dem for ikke ikke ta seg sammen når man ser konsekvensen av å ikke ta seg sammen
Vis hele sitatet...
Europa bidrar faktiskt også en god del. Og vi (her i Norge også ja), nyter ekstremt godt av billige varer fra Kina. Men det er klart helt korrekt at USA/Kina kan gjøre veldig mye mer i forhold til å begrense utslipp. Å ikke en gang gå med på Kyoto-avtalen (som egentlig er altfor lite i forhold til problemet) er kritikkverdig.
Sist endret av Kinseek; 22. september 2005 kl. 17:59.
Vil bare si en ting midt oppi her...alle snakker om å redusere utslippene, det vil jo ikke hjelpe en DRITT! Blir så forbanna oppgitt over verdens ledere...
Og hvorfor vil det ikke det?
Jeg så nettopp en diskusjon på tv. Der var det en forsker som sa at vi har ikke sett konsekvensene av CO2 utslippene enda og det har ikke vært noen økning i ekstremvær de siste 30 åra, det har bare vært ekstremt mye mer media fokus. Klimaendring er en naturlig del av verdensgang. Vi hadde da istid, og den var ikke skapt av forrurensning.
Sist endret av voldern; 22. september 2005 kl. 18:20.
Sitat av Kinseek
Og? Som sagt; det er et utsatt område for orkaner. Det har nok forekommet både større og mer frekvente orkaner i det området før.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg gjerne at du finner fram til kildene som gjør det så selvsagt...

De største og værste har vi hatt de to siste årene.. orkanene som var værst noe særlig før det lå på rundt kategori 2-3

Sitat av Kinseek
Godt mulig at klimaendringene fører til større orkaner, men poenget mitt var at det er tåpelig å gjøre politiske utspill basert på spesifikke orkaner ("Se! Se! En stor orkan rammet USA! Der har dere igjen for forurensingen!"). Det har utvilsomt forekommet større orkaner i det området før mennesket begynte å tukle med utslipp i stor skala.
Vis hele sitatet...
Så du mener at når POLITIKERNE (som faktisk styrer det her), gir så faen i det som skjer med verden sålenge de kan holde seg STYRT rike, så skal vi heller lukke øynene eller se en annen vei??
Det gjøres grove feil i form av tukling med naturen nå om dagen.. disse orkanene er en KONSEKVENS av det! Og er det grove feil ute å går, så må vi da vel prøve å rette de opp?? Vi retter ikke opp noe ved å sitte å godta dritten vi får servert iallefall, så politiske utspill er helt på sin plass!
Og disse orkanene dine som har vært større og flere en de som er nå vil jeg gjerne se dokumentasjon på.. Jeg har aldri hørt om noe lignendes(eller værre) som har truffet før.


Sitat av Kinseek
Det jeg tenker litt på er at plutselig så skal naturkatastrofer være unormalt og nesten "syndig" i forhold til naturen. Mennesket må forstå at naturkatastrofer er en del av klimaet, og ikke plutselig nå finne ut at "å neeei, vi forårsaker alle disse katastrofene! noe må gjøres! noen må skytes!".
Vis hele sitatet...
Vel.. på grunn av sånn tenking så må vi også nå forstå at klimaet er fylt opp med forurensing


Sitat av Kinseek
Europa bidrar faktiskt også en god del. Og vi (her i Norge også ja), nyter ekstremt godt av billige varer fra Kina. Men det er klart helt korrekt at USA/Kina kan gjøre veldig mye mer i forhold til å begrense utslipp. Å ikke en gang gå med på Kyoto-avtalen (som egentlig er altfor lite i forhold til problemet) er kritikkverdig.
Vis hele sitatet...
Norge er helt klart med på leken ja.. vi har jo gjort oss steinrike på olja..
Kyotoavtalen er en fis i havet hvis ikke Kina og USA vil være med på den. Jeg mener at USA trakk tilbake underskriften sin på avtalen for ikke så lenge siden også:P

Sitat av Viva la Opium
Vil bare si en ting midt oppi her...alle snakker om å redusere utslippene, det vil jo ikke hjelpe en DRITT! Blir så forbanna oppgitt over verdens ledere...
Vis hele sitatet...

helt enig! å redusere utslippene vil bare opprettholde nåværende situasjon som ikke er holdbar uansett

når det gjelder noe nytt i det heletatt så er vel mennesket kjent for å ikke tenke over konsekvens før den slår det i hodet
Orkanen Rita er jo kommer oppi 5 orkan, dette kommer til å bli en sværing. Leste litt i dag, at kl 14.00 på lørdag, treffer denne orkanen texas. Og dem sier det kommer mye mer orkaner. Det er vel den 17 orkanen i år.
Jeg husker at jeg ble oppringt av et sånn galuppfirma som stilte en masse spørsmål over telefonen.
Ett av spørsmålene gikk på om jeg trodde at det var sansynelig at klimaforandringer skyldes forurensning.
Punkt 1. Hvis jeg husker helt riktig så er det vel slik at vind (altså forflyttelse av store volum luft) er jordas måte å konstant å holde seg i ballanse på, slik at hvis det er for kaldt et sted vil det være for varmt et annet sted, derfor (p.g.a. at varmen ALLTID vil forflytte seg for å stabilisere seg mot et kaldere område) vil det oppstå vinder.

Punkt 2. Det er ikke til å unngå; CO2 "spiser" opp det beskyttende Ozonlaget slik at stråling (varme og bakgrunnstråling) får en dramatisk økning og den så ikke altfor ukjente drivhuseffekten oppstår. Nå er det slik at det skapes huller i Ozonlaget der det blir "spist" opp, men ikke en jevn fordeling utover hele laget. Dette bidrar til at noen områder av jordas overflate får en mer intens oppvarming enn andre som igjen fører til at noen områder blir unormalt varmere enn andre.

Punkt 3. Varme vil overføres til kulde, det er en fysisk lov. Varm luft vil bevege seg mot kald luft for å "utjevne" temperatur forskjellen.

Punkt 4. Når MASSE varm luft over f.eks. USA beveger seg mot kjøligere områder vil det oppstå et "vakum" som fylles igjen med... LUFT.. som kommer veldig fort! F.eks. en kategori 5 orkan


Okay. nå skal det sies at dette er noe jeg har fått ut av mine timer med nat.fag, det er IKKE dokumentert. (Så ikke prøv dere å si; "åhh.. værN00b, hvor har du fått det fra'a, åhh?.. du kanke bare skrive sånn uten å dokumentere det.. Kjipt) Dette er egentlig bare noe jeg har tenkt ut, om det stemmer vet jeg ikke, men vi vet at varme vil utjevne seg mot kulde, at CO2 er farlig, at Ozonlaget beskytter oss mot overstråling og mot drivhuseffekten. Legg disse sammen slik jeg gjorde.

Og jeg sier heller ikke at verdens forrurensing er en direkte årsak til de siste eksemplene vi har sett av ekstrem vær i det siste, men om det er en delaktig årsak kan jo være.