Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1135
Jeg er veldig uerfaren på PHP/MySQL, men har en webside hvor jeg laster opp "excel ark" med database informasjon i CSV til PHPMyAdmin... litt klønete forklart, men dere skjønner sikkert...

Når dette er gjort, la oss si at jeg skal laste opp en linje hvor navnet som skal frem på siden er Kolmenässän Urban Legend, det står etter at jeg har lastet opp at alt er gått fint, men når jeg søker opp dette navnet ser jeg bare "Kolmen" alt etter ä er borte..... hvis jeg imidlertid trykker edit av denne og legger inn Kolmenässän Urban Legend med riktig tegnsetting så går det helt fint.... det som blir litt vanskelig å forklare er : Dette er en stamtavleside hvor man legger inn en hund, deretter søker opp foreldre på hunden for også å legge til dette... når jeg skal søke opp en "forelder" som har æøåäöë osv så blir det bare rot... har lagt ved et skjermbilde som kanskje forklarer bedre enn mine ord...

Altså problemet er opplasting direkte til database med æøåäöë, dette går ikke (jeg må bruke &8765; osv istedenfor riktig tegnsetting), samt når bokstavene er riktig så fungerer ikke søkefunksjonen... æsj, dette var ikke lett å forklare... se på bildet så håper jeg det finnes en som kan hjelpe meg

på bildet ser dere at jeg har lastet opp navn med sånne &345; greier... (føler meg så teit som ikke engang vet hva det heter... haha) men dette er eneste mulighet for å få frem riktig bokstaver, men alikevel så blir det feil i den søkefunksjonen....
websiden er www.sbtpedigree.com hvis noen trenger å titte for å skjønne det
Vet ikke om du har noen erfaring med php? Men dersom det er dette som brukes, ville jeg lagd en funksjon for å bytte ut æøåäöë med de respektive tegnene.

http://no2.php.net/preg_replace maybe?
Trådstarter
6 0
Nei har ingen spes erfaring med php pg alt jeg gjør er gjetting egentlig... Men problemet må jo ligge i opplasting til databasen da det er her æøå osv forsvinner samt fjerner resten av ord (t)ene... hvis jeg legger inn de tegnene jeg vil ha direkte på webisden så vises de som normalt bortsett fra i denne søkefunksjonen som vist på bilde i første innlegg....

så to problem,

1) æøå og resten av bokstavene etter dette forsvinner ved opplasting....

2) og hvis jeg bruker disse &3456; tegnene når jeg laster opp så vises tegnsettingen som den skal men IKKE i søkefunksjonen....

Det må vel være en løsning som forhåpentligvis fixer begge problemene???

Er det en annen måte og laste opp på? Har prøvd å endre disse latin_1 greiene, og byttet om hverandre på alt omtrent men til ingen nytte...
jeg bruker som regel latin1_swedish_ci, mest sannsynlig bare fordi det er det som kommer opp ^^

Dersom du bruker PhpMyAdmin, på forsiden av det, står det "MySQL-tegnsett: UTF-8 Unicode (utf8)" ?
Trådstarter
6 0
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
står det "MySQL-tegnsett: UTF-8 Unicode (utf8)" ?
Vis hele sitatet...
Skjedde no krøll her så forrige innlegget ble postet to ganger...

men ja, det har stått UTF-8 Unicode_Ci... men har prøvd mye rart uten hell... men må jeg også da lagre csv filen i samme "tegnsett." (Eks UTF-8) og i tillegg endre tegnsettingen i headeren?
Finn ut hva du eksporterte til og importer tilbake til det. Er nok der du har en major fuckup.
Trådstarter
6 0
Når jeg skal eksportere velger jeg bare Eksporter -> Microsoft Excel 2000 -> og laster ned i Komprimert (zip).... alle æøå vises i denne filen som æøå, men skal jeg laste opp filer med æøå så går det til h*****....

Andre forslag?

Jeg innbilder meg at det har noe med disse UTF-8, Latin_1 osv å gjøre, men skjønner ikke noe av det så blir litt vanskelig... nå står PHPMyAdmin i UTF-8 Unicode (utf8) og det er MySQL klientversjon: 4.1.22 hvis det er viktig å vite for noen.....

Hvis jeg endrer denne, må jeg da endre andre steder også?


Blir gal av å ikke få dette til
Trådstarter
6 0
Vet ikke om dette hjelper å legge ut, men sosa litt inne på PHPMyAdmin og her er det litt info om hva den er stilt inn på:

Variabler Økts verdi / Global verdi
auto increment increment 1
auto increment offset 1
autocommit ON
automatic sp privileges ON
back log 50
basedir /
big tables OFF
binlog cache size 32,768
binlog format STATEMENT
bulk insert buffer size 8,388,608
character set client utf8
character set connection utf8
character set database utf8
character set filesystem binary
character set results utf8
character set server utf8
character set system utf8
character sets dir /usr/share/mysql/charsets/
collation connection utf8_unicode_ci
collation database utf8_unicode_ci
collation server utf8_unicode_ci

Husker forresten en tid tilbake da jeg jobbet litt med databaser... når jeg skulle laste opp den filen til serveren måtte jeg kjøre filen i et program som endret slike tegn som jeg sliter med nå... men jeg aner jo ikke om dette nytter i dette tilfellet eller hvilket program jeg brukte da....
Sist endret av FrkMilla; 8. mai 2009 kl. 21:56.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ikke hvordan denne importfunksjonen i phpmyadmin fungerer.
Men vil gjette på at databasemotoren din fungerer akkurat som den skal og går ut fra at data som blir matet inn har verdier for et tegnsett som heter UTF-8. Dersom den binære representasjonen i det du importerer tilsier noe annet vil dette resultere i kråketær (tolkning av innholdet sett fra det aktuelle/andre tegnsettet sin side) når det skal presenteres igjen.

Dette gir deg to valg:
1. Lagre dokumentet du laster opp med et annet tegnsett (UTF-8). Bl.a. Notepad2 gir deg muligheten til dette.
2. Endre tegnsett i databasen. Vil ikke anbefale dette dersom du allerede har tatt basen i bruk, da dette kan gi ringvirkninger du må rydde opp i.