Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1609
Hei jeg er ikke noen ekspert på skatt så spør her som det finnes mange kloke hoder.

Jeg har fastlønn
Jeg tjener 610.000kr i året. For at jeg skal gå i 0 på skatten må jeg skatte 29% 156.272kr

Jeg har lagt inn i skattekortet at jeg skal tjene 800.000kr i året noe som da tilsier at jeg skal betale 34% 232.972 kr for å gå i 0 på skatten.

Blir da dette regnestykket riktig?
232972
-156272
=76700

Vil det da si at jeg betaler med vilje 76.700kr for mye i skatt i året
Eller 6391kr for mye pr mnd.

Kan jeg da forvente meg ca 70.000-75.000kr igjen på skatten i 2025 ?
Eller må jeg regne på differansen som er 190.000?
Har du fast prosenttrekk eller tabell?
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Har prosent trekk. Det kom muligens ikke godt nok frem i første post
Du skal skatte ca 160000 tusen vist du tjener 610000kr. Vist du betaler inn 232000kr så vil du få igjen differansen. Men det er jo en del andre faktorer som spiller inn. Har du gjeld? Hvor i landet bor du? Har du formue?
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Jeg har tatt utgangspunkt i som står i skattekortet så det tar høyde for gjeld (200.000) Bor i Rogaland har ikke formue
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det lønner seg ikke spesielt bra å låne ut penger gratis til staten. Ikke noe feil med litt sikkerhetsmargin, heller for mye enn for lite, men du kommer mye bedre utav det hvis du setter de ekstra pengene i fond el.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det lønner seg ikke spesielt bra å låne ut penger gratis til staten. Ikke noe feil med litt sikkerhetsmargin, heller for mye enn for lite, men du kommer mye bedre utav det hvis du setter de ekstra pengene i fond el.
Vis hele sitatet...
Bedre rente der enn om de står i banken mener jeg å huske (uten å ha lest meg opp noe spesielt på det).
Sist endret av IW2022; 22. februar 2024 kl. 18:02.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Bedre rente der enn om de står i banken mener jeg å huske (uten å ha lest meg opp noe spesielt på det).
Vis hele sitatet...
På 5.06% rente på sparekonto som man kan ha vil 76 000kr over 12 måneder bli 79 838kr.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Jeg spør ikke etter rentene.. Fint om folk kan holde seg til sprøsmålet som blir stillt.Jeg spør om jeg har regnet riktig.

For å si det slik: Vist jeg skal justere skatten min slik at jeg går i 0 på skatten, å sette samme beløp inn på konto hver mnd. Da vil det være nøyaktig 0 kr på den kontoen når de andre får skatteoppgjøret. så at jeg taper 3000-4000kr på det betyr ingenting.. Å jeg har også til gode å se en bank med 5% rente på høyrentekonto

5% på småsparing da..
Sist endret av tøffel; 23. februar 2024 kl. 09:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du sier du skal betale 150.000 i skatt.
Du betaler 230.000 i skatt.
Man trenger ikke være ekspert for å konkludere med at du betaler for mye, og vil få det du har betalt over skatten din tilbake?

Hvordan gjør du dette når du handler i butikken når du betaler med en seddel?

Forstod ikke det med differansen på lønn oh det du oppgir du skal tjene. Du skal betale en gitt skatt ut fra inntekten din i 2024. Den gitte skatten din baserer seg på flere grunnleggende beskatninger, fradrag osv, ut fra den faktiske inntekten din. Ikke det du oppgir du tror du vil tjene året før.
Sist endret av reklame; 23. februar 2024 kl. 09:30.
https://www.sparesmart.no/produkter/sparesmartkonto har høyrente

Uansett for å komme tilbake til spørsmålet:

Ja, betaler du for mye får du tilbake dette beløpet igjen ved skatteoppgjøret. Men jeg kan ikke forstå poenget i å betale for mye for noe.

Det blir som å betale med 500 lapp hver gang du handler, og på slutten av året spørre om å få igjen pengene.

Hva er poenget? Pengene er jo dine uansett, enten noen andre eller du selv har dem på konto?
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Darkbull Vis innlegg
https://www.sparesmart.no/produkter/sparesmartkonto har høyrente

Uansett for å komme tilbake til spørsmålet:

Ja, betaler du for mye får du tilbake dette beløpet igjen ved skatteoppgjøret. Men jeg kan ikke forstå poenget i å betale for mye for noe.

Det blir som å betale med 500 lapp hver gang du handler, og på slutten av året spørre om å få igjen pengene.

Hva er poenget? Pengene er jo dine uansett, enten noen andre eller du selv har dem på konto?
Vis hele sitatet...

Tingen er at de pengene blir brukt om de står på min konto eller kona sin konto. Vi klarer oss fint med den inntekten. Vi har mulighet til å spare over 6000kr mnd. Det som er problemet at det er veldig lett for oss å vende oss til mere penger/forbruk. På denne måten så ser vi aldri pengene å kan heller ikke ta et valg om å ikke spare like mye denne mnd fordi vi har lydt på noe. Med andre ord vi er veldig lite strukturerte
Jeg forstår hensikten og tanken bak det, men det er en tullete måte å spare på/unngå å svi vekk pengene.

Inflasjonen var i 2023 på 7 prosent. Dersom du betalte 75.000 ekstra i skatt i fjor, mistet du over 5.000 i kjøpekraft.

I tillegg er renten til Skatteetaten 3,5%. Setter du pengene f.eks i Bulder som har 4,5% eff. rente fra 20.03, mister du en knapp1000-lapp til.

Har du vurdert å endre nedbetalingstid på boliglån f.eks? Ikke ekstra betaling, men endring av lånet, slik at fast utgift ligger til trekk? Eller innskuddskonto med låst uttak på 1-2 år? Noen banker tilbyr dette nå med over 5% rente.
Nå er ikke jeg så skarp i matte. Men vist du betaler 156.272 i skatt på 610000kr så er vell det ca 25 prosent.

Og vist du betaler 232.972 på 610000kr så er det 38prosent.

Hadde du skattet 232.972 av 800000kr så hadde det vært 29 prosent.
Hvorfor logger du deg bare ikke inn på skatteetaten å bruker tallene der fra skattekortet ditt, ingen her som kan gjøre noe i nærheten av tilsvarende. Du kan putte inn de forskjellige scenariene dine å se resultatet uten å sende inn nytt skattekort.

Også verdt å lese om tabell eller prosenttrekk. Det er bare med tabell du kan få det mest riktig.
Sist endret av Dough; 23. februar 2024 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvorfor logger du deg bare ikke inn på skatteetaten å bruker tallene der fra skattekortet ditt, ingen her som kan gjøre noe i nærheten av tilsvarende. Du kan putte inn de forskjellige scenariene dine å se resultatet uten å sende inn nytt skattekort.

Også verdt å lese om tabell eller prosenttrekk. Det er bare med tabell du kan få det mest riktig.
Vis hele sitatet...
Det har jeg jo gjort? jeg spør bare om jeg kan forvente ca 76.000kr igjen eller om det er en annen måte jeg må regne det ut på. Tallene jeg har oppgitt i første post er hentet fra skattekortet mitt. Jeg er ikke ute etter å få riktig skatt heller. Jeg skal bevist betale mer skatt en hva jeg trenger...
Sist endret av tøffel; 26. februar 2024 kl. 09:14.
Leste i en annen post at du hadde trekk i lønn fra staten. Da risikerer du at dem tar av ekstra innbetalt skatt også. Men siden du hadde dårlig styring økonomisk så er muligens ikke det så dumt.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Det har jeg jo gjort? jeg spør bare om jeg kan forvente ca 76.000kr igjen eller om det er en annen måte jeg må regne det ut på. Tallene jeg har oppgitt i første post er hentet fra skattekortet mitt. Jeg er ikke ute etter å få riktig skatt heller. Jeg skal bevist betale mer skatt en hva jeg trenger...
Vis hele sitatet...
Skjønner, ja hvis du har puttet inn all info der korrekt så blir det ikke mer riktig. Gjeld, renter, formue osv osv. Ingen andre kan få dette mer riktig.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Leste i en annen post at du hadde trekk i lønn fra staten. Da risikerer du at dem tar av ekstra innbetalt skatt også. Men siden du hadde dårlig styring økonomisk så er muligens ikke det så dumt.
Vis hele sitatet...
Får du penger igjen på skatten forsvinner de tvert ja. Det vil du se allerede på skatteoppgjøret.

Eks:
Skatt tilgode: kr x
Trekk: kr y

Til utbetaling: x-y. Som blir 0,- hvis gjelda er større en tilgode.
Sist endret av Dough; 26. februar 2024 kl. 10:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Skjønner, ja hvis du har puttet inn all info der korrekt så blir det ikke mer riktig. Gjeld, renter, formue osv osv. Ingen andre kan få dette mer riktig.



Får du penger igjen på skatten forsvinner de tvert ja. Det vil du se allerede på skatteoppgjøret.

Eks:
Skatt tilgode: kr x
Trekk: kr y

Til utbetaling: x-y. Som blir 0,- hvis gjelda er større en tilgode.
Vis hele sitatet...


Får du penger igjen på skatten forsvinner de tvert ja. Det vil du se allerede på skatteoppgjøret.

Eks:
Skatt tilgode: kr x
Trekk: kr y

Til utbetaling: x-y. Som blir 0,- hvis gjelda er større en tilgode.[/quote]



Hvor henter dere denne informasjonen i fra?


Tidligere erfaring er at de ikke tar av skattepengene. Kun vist du er skyldig skatt fra før eller skylder den norske stat penger.
Det er ingen automatikk i skatteetaten varsler kemneren at den og den datoen får du penger inn på konto. Jeg har vert venn med kemner i en del år nå. ALDRI har det blitt tatt penger fra skatt tilgode.

Kemneren har ikke tilgang til å få ut kontoinformasjon uten en rettslig kjennelse..
Er vell så si bare nav og skatteetaten som har mulighet til slikt. Ja NAV har mere tilgang enn kemneren (politiet)
Sist endret av tøffel; 26. februar 2024 kl. 13:45.
Det står trekk i lønn fra staten i innlegget jeg siterte og svarte på...

Motregning
Sist endret av Dough; 26. februar 2024 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Tingen er at de pengene blir brukt om de står på min konto eller kona sin konto. Vi klarer oss fint med den inntekten. Vi har mulighet til å spare over 6000kr mnd. Det som er problemet at det er veldig lett for oss å vende oss til mere penger/forbruk. På denne måten så ser vi aldri pengene å kan heller ikke ta et valg om å ikke spare like mye denne mnd fordi vi har lydt på noe. Med andre ord vi er veldig lite strukturerte
Vis hele sitatet...
Det er nettopp derfor jeg anbefaler en låst sparekonto som den jeg linket til.

1) den er i en annen bank så du ser den ikke i oversikten

2) du må gi 31 dagers varsel for å ta ut penger uten gebyrer

Det er jo en fin måte å legge de litt lenger unna på, men likevel nærme nok til at man kan lære seg struktur...
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det står trekk i lønn fra staten i innlegget jeg siterte og svarte på...

Motregning
Vis hele sitatet...
Ja muligens forklart/ordlagt meg dårlig. Beklager.
Det er private aktører som har sendt til krav til forliksrådet.Så har de gitt pålegg i trekk. Så trekke er satt opp av staten/namsmannen. Men det er ikke stat jeg er skyldig. Private aktører har ikke muligheten til motregning.